Lotta Näkyvä aikoo huiputtaa kaikki maailman yli 8 kilometriä korkeat vuoret
Onko tällä asiasta jotain kokemusta vai onko tämä näitä netistä luettuja kivoja juttuja joista innostunut?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/8599db9d-c1d9-4177-bab9-759b9e…
Kilimanjaro ei ole sama asia kuin Everest tai K2. On itseasiassa aika todennäköistä, että menehtyy yrittäessä.
Kommentit (6087)
https://www.hs.fi/kuukausiliite/art-2000005198481.html
(vain tilaajille) "Yöllä paniikki valtasi kiipeilijät, ja sitten Samuli Mansikka putosi Himalajan vaarallisimmalla vuorella. Nyt äiti matkusti helikopterilla poikansa haudalle".
Tuo artikkeli antaa kyllä Lotasta todella naiivin kuvan- pitää suurena saavutuksena sitä, kun ei vaihda alkkareita viiteen päivään.
Mitäs jos käy kuten Samulille: vahvalle, kokeneelle, 9 kasitonnista kiivenneelle kiipeilijälle, joka alkaa 8 kilometrissä hallusinoida, nousee ylös, kävelee 7 metriä ja putoaa 300 metriä kuolemaansa? Tätä ennen kokenut sherpa on ruvennut puhumaan sekavia, ei reagoi, katoaa näkyvistä ja löytyy myöhemmin myös kuolleena. Eräs jäsen ko retkikunnasta kertovat "me kaikki olimme kuolleita. Kuolleita!" (jäivät jumiin ilman ruokaa liian korkealle liian pitkäksi aikaa ja alkoivat menettää järkensä). Lotta vain mainostaa vuorella urheilurintsikoita ja kesämekkoja...
Jotkut saattaa olla niin sekaisin hallusinaatioista, että lähtee väärään suuntaan, takaisin huipulle kiipeämään. Tai sitten ottaa itsensä irti köysistä ja astuu tyhjyyteen.
Kyllähän näistä aiheista ja niukasti selviytyneiden kohtaloista löytyy dokkareita. Jotkut ovat paleltuneet pahasti ja menettäneet sormensa ja varpaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset haukkuu täällä porukalla kaunista naista. Oletteko nähneet Lotan opettajan? Hemmetin komea mies.
Kukaan ei haku Lottaa koska hän on kaunis. Itse olen vain sitä mieltä, että vuoristokiipeily on vaarallista ja itsekästä ja varsinkin perheellisille. Jo pelkkä kalliokiipeily on typerää, mutta ei sentään laita pelastajia tai avustajajoukkoja vaaraan. Lotta voisi nauttia tuosta opettajastaan ehkä jollain muulla tavalla kuin 8000 metrissä?
Ehkä jos sinä kävisit, joskus jonkun vuoristokiipeilyyn liittyvän henkilön hautajaisissa, voisi sinunkin asenteesi muuttua? Ja kyllä tunnen myös ihmisiä, jotka ovat kiivennet noita 8000 metrin vuoria ja selvinneet hengissä ja siltikin olen tätä mieltä ilman kateuden häivää.Onko nämä kuolleiden puolisot sitten erityisen katkeria ja vihaisia miehilleen, kun harrastivat vaarallista lajia? Kiinnostaa noin muuten vain, aina sanotaan vain että "hän kuoli tehden sitä mitä rakasti" jne.
No mun paras ystävä kuoli Jämijärvellä, ja edelleen oon sitä mieltä että "hän kuoli tehden sitä mitä rakasti". Ei se ihminen olisi ollut onnellinen ilman hyppäämistä. Oli kuin hänen DNA:hansa olisi kirjattu intohimo seikkailuihin, adrenaliiniin, extremekokemuksiin.
Kyllä, ystäväni olisi edelleen hengissä ilman tuota harrastusta - paitsi jos olisi jäänyt vaikkapa auton alle, mikä on paljon yleisempää ja aivan yhtä surullinen kuolema. Totta kai meillä on valtava ikävä ja suru on suuri koko meidän loppuelämämme, mutta en mä ajattele että voi kunpa mun ystävä olisi elänyt vanhaksi mutta elämättä siten kuin halusi.
Se palo noihin juttuihin on sellainen, että jos sitä ei ole (niin kuin itselläni ei), ei välltämättä pysty ymmärtämään miksi sinne vuorelle, taivaalle, luolaan, sukeltamaan jne. on pakko päästä.
Kyllä minä ymmärrän, että pakosta heillä on oltava kova palo asiaan. Eihän kukaan käyttäisi niin paljon aikaa ja rahaa siihen muuten, mutta olen siltikin sitä mieltä ettei nuo vaaralliset lajit ole perheellisen hommia. Se on vaan niin itsekästä puolisoa ja lapsia kohtaan. Ja kuten aiemmin kirjoitin, ulkopuolisena kaikkein katkeroittavinta on, kun noiden pelastajien lapset jäävät ilman isää, koska eihän noita mistään helpoista paikoista koskaan pelasteta.
No, sekin on kunkin perheen sisäinen asia. Etenkin jos harrastus on ollut tiedossa jo ennen perheen perustamista. Eihän muuten perheelliset voisi olla poliiseja ja palomiehiäkään, kun niissäkin voi jonain päivänä olla tulematta kotiin. Myös se pelastaja on tehnyt vaarallisen ammatinvalinnan (monet kiipeilijät/extremeharrastajat sanovat, että heitä ei tarvitse tulla pelastamaan tai varsinkaan ruumista noutamaan, sillä kenenkään ei tarvitse riskeerata omaa henkeään heidän takiaan).
Tämän siis kirjoittaa sohvalla istuja, enkä ikimaailmassa lähtisi kiipeilemään itse. Mutta en myöskään voi tuomita sinne menijää, oli sitten perhettä tai ei. On lapsettomallakin menehtyneellä yleensä kuitenkin omat vanhemmat, sukulaisia, ystäviä; on meidänkin suru raskasta. Ihmiset nyt vaan ottaa riskejä, toiset enemmän ja toiset vähemmän.
Tietenkin nämä ammattipelastajat ovat ihan itse valinneet ammattinsa ja monet pelastajat ovat ihan vapaaehtoisia, mutta onhan se nyt ihan selvää, ettei niitä pelastettavia olisi,jos ei noita kaikenmaailman kiipeilijöitä ja yrittäjää olisi liikkeellä. Minä tuomitsen, koska olen nähnyt suht läheltä näitä perheitä, joita asia koskettaa ja silloin ei tule muuta fiilistä kuin, että itsekästä on.
No kuten sanoin paras ystäväni kuoli. Olen siis kokenut oman ja nähnyt hänen perheensä tuskan. Ja monta kertaa on kysytty että miksi hänen piti olla siellä. Mutta lopulta mielen valtaa rauha siitä että hän oli onnellinen. Eli tuomitse jos haluat mutta minä en niin tule koskaan tekemään.
Eli oli juttua eilisessä Hesarissa vai. En oo lukenut koska Hesaria ei tule mutta voisin mennä huomenna Oodiin. Siinä ei oo sitten mennyt veronmaksajain rahat hukkaan. Voi istua tai ottaa kirjan tai lehden ja lukea. plus paljon muuta toimintaa.
Jos on yhtään kiinnostunut kiipeilystä ja siihen liittyvästä riskinotosta, kannattaa katsoa Free Solo. Tai edes jotain Alex Honnoldin haastatteluja youtubesta. Ehkä sen jälkeen ymmärtää paremmin, miksi jotkut ottavat niin suuria riskejä "vain" kiipeilläkseen.
Juttu on julkaistu HS:n Hyvä treeni -lehdessä.
Keretokaa, miten korkeita vuoria huijataan.
Vierailija kirjoitti:
Jos on yhtään kiinnostunut kiipeilystä ja siihen liittyvästä riskinotosta, kannattaa katsoa Free Solo. Tai edes jotain Alex Honnoldin haastatteluja youtubesta. Ehkä sen jälkeen ymmärtää paremmin, miksi jotkut ottavat niin suuria riskejä "vain" kiipeilläkseen.
Paljon muutakin löytyy. Tuo Honnold on vaan yksi tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Ai että, tämä kuulostaa todella mielenkiintoiselta! Harmi kun filmiä ei näytä olevan ilmaiseksi saatavilla. Ei sillä etten maksaisi viihteestä mutta just nyt rahat on tiukalla. Aloitan siis haastatteluista ja TED talkista.
Vierailija kirjoitti:
Minulle jäi mieleen tuosta dokkarista myös se, kun Honnold täytti psykologista testauslomaketta ja kysymyksen "oletko masentunut" kohdalla mietti todella pitkään. Ei näytetty mitä vastasi.
Suosittelen Lincoln Hallin kirjaa Dead Lucky. Taitaa löytyä myös suomeksi.
Erikoinen tarina selviytymisestä Everestillä,
kun ei olisi enää pitänyt selviytyä.
Hänestä löytyy myös dokkareita jne You Tubesta.
Oliko noissa 14 8-tonnisen huiputtaneissa yhtäkään naista?
En tunnista kaikkia nimiä, mutta heitä on kovin vähän ja nimet kuulosti miehiltä. Ihan vaan että miehillä fysiikka on kuitenkin vähän erilainen, ihan siksi o urheilussa miesten ja naisten sarjat.
Tietääkö joku siis naisen, joka on päässyt ilman lisähappea kaikille 14 huipulle?
Suomalainen Noora Toivonen kuoli sille helpolle kasitonniselle joskus 2000-luvun alussa.
Lotta olisi siis ihan ensimmäisiä naisia, joka olisi käynyt kaikilla 14 huipulla. Kun siis vaikka Veikka Gustafsson on ainoa suomalainen joka on siihen pystynyt ja oli ammattimainen vuorikiipeilijä varmasti kymmenen vuotta ennen kuin teki sen. Kiipesi mm. Everestille lisähapella ainakin kerran ennen tuota.
Itselläni on opiskelukaveri, joka putosi Mont Blancilla railoon ja kuoli sinne n. 20 vuotta sitten. Oli kokenut kiipeilijä, mutta niin vaan meni lumisillalta kymmeniä metriä alas ja se oli sitten siinä. Viisi vuotta sai omaiset odottaa hautajaisia, joka oli kuolleeksi julistaminen.
Naurettavaa. Veikka Gustafsson harjoitteli vuosikaudet pienemmillä vuorilla.
Vierailija kirjoitti:
En tunnista kaikkia nimiä, mutta heitä on kovin vähän ja nimet kuulosti miehiltä. Ihan vaan että miehillä fysiikka on kuitenkin vähän erilainen, ihan siksi o urheilussa miesten ja naisten sarjat.
Tietääkö joku siis naisen, joka on päässyt ilman lisähappea kaikille 14 huipulle?
Suomalainen Noora Toivonen kuoli sille helpolle kasitonniselle joskus 2000-luvun alussa.
Lotta olisi siis ihan ensimmäisiä naisia, joka olisi käynyt kaikilla 14 huipulla. Kun siis vaikka Veikka Gustafsson on ainoa suomalainen joka on siihen pystynyt ja oli ammattimainen vuorikiipeilijä varmasti kymmenen vuotta ennen kuin teki sen. Kiipesi mm. Everestille lisähapella ainakin kerran ennen tuota.
Itselläni on opiskelukaveri, joka putosi Mont Blancilla railoon ja kuoli sinne n. 20 vuotta sitten. Oli kokenut kiipeilijä, mutta niin vaan meni lumisillalta kymmeniä metriä alas ja se oli sitten siinä. Viisi vuotta sai omaiset odottaa hautajaisia, joka oli kuolleeksi julistaminen.
2 naista on kiivennyt. Lotta ilm. kiivennyt ylipäätään kokonaista yhden vuoren huipulle, ja seuraava etappi onkin tämmöinen kasitonninen.
Vierailija kirjoitti:
Lotta on viettänyt pääsiäisen siskojen kanssa, kun on uskovainen. Siinähän menee jos kuinka kauan jos meinaa 8 vuorta valloittaa. Onko edes Veikko G valloittanut kahdeksaa vuorta. Mitä ne pojat puhuu kuinka vaikeeta se on ja Lotta hentoinen ex missi suomi aikoo valloittaa 8 vuorta mutta komea onkin matkaopas.
Veikka Gustafsson on ainoa suomalainen, joka on ylipäänsä kiivennyt kaikki 14 huippua (yli 8000 m).
Samuli Mansikka yritti, mutta kuoli 10. huippua valloittaessaan.
Ainoa nainen. joka on noissa hommissa pärtännyt oli Noora Toivonen, joka kuoli vuonna 2000 niistä helpoimpiin kuuluvalla Cho Oylla.
Tää juttu on ihan absurdi ja jos se nyt tosiaan on jossain Annapurnalla kiipeilemässä, niin Lycka Till.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lotta on viettänyt pääsiäisen siskojen kanssa, kun on uskovainen. Siinähän menee jos kuinka kauan jos meinaa 8 vuorta valloittaa. Onko edes Veikko G valloittanut kahdeksaa vuorta. Mitä ne pojat puhuu kuinka vaikeeta se on ja Lotta hentoinen ex missi suomi aikoo valloittaa 8 vuorta mutta komea onkin matkaopas.
Veikka Gustafsson on ainoa suomalainen, joka on ylipäänsä kiivennyt kaikki 14 huippua (yli 8000 m).
Samuli Mansikka yritti, mutta kuoli 10. huippua valloittaessaan.
Ainoa nainen. joka on noissa hommissa pärtännyt oli Noora Toivonen, joka kuoli vuonna 2000 niistä helpoimpiin kuuluvalla Cho Oylla.
Tää juttu on ihan absurdi ja jos se nyt tosiaan on jossain Annapurnalla kiipeilemässä, niin Lycka Till.
Lensi helikopterilla Annapurnan perusleirille (jonne myös esim Samuli Mansikan kuusikymppinen äiti ystävineen lensi helikopterilla aiemmassa jutussa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle jäi mieleen tuosta dokkarista myös se, kun Honnold täytti psykologista testauslomaketta ja kysymyksen "oletko masentunut" kohdalla mietti todella pitkään. Ei näytetty mitä vastasi.
Ja mulle jäi mieleen se, mitä kertoi isästään. En ole varma oliko se tuossa dokumentissa vai jossain haastattelussa, mutta Honnoldin isä kuoli suhteellisen nuorena sydänkohtaukseen. Ruokavalio oli huono eikä hän harrastanut mitään liikuntaa, ei ottanut mitään riskejä... Paitsi juuri niiden huonojen elämäntapojen muodossa. Seurauksena kuolema.
Honnold puhuu myös seurauksen ja riskin erottamisesta. Kiipeilyssä putoamisella voi olla hyvin suuret seuraukset, usein hengenlähtö. Toisaalta riski putoamiseen voi puolestaan olla hyvin pieni, jos on valmistauduttu ja harjoiteltu tarpeeksi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mikään kasitonninen ei varmasti ole helppo!
Ärsyttää miten näitä arvoita täällä esitetään!
Tuossa kyseisessä vuoressa on valehuippu tai -huippuja. Saattoi olla, että lähtivät vahingossa väärään suuntaan ja olivatko sitten pudonneet. Kelikin taisi olla huono, siis näkyvyys.
Vallottaisi ensin Mount Gradun.
aiheeseen: mielipuolista hommaa ja ei tule päättymään hyvin.
Joku kritisoi sanaa "huiputtaa" ja piti sitä jonain ihan uutena nykykielen sanana.
Tuota sanaa on käytetty eri kokoisten vuorien ja tunturien päälle kiipeämiseen ainakin 30 vuotta.
Toki sana on suomen kielen historiassa uusi, mutta ei kuitenkaan mikään 2000-luvulla keksitty.