Lotta Näkyvä aikoo huiputtaa kaikki maailman yli 8 kilometriä korkeat vuoret
Onko tällä asiasta jotain kokemusta vai onko tämä näitä netistä luettuja kivoja juttuja joista innostunut?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/8599db9d-c1d9-4177-bab9-759b9e…
Kilimanjaro ei ole sama asia kuin Everest tai K2. On itseasiassa aika todennäköistä, että menehtyy yrittäessä.
Kommentit (6087)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on yhtään kiinnostunut kiipeilystä ja siihen liittyvästä riskinotosta, kannattaa katsoa Free Solo. Tai edes jotain Alex Honnoldin haastatteluja youtubesta. Ehkä sen jälkeen ymmärtää paremmin, miksi jotkut ottavat niin suuria riskejä "vain" kiipeilläkseen.
Minulle jäi mieleen tuosta dokkarista myös se, kun Honnold täytti psykologista testauslomaketta ja kysymyksen "oletko masentunut" kohdalla mietti todella pitkään. Ei näytetty mitä vastasi.
Ja mulle jäi mieleen se, mitä kertoi isästään. En ole varma oliko se tuossa dokumentissa vai jossain haastattelussa, mutta Honnoldin isä kuoli suhteellisen nuorena sydänkohtaukseen. Ruokavalio oli huono eikä hän harrastanut mitään liikuntaa, ei ottanut mitään riskejä... Paitsi juuri niiden huonojen elämäntapojen muodossa. Seurauksena kuolema.
Honnold puhuu myös seurauksen ja riskin erottamisesta. Kiipeilyssä putoamisella voi olla hyvin suuret seuraukset, usein hengenlähtö. Toisaalta riski putoamiseen voi puolestaan olla hyvin pieni, jos on valmistauduttu ja harjoiteltu tarpeeksi hyvin.
Toisaalta hommaan liittyy riskejä, jouta et voi mitenkään ennakoida kuten lumivyöry.
Ei jokaisessa rinteessä ole ennakoimatonta lumivyöryn riskiä. Enkä nyt väitä, että kaiken pystyisi ennakoimaan kiipeillessä tai elämässä muutenkaan, mutta riskejä voi minimoida.
No näissä yli 8000m vuorissa, joista nyt puhutaan, se ennakoimaton lumivyöryn riski on. Homma on osaksi aina arpapeliä.
Tässä ketjussa puhutaan pääasiassa 8000m vuorista, mutta näissä lainaamissasi viesteissä ihan eri tyyppisestä kiipeämisestä. Kummassakin riskejä, osa ennakoitavissa ja osa ei, mutta kaikissa paikoissa ei ole lunta eikä lumivyöryn riskiä.
Ja sitten se ilman lisähappea kiipeäminen aiheuttaa omat riskinsä.
Itse näin maallikkona en ymmärrä mitä hienoa siinä hapetta kiipeämisessä on. Miksi tehdä hommasta turhan vaarallista?
Ja en kyllä ymmärrä miksi tuo Lotta TÄSSÄ VAIHEESSA ilmoittaa aikovansa kiivetä juuri ilman lisähappea ne vuoret.
Kun ainoatakaan isoa vuorta ei ole kiivetty vielä edes sen hapen kanssa. Eikö pitäis mennä askel kerrallaan?
Kaikki tsemppi ja onni Lotalle!
Nauratti se, että hän oli Instassa huhuillut apua valmennukseen ja siellä oli joku sinkku jenkki yli 45-vuotias mies ollut silleen että hetkinen, mikäs mimmi tämä on... On varmaan halunnut panna Lottaa vuorella siitä saakka. Mutta Lotta tuo kyllä kovasti esiin parisuhdettaan myös.
Upea nainen.
T. nainen
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten se ilman lisähappea kiipeäminen aiheuttaa omat riskinsä.
Itse näin maallikkona en ymmärrä mitä hienoa siinä hapetta kiipeämisessä on. Miksi tehdä hommasta turhan vaarallista?Ja en kyllä ymmärrä miksi tuo Lotta TÄSSÄ VAIHEESSA ilmoittaa aikovansa kiivetä juuri ilman lisähappea ne vuoret.
Kun ainoatakaan isoa vuorta ei ole kiivetty vielä edes sen hapen kanssa. Eikö pitäis mennä askel kerrallaan?
En tiedä, ehkä koska haastattelun mukaan tämä valkku Don pitää lisähappea huijauksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset haukkuu täällä porukalla kaunista naista. Oletteko nähneet Lotan opettajan? Hemmetin komea mies.
Kukaan ei haku Lottaa koska hän on kaunis. Itse olen vain sitä mieltä, että vuoristokiipeily on vaarallista ja itsekästä ja varsinkin perheellisille. Jo pelkkä kalliokiipeily on typerää, mutta ei sentään laita pelastajia tai avustajajoukkoja vaaraan. Lotta voisi nauttia tuosta opettajastaan ehkä jollain muulla tavalla kuin 8000 metrissä?
Ehkä jos sinä kävisit, joskus jonkun vuoristokiipeilyyn liittyvän henkilön hautajaisissa, voisi sinunkin asenteesi muuttua? Ja kyllä tunnen myös ihmisiä, jotka ovat kiivennet noita 8000 metrin vuoria ja selvinneet hengissä ja siltikin olen tätä mieltä ilman kateuden häivää.Onko nämä kuolleiden puolisot sitten erityisen katkeria ja vihaisia miehilleen, kun harrastivat vaarallista lajia? Kiinnostaa noin muuten vain, aina sanotaan vain että "hän kuoli tehden sitä mitä rakasti" jne.
No mun paras ystävä kuoli Jämijärvellä, ja edelleen oon sitä mieltä että "hän kuoli tehden sitä mitä rakasti". Ei se ihminen olisi ollut onnellinen ilman hyppäämistä. Oli kuin hänen DNA:hansa olisi kirjattu intohimo seikkailuihin, adrenaliiniin, extremekokemuksiin.
Kyllä, ystäväni olisi edelleen hengissä ilman tuota harrastusta - paitsi jos olisi jäänyt vaikkapa auton alle, mikä on paljon yleisempää ja aivan yhtä surullinen kuolema. Totta kai meillä on valtava ikävä ja suru on suuri koko meidän loppuelämämme, mutta en mä ajattele että voi kunpa mun ystävä olisi elänyt vanhaksi mutta elämättä siten kuin halusi.
Se palo noihin juttuihin on sellainen, että jos sitä ei ole (niin kuin itselläni ei), ei välltämättä pysty ymmärtämään miksi sinne vuorelle, taivaalle, luolaan, sukeltamaan jne. on pakko päästä.
Kyllä minä ymmärrän, että pakosta heillä on oltava kova palo asiaan. Eihän kukaan käyttäisi niin paljon aikaa ja rahaa siihen muuten, mutta olen siltikin sitä mieltä ettei nuo vaaralliset lajit ole perheellisen hommia. Se on vaan niin itsekästä puolisoa ja lapsia kohtaan. Ja kuten aiemmin kirjoitin, ulkopuolisena kaikkein katkeroittavinta on, kun noiden pelastajien lapset jäävät ilman isää, koska eihän noita mistään helpoista paikoista koskaan pelasteta.
No, sekin on kunkin perheen sisäinen asia. Etenkin jos harrastus on ollut tiedossa jo ennen perheen perustamista. Eihän muuten perheelliset voisi olla poliiseja ja palomiehiäkään, kun niissäkin voi jonain päivänä olla tulematta kotiin. Myös se pelastaja on tehnyt vaarallisen ammatinvalinnan (monet kiipeilijät/extremeharrastajat sanovat, että heitä ei tarvitse tulla pelastamaan tai varsinkaan ruumista noutamaan, sillä kenenkään ei tarvitse riskeerata omaa henkeään heidän takiaan).
Tämän siis kirjoittaa sohvalla istuja, enkä ikimaailmassa lähtisi kiipeilemään itse. Mutta en myöskään voi tuomita sinne menijää, oli sitten perhettä tai ei. On lapsettomallakin menehtyneellä yleensä kuitenkin omat vanhemmat, sukulaisia, ystäviä; on meidänkin suru raskasta. Ihmiset nyt vaan ottaa riskejä, toiset enemmän ja toiset vähemmän.
Tietenkin nämä ammattipelastajat ovat ihan itse valinneet ammattinsa ja monet pelastajat ovat ihan vapaaehtoisia, mutta onhan se nyt ihan selvää, ettei niitä pelastettavia olisi,jos ei noita kaikenmaailman kiipeilijöitä ja yrittäjää olisi liikkeellä. Minä tuomitsen, koska olen nähnyt suht läheltä näitä perheitä, joita asia koskettaa ja silloin ei tule muuta fiilistä kuin, että itsekästä on.
No kuten sanoin paras ystäväni kuoli. Olen siis kokenut oman ja nähnyt hänen perheensä tuskan. Ja monta kertaa on kysytty että miksi hänen piti olla siellä. Mutta lopulta mielen valtaa rauha siitä että hän oli onnellinen. Eli tuomitse jos haluat mutta minä en niin tule koskaan tekemään.
Aika eri asia, ystävälläsi ei ole mitään velvollisuuksia sinua kohtaan. Sen sijaan esimerkiksi omia lapsiaan kohtaan todellakin on velvollisuus yrittää pysyä hengissä. Se on sitä vastuunkantoa siitä että on pannut lapset alulle ja sitä ei mikään ”extremen palo” muuta.
Toki, mutta tunsimme toisemme yli 20 vuotta, asuimme yhdessä jne. Ei ihan pieni menetys sekään, vaikka totta kai lapsen ja vanhemman suhde on erityinen. Ihan jokainen ihminen kuitenkin ottaa riskin astuessaan kadulle. Joku haluaa ottaa sen riskin ja astua vuoren rinteelle. Sori, mutta en tule koskaan muuttamaan mieltäni tässä asiassa. Näiden ihmisten pitää mennä ja tehdä. Samoinhan Norjaan kuolleita sukeltajia haukuttiin. Ja heidän kaverinsa sanoivat että te ette ymmärrä että meidän täytyy päästä tekemään sitä. Ja niin se on heidän mielissään.
Kaikki asiat sisältävät riskin. Voit tosiaan tukehtua vaikka siihen sunnuntaipullaasi. Mutta kun sinulla on pieniä lapsia, joiden elättämisestä pitäisi huolehtia mahdollisimman hyvin kunnes he itse kykenevät siihen, niin eihä se ole muuta kuin itsekästä ottaa riski ja lähteä vaikka vuorelle, jossa kuolemanriski on luokkaa 30%. Heille on tärkeämpää se vuori kuin ne lapset ja puoliso silloin, eikä se muuksi muutu. Sinulle oli ja on tärkeämpää, että kaverisi sai harrastaa, mutta minusta jos hänellä olisi ollut lapsia, niiden lasten olisi kuulunut mennä tärkeysjärjestyksessä edelle.
Pystyn kyllä hyväksymään, että olet tuota mieltä, mutta kuten sinä, niin en minäkään tule muuttamaan mielipidettäni tämän asian suhteen ja olen pahoillani ja suruissani aina paljon enemmän siitä, kun joku lapsi menettää vanhempansa kiipeilyonnettomuudessa kuin, ettei joku kiipeilijä pysty enää jatkamaan harrastustaan. Vaikka kuinka olisi palo hommaan.
Lotalla tuntuu olevan kovasti tekisen puutetta. Mikäs siinä kun ei tarvitse töissä aikaansa kuluttaa... Voisin minäkin vaikka kävellä takaperin maailman ympäri ja halailla lapsia Afrikassa matkan varrella.
Vierailija kirjoitti:
Onko siellä köysirata? Eikö vuoria huiputeta kiipeilemällä. Osa kiivetään ja osa kävellään.
Joskus on ihan portaatkin, niin voi sitten valita meneekö portaita:
Vai kiipeääkö:
Tuo jälkimmäinen videonpätkä on siitä harvinainen dokumentaatio, että siinä legendaarinen Alex Honnold käy oikeasti lähellä kuolemaa parin metrin päässä kamerasta. Molemmat jalat ja toinen käsi lipsahtavat.
Hän toki aina itse sanoo tapahtumaa muistellessaan, että mitään todellista riskiä ei kuitenkaan ollut, koska se yksi käsi oli vielä suht. hyvin :)
Lotan kannattaa miettiä, onko kyse nyt vain viisikymppisen miehen toistuvasta tarpeesta saada nuorta ja nättiä telttaseuraa omille reissuilleen. Veikkaan, että mies tietää itsekin, että Lotasta ei ole kiipeämään elämänsä toisena vuorena tämmöistä kuolemanvaarallista vuorenpökälettä huipulle asti. Don Juan vaan haluaa treenailla ja nukkua kylki kyljessä miss Suomen kanssa. Jättää Lotan sitten tosipaikan tullen jonnekin base camppiin Mäkkärin ja Netflixin lähelle ja kipuaa itse ylös. Palatessa saa sankarin vastaanoton Lotalta. Ensi vuonna Donilla on uusi reenattava ja Lotta ihmettelee kun aviomies on vaihtanut puhelinnumeron.
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä kovia vuorikiipeilyasiantuntijoita paikalla.
Varmaan käyneet itsekin muutaman huipun valloittamassa. 😀
Eikö ole huvittavaa että kiipeilyä harrastamattomat amatööritkin ovat paremmin perillä asioista kuin Lotta Näkyvä? Mun unelma on päästä Everestin base campiin käymään eli en edes haaveile huiputtamisesta, mutta sen verta olen nuoruudessani ja nykyisin ahminut kirjallisuutta ja dokumentteja aiheesta etten vaan kykene ymmärtämään että
Selviytyjissä vähän rajojaan kokeillut ex-missi heittää edes vitsillä että hän tekee nollakokemuksella jotain sellaista mihin on kyennyt vain YKSI nainen KOKO MAAILMASSA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lotta on viettänyt pääsiäisen siskojen kanssa, kun on uskovainen. Siinähän menee jos kuinka kauan jos meinaa 8 vuorta valloittaa. Onko edes Veikko G valloittanut kahdeksaa vuorta. Mitä ne pojat puhuu kuinka vaikeeta se on ja Lotta hentoinen ex missi suomi aikoo valloittaa 8 vuorta mutta komea onkin matkaopas.
Veikka Gustafsson on ainoa suomalainen, joka on ylipäänsä kiivennyt kaikki 14 huippua (yli 8000 m).
Samuli Mansikka yritti, mutta kuoli 10. huippua valloittaessaan.
Ainoa nainen. joka on noissa hommissa pärtännyt oli Noora Toivonen, joka kuoli vuonna 2000 niistä helpoimpiin kuuluvalla Cho Oylla.
Tää juttu on ihan absurdi ja jos se nyt tosiaan on jossain Annapurnalla kiipeilemässä, niin Lycka Till.
Carina Räihä kiipesi Everestille vuonna 2010, päälle 40-vuotiaana. Ei Noora Toivonen kai kovin kokenut kiipeilijä ollut? Aika huonosti netistä löytyy mitään hänestä, joku City-lehti lähinnä ja sen mukaan aloitti -96 ja kuoli -00.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siellä köysirata? Eikö vuoria huiputeta kiipeilemällä. Osa kiivetään ja osa kävellään.
Joskus on ihan portaatkin, niin voi sitten valita meneekö portaita:
Vai kiipeääkö:
Tuo jälkimmäinen videonpätkä on siitä harvinainen dokumentaatio, että siinä legendaarinen Alex Honnold käy oikeasti lähellä kuolemaa parin metrin päässä kamerasta. Molemmat jalat ja toinen käsi lipsahtavat.
Hän toki aina itse sanoo tapahtumaa muistellessaan, että mitään todellista riskiä ei kuitenkaan ollut, koska se yksi käsi oli vielä suht. hyvin :)
Kiipeilystä voi kuolla vaikka ei olisi kuin joku 10m korkea seinä mitä kiipeää, mutta kun puhutaan vuoristokiipeilystä mitä Lotta harrastaa, niin sinne ei lähdetä shortseissa ja teepaidassa, kuten noissa videoissa. Ja silloin noita riskejä tulee mukaan vähän enemmän kuin käden pettäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole huvittavaa että kiipeilyä harrastamattomat amatööritkin ovat paremmin perillä asioista kuin Lotta Näkyvä? Mun unelma on päästä Everestin base campiin käymään eli en edes haaveile huiputtamisesta, mutta sen verta olen nuoruudessani ja nykyisin ahminut kirjallisuutta ja dokumentteja aiheesta etten vaan kykene ymmärtämään että
Selviytyjissä vähän rajojaan kokeillut ex-missi heittää edes vitsillä että hän tekee nollakokemuksella jotain sellaista mihin on kyennyt vain YKSI nainen KOKO MAAILMASSA.
Silloin on itse asiassa juuri helpompi asettaa epärealistisia tavoitteita kun ei tiedä mistä puhuu.
Lotan insta-tarinassa kuvakaappaus Donin viestistä "arvaa kuka on ensimmäinen kanadalainen joka valloitti ***" , en nyt muita minkä huipun, enkä pääse tarkistamaan :D
ja nyt lotta rukoilee että alastulo sujuisi myös hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt kuinka korkealla vuorella ja missäpäin?
Siellä se Lotta vuorella ihailee edellään kiipeävän kanukin muhkeaa, lihaksikasta takamusta ja yrittää pysyä perässä. Pikkaisen paskanhaju lemahtaa kanadalaisen kiipeilyhousujen läpi, kun ei ole saanut vuoren rinteellä pyyhittyä perssettään kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset haukkuu täällä porukalla kaunista naista. Oletteko nähneet Lotan opettajan? Hemmetin komea mies.
Kukaan ei haku Lottaa koska hän on kaunis. Itse olen vain sitä mieltä, että vuoristokiipeily on vaarallista ja itsekästä ja varsinkin perheellisille. Jo pelkkä kalliokiipeily on typerää, mutta ei sentään laita pelastajia tai avustajajoukkoja vaaraan. Lotta voisi nauttia tuosta opettajastaan ehkä jollain muulla tavalla kuin 8000 metrissä?
Ehkä jos sinä kävisit, joskus jonkun vuoristokiipeilyyn liittyvän henkilön hautajaisissa, voisi sinunkin asenteesi muuttua? Ja kyllä tunnen myös ihmisiä, jotka ovat kiivennet noita 8000 metrin vuoria ja selvinneet hengissä ja siltikin olen tätä mieltä ilman kateuden häivää.Onko nämä kuolleiden puolisot sitten erityisen katkeria ja vihaisia miehilleen, kun harrastivat vaarallista lajia? Kiinnostaa noin muuten vain, aina sanotaan vain että "hän kuoli tehden sitä mitä rakasti" jne.
No mun paras ystävä kuoli Jämijärvellä, ja edelleen oon sitä mieltä että "hän kuoli tehden sitä mitä rakasti". Ei se ihminen olisi ollut onnellinen ilman hyppäämistä. Oli kuin hänen DNA:hansa olisi kirjattu intohimo seikkailuihin, adrenaliiniin, extremekokemuksiin.
Kyllä, ystäväni olisi edelleen hengissä ilman tuota harrastusta - paitsi jos olisi jäänyt vaikkapa auton alle, mikä on paljon yleisempää ja aivan yhtä surullinen kuolema. Totta kai meillä on valtava ikävä ja suru on suuri koko meidän loppuelämämme, mutta en mä ajattele että voi kunpa mun ystävä olisi elänyt vanhaksi mutta elämättä siten kuin halusi.
Se palo noihin juttuihin on sellainen, että jos sitä ei ole (niin kuin itselläni ei), ei välltämättä pysty ymmärtämään miksi sinne vuorelle, taivaalle, luolaan, sukeltamaan jne. on pakko päästä.
Kyllä minä ymmärrän, että pakosta heillä on oltava kova palo asiaan. Eihän kukaan käyttäisi niin paljon aikaa ja rahaa siihen muuten, mutta olen siltikin sitä mieltä ettei nuo vaaralliset lajit ole perheellisen hommia. Se on vaan niin itsekästä puolisoa ja lapsia kohtaan. Ja kuten aiemmin kirjoitin, ulkopuolisena kaikkein katkeroittavinta on, kun noiden pelastajien lapset jäävät ilman isää, koska eihän noita mistään helpoista paikoista koskaan pelasteta.
No, sekin on kunkin perheen sisäinen asia. Etenkin jos harrastus on ollut tiedossa jo ennen perheen perustamista. Eihän muuten perheelliset voisi olla poliiseja ja palomiehiäkään, kun niissäkin voi jonain päivänä olla tulematta kotiin. Myös se pelastaja on tehnyt vaarallisen ammatinvalinnan (monet kiipeilijät/extremeharrastajat sanovat, että heitä ei tarvitse tulla pelastamaan tai varsinkaan ruumista noutamaan, sillä kenenkään ei tarvitse riskeerata omaa henkeään heidän takiaan).
Tämän siis kirjoittaa sohvalla istuja, enkä ikimaailmassa lähtisi kiipeilemään itse. Mutta en myöskään voi tuomita sinne menijää, oli sitten perhettä tai ei. On lapsettomallakin menehtyneellä yleensä kuitenkin omat vanhemmat, sukulaisia, ystäviä; on meidänkin suru raskasta. Ihmiset nyt vaan ottaa riskejä, toiset enemmän ja toiset vähemmän.
Tietenkin nämä ammattipelastajat ovat ihan itse valinneet ammattinsa ja monet pelastajat ovat ihan vapaaehtoisia, mutta onhan se nyt ihan selvää, ettei niitä pelastettavia olisi,jos ei noita kaikenmaailman kiipeilijöitä ja yrittäjää olisi liikkeellä. Minä tuomitsen, koska olen nähnyt suht läheltä näitä perheitä, joita asia koskettaa ja silloin ei tule muuta fiilistä kuin, että itsekästä on.
No kuten sanoin paras ystäväni kuoli. Olen siis kokenut oman ja nähnyt hänen perheensä tuskan. Ja monta kertaa on kysytty että miksi hänen piti olla siellä. Mutta lopulta mielen valtaa rauha siitä että hän oli onnellinen. Eli tuomitse jos haluat mutta minä en niin tule koskaan tekemään.
Aika eri asia, ystävälläsi ei ole mitään velvollisuuksia sinua kohtaan. Sen sijaan esimerkiksi omia lapsiaan kohtaan todellakin on velvollisuus yrittää pysyä hengissä. Se on sitä vastuunkantoa siitä että on pannut lapset alulle ja sitä ei mikään ”extremen palo” muuta.
Toki, mutta tunsimme toisemme yli 20 vuotta, asuimme yhdessä jne. Ei ihan pieni menetys sekään, vaikka totta kai lapsen ja vanhemman suhde on erityinen. Ihan jokainen ihminen kuitenkin ottaa riskin astuessaan kadulle. Joku haluaa ottaa sen riskin ja astua vuoren rinteelle. Sori, mutta en tule koskaan muuttamaan mieltäni tässä asiassa. Näiden ihmisten pitää mennä ja tehdä. Samoinhan Norjaan kuolleita sukeltajia haukuttiin. Ja heidän kaverinsa sanoivat että te ette ymmärrä että meidän täytyy päästä tekemään sitä. Ja niin se on heidän mielissään.
Se on ihan se ja sama kuinka hyvä ystävä hän sinulle oli. Lapseton siskoni harrastaa kaikenlaista Extremeä kuten vapaasukellusta, jääkiipeilyä, vapaalaskua ym. Ja ymmärrän sen eikä minulla ole asiaan mitään sananvaltaa vaikka totta hemmetissä tuntuisi pahalta menettää ainoa siskoni jonka kanssa olen 32 vuotta ollut kuin paita ja peppu. Sen sijaan mieheni kanssa minulla on 2 lasta ja pääasiallisesti tästä johtuen miehen vapaalaskureissut on muuttuneet reilusti kesympään suuntaan ja omat laskuni rajoittuvat enää virallisiin off-piste rinteisiin. Ihan siksi koska meidän vastuullamme on nyt kaksi pientä ihmistä joiden hyvä elämä on tärkeämpää kuin meidän mielihalumme. Sukellusta harrastan edelleen, mutta hyvin vähäriskisesti ja syväsukellus on jäänyt kokonaan.
Katsoin vähän aikaa sitten dokumentin extreme-urheilijoista jotka ovat joutuneet onnettomuuteen, eräs kuuluisa liitovarjoilija kertoi että hän lopetti nimenomaan kun sai lapsen. Ettei hän voinut perustella itselleen temppujaan ajatellen että joku niistä tekee vielä hänen lapsestaan isättömän. Siinä on vastuunkantoa.
Vierailija kirjoitti:
Kiipeilystä voi kuolla vaikka ei olisi kuin joku 10m korkea seinä mitä kiipeää, mutta kun puhutaan vuoristokiipeilystä mitä Lotta harrastaa, niin sinne ei lähdetä shortseissa ja teepaidassa, kuten noissa videoissa. Ja silloin noita riskejä tulee mukaan vähän enemmän kuin käden pettäminen.
Niin, välillä Alex voi laittaa sen t-paidan päälle vähän lisää vaatetta, niin sitten voi tehdä muutakin:
http://www.alpinist.com/doc/web14w/newswire-fitz-traverse-caldwell-honn…
http://www.patagoniaworks.com/press/2015/3/12/tommy-caldwell-and-alex-h…
https://rockandice.com/climbing-news/alex-honnold-and-colin-haley-repea…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selviytyjissä vähän rajojaan kokeillut ex-missi heittää edes vitsillä että hän tekee nollakokemuksella jotain sellaista mihin on kyennyt vain YKSI nainen KOKO MAAILMASSA.Oletko käynyt kuinka korkealla vuorella ja missäpäin?
Olen käynyt Kilillä ja vaeltanut Norjassa. Minulla on lievä astma, joka voi vaikeuttaa jo pelkästään Everestin base campiin nousua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, välillä Alex voi laittaa sen t-paidan päälle vähän lisää vaatetta, niin sitten voi tehdä muutakin:
http://www.alpinist.com/doc/web14w/newswire-fitz-traverse-caldwell-honn…
http://www.patagoniaworks.com/press/2015/3/12/tommy-caldwell-and-alex-h…
https://rockandice.com/climbing-news/alex-honnold-and-colin-haley-repea…
Hän on varmasti erittäin taitava kiipeilijä,, mutta kun puhumme, että yhden päivän sisällä on lähdetty, käyty huipulla ja tultu takaisin, niin puhumme erityyppisestä kiipeilystä. Teknisesti ehkä paljon vaikeammasta, koska eihän tuollaista hänen kiipeilyä jollain puolen vuoden treenillä opita.
Hei hei avioliitto, tervetuloa kuolemanvaara... elämä on valintoja.