Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lotta Näkyvä aikoo huiputtaa kaikki maailman yli 8 kilometriä korkeat vuoret

Vierailija
22.04.2019 |

Onko tällä asiasta jotain kokemusta vai onko tämä näitä netistä luettuja kivoja juttuja joista innostunut?

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/8599db9d-c1d9-4177-bab9-759b9e…

Kilimanjaro ei ole sama asia kuin Everest tai K2. On itseasiassa aika todennäköistä, että menehtyy yrittäessä.

Kommentit (6087)

Vierailija
1541/6087 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vuosikymmeniä vetää pari kasitonnista varmaan vähintään vuodessa, niin villi veikkaus on se että ero kuolleisiin kavereihin on jonkinlainen maltti ja varovaisuus ja pettymysten sietokyky.

Bowiella varmaan riittää näitä kokeneita kiipeilykavereita, jotka ovat hakeneet aina vain vaativampaa haastetta vuorilta eli on etsitty uusia reittejä huipuille ja vedetty jopa ilman naruja ja yritetty tehdä nopeusennätyksiä... Sitähän Bowiekin on tehnyt siellä sun täällä, mutta tuo just ihmetyttää, että miten ihmeessä hän on selvinnyt näin pitkälle. Äärimmäisen taitava hänen on oltava, sillä ei kukaan selviä pelkällä tuurilla vuosikymmeniä.

Vierailija
1542/6087 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vissiin jotenkin tyhmä tai taitamaton kun en millään onnistu löytämään mitään Lottaa kauniimpia typyköitä joissa olisi donbowie kuvaajana. Joku nätti nuori nainen löytyi jonka Don oli tavannut jossain tapahtumassa ja seisoivat siinä vierekkäin fanikuvassa. Toinen kuva oli nainen niityllä, voi olla kuka vaan. Tosin osa Donin Lotasta ottamia kuvia on selkeästi muotikuvia jonkun firman vaatteissa, joten voihan olla että Don tekee senkin tyyppistä kuvaamista.

Niitä tyttöjä on linkattu tähänkin ketjuun, käy tämä läpi niin löydät, taitoa ei tarvitse mutta en viitsi etsiä valmiiksi.

Joo varmaan kukaan alkaa käymään tuhannen viestin ketjua läpi. Pic on didnt happen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1543/6087 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea Lotalle yrityksiin! Ja mitä väliä jos ne ei onnistu. Aina kannattaa yrittää, ja jos ei onnistu sitten ei onnistu. Mielestäni siinä ei ole mitään häpeämistä. Aina kannattaa yrittää kuitenkin...

Vierailija
1544/6087 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

121212 kirjoitti:

Sen voi sanoa Lotta Näkyvän kunniaksi että medianäkyvyyttä on saatu. Kertomus vaellushuippu Aconcaguasta saatiin kuulostamaan yhtä dramaattiselta kuin Annapurnan ensimmäinen huiputus. Muutamien seuraajien mielessä parilla helpolla vuorella käynyt Lotta on muuttunut poikkeusyksilöksi ja tämän valmentaja lajilegendaksi :D

Markkinoinnista täydet pisteet.

Salaliittoteoreetikoille tiedoksi että tässä on tämä dramattinen Acongaquan reissun kuvaus. Äärimmäisen dramattista eikö totta, kuten me salaliittoteoreetikotkin:

"Aconcagualle nousua Don kuvailee kävelyksi."

No, kyllä fiksu aloitteleva kiipeilijä yrittää oppia jokaisesta vuoresta jotakin. Mont Blancilla ja Gran Paradisolla Lotta treenasi nimenomaan teknistä kiipeilyä ja samalla huiputti nuo vuoret. Mont Blancilla hän oli kovassa myräkässä eli sekin varmasti opetti "keltanokalle" jotakin.

Kilimanjarolla Lotta oli häämatkalla, mutta sekin on 6km korkea, joten hyvä paikka testata iskeekö vuoristotauti eli ei :) Aconcagualla 7km korkeudessa testattiin varmaan taas Lotan fyysistä kestävyyttä ja miten kroppa kestää ohuessa ilmanalassa. Matka huipulle vedetään yleensä 16-18 tunnissa ja Lotta veti sen 9,5 tunnissa eli kyllä Bowie tuossa jotakin on säätänyt kasitonneja ajatellen.

Ihan fiksusti etenee tämä "harhainen hupakko" tavoitettaan kohti, vaikka onkin vasta aivan alkumetreillä :)

Jos oikein ymmärsin niin noin 7 km korkuisen Acondaguan "summit rate" on 30%, ja silloin kun Lotta ja Bowie olivat vuorella, keli oli niin huono että vain muutama ryhmä pystyi huiputtamaan. Tässä huonossa kelissä Lotta veti 9,5 tunnissa sen mikä yleensä ottaa 16-18 tuntia.

Kiinnostavaa nyt nähdä millä lailla tämä on ihan pska suoritus.

Miten se Aconcaguan vaellus lasketaan? Mistä se alkaa?

Kun meille on kerrottu, että Don ja Lotta jäivät jumiin kakkosleiriin myrskyn takia.  Lasketaanko huiputuksen alkavan tuosta kakkosleiristä vai alempaa?

Jos tuo pysähtyminenkin sisältyy 9.5 tuntiin, niin... 

Kaikkien lerien välille voi millä tahansa vuorella laskea tietenkin keskimääräisiä aikoja. Kuten myös huipun ja leirien välillä. En tiedä miten tuolla Aconcagualla leirit on jne. mutta eiköhän tässä taas ole yksi asia josta on ihan turha ruveta mitään saliittoa vääntämään.

Vierailija
1545/6087 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi seikka, jota en huomaa täällä mainitun: Donin ikä.

Eikö 50-v ole se rajapyykki, jolloin riskit vuoristokiipeilyssä kasvaa? Jostain luin/kuulin, että yli viisikymppisillä kuolemanriski on kaksinkertaisempi kuin nuoremmilla.

Don ei tosin näytä 50-v. Siinä MeNaisten artikkelin kuvassa Don ja Lotta näyttävät itse asiassa samanikäisiltä. 

Vierailija
1546/6087 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö 50-v ole se rajapyykki, jolloin riskit vuoristokiipeilyssä kasvaa? Jostain luin/kuulin, että yli viisikymppisillä kuolemanriski on kaksinkertaisempi kuin nuoremmilla.

Don ei tosin näytä 50-v. Siinä MeNaisten artikkelin kuvassa Don ja Lotta näyttävät itse asiassa samanikäisiltä. 

Lotta näyttää mielestäni huomattavasti ikäistään nuoremmalta. Olin yllättynyt kun kuulin että hän on 30-vuotias.

Vierailija
1547/6087 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lotta näyttää mielestäni huomattavasti ikäistään nuoremmalta. Olin yllättynyt kun kuulin että hän on 30-vuotias.

Ja puheet vain vahvistavat vaikutelmaa. Enkä nyt tarkoita (pelkästään) tätä vuorikiipilytouhua.

Vierailija
1548/6087 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja puheet vain vahvistavat vaikutelmaa. Enkä nyt tarkoita (pelkästään) tätä vuorikiipilytouhua.

Lotassa on teinienergiaa joka alkaa kolmekymppisillä yleensä jo hiipua.

Vierailija
1549/6087 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on vain ja ainoastaan hyvä asia, jos kolmekymppinen ei enää vaikuta teiniltä. 

Vierailija
1550/6087 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on vain ja ainoastaan hyvä asia, jos kolmekymppinen ei enää vaikuta teiniltä. 

Aivan varmasti, jos etsitään ihmistä kestämään tylsää arkea kahdeksasta neljään. Eri juttu sitten mitkä ominaisuudet toimii ihmisessä joka haluaa ryhtyä tähän mihin Lotta. Mikä on todennäköisyys että se on ihan perusmarjatta?

Vierailija
1551/6087 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän Veikka Gustafssonin kiipeämistäkin odotettiin jo etukäteen.

Jo silloin media toimi sen verran ja lisäksi Veikka raportoi etenimistään suoraan satelliittipuhelimella radioon (oliko radio City).

Loppupeleissä samanlaista mainostamista ja sponsoreiden hakua. Ennen somea näkyvyys vaan jäi pienemmäksi eikä edes näin some-aikaan noita huomaa kuin pieni osa yleisöstä.

Kadun miehistä suurin osa ei tiedä kuka on Lotta eikä varsinkaan kiipeily-aikomuksista.

Veikan Everest-yritys oli iso uutinen silloin. Jo etukäteen.

Yle Puheen haastattelussa Veikka on kertonut että joutui kaiken kotonaoloaikansa käyttämään kissanristiäisissä, messuilla yms. juoksemiseen, jotta saisi matkakassan kasaan. Ei kuulemma koskaan pitänyt siitä, mutta jotenkin rahat oli tienattava. Ajat ovat muuttuneet. Lotan ei enää tarvitse esitellä sponsoreidensa tuotteita messuilla kun voi tehdä sen sosiaalisessa mediassa. Ei tässä mun mielestä mitään niin ihmeellistä ole.

Tällä yhdellä lauseella voi kuitata kaiken pöyristelyn ja närkästyksen.

"Huiputan kaikki maailman kasitonniset" on mainoslause, joka on suunnattu sponsoreille. Ajattele isosti!

Todennäköisyyslaskelmien mukaan ei tule tapahtumaan, mutta mitä sitten? Lotta mene yrittämään ensimmäistään jo kuukauden päästä, ja ensi vuodeksi on buukattu se toinen helppo kasitonninen. Samuli Mansikka sanoi tänne klikatussa haastattelussa, että "helppoja" kasitonnisia on viisi, kuusi. 

Jos Lotta treenaa tosissaan kokeneen kiipeilijän ohjauksessa, jos jonkinlaista kokemusta on jo taustalla, ja jos on todettu käytännössä kestävän hyvin korkeaa ilmanalaa, niin miksei Lotta nämä helpoimmat huiputtaisi? Tai ainakin jonkun niistä. 

Sponsorirahalla.

Ei paha.

Jo se, että Lotta huiputtaisi nämä kaksi jo buukattua huippua, tekisi hänestä Suomen ansioituneimman naiskiipeilijän.

Ei paha sekään.

Miten niin Lotta (tai kuka muu hyvänsä, vaikka minä) olisi Suomen ansioitunein naiskiipeilijä, jos saisi käytyä kahdella huipulla?

Vierailija
1552/6087 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan varmasti, jos etsitään ihmistä kestämään tylsää arkea kahdeksasta neljään. Eri juttu sitten mitkä ominaisuudet toimii ihmisessä joka haluaa ryhtyä tähän mihin Lotta. Mikä on todennäköisyys että se on ihan perusmarjatta?

No ainakaan teinin ominaisuudet eivät toimi vuorikiipeilyssä. Kyllä siellä tarvitaan kypsää, aikuista toimintaa ja ajattelumallia. Todennäköisyys perusmarjatalla on tasan sama kuin Lotallakin, jos heillä on molemmilla suht samanlainen valmistautuminen taustalla.  

Vierailija
1553/6087 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nykyään on Suomen ansioitunein naiskiipeilijä?

Vierailija
1554/6087 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Donin instassa maisemakuva jossa Lotta poseeraa vuori taustalla. Jotain mietelausetta siitä miten aina kaipaa jonnekin muualle...

Vierailija
1555/6087 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaikissa elämäntilanteissa ja harrastuksissa/ammateissa/mielenkiinnonkohteissa on vain ja ainoastaan hyvä asia, jos kolmekymppinen ei enää toimi "teinienergialla", vaan on kasvanut aikuiseksi. 

Vierailija
1556/6087 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin neljä vuotta sitten aikeissa kiipeä Mount Everestille. Kävin kaiken maailma kiipeilykurssit systeemit jne jne. Kun tuli se päivä, että nyt mennään. Katsoin alhaalta sitä vuorta. EI mitään toivoa. Sanoin siinä ihan suoraan kaikille, että minusta ei ole tohon toi on vaan liian paha mulle. Petyin itteeni niin paljon että itkin siellä, koska se vuori vei voiton olemuksellaan. Ei se ole mikään leikkipaikka mihin mennää huvikseen rämpimään. Se on tosi paikka missä pitää aidosti miettiä asioita ja ne, jotka sinne on menny on kyllä aika spesiaali-ihmisiä ainakin minun silmissä. Minä olin ammattilaisten matkassa ja silti päätin, että ei helvtti pysty.

Joo en nyt ihan usko sun juttuasi. Nämä retkethän maksavat kymmeniä tuhansia. Kuka tahansa sellaisen sijoituksen tekevä on varmistanut etukäteen, että löytyy fyysistä ja henkistä kanttia lähteä kiipeämään.

Vierailija
1557/6087 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ainakaan teinin ominaisuudet eivät toimi vuorikiipeilyssä. Kyllä siellä tarvitaan kypsää, aikuista toimintaa ja ajattelumallia. Todennäköisyys perusmarjatalla on tasan sama kuin Lotallakin, jos heillä on molemmilla suht samanlainen valmistautuminen taustalla.  

Tuskin Lottakaan ihan teini kuitenkaan on kolmekymppisenä. Energiasta tuskin on mitään haittaa. Saman ikäinen ja ikävuosiaan nuoremmalta vaikuttava energiapallo Nelly Attar kiipesi juuri Everestille ja pärjäsivät erittäin hyvin. Ohittivat menomatkalla 40 ihmistä.

Vierailija
1558/6087 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin Lottakaan ihan teini kuitenkaan on kolmekymppisenä. Energiasta tuskin on mitään haittaa. Saman ikäinen ja ikävuosiaan nuoremmalta vaikuttava energiapallo Nelly Attar kiipesi juuri Everestille ja pärjäsivät erittäin hyvin. Ohittivat menomatkalla 40 ihmistä.

Itkupotkuraivarit epäonnistuneen kiipeily-yrityksen jälkeen kuulostavat kyllä hyvinkin teinitoiminnalta. Tai oikeastaan sellaiselta uhmaikäisen 3-vuotiaan toiminnalta. Lotta ihan itse kertoi itkeneensä ja kiukutelleensa kun eivät päässeetkään sinne minne suunnittelivat, joten ei ole minun keksintöäni tämä juttu. Aiemmin tässä ketjussa siitä puhuttiin. En enää muista mistä yrityksestä oli kyse. 

Vierailija
1559/6087 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Donin instassa maisemakuva jossa Lotta poseeraa vuori taustalla. Jotain mietelausetta siitä miten aina kaipaa jonnekin muualle...

Niinpä.😂

Kaipaa Lottaa...

Vierailija
1560/6087 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä.😂

Kaipaa Lottaa...

No se kuva nyt on sellainen kaipaan muualle -haaveilukuva. Muutenkin kiipeilyporukan kirjoittelu on välillä niin korkealentoista. Tänään just hyvä esimerkki instasta. En tiedä saako Everest peruspertin runosuonen sykkimään vai hakeutuuko sinne vuorelle vähän erilaisia tyyppejä.

"Singular focus has its place too, but it can also overshadow the fact that dreams aren’t often a single brush stroke on the canvas of our lives, but one of many unique and meaningful ones. All the memories and steps towards your dreams deserve gratitude and doing so will lift you over obstacles as they manifest like mountains with the desire to inhibit your overall progress towards that which you reach for."

Ketju on lukittu.