Lotta Näkyvä aikoo huiputtaa kaikki maailman yli 8 kilometriä korkeat vuoret
Onko tällä asiasta jotain kokemusta vai onko tämä näitä netistä luettuja kivoja juttuja joista innostunut?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/8599db9d-c1d9-4177-bab9-759b9e…
Kilimanjaro ei ole sama asia kuin Everest tai K2. On itseasiassa aika todennäköistä, että menehtyy yrittäessä.
Kommentit (6087)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kieltämättä vähän kade tuosta, ettei Lotalla ole mitään velvotteita (kuten tavallisilla pulliaisilla normaali päivätyö). Hän pystyy keskittymään täysillä unelmiinsa ja siihen mistä tykkää. Henkeäsalpaavia maisemia ja matkustelua kiehtovissa maissa. Olisipa minullakin pätäkkää ja aikaa, jotta voisin paneutua omiin rakkaisiin harrastuksiini täysillä ja kehittyä niissä. En kuitenkaan voi, koska sukuni ei ole rikas ja päivätyö vie liikaa energiaa ja aikaa. En tietenkään ikimaailmassa kiipeäisi 8000 metriin, mutta vaellus Nepalin base campiin olisi ihanaa.
Siltä se saattaa nopealla silmäyksellä näyttää, mutta uskoisin tuollaisen elämäntavan tuntuvan pidemmän päälle vähän tyhjältä. Vaikken ole todellakaan mikään ”ihmiselämän suurin tarkoitus on tehdä työtä” -saarnaaja, luulen että suurin osa kaipaa kuitenkin jonkinlaisia rutiineja. Loma tuntuu varmasti enemmän lomalta, kun se on satunnaista eikä jatkuvaa.
Monet vuorikiipeilijäthän tekevät tuosta ihan työn itselleen: omien valloitusten lisäksi järjestävät myös retkiä turisteille. Taitaa Lotan tämänhetkinen elämäntapa olla vähemmistössä.
Olen kiivennyt vain Fujille, 3770m.
Ensi kerralla (jos sellainen tulee), otan hapen suosiolla käyttöön. Sen verran pahan päänsäryn iski.
Monella noita happipulloja siellä näkyi, mutta ajattelin täydeksi humpuukiksi ison egoni kanssa.
Antaa perspektiiviä noihin isojen vuorten juttuihin kun huomaa, ettei "vaellusvuori" välttämättä ole helppo.
Kyllä Saara Aallonkin maailmanvalloitustavoitteet kuulostavat realistisilta tähän verrattuna. Hänellähän on sentään jotain kokemusta aiheesta. Eikä sitä yrittäessään kuitenkaan kuole, vaikkei onnistuisi.
Hehkuttaisi vasta sitten, kun olisi kiivennyt edes yhdelle noista vuorista. Ja kuulostaa ihan järjettömältä puhua jo nyt lisähapetta kiipeämisestä.
Olen selvästi liian koukussa Lotan elämään: näin viime yönä unta, jossa puuhastelimme ulkona Lotan kanssa jotain raskasta hommaa, Lotan isä istuskeli katsomassa hieman happamena, ja me vain kyselimme koko ajan että "riittääkö tämä nyt? Riittääkö?"
(tunnistan tiettyjä yhteisiä luonteenpiirteitä Lotasta itsessäni,vaikka olenkin köyhempi, rumempi ja lahjattomampi)
Isäni sanoi hänen sodassa mukana olleen isänsä kertoneen, että kaikkein vaarallisimpia itselle ja muille olivat ne miehet, jotka kehuskelivat etteivät pelänneet mitään. Heillä oli usein huono harkintakyky ja ottivat tyhmiä ja turhia riskejä. Tuo Lotan mainostama pelottomuus on jotenkin pelottavaa.
Donin instassa nyt kuva miehestä . (jota Don ilm. auttanut huipulle) Hänellä happimaski kasvoilla, ja muut sitten kommentoivat asiaa, esim.”disgusted about the mask”. Myös Don vitsailee siitä miten hänellä ei ole mitään käyttöä hapelle.
Vaikea käsittää tuota suhtautumista. Oikeastiko naamari suorastaan inhottaa..?
Vierailija kirjoitti:
Donin instassa nyt kuva miehestä . (jota Don ilm. auttanut huipulle) Hänellä happimaski kasvoilla, ja muut sitten kommentoivat asiaa, esim.”disgusted about the mask”. Myös Don vitsailee siitä miten hänellä ei ole mitään käyttöä hapelle.
Kuulostaa siltä, että elävät jossakin omassa ”hapettomassa kuplassaan”, jossa hapen kanssa kiipeäminen tuskin kiipeämistä on ollenkaan.
Eikä väliä kuinka monta kaveria on jäänyt sille tielle.
Ei nyt oikein terveelle kuulosta.
Minä en näe mitään kommentteja happinaamarista.
Vierailija kirjoitti:
Hapenpuute aiheuttaa vajautta aivotoiminnassa. Ihan lääketieteellinen fakta. En suuresti ihannoisi ihmistä, joka ehdoin tahdoin haluaa tuhota aivojaan. Siksi en ihannoi esim. alkoholistejakaan.
Yrittääkö se siis huiputtaa ne menemään Mo hammedin luo vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Yrittääkö se siis huiputtaa ne menemään Mo hammedin luo vai mitä?
Ei. Se huiputus koskee aviomiestään. Yrittää huiputtaa, että vaan kiipeilee, vaikka todellisuudessa nautiskelee opastajansa palveluksista teltassa.
Tuoltako ne Lotan ”hapettomat tavoitteet” ovat peräisin?
Don kuulostaa kaverilta jonka kanssa ei ehkä kannattaisi hengata.
Vierailija kirjoitti:
Helppo haihatella kun ei tarvitse käydä töissä.
jostain luin että kertoi olevansa työssä, lisäksi somepostailee, ei kai sitä tarkoittanut että pelkästään sitä, sentään KTM vaikkei olekaan Aallon.
Vierailija kirjoitti:
Tuoltako ne Lotan ”hapettomat tavoitteet” ovat peräisin?
Don kuulostaa kaverilta jonka kanssa ei ehkä kannattaisi hengata.
Jätetään suosiolla tuo ehkä-sana pois. Paitsi jos tavoitteena on päästä hengestään. Silloin Donin opit voivat olla jopa avuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo haihatella kun ei tarvitse käydä töissä.
jostain luin että kertoi olevansa työssä, lisäksi somepostailee, ei kai sitä tarkoittanut että pelkästään sitä, sentään KTM vaikkei olekaan Aallon.
Missähän työssä voi olla viikkokaupalla vuorilla hengailemassa? Ei ainakaan minun tuntemillani aloilla ole mahdollista. Somepostailu ei ole työssäkäyntiä, vaikka sillä rahaa voi tienatakin.
Vierailija kirjoitti:
Minä en näe mitään kommentteja happinaamarista.
Viimeisin postaus ja kommentit. Rupert Jones-Warner.
Jos tässä hankkeessa jotain huiputetaan, niin Lottaa itseään. Don puhuu silmät ja korvat täyteen suorastaan vaarallista sontaa. Lisähappi on huijausta jne. Bullshit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cheekin itseluottamus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"– Meillä on aina ollut omat standardit. Jos tässä menee keskitaso, meidän pitää tehdä täällä, Lotta piirtää ilmaan toisen tason korkeammalle." Siis apua! Miten jollain voi olla tollaset kasvatusmetodit?! Ei ihme että lapsi on ihan pyörällä päästään. Noita Lotan juttuja kuunnellessa alkaa menemään kunnioitus myös Akiin. :( Eikä tuo tapa selkeästi ole toiminut, kun eipä tämä Lotta nyt erikoisen hyvin ole elämässään pärjännyt, mitä nyt turhana julkkiksena ja ex-missinä pyrii tosi-tv:ssä.
Aika turha näyttää olevan kun 30 sivua on hänestä jo kirjoitettu.
Ja aina tuo hänen polkunsa jonkun itseensä tyytymättömän taviksen polun voittaa, mennen tullen.
Tässä ei ole kyse niinkään Lotasta vaan siitä nykyaikana niin yleisestä wannabeiden kuvitelmasta että kun vaan tarpeeksi luulee tahtovansa, voi tehdä mitä vaan, koska uniikki lumihiutale. Toisekseen tässä on kyse vuorikiipeilystä.
Mahtaa Saara Aaltoa harmittaa ettei ole tätä keksinyt.
Juuri tuollainen pahansuopuus kuin tässä viimeinen virke on ärsyttää minua suunnattomasti. On totta, että on epätodennäköistä saavuttaa hyvin vaikeita asioita, mutta he sentään edes yrittävät saavuttaa unelmiaan. Tärkeintä on se, että ihmisellä pysyy se elämänhalu ja motivaatio tehdä haluamiaan asioita. Moni tässä ketjussa on aivan turhaan kettuilee ja vinoilee ja on muutenkin kaikin puolin ikävällä asenteella liikkeellä.
On hyvin mahdollista, että Lotta voi jäädä sille tielleen, mutta se on hänen päätöksensä. Minä ihailen ylipäätänsä ihmisiä, jotka menevät ja tekevät asioita, onnistuvat he sitten tai eivät.
Minusta unelmien tavoittelu on tosi hienoa. Edellyttäen että ihmisellä on realistinen käsitys itsestään, elämästä, todennäköisyyksistä, siitä miten maailma toimii ja niin edelleen. Lapsellinen lesoaminen ja uhoaminen siitä miten minäminäminä aloittelija teen jotain mihin on pystynyt alle promille lajin omistautuneista harrastajista taas on silkkaa ylimielisyyttä ja omahyväisyyttä. Huomiohuorausta.
Se unelmien saavuttaminen edellyttää yleensä sitä että on nöyrä tosiasioiden edessä. Lotta ei ole. Siksi sitä kritisoidaan. Se, ettei ole nöyrä tosiasioiden edessä tuppaa tappamaan näissä extremelajeissa.
Itse en ole vuorikiipeillyt mutta vietän ulkoilmaelämää. Toisin kuin Lotta, tiedän miten vaarallinen se luonto voi olla ihan täällä koto-Suomessakin jos on tyhmä.
Unelma, joka ei perustu jollain tavalla reaalimaailman tuntemiseen ja tosiasioiden tunnustamiseen ei ole unelma. Se on fantasiaa ja denialissa elämistä. Ei siinä ole mitään hienoa ja ihailtavaa, että lähtee tekemään jotain mistä ei ymmärrä hevon persettä. Vähän sama kuin minä sanoisin että "minusta tulee Örrrörrr-planeetan ensimmäinen Wootxlu, katsookapa vaan! Koska olen silleen tosi motivoitunut ja mä haluuuuun." Kannustakaa nyt sitten.
-lainaamasi-
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset kommentit ja suhtautuminen asiaan vaikuttaa lähinnä siltä, että merkittävä osa niistä aivosoluista on tainnut kuolla, hapenpuutteesta tai sitten muuten vaan ovat täysiä dorkia. Jos itselleni tarjoutuisi mahdollisuus lähteä tuota touhua harrastamaan niin en ikimaailmassa haluaisi valmentajaksi tai miksikään oppaaksi tuollaisia vatipäitä.
Onko täällä Kebnekaiselle kiivenneitä? Se taitaa olla yleinen kohde suomalaistenkin keskuudessa, mutta silti ainakin joidenkin medialähteiden mukaan vaarallinen. Tapauksia, joissa jotain on lentänyt päälle tai on pudottu korkealta, on useampia (vaikkei suhteessa kävijämääriin varmaan kovin paljoa). Kuvat huipulta näyttävät myös aika hurjilta, eikö siitä ole jyrkkä pudotus alas?
Mietin vain, että olenko pelkuri vai järkevä, kun en lähtisi edes tuonne :D Jos kuolemantapauksia on useampia, mikään ei takaa, etten voisi tulla osaksi joukkoa.