Vauvan yrittäminen tässä tilanteessa, mitä mieltä?
Olen 28v ja mieheni 45v ja olemme kihloissa ja tarkoitus mennä naimisiin vuodenvaihteessa. Olemme kummatkin akateemisesti koulutettuja ja hyvät työpaikat, MUTTA minä tällä hetkellä määräaikaisena. Minulle on luvattu vuodenvaihteessa toistaiseksi voimassa olevaa työsuhdetta ja asiasta on sähköposti. Mietin, että olisiko tyhmää alkaa yrittää vauvaa nyt kesänkynnyksellä? Vaikea uskoa, että työnantajani jättäisi tuon vakinaistamisen tekemättä raskauden takia tai saisi ainakin liiton juristit niskaan syrjinnästä, jos näin tekisi. Mitä mieltä olette? Kannattausiko antaa vauvahaaveiden odottaa tuohon vakinaistamiseen asti vai vain rohkeasti aloittaa yritys? Vauvakuume on kova, etenkin miehelläni. Lisäksi olemme molemmat tietoisia siitä, ettei ehkä heti tärppää ja senkin takia voisi olla hyvä aloittaa yritys jo nyt.
Kommentit (354)
Se on lähtö tuotannollisista ja taloudellisista syistä tai purku koeajalla. Et ollut etsimämme henkilö. Raskaus ei ollutkaan syy. Näin sulle käy.
Työpaikkoja tulee aina uusia, mutta munasoluja on vain rajattu määrä. Jos suuri haaveesi on lapsi, priorisoi se. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Itse yrittäjänä en pysty käsittämään miksi minun pitäisi maksaa jonkun ihmisen menot vaikkei se tekisi minulle töitä.
Samakuin jollekkin naapurin erkille pitäis yhtäkkiä alkaa maksamaan muuten vaan joka kk.
En tämän takia tee kuin pätkäsoppareita nuorille naisille, ja näin olen menetellyt jo yli 10 vuotta.
Ja jos te arvon asiantuntijat luulette olevanne korvaamattomia, niin ette ole, aina löytyy uusi tekijä,usein parempikin helposti.
Jos kaikki ajattelisivat tällä tavalla, lopputuloksena olisi, ettei kukaan enää hankkisi lapsia. Tällainen trendi on jo esim. Japanissa, jossa naisilla on käytännössä kaksi vaihtoehtoa: kotiäitiys tai lapsettomuus.
Suomen kannalta tämä olisi huono asia.
Vierailija kirjoitti:
Itse yrittäjänä en pysty käsittämään miksi minun pitäisi maksaa jonkun ihmisen menot vaikkei se tekisi minulle töitä.
Samakuin jollekkin naapurin erkille pitäis yhtäkkiä alkaa maksamaan muuten vaan joka kk.
En tämän takia tee kuin pätkäsoppareita nuorille naisille, ja näin olen menetellyt jo yli 10 vuotta.
Ja jos te arvon asiantuntijat luulette olevanne korvaamattomia, niin ette ole, aina löytyy uusi tekijä,usein parempikin helposti.
Edelleen päätyöni on julkisella puolella terveyskeskuksessa. Mielestäni sillä ei ole kokonaiskustannuksien kannalta mitään väliä, jäisinkö äitiyslomalle pian viran saamisen jälkeen vai vasta myöhemmin. Lapsia kuitenkin toivoisin yhden tai kaksi, joten jossain vaiheessa työuraa jäisin kotiin vuodeksi tai kahdeksi. Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että vanhemmuuden kustannukset eivät saisi kaatua (naisen) työnantajan niskaan. Naisilla hedelmällisiä vuosia nyt vain on rajoitetusti, eikä lasten hankkimista voi lykätä loputtomiin tai muuten kasvaa riski jäädä kokonaan ilman. Ilman lapsia, tulevia työntekijöitä ja veronmaksajia, Suomi ei pyöri tulevaisuudessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen 45v mies. Kyllä täytyy sanoa, että kyllä tuntuisi oudolta olla pienen vauvan isänä, kun lapset ovat pian täysi- ikäisiä. En toki sano, että siinä mitään väärää olisi.
Eri asia, koska olet kokenut jo sen vauva-arjen, mieheni taas ei ole. Oma lapsi on meille molemmille elämän suurin haave ja toivomme, että haaveemme toteutuu.
Ap
Omasta kokemuksesta suosittelen odottamaan, kunnes sinut on vakinaistettu, jos se on vain vähän yli puolesta vuodesta kiinni. Lupaukset ja ilmapiiri voi muuttua hyvinkin nopeasti, kun määräaikainen ilmoittaa raskaudestaan. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Se on lähtö tuotannollisista ja taloudellisista syistä tai purku koeajalla. Et ollut etsimämme henkilö. Raskaus ei ollutkaan syy. Näin sulle käy.
Raskaana olevan saa irtisanoa tuotannollisista ja taloudellisista syistä vain, jos yrityksen toiminta loppuu kokonaan. Jos raskaana olevan työsuhde puretaan koeajalla, tulee työnantajan esittää purulle painava syy ja todistaa, ettei kyse ole raskaussyrjinnästä.
Täällä onkin jo muutaman kerran mainittu, mutta sanotaan vielä kerran josko menisi perille asti. Julkisella puolen työpaikat menevät aina yleiseen hakuun lain takia. Vaikka yliläääri on sinulle paikkaa luvannut, hän ei sitä yksin päätä vaan se on lautakunta, mikä tekee päätöksen. Hän voi ainoastaan esittää, kenet hakijoista hän haluaisi paikan täyttävän. Mitäs luulet kun vaihtoehtona on maha pystyssä oleve vs. joku toinen hammaslääkäri, kumpi mahtaa saada paikan. Sinulla on vaihtoehdot, jos haluat ton vakinaisen työpaikan odotat tai sitten rupeat hakemaan työpaikkaa äitiysloman jälkeen. Hammaslääkäreillä ei työt lopu, mutta jos on pieni paikkakunta, niin ei niitäkään loputtomasti ole.
Vierailija kirjoitti:
Täällä onkin jo muutaman kerran mainittu, mutta sanotaan vielä kerran josko menisi perille asti. Julkisella puolen työpaikat menevät aina yleiseen hakuun lain takia. Vaikka yliläääri on sinulle paikkaa luvannut, hän ei sitä yksin päätä vaan se on lautakunta, mikä tekee päätöksen. Hän voi ainoastaan esittää, kenet hakijoista hän haluaisi paikan täyttävän. Mitäs luulet kun vaihtoehtona on maha pystyssä oleve vs. joku toinen hammaslääkäri, kumpi mahtaa saada paikan. Sinulla on vaihtoehdot, jos haluat ton vakinaisen työpaikan odotat tai sitten rupeat hakemaan työpaikkaa äitiysloman jälkeen. Hammaslääkäreillä ei työt lopu, mutta jos on pieni paikkakunta, niin ei niitäkään loputtomasti ole.
Raskaus ei saa olla syy jättää hakijaa palkkaamatta, mikäli hän on pätevin. Jos näin toimitaan, voi asian viedä käräjille ja voitto lähes varma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse aloin 28 vuotiaana tehdään lasta 27 vuotiaan miehen kanssa... puolitoista vuotta luomusti yritystä, saman verran hoidoissa. Tilanne muuttunut aika rajusti siihen verrattuna mitä oli aloittaessamme yrittämisen. Eli aloita jo ihmeessä, koskaan et voi tietää, alkaako raskaus heti vai pitkien hoitojen jälkeen.
No juuri tämän takia haluaisin aloittaa yrityksen jo nyt, kun lähipiirissäkin pareja, joilla raskautumiseen mennyt vuosia. Ymmärtääkseni aika harva tulee heti ekasta kierroksta raskaaksi?
No enpä tiedä. Itse myös ajattelin että raskauden alkamisessa voi kestää mutta tärppäsikin heti kerrasta molempien lasten kohdalla. Olin aikalailla sun ikäinenkin, ekan kohdalla 27v ja tokan 29v. Tietysti tätä ei etukäteen voi tietää. Itse odottaisin sitä sopparia 🤔
Ap on fiksu, nykyisten kolmikymppisten sperman laatu on romahtanut. Nelivitosen kanssa on paljon parempi mahdollisuus raskautua ylipäätään. Ja harvaa ap:n ikäistä miestä kiinnostaa lapsen hankinta.
Miettiikö ihmiset oikeasti lapsentekoa noin? Itse tekisin silloin kuin huvittaa. Työnsaanti vauvan jälkeen on helpompaa kuin ennen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskaus ei saa olla syy jättää hakijaa palkkaamatta, mikäli hän on pätevin. Jos näin toimitaan, voi asian viedä käräjille ja voitto lähes varma.
Aivan, pätevin saa paikan. Mitäs luulet 28v. vs. esim. 40 v. hammaslääkäri, kumpikohan mahtaa olla pätevämpi?
Lapsia tekemään vaan! Olen itse hammaslääkäri ja työskennellyt vajaa 10 vuotta kuntapuolella, sain vakiviran aikanaan vaikka olin kertonut työpaikalla että olen raskaana (lisäksi aika vastikään olin palannut edelliseltä äitiyslomalta). Kyllä tällä alalla töitä löytyy ja harvassa paikassa on työnantajalla vara valita työntekijöistä. Lisäksi aika orjallisesti kuntapuolella noudatetaan lakia ainakin hammaspuolella, eli raskaana olevien syrjintään työnhaussakaan ei juuri törmää.
Jos oot oikeasti hammaslääkäri niin yrittämään vaan, ei sinulta työt lopu vaikka et vakivirkaa saisikaan. Ja saanet kyllä sen vakiviran olit raskaana tai et, ellei esimiehesi ole joku täysmulkero ja silloin tosiaan voit syyttää syrjinnästä. En odottelisi kovinkaan pitkään tuon asian takia. Mutta suosittelen kyllä häiden kannalta ottamaan huomioon sen että kyllä on täysin mahdollista että raskaus alkaakin heti, se on ihan yhtä mahdollista kuin se että joutuu yrittämään pitkään :)
Vaikka ap olisi mies, niin mitään takeita luvatun paikan saamiseen ei ole. Pätevin valitaan. Siinä ei auta, vaikka olisi tehnyt kyseistä työtä määräaikaisena vuosikaudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä ole niin yksinkertaista vaikka kuinka haluaisitte sen olevan.. Sitä paitsi se toinen hakija voi olla pätevämpi, joten voitto ei tod oo varma.
Oulussa voi tosiaan olla nihkeetä mutta muualla hammaslääkäreille kyllä löytyy töitä. Jos vaan on sit valmis muuttamaan tai kulkemaan kauempana, tosin en tiedä ympäryskuntien tilannetta et kuinka kauas joutuu lähtemään.
Olen 45v mies. Kyllä täytyy sanoa, että kyllä tuntuisi oudolta olla pienen vauvan isänä, kun lapset ovat pian täysi- ikäisiä. En toki sano, että siinä mitään väärää olisi.