Vauvan yrittäminen tässä tilanteessa, mitä mieltä?
Olen 28v ja mieheni 45v ja olemme kihloissa ja tarkoitus mennä naimisiin vuodenvaihteessa. Olemme kummatkin akateemisesti koulutettuja ja hyvät työpaikat, MUTTA minä tällä hetkellä määräaikaisena. Minulle on luvattu vuodenvaihteessa toistaiseksi voimassa olevaa työsuhdetta ja asiasta on sähköposti. Mietin, että olisiko tyhmää alkaa yrittää vauvaa nyt kesänkynnyksellä? Vaikea uskoa, että työnantajani jättäisi tuon vakinaistamisen tekemättä raskauden takia tai saisi ainakin liiton juristit niskaan syrjinnästä, jos näin tekisi. Mitä mieltä olette? Kannattausiko antaa vauvahaaveiden odottaa tuohon vakinaistamiseen asti vai vain rohkeasti aloittaa yritys? Vauvakuume on kova, etenkin miehelläni. Lisäksi olemme molemmat tietoisia siitä, ettei ehkä heti tärppää ja senkin takia voisi olla hyvä aloittaa yritys jo nyt.
Kommentit (354)
Pöyristyttävää tämä aloitus 🙄 Luulisi, että lääketiedettä opiskelleella olisi jotain kunnioitusta ihmisiä kohtaan eikä olisi ensimmäisenä uhoamassa oikeustoimilla. Jotenkin ei mene nyt ihan yksiin nämä jutut..
Vierailija kirjoitti:
Pöyristyttävää tämä aloitus 🙄 Luulisi, että lääketiedettä opiskelleella olisi jotain kunnioitusta ihmisiä kohtaan eikä olisi ensimmäisenä uhoamassa oikeustoimilla. Jotenkin ei mene nyt ihan yksiin nämä jutut..
Ööh, en ole ketään uhoamassa oikeustoimilla, jos minua vaan kohdellaan oikeudenmukaisesti. Vai olisiko teistä oikein olla jatkamatta työsuhdetta/vakinaistamatta työntekijää raskauden takia, vaikka aikaisemmin olisi luvattu muuta? Ja tietysti tällaisessa tilanteessa aloitettaisiin ensisijaisesti keskustelemalla ja juristiin turvauduttaisiin vasta viimeisenä keinona. Ihan ylilääkäri on luvannut minulle viran vuodenvaihteessa, kun sellainen eläköitymisen myötä vapautuu ja pidän tosiaan hyvin epätodennäköisenä, etten sitä saisi, vaikka olisinkin raskaana.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Luen parhaillaan, mitä laki sanoo näihin määräaikaisuuksiin ja raskauteen liittyen ja vaikuttaa kyllä minun kannaltani ihan hyvältä, etenkin, kun vakinaistamisesta lupaus sähköpostilla.
Sähköpostilupaus monen kuukauden päähän ei ole mihinkään sitova työsopimus. Työttömyys on todennäköisin, varsinkin kun palkkaajasi tutkii av-palstaa.
Määräaikaisuutta ei saa olla jatkamatta, jos se muuten jatkuisi, raskauden tai perhevapaan takia. Samoin työntekijää ei saa olla palkkaamatta em. syistä, mikäli hän on hakijoista pätevin. Lääkäreille riittäå kyllä töitä, vaikea uskoa, että julkisella sektorilla olisi varaa kohdella lääkäreitä huonosti. Oikeuksiensa puolustamisessa ei ole mitään väärää ja on vain hyvä, että ap on perillä niistä.
Naislakimies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se työsopimus on olemassa vasta sittenkun siinä on nimi. Ei tuollaiset lupaukset merkitse mitään. Lisäksi siinä on vielä koeaika, kun sopimus tulee voimaan. Pitäisin housut jalassa, kunnes nimi on paperissa.
HR-johtaja tässä. Mikään sähköpostiSUUNNITELMA ei merkkaa oikeudessa mitään jos yrität riitauttaa ”vakinaistamatta jättämisen”. Firmassa sihdanteet muuttuu ja voidaan hyvin helposti näyttää toteen että liikevaihto tai kate aleni eikä nyt olekaan vara vakinaistaa ketään.
Sopimis on sopimus VASTA kun on mustetta paperissa.
Sen sijaan suosittelen raskautta yrittämään muutrn, ei kannata jäädä odottelemaan vakkaripaikkaa tai saat odotella ikiisuuden.
Mutta nuo lapselliset ja typerät ”haastan firman oikeuteen jos mua ei vakinaisteta” -jutut voit unohtaa samantien. Noin tyhmä saa vaan potkut.
Ja olen antanut useita potkuja ilman syytä tai keksityillä syillä.Joo ihmettelin kyllä tuota ” saavat peräänsä juristit ” kommenttia. Ei tuollainen uhoaminen ole kyllä kovin fiksua käytöstä. Meni maku täysin koko juttuun, kun luin tuon uhoamiskommentin. Ihmettelen suuresti vieläkin tuota.
En tietenkään olisi etenkään etukäteen millään juristeillä työnantajaani uhkailemassa. Kuitenkin tilanteessa, jossa sopimustani ei jatkettaisi/vakinaistettaisi, vaikka aikaisemmin tästä ollut jo puhetta, tultuani raskaaksi, näkisin, että kyse on syrjinnästä. Miten teistä sitten tällaisessa tilanteessa pitäisi toimia?
Ap
Valitettavasti sitä on täysin mahdoton todistaa tuossa tilanteessa. Sähköpostilla mahdollisuuden ilmaisu ei riitä ja vakinaistaminen voidaan hyvin jättää tekemättä muutenkin. Ilman sopimusta sinulla ei ole vielä mitään.
Sinuna ehdottomasti odottaisin, vaikka "mieli tekee". Se ei vaan ole riittävä syy hankkiutua raskaaksi. Et ainoastaan riskeeraa itseäsi, mutta toimit muutenkin vastuuttomasti sekä lasta että muita kohtaan tilanteessa, jossa ei ole mitään vakituista vielä. Lisäksi teet itsestäsi jälleen yhteen työnantajien "painajaisen" tuolla. Muutenkin sinun tilanteessasi sinun tulee jakaa se vanhenpainvapaa miehesi kanssa, koska todella tarvitset työvuosia. Älä missään nimessä ole kotona 3 vuotta, ihan maksimi on 1-1,5. Tuossa iässä ne ovat vielä huomattavasti tärkeämmät kuin esimerkiksi 32-33 vuotiaana, jolloin sitä vakinaista työuraa on jo vähän takana. Jos palaat työelämään vasta tuolloin, olet auttamatta jälkijunassa ja eteneminen tulee olemaan erittäin haastavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se työsopimus on olemassa vasta sittenkun siinä on nimi. Ei tuollaiset lupaukset merkitse mitään. Lisäksi siinä on vielä koeaika, kun sopimus tulee voimaan. Pitäisin housut jalassa, kunnes nimi on paperissa.
HR-johtaja tässä. Mikään sähköpostiSUUNNITELMA ei merkkaa oikeudessa mitään jos yrität riitauttaa ”vakinaistamatta jättämisen”. Firmassa sihdanteet muuttuu ja voidaan hyvin helposti näyttää toteen että liikevaihto tai kate aleni eikä nyt olekaan vara vakinaistaa ketään.
Sen sijaan suosittelen raskautta yrittämään muutrn, ei kannata jäädä odottelemaan vakkaripaikkaa tai saat odotella ikiisuuden.
Mutta nuo lapselliset ja typerät ”haastan firman oikeuteen jos mua ei vakinaisteta” -jutut voit unohtaa samantien. Noin tyhmä saa vaan potkut.
Ja olen antanut useita potkuja ilman syytä tai keksityillä syillä.Joo ihmettelin kyllä tuota ” saavat peräänsä juristit ” kommenttia. Ei tuollainen uhoaminen ole kyllä kovin fiksua käytöstä. Meni maku täysin koko juttuun, kun luin tuon uhoamiskommentin. Ihmettelen suuresti vieläkin tuota.
En tietenkään olisi etenkään etukäteen millään juristeillä työnantajaani uhkailemassa. Kuitenkin tilanteessa, jossa sopimustani ei jatkettaisi/vakinaistettaisi, vaikka aikaisemmin tästä ollut jo puhetta, tultuani raskaaksi, näkisin, että kyse on syrjinnästä. Miten teistä sitten tällaisessa tilanteessa pitäisi toimia?
Ap
Valitettavasti sitä on täysin mahdoton todistaa tuossa tilanteessa. Sähköpostilla mahdollisuuden ilmaisu ei riitä ja vakinaistaminen voidaan hyvin jättää tekemättä muutenkin. Ilman sopimusta sinulla ei ole vielä mitään.
Sinuna ehdottomasti odottaisin, vaikka "mieli tekee". Se ei vaan ole riittävä syy hankkiutua raskaaksi. Et ainoastaan riskeeraa itseäsi, mutta toimit muutenkin vastuuttomasti sekä lasta että muita kohtaan tilanteessa, jossa ei ole mitään vakituista vielä. Lisäksi teet itsestäsi jälleen yhteen työnantajien "painajaisen" tuolla. Muutenkin sinun tilanteessasi sinun tulee jakaa se vanhenpainvapaa miehesi kanssa, koska todella tarvitset työvuosia. Älä missään nimessä ole kotona 3 vuotta, ihan maksimi on 1-1,5. Tuossa iässä ne ovat vielä huomattavasti tärkeämmät kuin esimerkiksi 32-33 vuotiaana, jolloin sitä vakinaista työuraa on jo vähän takana. Jos palaat työelämään vasta tuolloin, olet auttamatta jälkijunassa ja eteneminen tulee olemaan erittäin haastavaa.
Ah, luin huonosti, Kerran kyseessä on lääkärin vakinainen paikka niin tuskin mitään vastaavia ongelmia on. Pula on valtava ja saat aina töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööh, en ole ketään uhoamassa oikeustoimilla, jos minua vaan kohdellaan oikeudenmukaisesti. Vai olisiko teistä oikein olla jatkamatta työsuhdetta/vakinaistamatta työntekijää raskauden takia, vaikka aikaisemmin olisi luvattu muuta? Ja tietysti tällaisessa tilanteessa aloitettaisiin ensisijaisesti keskustelemalla ja juristiin turvauduttaisiin vasta viimeisenä keinona. Ihan ylilääkäri on luvannut minulle viran vuodenvaihteessa, kun sellainen eläköitymisen myötä vapautuu ja pidän tosiaan hyvin epätodennäköisenä, etten sitä saisi, vaikka olisinkin raskaana.
Ap
Virka laitetaan aina hakuun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ylilääkäriltä saamassani sähköpostissa lukee suunnilleen näin: "Olemme saaneet sinusta positiivista palautetta ja otamme sinut mielellämme virkaan, kun sellainen vuodenvaihteessa eläköitymisen myötä vapautuu". Olen ajatellut jäädä töistä pois noin vuodeksi, mikäli saamme lapsen, ja mieheni jäisi tämän jälkeen kotiin vielä noin puoleksi vuodeksi. Koska olen hammaslääkäri, minulla ei ole samanlaista uraa ja sillä etenemistä kuin monella muulla alalla vaan teen hammaslääkärin töitä ja palkkani pysyy jotakuinkin samana. Eri asia tietysti, jos lähden jossain vaiheessa erikoistumaan, mutta se ei ole vielä vuosiin ajankohtaista. Ammatillinen kehittyminen on toki toivottavaa koko työiän.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys on todennäköisin, varsinkin kun palkkaajasi tutkii av-palstaa.
Yleensä kaikki rekrytoijat tekevät päätöksensä av-palstan perusteella. Jos on tänne joskus jotain kirjoittanut, on armotta ulkona :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Virka laitetaan aina hakuun
Virka voidaan laittaa sisäiseen hakuun, jolloin sen saa useimmiten talossa kauimman aikaa ollut määräaikainen. Näin ainakin minä sain omani.
Sairaanhoitaja
Hirveä hinku saada lapsi mutta sitten ei kuitenkaan haluta hoitaa?
Mieheni ihan avoimesti yrittää pönkittää egoaan sillä että hän voi vaikka 70v tehdä lapsia. :D
Omalle vaimolleen ja lapsen äidille lesoaa.
Varmaan kovat erohalut ja suunnitelmat.
Itse taas haluaisin tehdä lapsia mutta mies ei halua..
Vierailija kirjoitti:
Haluavathan he. Mieskin jää kotiin puoleksi vuodeksi, mikä on selvästi keskivertoa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluavathan he. Mieskin jää kotiin puoleksi vuodeksi, mikä on selvästi keskivertoa enemmän.
1,5 vuotta. Ei vakuuta.
Kyllä vaan pahoin pelkään, että jos olet maha pystyssä, niin ei sitä vakinaistamista ole edessä. Se on kuitenkin merkittävä hyöty, että on työpaikka. Eihän sitä siittämistä tarvitse viivästyttää kun reilut puoli vuotta. Ei sitä välttämättä heti paukahda paksuksi kuitenkaan.
Miksi olet miehen kans jolla on toinen jalka haudassa? Hän on 70v kun lapsi on 15v.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet miehen kans jolla on toinen jalka haudassa? Hän on 70v kun lapsi on 15v.
Kirjoitusvirhe, siis 60v. Aivan paparainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1,5 vuotta. Ei vakuuta.
Ihan hyvin akateemisille. Minua ei vakuuttaisi, jos ap olisi kotona kolme vuotta ja unohtaisi kaikki hammaslääketieteen opintosisällöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1,5 vuotta. Ei vakuuta.
Ihan hyvin akateemisille. Minua ei vakuuttaisi, jos ap olisi kotona kolme vuotta ja unohtaisi kaikki hammaslääketieteen opintosisällöt.
Mies voisi olla kotona
Suunnittelu ja alustava lupailu EI OLE juridisesti sama kuin sopimus ja tätä ap ei nyt tajua. Lisäksi ratkaisee myös lupailijan asemavaltuutis eli lähiesimiehen lupaus ei ole niin sitova kuin vaikka vastuualuejohtajan.
T. Se HR