"Käly", ja mökkeily ja koirat
Me olemme mieheni kanssa jo yli kymmenen vuotta sitten ostaneet kesä-asunnon rantatontilta pk-seudun lähettyviltä. Täysin omilla rahoillamme, mökki on vain ja ainoastaan siis minun ja mieheni. Tästä onkin kuitenkin tullut kesäpaikka, jossa minun ja mieheni perhe ja ystävät kaikkine lapsineen ja koirineen viettävät aikaa sulassa sovussa. Tietenkin saamme olla vain omassa seurassa aina kun tahdomme. Olemme myös lainailleet mökkiä jos on siltä tuntunut. Kaikki on siis aiemmin sujunut todella kivasti.
Nyt kuitenkin yksi veljeni naisystävä joka sai veljeni kanssa lapsen pari vuotta sitten, on ottanut tämän mökki-asian ongelmakseen. Hän on allerginen koirille ja tuntuu kuin hän pitäisi sitä jonain henkilökohtaisena loukkauksena, että me olemme sallineet koirat mökillemme. Meillä on muuten koko suvulla koiria joten niitä ravaa mökillä useampia vuodessa. En tiedä luuleeko hän todella että kyseessä on joku suvun paikka johon veljelläni on joku oikeus, vai onko tuo jotain ihme prinsessa-leikkiä.
Itse olen jättänyt kommentoimisen minimiin, vaikka koko suvun kesken olemme ihmetelleet naisen käytöstä. En halua pilata kenenkään välejä.
On muunmuassa valittanut siitä kun rakensimme tontin lapsiystävälliseksi leikkipaikkoinenn ja aitoineen ihan turhaan kun koirat saavat kuitenkin olla alueella. Sanonut että allergia vieraille olisi hyvä olla joku aitta pikku-keittiöllä ja valittanut siitä kuinka he eivät pääse mökkilomalle. Kun ehdotin sitä että netistä löytyy paljon allergia-mökkejä vuokralle, niin siitä suututtiin. Minusta tuntuu että en halua enää pilata kesää tuolla asialla, ja olen ajatellut että ottaisin tuon asian puheeksi veljeni kanssa. En vain tiedä miten?
Veljeni on aina ollut vain hiljaa kun tästä on ollut keskustelua, muut pyöritelleet silmiä ja sitten loppuillan on tunnelma ollut niin vaivaantunut että kaikki ovat vain vetäytyneet huoneisiinsa.
Miten te haluaisitte kuulla että ette ole tervetulleita sisarustenne mökeille tai miten itse muotoilisitte asian? En halua riitoihin kenenkään kanssa, mutten myöskään pilata kesääni.
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Täällä on paljon otettu esille sitä kun käytin nimitystä käly heittomerkeillä ja käytin nimitystä veljeni naisystävä. Voin luvata, ettei kyse ole mistään antipatioista tätä henkilöä kohtaan, en vain oikein tiedä millä nimityksellä häntä pitäisi kutsua. Veljeni ei ole naimisissa eikä asu tämä naisen kanssa.
Ja tuo yksi veljeni naisystävistä -> Minulla on useampi veli, tarkoitin yhden veljeni, joku typo/ajatusvirhe.
Kaikilla on kyllä tiedossa, että mökki on meidän, mutta luulen että se, että olemme antaneet kaikkien aika vapaasti käyttää sitä kun se ei ole meidän käytössämme on syynä noihin pyyntöihin ja valituksiin. Jotenkin minusta tuntuu että hänestä olisi jotenkin velvollisuutemme järjestää hänelle jotkut allergia-majoitustilat kun majoitamme muitakin ihmisiä. Tuo on kuitenkin tilanteessamme aika mahdotonta tai vaatisi juuri jotain lisärakennuksia tontillemme, johon en ole valmis. Vanha rantasauna meillä olisi, mutta se ei ole kelvannut kun siellä ei ole kuin sauna/peseytymistila ja pukutila, eikä juoksevaa vettä eikä sähköä. Olen ehdottanut että jos haluavat tulla, niin tulisivat vain päiväksi, mutta haluaisivat jäädä aina yöksi tai pariksi päiväksi.
Tuo mökin yhden huoneen pitäminen allergia vapaana ei myöskään mitenkään toimisi. Meillä on 3 koiraa itsellämme, jotka ovat mökillä vuoden ympäri. Lisäksi meillä saattaa mökillä olla hyvällä säällä 10-15 koiraa kun kummankin puolen suvuista tulee ihmisiä käymään joko yöksi tai vain päiväksi grillailemaan, saunomaan ja uimaan.Meillä on kaikki ovet aina levällään ja koirat juoksevat missä milloinkin. En mitenkään voisi estää karvan ja hilseen leviämmistä. Meillä ei myöskään ole vieraille kuin kolme makuuhuonetta+ vuodesohvia/tuoleja olohuoneessa ja oleskelutilassa, joten yhden huoneen pyhittäminen satunnaisvieraille ei ole mahdollista. Ainoastaan minulla ja miehelläni ja lapsilla on omat huoneet mökillä. Muut ovat nukkuneet missä mahtuvat.
Mitä tulee minun ja kälyni väleihin, niin ne ovat aina olleet ihan ystävälliset. Kuten välit muihinkin sukulaisiini. En ole tosin mikään kovin läheinen hänen kanssaan koska olemme tunteneet vain kolmisen vuotta. Samasta syystä ajattelin myöskin puhuvani asiasta mieluummin veljeni kuin hänen kumppaninsa kanssa.
Kuulostaa ihan hirveältä tuo teidän koko mökkitouhu. Mun mökille ei tule edes omat lapset ennalta sopimatta ja jos joku alkaa niuhottamaan koirista, se ei tule edes kahville
Vierailija kirjoitti:
MInä puolestani ihmettelen, miksi ihmiset antavat koiriensa juosta vapaana metsässä. Kävin aamupäivällä omassa metsässä kävelyllä ja kohtasin naisen, jonka koira juoksi vapaana. Hän sanoi, että se on lain mukaan välittömästi kytkettävissä, kun se viiletti jossain 150 m päässä. Ja metsänomistaja oli kuulemma antanut luvan. Metsänomistajan nimeä hän ei muistanut.
Kun sanoin, että koira kiinni välittömästi ja tässä metsässä ei jonkun tuntemattoman omistajan sanalla ole mitään valtaa, niin sain kuulla olevani ikävä ihminen.
Tässä on puhe mökistä. Ei metsissä juoksentelevista koirista. Aloita niille oma aihe.
Meillä on mökki ja aidattu alue koirille mökin ympärillä etteivät mene naapurien tonteille. Mökin sisälle saavat tulla, joten allergisille ystäville ongelma jäädä yöksi. Menevät sitten läheiseen mökkikylään ja vietetään yhteistä aikaa pihalla päivisin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan, kotonaan tai omalla mökillään. Kodin tai mökin omistajan koiranpitoa ei tule vieraiden arvostella tai rajoittaa tai säädellä. Joko tulee kylään isäntäväen ehdoilla tai pysyy poissa. Useimmille koiraihmisille koira on perheenjäsen ja sekin asuu kotonaan tai lomailee perheen mökillä. Joku satunnainen vieras jää kyllä vaatimuksineen toiseksi. Joo, joku parin tunnin vierailu ehkä onnistuu järjestää niin, että koira pysyy toisessa huoneessa, autossa, joku vie sen lenkille tms. Mutta tällaiset kokonaan "koiravapaat tilat" kotona tai mökillä tai koiravapaat tekstiilit ym. menee kyllä yli.
Minusta on vähän kyseenalaista jos eläin on tärkeämpi kuin vaikka se veljen vaimo. Eläin on kuitenkin eläin.
Miksi koiria ei voisi esimerkiksi kesä aikaan pitää ulkona ja siivota mökkiä kunnolla jotta veljen vaimo pärjäisi mökillä esimerkiksi allergialääkkeiden voimin tai rajoittaa koirien liikkumista kun veljesi on vaimonsa kanssa kylässä. Ei suuri vaiva. Tuntuu että asia on vain aloittajalle ongelma koska hän ei halua ollenkaan mukautua muiden tyyliin elää vaikka voisi tehdä sen pienellä vaivalla.
Oma mökki, oma tyyli. Minulle koirani on tärkeämpi kuin veljen vaimo.
Eri
Sama täällä. On aina koiria meidän perheessä, ovat myös turva kun välillä yksin mökillä. Onneksi moni ei halua yöksi jäädä kun ahtaat tilat. Allergisia kyläilee ja vietetään aikaa ulkona, koirat eivät silloin aiheuta reaktioita. Hyvin on kaikkien kanssa pärjätty. Nyt uima- allas projekti meneillään, saattaa lisätä halukkaita vierailemaan mökilläni. Ei haittaa, tykkään kaikista kunhan tykkäävät koiristani. ☺
Käly aisoihin. Omalla mökillä saa päättää omistaja.
Kuinka hiton tohveli on ihminen joka edes keskustelee oman mökkinsä tavoista tai olemisista vieraan kanssa? Minun mökki, täällä tehdään näin, ole tulematta jos ei kelpaa on ihan hyvä lause