"Käly", ja mökkeily ja koirat
Me olemme mieheni kanssa jo yli kymmenen vuotta sitten ostaneet kesä-asunnon rantatontilta pk-seudun lähettyviltä. Täysin omilla rahoillamme, mökki on vain ja ainoastaan siis minun ja mieheni. Tästä onkin kuitenkin tullut kesäpaikka, jossa minun ja mieheni perhe ja ystävät kaikkine lapsineen ja koirineen viettävät aikaa sulassa sovussa. Tietenkin saamme olla vain omassa seurassa aina kun tahdomme. Olemme myös lainailleet mökkiä jos on siltä tuntunut. Kaikki on siis aiemmin sujunut todella kivasti.
Nyt kuitenkin yksi veljeni naisystävä joka sai veljeni kanssa lapsen pari vuotta sitten, on ottanut tämän mökki-asian ongelmakseen. Hän on allerginen koirille ja tuntuu kuin hän pitäisi sitä jonain henkilökohtaisena loukkauksena, että me olemme sallineet koirat mökillemme. Meillä on muuten koko suvulla koiria joten niitä ravaa mökillä useampia vuodessa. En tiedä luuleeko hän todella että kyseessä on joku suvun paikka johon veljelläni on joku oikeus, vai onko tuo jotain ihme prinsessa-leikkiä.
Itse olen jättänyt kommentoimisen minimiin, vaikka koko suvun kesken olemme ihmetelleet naisen käytöstä. En halua pilata kenenkään välejä.
On muunmuassa valittanut siitä kun rakensimme tontin lapsiystävälliseksi leikkipaikkoinenn ja aitoineen ihan turhaan kun koirat saavat kuitenkin olla alueella. Sanonut että allergia vieraille olisi hyvä olla joku aitta pikku-keittiöllä ja valittanut siitä kuinka he eivät pääse mökkilomalle. Kun ehdotin sitä että netistä löytyy paljon allergia-mökkejä vuokralle, niin siitä suututtiin. Minusta tuntuu että en halua enää pilata kesää tuolla asialla, ja olen ajatellut että ottaisin tuon asian puheeksi veljeni kanssa. En vain tiedä miten?
Veljeni on aina ollut vain hiljaa kun tästä on ollut keskustelua, muut pyöritelleet silmiä ja sitten loppuillan on tunnelma ollut niin vaivaantunut että kaikki ovat vain vetäytyneet huoneisiinsa.
Miten te haluaisitte kuulla että ette ole tervetulleita sisarustenne mökeille tai miten itse muotoilisitte asian? En halua riitoihin kenenkään kanssa, mutten myöskään pilata kesääni.
Kommentit (125)
No onhan veljesi aikamoinen tossu, kun ei itse tehnyt naiselleen selväksi, että teidän mökki, teidän säännöt.
Ja tosiaan vaihtoehtona on että teette asian itse selväksi, että mökki on teidän, ei suvun tai sitten ette kutsu heitä ollenkaan mökille, kun aiheuttavat hämminkiä ja vaivautunutta tunnelmaa.
Täällä on paljon otettu esille sitä kun käytin nimitystä käly heittomerkeillä ja käytin nimitystä veljeni naisystävä. Voin luvata, ettei kyse ole mistään antipatioista tätä henkilöä kohtaan, en vain oikein tiedä millä nimityksellä häntä pitäisi kutsua. Veljeni ei ole naimisissa eikä asu tämä naisen kanssa.
Ja tuo yksi veljeni naisystävistä -> Minulla on useampi veli, tarkoitin yhden veljeni, joku typo/ajatusvirhe.
Kaikilla on kyllä tiedossa, että mökki on meidän, mutta luulen että se, että olemme antaneet kaikkien aika vapaasti käyttää sitä kun se ei ole meidän käytössämme on syynä noihin pyyntöihin ja valituksiin. Jotenkin minusta tuntuu että hänestä olisi jotenkin velvollisuutemme järjestää hänelle jotkut allergia-majoitustilat kun majoitamme muitakin ihmisiä. Tuo on kuitenkin tilanteessamme aika mahdotonta tai vaatisi juuri jotain lisärakennuksia tontillemme, johon en ole valmis. Vanha rantasauna meillä olisi, mutta se ei ole kelvannut kun siellä ei ole kuin sauna/peseytymistila ja pukutila, eikä juoksevaa vettä eikä sähköä. Olen ehdottanut että jos haluavat tulla, niin tulisivat vain päiväksi, mutta haluaisivat jäädä aina yöksi tai pariksi päiväksi.
Tuo mökin yhden huoneen pitäminen allergia vapaana ei myöskään mitenkään toimisi. Meillä on 3 koiraa itsellämme, jotka ovat mökillä vuoden ympäri. Lisäksi meillä saattaa mökillä olla hyvällä säällä 10-15 koiraa kun kummankin puolen suvuista tulee ihmisiä käymään joko yöksi tai vain päiväksi grillailemaan, saunomaan ja uimaan.Meillä on kaikki ovet aina levällään ja koirat juoksevat missä milloinkin. En mitenkään voisi estää karvan ja hilseen leviämmistä. Meillä ei myöskään ole vieraille kuin kolme makuuhuonetta+ vuodesohvia/tuoleja olohuoneessa ja oleskelutilassa, joten yhden huoneen pyhittäminen satunnaisvieraille ei ole mahdollista. Ainoastaan minulla ja miehelläni ja lapsilla on omat huoneet mökillä. Muut ovat nukkuneet missä mahtuvat.
Mitä tulee minun ja kälyni väleihin, niin ne ovat aina olleet ihan ystävälliset. Kuten välit muihinkin sukulaisiini. En ole tosin mikään kovin läheinen hänen kanssaan koska olemme tunteneet vain kolmisen vuotta. Samasta syystä ajattelin myöskin puhuvani asiasta mieluummin veljeni kuin hänen kumppaninsa kanssa.
Meillä vähön samanlainen mökki miehen kanssa kuin teillä. Ja tosiaan omia koiria löytyy kolme kappaletta. Lähinnä koiria varten on aidattu isohko alue.
Mun yhdellä ystävällä on aivan ihana tyttöystävä, koira-allergikko, joka ei voinut sisätiloissa viettää kauaa aikaa, mutta heillä on asuntoauto, jolla kesäisin tulevat pari kertaa muutamaksi päiväksi mökille. Tehdään ulkona ruokaa, uidaan, saunotaan ja hengaillaan. Hän on kyllä myös kovin eläinrakas ja allergialääkkeiden voimalla rapsuttelee koiria.
Meidän mökille koirat on aina toivottuja vieraita.
Tehkää selväksi että kyseessä ei ole mikään suvun yhteisomistusmökki, vaan nimenomaan sinun ja miehen ja päätösvalta on teillä.
Olisiko mahdollista, siis jos edelleen haluatte naisen vieraaksi, kun on kuutenkin veljen vaimoke, että vuokraisivat itse juuri tälläisen asuntovaunun tai - auton?
Tuo on niin tuttua. Meilläkin on mökki hyvällä paikalla ja sinne olisi kyllä tunkua, mutta sitten alkaa tulla näitä pyyntöjä että koirat pitäisi siksi aikaa korjata muualle (tai ulos)ja meidän pitäisi pitää joku suursiivous. Onko teillä petivaatteita jotka eivät ole olleet koirataloudessa?
Minulle on ok ottaa vieraat huomioon tiettyyn pisteeseen, mutta tämä on paikka jossa me lomailemme, ei paikka jossa me toimimme ilmaisena majoituksena ja hotellihenkilökuntana. Lisäksi ketään en tänne pakota, harvemmin edes kutsun kun ovat itse aina tulossa. Itse antaisin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Minulla on etäinen sukulainen, josta kukaan ei pidä, joka ei voi käydä mökillä koirien vuoksi. Kun hän tulee pistäytymään niin jätämme tarkoituksella siivoamatta.
Miksi esim. aitan rakentaminen ei tule kuuloonkaan? Voisivathan sitä sitten muutkin koirattomat käyttää.
Tai sitten veljesi ja tämän vaimo voisivat itse rakentaa alueelle pienen mökin?
Vierailija kirjoitti:
Miksi esim. aitan rakentaminen ei tule kuuloonkaan? Voisivathan sitä sitten muutkin koirattomat käyttää.
Voi hyvää päivää. Miksi ap:n pitäisi rakentaa aitta jos ei tarvitse sellaista?
Ja miksi ihmeessä ja miten vieras ihminen voisi rakentaa ap:n tontille jotain?
Nukkukoon teltassa. Jos ei kelpaa niin sitten ei kai ole muita vaihtoehtoja kuin pysyä poissa tai käydä päiväseltään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInä puolestani ihmettelen, miksi ihmiset antavat koiriensa juosta vapaana metsässä. Kävin aamupäivällä omassa metsässä kävelyllä ja kohtasin naisen, jonka koira juoksi vapaana. Hän sanoi, että se on lain mukaan välittömästi kytkettävissä, kun se viiletti jossain 150 m päässä. Ja metsänomistaja oli kuulemma antanut luvan. Metsänomistajan nimeä hän ei muistanut.
Kun sanoin, että koira kiinni välittömästi ja tässä metsässä ei jonkun tuntemattoman omistajan sanalla ole mitään valtaa, niin sain kuulla olevani ikävä ihminen.
Olet oikeassa. Ei koiria nyt vapaana, eläinten pesintäkin vaarassa!
Miten tää liittyy nyt tähän mitenkään?
Ja koiria muuten saa pitää vapaana metsässä ei-pesintäaikaan, kun ne ovat "hallinnassa".
Nyt on pesintäaika joten elikot, myös kissat, kiinni.
-ohis
Onhan se vaikeaa ottaa muut huomioon allergiassa kuin allergiassa -.-
Tulee mieleen ihanat ajat. Aikoinaan kun mieheni sukuun aloin tutustumaan yksi hänen veljensä vaimoistaan oli sitä mieltä, että me emme saisi käyttää miehen vanhempien mökkiä, koska mulla oli koira ja se oli meidän mukana. Miehen vanhemmat on tosi eläinrakkaita, mutta heillä ei ollut omaa koiraa ajanpuutteen vuoksi, joten mun koira oli heille aina tosi tervetullut. Mökkiäkin sai luvan kanssa lainata. Yks otti asian esille, koska ei tykkää koirista. Appiukko kyl totesi, että toistaiseksi päättää vielä omasta omaisuudestaan.
Ap mä ottaisin asian puheeksi veljeni kanssa ja pyytäisin häntä juttelemaan tyttöystävän kanssa. Jos veli ei sanoisi, niin kertoisin tyttöystävälle tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä aitan rakentaminen tuli maksamaan 7000€ ja kyseessä oli ihan perusaitta pelkillä sähköillä.
Olisitko itse valmis investoimaan tuollaisen summan yhden ihmisen vuoksi? Vai kuka tämän lystin maksaisi?
Mitä tulee tuohon toisen tontille rakentamiseen, niin todella huono idea. Mikseivät veli ja tämän puoliso hommaa omaa mökkiä jossa voisi elää omilla säännöillä? Miksi sen mökin pitäisi olla alueella, jossa omistajilla on ihan eri tavat?
Tuossa on myös se riski, että välit menisivät lopullisesti. Jos koiria laukkaa aidatulla pihalla riesaksi saakka niin kuinka kauan kestää että tuosta saadaan riita aikaiseksi?
Myöskin ihan laillisesta näkökulmasta. Kuka tuo ylimääräisen mökin sitten omistaisi? Veli ja tämän puoliso vai ap? Entä jos ap kieltäisi etteivät he saa enää astua hänen maillensa?
Vierailija kirjoitti:
Tai mitäpä jos veli ja tyttöystävänsä vuokraavat tai ostavat asuntoauton tai -vaunun ja majoittuvat siinä, kun vierailevat AP:n mökillä.
Aika erikoinen perhe vissiin muutenkin, on yhdessä lapsi ja on ihan naisystävä, mutta eivät asu yhdessä?
Hahah.
Meillä veljeni vaimo oli närkästynyt kun vuokrasimme mökkiämme air bnb:n kautta kun meillä ei ollut sille käyttöä.
Olimme vielä kysyneet haluavatko käyttää sitä seuraavana kesänä ja oli itse sanonut ettei voi tehdä suunnitelmia niin pitkälle. No me teimme suunnitelmat niin pitkälle ja loppu ajaksi laitoimme mökin vuokralle. Kuittasimme vuokrilla mökin kaikki vuosittaiset kustannukset ja saimme vielä rempparahaa.
Kun kesä tuli niin käly oli kuin myrkkyä niellyt kun mökki oli varattuna koko kesän. Valittivat että joutuvat nyt maksamaan että pääsevät johonkin muutamaksi päiväksi. Yrittivät saada minua perumaan jo maksaneita vuokralaisia heidän haluamaltaan ajankohdalta.
Välit hiukan viilenivät kun selitin että kysyin heiltä juuri siksi sitä jo yli puoli vuotta sitten, koska merenranta mökit menevät yleensä jo tammikuussa enkä ala perumaan ja pilaamaan hyvissä ajoin tilanneiden ihmisten lomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta mielestäni lainausmerkit käly-sanassa kertovat halveksivasta tai alentuvasta suhtautumisesta veljesi avovaimoon (?). Heillä on lapsikin!
Muuten ymmärrä harmistuksen. Ihmettelen tosin, että tänne kirjoitat noin vuolaasti, koska tuosta voi helposti tunnistaa.
En ole ap, mutta eihän avovaimo ole mikään käly. Parempaakaan nimitystä ei veljen avovaimolle nyt suomenkielestä löydy. Tai osa kutsuu kälyseksi. Onko se sitten parempi?
On. Kaikki eivät mene naimisiin. Kyllä hän osa perhettä jo on ihan virallisestikin, kun on tehty lapsikin.
No juurikin näin. Jos pysyvät yhdessä, ehkä saavat lisääkin lapsia, ap silti pitää kiinni siitä, että hänellä ei ole kälyä. Onko järkeä? Nykyään kaikki eivät todellakaan avioidu, mutta käytetään kuitenkin sukunimityksiä appi, anoppi jne.
Ei se naisystävä ole käly, jos eivät ole naimisissa.
Meillä on päinvastainen ongelma:
Me emme halua koiria kotiimme. Kyse ei ole allergiasta, ja pidämme kyllä eläimistä. Emme vain halua niitä vierailulle sisätiloihin. Poikkeuksena on ne ihmiset, joiden on esim. matkan vuoksi pakko ottaa koira mukaan tai tietysti säästä riippuen. Tällöin meillä on tietty tila, joka on mukavuuksineen käytössä koiralle tai koirille. Kesäisin ja hyvillä säillä koirat ovat tervetulleita pihallemme, löytyypä sieltä rajatut tilat niillekin, jos tuntuu että haluaa pitää "irti".
Itsellämme myös kaksi koiraa, jotka ovat pääasiallisesti ulkona. Lähinnä kovimmilla pakkasilla sisällä. Niilläkin on tietyt paikat, missä saavat olla.
Tämä kaikki siksi, että lapsella on astma ja ilmeisesti hieman allergiaa. Oireet pahenevat, jos on tiiviisti koirien kanssa. Nykyinen systeemi pitää oireet hyvin lievinä. Tämä perustelu ei kuitenkaan kelpaa kaikille.
Mutta niin, nämä vieraiden koirat jostain syystä herättävät hirveästi tunteita muissa ihmisissä, mikä lie pyhä lehmä kyseessä. Mutta kaipa sitä jokainen itse saa määritellä, haluaako lemmikkejä kotiinsa vaiko ei.
Nimenomaan, kotonaan tai omalla mökillään. Kodin tai mökin omistajan koiranpitoa ei tule vieraiden arvostella tai rajoittaa tai säädellä. Joko tulee kylään isäntäväen ehdoilla tai pysyy poissa. Useimmille koiraihmisille koira on perheenjäsen ja sekin asuu kotonaan tai lomailee perheen mökillä. Joku satunnainen vieras jää kyllä vaatimuksineen toiseksi. Joo, joku parin tunnin vierailu ehkä onnistuu järjestää niin, että koira pysyy toisessa huoneessa, autossa, joku vie sen lenkille tms. Mutta tällaiset kokonaan "koiravapaat tilat" kotona tai mökillä tai koiravapaat tekstiilit ym. menee kyllä yli.
Sanoisi vaan suoraan ettei tule. Ärsyttäviä tuollaiset ihmiset. Meilläkin on suvussa rouva, joka ei halua edes tervehtiä tavatessa ja suvun tapaamisten aikaan hänellä on aina "sattumalta" työvuoro. Tietääkseni en ole hänelle tehnyt mitään pahaa, mutta oikuttelevana prinsessana nakkelee niskojaan tuntemattomasta syystä, jos hänelle yrittää olla ystävällinen.