Olen suomenruotsalainen. Haluatko kysyä jotain?
Olen linjoilla kunnes palsta menee kiinni. Kysy jos huvittaa.
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vedätkö nuuskaa ja juot akvaviittia.
Ei ole tapana. Tapailin kerran yhtä miestä joka käytti nuuskaa, ja se oli kyllä minulle sellainen turn off että oksat pois. Akvaviittiä on tainnut olla joskus rapujuhlissa tarjolla, mutta menen itse väkevistä niin hömelöksi etten uskaltanut ottaa.
Onko sinusta oikeudenmukaista, että niillä, jotka Suomessa pystyvät ruotsin kielellä opiskelemaan, on tilastollisesti moninkertaiset mahdollisuudet päästä opiskelemaan korkeakouluun, verrattuna suomeksi opiskeleviin? Itse koen tämän yhtenä epätasa-arvoisimmista asioista Suomen kielipolitiikassa.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko yksikieliset kunnat mielestäsi junttiloita, ts. pitäisikö useampien tai kaikkien kuntien mielestäsi olla kaksikielisiä?
En ole koskaan mieltänyt mitään paikkakuntaa junttilaksi. Tiedä nyt sitten voiko kunnasta noin vain tehdä kaksikielisen, kai se vaatisi sen että tietty osuus väestöstä puhuisi ruotsia äidinkielenään. Minusta on täysin okei että eri kieliryhmät jakautuvat ns. epätasaisesti eri alueille maan sisällä, muuttakoon kukin sinne minne haluaa ja missä tuntee olonsa mukavaksi. Myönnän kyllä että minulle voisi olla kova pala asua esim. itärajan tuntumassa, kun en osaa venäjää ollenkaan.
Mitä ajattelet siitä, että osaan itse täydellisesti ruotsia (asunut aikoinaan Tukholmassa monta vuotta), mutta suomenruotsalaisille en koskaan suostu puhumaan ruotsia vaan aina puhun suomea?
Vierailija kirjoitti:
Onko sinusta oikeudenmukaista, että niillä, jotka Suomessa pystyvät ruotsin kielellä opiskelemaan, on tilastollisesti moninkertaiset mahdollisuudet päästä opiskelemaan korkeakouluun, verrattuna suomeksi opiskeleviin? Itse koen tämän yhtenä epätasa-arvoisimmista asioista Suomen kielipolitiikassa.
Opiskelu vaatii aina työtä.
Menkää vinkujat eurooppaan. Siellä voi kuka tahansa aloittaa opiskelut. Jos et selviä ensimmäisestä vuodesta, putoat forever.
Sama missä kohtaa sen ison duunin teet!
Missään ei ole niin hyvät saumat opiskeluun ilmaiseksi kuin Suomessa.
(sori, että vastaan, minultahan ei kysytty mitään). Aika pudottaa tämä tabu, josta palstalla aina jaksetaan vinkua!
Vierailija kirjoitti:
Miksi kutsut itseäsi suomenruåtsalaiseksi kun et ole etninen suomalainen vaan ruotsalainen? Vielä 50-luvulla niin Suomessa asuvag ruotsalaiset kuin suomalaisetkin puhuovat rehellisesti ruotsalaisista ja ruotsalaisesta kulttuurista.
Kuinka pitkään täällä pitäisi mielestäsi olla, ennen kuin saa kutsua itseään suomalaiseksi? Eräs minun esi-isistäni oli suhteellisen tunnettu suomalainen historiallinen henkilö, ja tästä syystä suvustamme on tehty paljon sukututkimusta. Tiedän siis varmuudella, että suomalaiset juureni ulottuvat vähintään 1740-luvulle – ja hyvin todennäköisesti pidemmällekin.
Olen Suomen kansalainen ja (toinen) äidinkieleni on suomi. Minulla ei ole mitään kytköksiä Ruotsiin, eikä minulla ole siellä tietääkseni mitään sukuakaan. Millä ihmeellä sinä tämän "etnisen" alkuperän oikein perustelet?
Kummalla kielellä ajattelet, näet unia ?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ajattelet siitä, että osaan itse täydellisesti ruotsia (asunut aikoinaan Tukholmassa monta vuotta), mutta suomenruotsalaisille en koskaan suostu puhumaan ruotsia vaan aina puhun suomea?
Du är överlägsen snobb.
Vierailija kirjoitti:
Haluatko puhua ruotsia sujuvaa ruotsia puhuvan suomenkielisen kanssa?
Mielelläni puhun, jos toinen osapuoli itse niin haluaa ja avaa keskustelun ruotsiksi tai ehdottaa että vaihdetaan kieltä.
Koska pyydätte anteeksi suomalaisten maiden riistämistä alkuperäisiltä omistajiltaan ja 700 vuoden miehitystä. Jonka aikana suomalaiset kärsivät mittaamattomasti ruotsalaisten harjoittamasta riistosta. Miten maassa voi muuten vielä olla Ritarihuone? Valtioyhteys Ruotsiinhan katkesi 200 vuotta sitten. Aatelisarvo ei ole mikään neutraali lisäke ninessä vaan osoitus asemasta vieraan vallan hallintokoneistossa.
Kummalla kielellä ajattelet ja näet unia ?
Vierailija kirjoitti:
Itsekin osaan ruotsia mutta suomenruotsalaisille puhun suomea. Johtuu siitä, et suomenruotsalaiset eivät todellakaan osaa ruotsia. Ruotsi ja tämä suomi/ruotsi sössötys on kyllä täysin eri kieliä.. sori nyt vaan.
c346 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kutsut itseäsi suomenruåtsalaiseksi kun et ole etninen suomalainen vaan ruotsalainen? Vielä 50-luvulla niin Suomessa asuvag ruotsalaiset kuin suomalaisetkin puhuovat rehellisesti ruotsalaisista ja ruotsalaisesta kulttuurista.
Kuinka pitkään täällä pitäisi mielestäsi olla, ennen kuin saa kutsua itseään suomalaiseksi? Eräs minun esi-isistäni oli suhteellisen tunnettu suomalainen historiallinen henkilö, ja tästä syystä suvustamme on tehty paljon sukututkimusta. Tiedän siis varmuudella, että suomalaiset juureni ulottuvat vähintään 1740-luvulle – ja hyvin todennäköisesti pidemmällekin.
Olen Suomen kansalainen ja (toinen) äidinkieleni on suomi. Minulla ei ole mitään kytköksiä Ruotsiin, eikä minulla ole siellä tietääkseni mitään sukuakaan. Millä ihmeellä sinä tämän "etnisen" alkuperän oikein perustelet?
Olet tyypillinen siirtomaa ihminen. Se että sukusi tuli tänne 400 v sitten miehitysjoukkojen mukana hallitsemaan ja riistämään suomalaisia ei tee sinusta suomalaista. Koska ruotsalaiset palauttavat suomalaisille näiltä ruotsalaisten miehitysjoukkojen riistämät maat ja kalavedet?
Ketju alkaa mennä aika oudoille poluille. T. Suomalainen jonka suku tutkittu pitkälle ja 1600-luvulta löytyy tila, jota vieläkin viljellään ja asutetaan. Mutta en ole ikinä ennen kuullut puhetta mistään riistämisistä, ruotsalaisten toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Ketju alkaa mennä aika oudoille poluille. T. Suomalainen jonka suku tutkittu pitkälle ja 1600-luvulta löytyy tila, jota vieläkin viljellään ja asutetaan. Mutta en ole ikinä ennen kuullut puhetta mistään riistämisistä, ruotsalaisten toimesta.
Oliko maa tyhjä kun ruotsalaiset sotilaat nousivat maihin?
Olen Suomen kansalainen ja (toinen) äidinkieleni on suomi. Minulla ei ole mitään kytköksiä Ruotsiin, eikä minulla ole siellä tietääkseni mitään sukuakaan. Millä ihmeellä sinä tämän "etnisen" alkuperän oikein perustelet?[/quote
Ainakin suomenruotsalainen "etnisyys" on perusteltavissa historiallisilla etuoikeuksilla kielen ja opiskelu/virkamieskiintiöiden suhteen. On muitakin sukuja joiden esi-isä tullut Suomeen siinä keskiajan jälkeen mutta sulautuneet omasta halustaan tai pakostikin.
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdallani en siis tunnista tuota yltiöreippautta, mutta tavallaan ymmärrän kyllä mistä moinen mielikuva on saattanut syntyä. Onhan se kuva ruskettuneista ja onnellisista suomenruotsalaisista siemailemassa skumppaa purjeveneen kannella todella vahvasti piirtynyt ihmisten mieliin.
En tarkoita yleisiä mielikuvia.
Vaan sitä suoraa mielikuvaa, joka tulee ihmisistä: aavistuksen "liikaakin" tilaa ottavina kovaäänisinä, jalakaterät ulospäin reippaasti askeltavina nuorina miehiä...
onko asenne jo kasvatuksessa, eli valittaminen on tabu, mutta tämä juttu on niin salattu, ettei sitä myönnetä?Helppoa on ymmärtää, että jokainen ihminen on erilainen, mitään yleiskloonia ei ole olemassakaan.
Ahaa, nyt tajusin mitä hait takaa! Tunnistan ehdottomasti tuon ihmistyypin, nehän ovat sitä Hankenin porukkaa :D niille me nauretaan itsekin. Ei vaan, olen kyllä törmännyt juuri kuvailemasi kaltaisiin ihmisiin, ja on vaikea sanoa ovatko he aidosti yhtä onnellisia kuin miltä vaikuttavat vai onko se kotikasvatuksen peruja. Oman kokemukseni mukaan suomenruotsalaisissakin perheissä saa kyllä keskustella ongelmista ja vakavista asioista.
Onko ruotsinkielusissä havaittavissa sitä asennetta, että suomenkieliset olisivat edes hitusen sämre folk? Mehän puhumme ironiseen mutta hieman kateelliseen sävyyn bättre folkista.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olet, kannattaisiko kaksikielisen perheen lapsi laittaa suomen- vai ruotsinkieliseen kouluun? Osaatko sanoa jotain perusteluja puolesta ja vastaan?
Laitoin oman lapseni ruotsinkieliseen päiväkotiin, josta hän jatkaa ruotsinkieliseen kouluun. Tämä vain ja ainoastaan siitä syystä että Suomessa asuessa elinympäristö on kuitenkin niin vahvasti suomenkielinen että ruotsi jää helposti heikommalle. Suomen kieli pysyy vahvana, rikkaana ja elävänä ilman sen suurempia ponnisteluja, mutta ruotsia täytyy vähän tukea ettei sanavarasto pääse köyhtymään. Minulla on monta tuttua ja perheystävää, jotka ovat aikuisiällä melkein kokonaan unohtaneet ruotsin kun puhuvat sitä vain sen toisen vanhemman kanssa jota tavataan joskus ja jouluna. Mutta tämä on jokaisen perheen oma valinta, ja riippuu myös pitkälti asuinalueesta. Esimerkiksi Pohjanmaalla tai Raaseporissa voi olla niitä ruotsinkielisiä kuplia joissa harvoin edes joutuu kosketuksiin suomen kielen kanssa, ja silloin voikin olla hyvä tehdä päinvastainen ratkaisu.
Ärsyttääkö sinua, että ruotsalaiset pitävät suomenruotsiasi aksenttina?