Olen suomenruotsalainen. Haluatko kysyä jotain?
Olen linjoilla kunnes palsta menee kiinni. Kysy jos huvittaa.
Kommentit (141)
Vaaditko palvelua ruotsiksi? Miksi / miksi et?
Mitä mieltä olet ”pakkoruotsista”? Eli ruotsin kielen pakollisuudesta peruskoulussa?
Vierailija kirjoitti:
Hur går det?
Det går bra. Själv?
Mikä määrittää suomenruotsalaisuuden? Se että oman äidin äidinkieli on ruotsi isän äidinkieli on ruotsi, vai riittääkö se että on käynyt ruotsinkieliset koulut?
Onko sellainen henkilö suomenruotsalainen joka puhuu isänsä kanssa ruotsia?
Vierailija kirjoitti:
Oletko onnellinen?
Vaikea sanoa. Tässä on vähän pidempi masennuskausi takana, mutta juuri nyt näyttää valoisammalta kuin pitkään aikaan. Kaikki on kyllä päällisin puolin oikein hyvin.
Miksi vastasit vain yhteen kysymykseen? Ei saa valikoida.
Missä olet opiskellut? Ja mikä on ammattisi?
Entäs pakkosuomi? Eikö olisi ihanaa päästä siitä? Eftersom vi alla tillbringat otaliga år med att läsa nåt vi ren kan, istf att lära oss nåt nyttigt, som ryska, mandarin, spanska.
Miksi Suomen valtiollisesta viinakaupasta ei saa Bäska Dropparia, mutta Ruotsin vastaavasta sitä saa...?
Kuka on perheenne paras purjehtija?
Vierailija kirjoitti:
Vaaditko palvelua ruotsiksi? Miksi / miksi et?
Mitä mieltä olet ”pakkoruotsista”? Eli ruotsin kielen pakollisuudesta peruskoulussa?
En vaadi, olen kaksikielinen. En näe syytä hankaloittaa asiakaspalvelijoiden elämää, kun molemmat kielet sujuvat minulta aivan yhtä hyvin.
Pakkoruotsista minulla ei oikein ole selkeää mielipidettä. Kävin itse kouluni ruotsiksi (Suomessa), joten minulla ei koskaan ole ollut lukujärjestyksessä "pakkoruotsia" ja siksi on vähän vaikea mennä sanomaan. Henkilökohtaisesti en kyllä lähtisi pakottamaan ketään opiskelemaan kieltä jolle ei ole käyttöä tulevaisuudessa, esim. itärajan tuntumassa lapset voisivat minun puolestani yhtä hyvin opiskella venäjää. Vaikea mennä sanomaan. Ei se minulta ole mitenkään pois jos joku haluaa opiskella jotain muuta kieltä.
Minua kanssa kiinnostaisi tietää mitä mieltä olet siitä että ruotsinkielisiä on hyvin pieni prosentti Suomen kansasta mutta silti suomenkielisten pitää opiskella ruotsia ja palvella tätä pientä prosenttia ruotsiksi. Mikä järki siinä mielestäsi on?
Noudatatko suomenruotsalaisia juhlatraditioita?
Vappu, rapujuhlat, yhteislauluja och dans? Snapsia ja snapvisor?
Onko puheessasi se pieni korostus, josta tunnistaa suomenruotsalaisen hänen puhuessaan suomea? Teetkö pieniä virheitä suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Minua kanssa kiinnostaisi tietää mitä mieltä olet siitä että ruotsinkielisiä on hyvin pieni prosentti Suomen kansasta mutta silti suomenkielisten pitää opiskella ruotsia ja palvella tätä pientä prosenttia ruotsiksi. Mikä järki siinä mielestäsi on?
ok vastasit juuri tähän yllä samaan aikaan kun kirjoitin tätä. Tuli selväksi : )
c346 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hur går det?
Det går bra. Själv?
Nej men hur går det på riktigt?
Vierailija kirjoitti:
Mikä määrittää suomenruotsalaisuuden? Se että oman äidin äidinkieli on ruotsi isän äidinkieli on ruotsi, vai riittääkö se että on käynyt ruotsinkieliset koulut?
Onko sellainen henkilö suomenruotsalainen joka puhuu isänsä kanssa ruotsia?
Aijai, nyt heitit pahan. Sanoisin ehkä että suomenruotsalainen sellainen suomalainen henkilö, joka on puhunut joko toisen vanhemman tai molempien vanhempiensa kanssa ruotsia. Ruotsi on siis tämän henkilön ainoa äidinkieli tai toinen äidinkieli, mutta äidinkieli kuitenkin.
Itse kasvoin kaksikielisessä perheessä, puhun isäni kanssa ruotsia ja äidin kanssa suomea. Mutta tilanteitahan on vaikka minkälaisia, vaikea asettaa mitään yleisiä kriteerejä sille kuka lasketaan suomenruotsalaiseksi ja kuka ei.
Hur går det?