Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen suomenruotsalainen. Haluatko kysyä jotain?

19.04.2019 |

Olen linjoilla kunnes palsta menee kiinni. Kysy jos huvittaa.

Kommentit (141)

21/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vastasit vain yhteen kysymykseen? Ei saa valikoida.

Vastaan kaikkiin (asiallisiin) kunhan kerkeän, näpyttelen tässä näpyttelemästä päästyäni!

Vierailija
22/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko molemmat vanhempasi ruotsinkielisiä? Meillä on vain toinen ja osa lapsista ja lapsenlapsista on käynyt ruotsinkieliset ja osa suomenkieliset koulut. Kotikieli on yleensä suomi mutta ruotsinkielisen vanhemman kanssa voi puhua myös ruotsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yltiöreippaus ja positiivisuus kasvatuksessa opittua asennetta, joka lankeaa kaikille.

Valittaa ei oikeastaan saisi.

24/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä olet opiskellut? Ja mikä on ammattisi?

Opiskelin Helsingin yliopistossa, tiedekunnassa jonka pääasiallinen opetuskieli on ruotsi. Minulla on kaksi osa-aikatyötä, joista yritän sitten saada jonkinlaisen säällisen palkan kasaan mutta toisinaan tuntuu että leipä on kyllä pieninä palasina maailmalla. Toinen "ammateistani" on kääntäjä, kieliparina suomi-ruotsi.

Vierailija
25/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaatko Axel Olof Freudenthalin ajatusmaailman suomalaisen rodun alempiarvoisuudesta?

Vierailija
26/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs pakkosuomi? Eikö olisi ihanaa päästä siitä?  Eftersom vi alla tillbringat otaliga år med att läsa nåt vi ren kan, istf att lära oss nåt nyttigt, som ryska, mandarin, spanska.

Ylimielinen asenne suomen kieltä kohtaan. Mistä tuo asenne kumpuaa, että ruotsinkielisen ei pitäisi opetella kieltä, jota 95 % suomalaisista puhuu äidinkielinään?

Vierailija
27/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan asumistukihakemuksessa kestää?

28/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs pakkosuomi? Eikö olisi ihanaa päästä siitä?  Eftersom vi alla tillbringat otaliga år med att läsa nåt vi ren kan, istf att lära oss nåt nyttigt, som ryska, mandarin, spanska.

Itse tykkään kielistä ja niiden opiskelusta, niin en ole kokenut tarvetta päästä eroon minkään kielen pänttäämisestä. Finska är hur nyttigt som helst då man bor i Finland, och även om man talar det hemma kan man bredda sitt kunnande och få en djupare förståelse av språket. Det är ju därför vi har modersmål i skolan också. Jag övar min spanska via Duolingo och tog franska i högstadiet och gymnasiet. Språk är alltid nyttiga och användbara, tycker jag.

Vierailija
29/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

c346 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin Helsingin yliopistossa, tiedekunnassa jonka pääasiallinen opetuskieli on ruotsi. Minulla on kaksi osa-aikatyötä, joista yritän sitten saada jonkinlaisen säällisen palkan kasaan mutta toisinaan tuntuu että leipä on kyllä pieninä palasina maailmalla. Toinen "ammateistani" on kääntäjä, kieliparina suomi-ruotsi.

Ilmankos suomesi on niin hyvää. Kiinnitin siihen huomiota.

30/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Suomen valtiollisesta viinakaupasta ei saa Bäska Dropparia, mutta Ruotsin vastaavasta sitä saa...?

No laita Alkon asiakaspalveluun viestiä ja kysy. Minulla ei ole mitään erityisiä kytköksiä Ruotsiin, olen kyllä käynyt Tukholmanristeilyllä muutaman kerran mutta sen kummemmin en naapurimaan systeemejä tunne.

Vierailija
31/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylimielinen asenne suomen kieltä kohtaan. Mistä tuo asenne kumpuaa, että ruotsinkielisen ei pitäisi opetella kieltä, jota 95 % suomalaisista puhuu äidinkielinään?

Luitko, ennenkuin vastasit? Vai ymmärsitkö lukemaasi?

32/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka on perheenne paras purjehtija?

No nyt piti ihan miettiä hetki. Omassa perheessä ei purjehdi kukaan, mutta setäni on tainnut joskus sitä harrastaa ellen ihan väärin muista. Ei meistä kukaan taida olla mikään hirveän kokenut merenkävijä.

Vierailija
33/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veit tu kvann frassin miin ha rumi? Ha it sitt han på heila vikon.

Vierailija
34/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

c346 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Du kunde vara jag, men det kan du inte vara.

Vierailija
35/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

c346 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä määrittää suomenruotsalaisuuden? Se että oman äidin äidinkieli on ruotsi isän äidinkieli on ruotsi, vai riittääkö se että on käynyt ruotsinkieliset koulut?

Onko sellainen henkilö suomenruotsalainen joka puhuu isänsä kanssa ruotsia?

Aijai, nyt heitit pahan. Sanoisin ehkä että suomenruotsalainen sellainen suomalainen henkilö, joka on puhunut joko toisen vanhemman tai molempien vanhempiensa kanssa ruotsia. Ruotsi on siis tämän henkilön ainoa äidinkieli tai toinen äidinkieli, mutta äidinkieli kuitenkin.

Itse kasvoin kaksikielisessä perheessä, puhun isäni kanssa ruotsia ja äidin kanssa suomea. Mutta tilanteitahan on vaikka minkälaisia, vaikea asettaa mitään yleisiä kriteerejä sille kuka lasketaan suomenruotsalaiseksi ja kuka ei.

Tuota.. eikös se ihan virallisesti mene niin että äidinkieli on se kieli mikä on väestörekisteriin merkitty äidinkielelsi? Riippumatta siitä mikä on koti- tai koulukieli.

36/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noudatatko suomenruotsalaisia juhlatraditioita?

Vappu, rapujuhlat, yhteislauluja och dans? Snapsia ja snapvisor?

Liittyykö vappu jotenkin erityisesti suomenruotsalaisuuteen? Olen aina ollut siinä uskossa että se on työväen juhla ihan äidinkielestä riippumatta. Rapujuhlia on kyllä joka kesä (toisinaan useammatkin) sekä suomenruotsalaisten että suomenkielisten sukulaisten ja perhetuttujen kanssa. Yhteislaulua näissä rapujuhlissa vetää usein suomenkielinen äitini, itse en siitä hoilaamisesta niin välitä. 

Vierailija
37/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veit tu kvann frassin miin ha rumi? Ha it sitt han på heila vikon.

Blåkulla? He e jo påsk.

38/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jättekivaa?

Aina välillä on. Saisi olla useamminkin minun puolestani.

Vierailija
39/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Urpo! Ap kirjoitti että suomea on turha opiskella kun kaikki sitä jo osaa! Jossain pohjanmaalla on eri juttu, mutta ainakin etelässä kyllä pääsääntöisesti kaikki suomenruotsalaiset osaa suomeakin. Monet ihan yhtä hyvin kuin ruotsia.

40/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko puheessasi se pieni korostus, josta tunnistaa suomenruotsalaisen hänen puhuessaan suomea? Teetkö pieniä virheitä suomessa?

Ei, mutta tiedän mitä tarkoitat. Kuulen sen itsekin välillä muiden puheessa, esim. Li Anderssonilla on juuri sellainen korostus. Olen kasvanut kaksikielisessä perheessä ja asunut Suomessa koko ikäni. Teen sitä paitsi kääntäjän hommia, niin toivon mukaan ulosannissani ei hirveästi virheitä esiinny. Ihan noin leipätyötä ajatellen.