Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En halua perintöä, enkä halua osallistua myöskään hautauskuluihin tai perunkirjoitukseen - miten toimin?

rintaperillinen tahtomattaan
19.04.2019 |

Emme ole olleet väleissä biologisen isäni kanssa yli 20 vuoteen ja emme ole välirikon jälkeen myöskään nähneet kertaakaan. Nyt tuli sukulaiselta soitto, että isäni tekee kuolemaa ja halusi tietää miten aion asiassa toimia. Olen jo vuosia sitten päättänyt, että isäni kuollessa en halua osallistua mihinkään - kieltäydyn perinnöstä ja lakiosasta, en osallistu hautajaiskuluihin tai hautajaisten järjestelyyn, en tyhjentele asuntoja tai irtisano sopimuksia, en hoida perunkirjaan liittyviä asioita saati osallistu perunkirjoitustilaisuuteen.

Onko jotain mitä minulta on jäänyt huomaamatta? Onko lakia tai muuta sudenkuoppaa joka pakottaisi toimimaan? Voinko vaan elää arkeani niin kuin ennenkin vai onko minun pakko juosta jossain allekirjoitusjutuissa tai -tapaamisissa?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat vain kaikille soittajille - oli sukulaisia tai viranomaisia, että so?

Et tee mitään, et mene minnekään, et allekirjoita mitään etkä ota mitään vastaan.

Vaihda vaikka puhelinnumero prepaidiksi?

Yksikään ei ole vielä jäännyt kuollessaan maanpäälle, kyllä yhteiskunta huolehtii omistan.

Vierailija
2/8 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse tehdä mitään perintöön liittyvää, eikä saakaan, jos haluaa perinnöstä luopua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ilmoittaa kirjallisesti kuolinpesälle, että "ei ryhdy perintöön" tai "ei ota perintöä vastaan".

Vierailija
4/8 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ainoa perillinen, niin velvollisuutesi on järjestää perunkirjoitus. Voit palkata jonkun muun tekemään sen, ja samalla ilmoitat kieltäytyväsi perinnöstä. Perunkirjoitus on tehtävä ja se on perillisten velvollisuus etkä sinä voi jättää sitä tekemättä, jos ei joku muu hoida sitä puolestasi.

Hautajaisiin ja niiden kustannuksiin sinun ei muutenkaan tarvitse osallistua.

Vierailija
5/8 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla lapsia?

Vierailija
6/8 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet ainoa perillinen, niin velvollisuutesi on järjestää perunkirjoitus. Voit palkata jonkun muun tekemään sen, ja samalla ilmoitat kieltäytyväsi perinnöstä. Perunkirjoitus on tehtävä ja se on perillisten velvollisuus etkä sinä voi jättää sitä tekemättä, jos ei joku muu hoida sitä puolestasi.

Hautajaisiin ja niiden kustannuksiin sinun ei muutenkaan tarvitse osallistua.

Hautajaiskulut jne otetaan kuolinpesän varoista, joten sinun ei tarvitse niitä miettiä.

Vierailija
7/8 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ainoa rintaperillinen. Minulla ei ole lapsia. Isälläni on kuitenkin kaksi elossa olevaa siskoa ja kolme veljeä - eikö heille mene minun kieltäytyessäni koko perintö, kun kerran isäni vanhemmat ovat kuolleet? Uskoisin isäni veljien ja siskojen myös järjestelevän perunkirjoitukset sun muut. Itse en aio ruveta ketään palkkaamaan saati mitenkään itse sotkeutumaan perunkirjoitukseen.

ap

Vierailija
8/8 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

rintaperillinen tahtomattaan kirjoitti:

Olen ainoa rintaperillinen. Minulla ei ole lapsia. Isälläni on kuitenkin kaksi elossa olevaa siskoa ja kolme veljeä - eikö heille mene minun kieltäytyessäni koko perintö, kun kerran isäni vanhemmat ovat kuolleet? Uskoisin isäni veljien ja siskojen myös järjestelevän perunkirjoitukset sun muut. Itse en aio ruveta ketään palkkaamaan saati mitenkään itse sotkeutumaan perunkirjoitukseen.

ap

Ensin ilmoitat isäsi sisaruksille että luovut perinnöstä, joten yksi heistä alkaa hoitamaan kuolinpesän asioita. Sitten kirjoitat ja allekirjoitat asiakirjan perinnöstä luopumisesta ja toimitat sen kuolinpesän hoitajalle ja myöhemmin verottajalle perukirjan liitteenä. Et saa itse osallistua perunkirjoitukseen vaan se toimitetaan sinulle.