Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen suomenruotsalainen. Haluatko kysyä jotain?

19.04.2019 |

Olen linjoilla kunnes palsta menee kiinni. Kysy jos huvittaa.

Kommentit (141)

Vierailija
41/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedätkö nuuskaa ja juot akvaviittia.

42/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

c346 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hur går det?

Det går bra. Själv?

Nej men hur går det på riktigt?

Helt ärligt alltså? Det går sådär. Har haft en lite jobbigare period i livet, men det ser ljusare ut nu. Det blir nog bättre hela tiden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veit tu kvann frassin miin ha rumi? Ha it sitt han på heila vikon.

Pampas? Är du en pampese?

44/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä voin ostaa rapuja??

En osaa sanoa, olen itse kasvissyöjä niin se rapuilu on minulle vähän toisarvoista. Loppukesästä kai niitä saa, eikun pakastealtaan äärelle vaan vartomaan.

Vierailija
45/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenruotsalainen, jo edesmennyt sotaveteraani sai kranaatinsirpaleita itseensä koko loppuelämäksi vartaloonsa rintamalla.

Vaati aina palvelua ruotsinkielellä eli omalla äidinkielellään ja suomen ihan virallisella kielellä.

Sanoi, että oli Syvärillä käynyt hankkimassa oikeuden siihen.

Täysin oikein mielestäni.

46/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko molemmat vanhempasi ruotsinkielisiä? Meillä on vain toinen ja osa lapsista ja lapsenlapsista on käynyt ruotsinkieliset ja osa suomenkieliset koulut. Kotikieli on yleensä suomi mutta ruotsinkielisen vanhemman kanssa voi puhua myös ruotsia.

Taisin sanoa tämän jo tuossa ylempänä, mutta puhun isäni kanssa ruotsia ja äitini kanssa suomea. Minulla on siis kaksi "kotikieltä", ja olen tähän niin tottunut etten oikein osaa enää muuta kuvitellakaan. Meidän perheen WhatsApp-ketju voisi tosin olla ulkopuoliselle aika mielenkiintoista luettavaa, kun kieli vaihtuu lennosta sen mukaan kummalle vanhemmalle sanani osoitan (jos puhun molemmille, käytän jostain syystä aina suomea). Kouluni olen käynyt ruotsiksi. 

Vierailija
47/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko yksikieliset kunnat mielestäsi junttiloita, ts. pitäisikö useampien tai kaikkien kuntien mielestäsi olla kaksikielisiä?

Vierailija
48/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kutsut itseäsi suomenruåtsalaiseksi kun et ole etninen suomalainen vaan ruotsalainen? Vielä 50-luvulla niin Suomessa asuvag ruotsalaiset kuin suomalaisetkin puhuovat rehellisesti ruotsalaisista ja ruotsalaisesta kulttuurista.

49/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko yltiöreippaus ja positiivisuus kasvatuksessa opittua asennetta, joka lankeaa kaikille.

Valittaa ei oikeastaan saisi.

Minulla on taipumusta masennukseen, ja tätä esiintyy molemmilla puolilla vanhempieni suvuissa. Alakuloisuus kun ei taida oikein äidinkieltä katsoa. Omalla kohdallani en siis tunnista tuota yltiöreippautta, mutta tavallaan ymmärrän kyllä mistä moinen mielikuva on saattanut syntyä. Onhan se kuva ruskettuneista ja onnellisista suomenruotsalaisista siemailemassa skumppaa purjeveneen kannella todella vahvasti piirtynyt ihmisten mieliin. 

Vierailija
50/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko puhua ruotsia sujuvaa ruotsia puhuvan suomenkielisen kanssa?

Vierailija
51/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulutko pääkaupunkiseudun Ankdammeniin?

52/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaatko Axel Olof Freudenthalin ajatusmaailman suomalaisen rodun alempiarvoisuudesta?

En, hävettää ajatellakin. Nykyajan mittapuulla kaikki hänen edustamansa teesit ovat silkkaa rasismia ja selkeästi ihmisarvoa loukkaavia, mutta siihen aikaan rotuajattelu oli valitettavan yleistä ja esimerkiksi eugeniikka oli näille ihmisille aivan uskottava tieteenala. Yllättävän monet heistä jotka luetaan nykyään historiallisiksi suurhenkilöiksi edustivat erittäin kyseenalaisia arvoja, jos lähdetään ihan läheltä tarkastelemaan. Esimerkiksi koko kansan satusedällä Sakarias Topeliuksella oli aika ikäviä ajatuksia mm. juutalaisista, mutta ne ovat kätevästi päässeet ajan myötä unohtumaan. 

Olen nähnyt viestejäsi monessa aiemmassakin suomenruotsalaisuutta käsittelevässä ketjussa, ja sanoisin että jatka vaan tutkimustyötäsi. Löydät aivan varmasti lisää tahroja suomenruotsalaisten ja suomalaisten yhteisestä historiasta. Mutta älä oleta että tämän päivän suomenruotsalaiset ajattelisivat näistä asioista samoin.

Vierailija
53/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kutsut itseäsi suomenruåtsalaiseksi kun et ole etninen suomalainen vaan ruotsalainen? Vielä 50-luvulla niin Suomessa asuvag ruotsalaiset kuin suomalaisetkin puhuovat rehellisesti ruotsalaisista ja ruotsalaisesta kulttuurista.

Minäpä olen tehnyt geenitestin ja olen yli 60% skandinaavi ja alle 40% suomalainen ja siis en ole ap vaan tuossa aiemmin kommentoinut jonka toinen vanhempi on suomen-ja toinen ruotsinkielinen. Sukumme on myös tutkittu kummaltakin puolelta jopa 1500-luvulle saakka ja suomessa on oltu vähintään 1700-luvulta että kyllä tässä ihan suomalaisia ollaan vaikka kieli on ruotsi, eli siis tätä on suomenruotsalaisuus.

54/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kauan asumistukihakemuksessa kestää?

Viimeksi meni nelisen kuukautta, kun Kela sössi oikein kunnolla. Piti toimittaa kaikki työtodistukset ja palkkakuitit kahden vuoden ajalta, kun heille oli näköjään ihan uusi asia että ihminen voi vaihtaa työpaikkaa.

Vierailija
55/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani en siis tunnista tuota yltiöreippautta, mutta tavallaan ymmärrän kyllä mistä moinen mielikuva on saattanut syntyä. Onhan se kuva ruskettuneista ja onnellisista suomenruotsalaisista siemailemassa skumppaa purjeveneen kannella todella vahvasti piirtynyt ihmisten mieliin. 

En tarkoita yleisiä mielikuvia.

Vaan sitä suoraa mielikuvaa, joka tulee ihmisistä: aavistuksen "liikaakin" tilaa ottavina kovaäänisinä, jalakaterät ulospäin reippaasti askeltavina nuorina miehiä...

onko asenne jo kasvatuksessa, eli valittaminen on tabu, mutta tämä juttu on niin salattu, ettei sitä myönnetä?

Helppoa on ymmärtää, että jokainen ihminen on erilainen, mitään yleiskloonia ei ole olemassakaan.

56/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

c346 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä olet opiskellut? Ja mikä on ammattisi?

Opiskelin Helsingin yliopistossa, tiedekunnassa jonka pääasiallinen opetuskieli on ruotsi. Minulla on kaksi osa-aikatyötä, joista yritän sitten saada jonkinlaisen säällisen palkan kasaan mutta toisinaan tuntuu että leipä on kyllä pieninä palasina maailmalla. Toinen "ammateistani" on kääntäjä, kieliparina suomi-ruotsi.

Ilmankos suomesi on niin hyvää. Kiinnitin siihen huomiota.

Kiitos, tosi mukava kuulla. En usko että kielitaito kuitenkaan on varsinaisesti ammatista johtuvaa, vaan ihan siitä että olen kasvanut kaksikielisessä perheessä ja vieläpä Suomessa. Luen myös paljon kirjoja (molemmilla kielillä), joka omalta osaltaan kasvattaa sanavarastoa.

Vierailija
57/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

c346 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi Suomen valtiollisesta viinakaupasta ei saa Bäska Dropparia, mutta Ruotsin vastaavasta sitä saa...?

No laita Alkon asiakaspalveluun viestiä ja kysy. Minulla ei ole mitään erityisiä kytköksiä Ruotsiin, olen kyllä käynyt Tukholmanristeilyllä muutaman kerran mutta sen kummemmin en naapurimaan systeemejä tunne.

Miksi sanot itseäsi ruotsalaiseksi?  Milloin sukusi tuli Ruotsista?  Miksi et ole integroitunut suomalaiseksi?

Vierailija
58/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olet, kannattaisiko kaksikielisen perheen lapsi laittaa suomen- vai ruotsinkieliseen kouluun? Osaatko sanoa jotain perusteluja puolesta ja vastaan?

59/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veit tu kvann frassin miin ha rumi? Ha it sitt han på heila vikon.

Alltså, om nånting är ett främmande språk så är det det här. Jag vet att det är en enorm lucka i min allmänbildning, men kan kan _ingen_ österbottniska. Ber om ursäkt.

60/141 |
19.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

c346 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä olet opiskellut? Ja mikä on ammattisi?

Opiskelin Helsingin yliopistossa, tiedekunnassa jonka pääasiallinen opetuskieli on ruotsi. Minulla on kaksi osa-aikatyötä, joista yritän sitten saada jonkinlaisen säällisen palkan kasaan mutta toisinaan tuntuu että leipä on kyllä pieninä palasina maailmalla. Toinen "ammateistani" on kääntäjä, kieliparina suomi-ruotsi.

Du kunde vara jag, men det kan du inte vara.

Nu blir jag ju ängslig att du är nån jag känner... Busted!