Olen aivan uupunut koska mies puhuu, puhuu ja puhuu loputtomasti
Olen järkyttynyt koska juuri viettämällämme viikon yhteisellä lomalla asia valkeni minulle lopullisesti: Miesystävä voi puhua tunteja putkeen yhtä ja samaa monologia. Tähän saakka olen jaksanut muutaman päivän viikossa kuunnella puhetulvaa mutta päättynyt viikko teki minulle selväksi sen, että oma pääni taitaa hajota jatkaessani suhdetta.
Mistä valtava tarve omien juttujen kertomiseen kumpuaa? NyökkäileN väliin kuuntelemisen merkiksi mutta todellisuudessa en jaksa miestä ajatuksella kuunnella ja oma ajatukseni vaeltaa ihan muualla. Olen sanonut miehelle asiasta suoraan, tuloksetta.
Myös seuraavissa mies on kunnostaunut:
-jatkuva name dropping yhdistettynä vuosikymmeniä sitten sattuneisiin tapahtumiin
-kehuskelu siitä, kuinka mies 10 vuotta sitten osti lähes uuden auton (auto ihan tavallinen perusmalli, itse olen elämäni aikana ostanut muutamankin uuden auton ja asia sinänsä minusta merkityksetön)
-jatkuva varmistelu (minulta) siitä, onko mies toiminut oikein kommunikoidessaan jonkun kolmannen osapuolen kanssa
Voiko kyseessä olla ihan pohjattoman huono itseluottamus? Joku persoonallisuushäiriö? Mitä tässä tilanteessa voi tehdä muuta, kuin yrittää erota nätisti? Mies ja minä olemme molemmat keski-ikäisiä eli mistään nuoruuden uhosta ei pitäisi olla kyse.
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sua vaan ärsyttää koska teillä on liian vähän seksiä.
Miehen jatkuva pälätys syö niin paljon, etten pidä miestä enää seksuaalisesti kiinnostavana. Pidän seksistä ja mieskin sitä haluaisi.
Onko jollain oikeasti tietoa siitä, mistä tällainen aivan maaninen puheripuli johtuu?
Sinä viisikymppinen mies, otitko jatkuvan pulinan takia eron?
-ap
Kyllä, mutta yhteinen päätös tavallaan.
Mies50v
Ja vielä nainen oli todellinen kaunotar, mutta ei tuota jaksa kukaan. Vikoja meillä on kaikissa, mutta tuota vain ei yksinkertaisesti enään jaksanut.
Mies50v
Enään-sanan käyttö on mielestäni riittävä syy päättää parisuhde.
Typerää pätemistä
Tiedän miehen joka kuulemma pitää esitelmiä puhelimessa, väliin ei toinen saa sanoa mitään.
On yksinäinen, ei ihme.
Olen vain kerran törmännyt tuollaiseen. Kyseinen henkilö joutui pian sen jälkeen mielisairaalaan, eli ilmeisesti se oli maniaa. En osannut silloin ajatella, että puhetulvassa olisi jotain epänormaalia, vaikka pidin sitä rasittavana.
Vierailija kirjoitti:
Ap on lopulta syillä edes väliä? Syy miehen loputtomaan puhetulvaan voi olla mikä vain, mutta jos sinä et sitä jaksa, niin sitten et jaksa. Ja jos mies ei lopeta pälätystään edes käskystä, niin suhteenne ei voi onnistua, koska sinä et jaksa sitä pälätystä edes nyt alussa.
Oikeassahan olet. Minusta on vain vähän surullista katsella miestä ja hänen elämäänsä. Mietin ja kyselen täällä löytääkseni oikean selityksen halulleni erota.
Mies ei ole ilkeä ja oletan hänen kärsivän itsekin oireistaan. Pidän häntä hyvänä tyyppinä siitä huolimatta, etten häntä osaksi arkeani halua.
-ap
Minäkin äänestän maniaa. Onko mies jotenkin muuten levottoman, ylivireän tai vauhdikkaan oloinen? Valvooko hän liikaa tai tekee jotain holtittomia äkkinäisiä päätöksiä?
Mies on sitä tyyppiä, ettei sillä ole ketään , joka jaksaisi kuunnella häntä. Onko töissä vai ei. Ei tule muuttumaan paremmaksi.Päinvastoin vuosi vuodelta hullummaksi menee.
Voitko lopettaa sen kans olemisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on lopulta syillä edes väliä? Syy miehen loputtomaan puhetulvaan voi olla mikä vain, mutta jos sinä et sitä jaksa, niin sitten et jaksa. Ja jos mies ei lopeta pälätystään edes käskystä, niin suhteenne ei voi onnistua, koska sinä et jaksa sitä pälätystä edes nyt alussa.
Oikeassahan olet. Minusta on vain vähän surullista katsella miestä ja hänen elämäänsä. Mietin ja kyselen täällä löytääkseni oikean selityksen halulleni erota.
Mies ei ole ilkeä ja oletan hänen kärsivän itsekin oireistaan. Pidän häntä hyvänä tyyppinä siitä huolimatta, etten häntä osaksi arkeani halua.
-ap
Syy halullesi erota on se, että miehen tavasta kommunikoida kanssasi puuttuu vastavuoroisuus. Hänen puhe ei ole keskustelua, jossa hän haluaisi kuulla sinun näkökulmia ja oppia tuntemaan syvemmin sinua. Ja syy halullesi erota on myös se, että hän ei kunnioita rajojasi eli pyyntöäsi olla välillä rauhassa ja hiljaisuudessa.
Vaihda miestä! Jos jokin ärsyttää jo siinä vaiheessa kun ei ole lapsia, asuntolainaa yms. Laita mies heti kiertoon ja etsi uusi tilalle!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hain avioeroa...hulluhan minustakin leivottiin ja sukulaisille/tutuille levitti tietoa että minun pitäisi olla psyk.hoidossa kun olen seonnut koska halusin erota..nykyään on ihan lakipykäliä vainoamista tms koskien eli jos kaveri alkaa hankalaksi kannattaa sanoa suoraan ettet epäröi virkavallan ottamista mukaan asiaan, kaikkia ei toki sekään pysäytä..Ja jälkiviisaana kyllä exän exät oli hänen sanojen mukaan hulluja, holisteja tms, mut oli niin nuori kun alettiin olemaan ettei silloin sytyttänyt mistä tässä on kyse, kunnes sitten päädyin itse sinne "hullujen" listalle.
Mitä nyt miehen juttuja olen kuunnellut, voisit hyvinkin olla hänen edellinen exänsä. Oli miestä reippaasti nuorempi ja tätä nuorta edeltävä ex taas oli kuulemma alkoholisti.
Melko nopeasti rupesin kyseenalaistamaan miehen omaa kertomusta ja olisi todellakin kiinnostavaa keskustella tämän ”hullun” exän kanssa.
-ap
auts ..alkaa jo kuumottamaan onkohan sama äijä, ikäluokka natsaisi, mut kannattaa todellakin nostaa kytkintä ajoissa jos kellot soi jo näin lujaa.
Miehelläni on tuollainen omituinen höpöttäjä työkaverina. Jos mies on töistä tullessaan tavallista väsyneempi tai kärttyisempi, tiedän jo kotiovella, kenen kanssa hän on joutunut päivällä työskentelemään.
Kaveri papattaa yhtä soittoa koko päivän läpi, kuuntelee muita sen verran että nappaa uuden aiheen ja jatkaa siitä. Saattaa jättää edellisen lauseen kesken ja aloittaa uuden jutun, pääasia että hän on äänessä. Kertoo samat jutut aina uudelleen ja uudelleen ja jokaiselle ohikulkijalle erikseen.
Tämän tyypin historiassa on hankala ero pitkästä suhteesta sekä itsemurhayritys, tosin en tiedä oliko hän jo ennen tuota kaikkea samanlainen papupata ja mikä tässä on syy ja mikä seuraus.
Raskas tyyppi, niin tai näin.
Ehkä voisit tuoda esille sen, että olet huolissasi hänestä. Ajattele, jos se on tosiaan jokin mielenterveysongelma joka vaatisi asiaan puuttumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hain avioeroa...hulluhan minustakin leivottiin ja sukulaisille/tutuille levitti tietoa että minun pitäisi olla psyk.hoidossa kun olen seonnut koska halusin erota..nykyään on ihan lakipykäliä vainoamista tms koskien eli jos kaveri alkaa hankalaksi kannattaa sanoa suoraan ettet epäröi virkavallan ottamista mukaan asiaan, kaikkia ei toki sekään pysäytä..Ja jälkiviisaana kyllä exän exät oli hänen sanojen mukaan hulluja, holisteja tms, mut oli niin nuori kun alettiin olemaan ettei silloin sytyttänyt mistä tässä on kyse, kunnes sitten päädyin itse sinne "hullujen" listalle.
Mitä nyt miehen juttuja olen kuunnellut, voisit hyvinkin olla hänen edellinen exänsä. Oli miestä reippaasti nuorempi ja tätä nuorta edeltävä ex taas oli kuulemma alkoholisti.
Melko nopeasti rupesin kyseenalaistamaan miehen omaa kertomusta ja olisi todellakin kiinnostavaa keskustella tämän ”hullun” exän kanssa.
-ap
auts ..alkaa jo kuumottamaan onkohan sama äijä, ikäluokka natsaisi, mut kannattaa todellakin nostaa kytkintä ajoissa jos kellot soi jo näin lujaa.
En ikinä jaksa uskoa siihen, että täältä joku tunnistaisi. Hki alueena.
Ap, googleta kaksisuuntainen mielialahäiriö ja maaninen vaihe. Tuo yöllinen paasaus sopisi kuvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa Ap. En osaa auttaa sen enempää, kuin että tiedän tämän ihmistyypin. Joudun työni puolesta tekemisiin erään henkilön kanssa, joka puhuu lähes taukoamatta niin, että suupielistä alkaa näkyä valkoista vaahtoa (tämä ei ole vitsi, minua ihan todella kuvotti suoraan sanottuna kun näin tuon) Olen myös miettinyt, mitä näitä ihmisiä vaivaa, jotka pälpättävät itsestään ja omista asioistaan aivan jatkuvalla syötöllä. Luulisin, että varmaan jokin hoitamaton ja diagnosoimaton ADHD taitaa olla taustalla.
Olen aina aivan poikki tämän henkilön tapaamisen jälkeen ja voisin vain kömpiä peiton alle ja nukkua. Niin paljon energiaa tuo jatkuva merkityksetön pälpätys vain vie.Ap:n miesystävä ei välttämättä kuulosta persoonallisuushäiriöiseltä (ainakaan narsistilta), mutta neurologinen poikkeavuus tulee mieleen. Ei ymmärrä sosiaalisen kanssakäymisen pelisääntöjä. Siitäkin syystä varmistelee.
Ei välttämättä, mutta oireet sopii siihenkin ihan täydellisesti. Jos ongelma on pelkkä pajatus kuulostaa mt-ongelmalta, mutta kun siihen lisää muut kuullut oireet kuten kerskailun ja oman maineen vahtaamisen, ystävien puutteen, namedroppingin, ulkonäkösuuntautumisenkin jopa jne niin kyllähän tuossa on liuta narsistin tyypillisiä piirteitä.
Tarinankertojat soittavat minulla heti alkuun hieman kelloja, tarinoiden sisältö kertoo myös paljon ja tämä ainoastaan siitä syystä että kaikki tuntemani pahat narsistit ovat harrastaneet tuota ainakin jossain määrin. Heillä on aina jotain erikoista kerrottavaa, joskus se on omien sukulaisten ihailevaa kuvausta vaikka tunnista toiseen, joskus uskomattomia tarinoita pelottavista asioista, julkimoista tai muuten vain muun seurueen suiden tukkimista ja röyhkeää keskustelun dominointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sua vaan ärsyttää koska teillä on liian vähän seksiä.
Miehen jatkuva pälätys syö niin paljon, etten pidä miestä enää seksuaalisesti kiinnostavana. Pidän seksistä ja mieskin sitä haluaisi.
Onko jollain oikeasti tietoa siitä, mistä tällainen aivan maaninen puheripuli johtuu?
Sinä viisikymppinen mies, otitko jatkuvan pulinan takia eron?
-ap
Se voi oikeasti olla maniaa. Mä pälätän seurassa kun olen muulloin juttukavereita vailla.
Poppiluurit päähän. Kenenkään ei tarvitse saarnoja kuunnella.
Pitääkö se mistä aiheista näitä luentojaan?
Täällä arvaillaan kovasti syytä miehen käytökseen. Pointti kuitenkin on se, pitäisikö ap:n jaksaa tuollaisessa suhteessa. Minusta vastavuoroinen puheliaisuus on kiva, mutta mitä tuollaisesta yksinpuhelun kuuntelemisesta saa paitsi hermot riekaleiksi? Vielä kun jutut tuntuisivat olevan typeriä. Eli jssap!
Eroaisin. Tuollainen seura on todella raskasta ja henkisesti kuluttavaa. Olette liian erilaisia.
Minulla on yksi ystävä, joka on ihana ihminen, mutta juuri tuollainen papupata. Voi pitää puoli tuntia monologia omista asioistaan. Jos häneltä kysyy että miten meni viikonloppu, hän ei osaa ollenkaan tiivistää eikä kertoa ns. pääpointteja, vaan kertoo kronologisessa järjestyksessä alusta alkaen, ja romaaninlailla kuvaillen kaikki pienimmätkin yksityiskohdat kuten tyyliin sen minkä värinen paita rappukäytävässä vastaan tulleella naapurin mummolla oli päällä.
Välillä hän tuntuu puhuvan kuin itsensä kanssa, tyyliin: "Sitten Maija lähti juoksulenkille, eikun se taisikin olla kävelylenkki, joo totta, se se olikin!"
:D
Empatiakyky, kuunteleminen, vuorovaikutus, aito kiinnostus toista ihmistä kohtaan. Rentoja hiljaisuuden hetkiä kun voidaan vain olla Noita tuollaisen yksinpuhelijan kanssa jää kaipaamaan.
Välttämättä taustalla ei ole mitään diagnoosia, mutta kysymys kuuluu, haluaako tuollaisen kanssa olla, joka ei ole ollenkaan kiinnostunut Sinun ajatuksista, mielipiteistä ja tunteista?
Kuulostaa aivan isältäni. Menee aina voimat moneksi päiväksi, kun hän vierailee. Ihan kamalaa kun minua ei kiinnosta! Ne aiheet mihin yritän osallistua, hän vaientaa hyvin nopeasti kommenttini, ja jatkaa omalla urallaan.