Raskaaksi vanhana??
Olemme yrittäneet lasta jo 5kk. Olen jo vanha ensi synnyttäjäksi, täytän loppuvuodesta 36v.
Olen kuitenkin pitänyt etunani täsmällistä kiertoa 26-28 päivän välein. Olen hoikka ja perusterve.
Nyt on ahdistus hiipinyt pahasti päälle kun ei raskautta olekaan alkanut kuulua ja tänään alkaa imeisesti kuukautiset vaikka päiviä on kulunut vasta 23! Ilmeisesti siis selvä merkki hedelmällisyyden hiipumisesta ja hirveä paniikki iski.
Pelkään ettei ehditä enää julkisella hoitoihin vaan pitäisi hakeutua suoraan kalliilla yksityiselle kun ehkä olisi vielä hetki aikaa hoitojen avulla.
Onko kukaan onnistunut tulemaan vielä raskaaksi vaikka kierto on jo lähtenyt lyhenemään?
Tosi surkea olo että tilanne on nyt tämä😓
Kommentit (351)
Tulin äidiksi 36-vuotiaana kuten tosi moni muukin nykyään.
En ymmärrä tätä ikähöpötystä. Ihan hyvin olen jaksanut valvoa, leikkiä jne.
Hedelmällisyys saattaa olla heikompi jo 35-vuotiaalla, mutta oletetaanhan meidän jaksavan työelämässäkin yli 65-vuotiaiksi niin kai nyt 30 vuotta tätä aiemmin jaksaa paria lasta hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
No miksiköhän meni kesken? Onko vaikea arvata. Ja tottakai voi sattumalta tulla terve, voihan lotossakin sattumalta voittaa.
Onko lapselle onni kun äiti on jo päälle 50v kun lapsi pääsee teini-ikään? Onko jaksamista teinin kanssa? Tuletko koskaan näkemään hänen lapsiaan ja olemaan mummo?
Mieluummin vaikka 7-kymppinen mummoäiti kuin kaltaisesi kärttyisä tuomitsija. Tiedän useamman perheen, joissa teinin äiti on yli 50 ja kenelläkään ei ole mitään ongelmaa asian kanssa, paitsi näemmä jollain sekopäisillä ulkopuolisilla.
Kannattaisiko tutustua tilastoihin ennenkuin alat höpistä vammaisuusriskeistä.
Tulin äidiksi vanhana ja viis veisaan siitä, näenkö lapsenlapsiani. Elämä on nyt. Kaikista ei koskaan tule mummoja, nuorinakaan lisääntyneistä. Voin myös kuolla vaikka haimasyöpään vaikka jo ensi vuonna tai jäädä auton alle tunnin päästä.
Vierailija kirjoitti:
No sen siitä saa kun lykkää lasten tekoa... Pitäisi tehdä nuorena kun on vielä hedelmällinen.
Parikymppisiäkin todetaan hedelmättömiksi. Missähän vaiheessa neuvoisit sellaista henkilöä niitä muksuja tekemään?
Mä suuresti ihmettelen tätä vanhana ei jaksa juttua. Itse sain esikoisen 32v ja kuopuksen 39 ( luomuja molemmat). Molemmat ovat olleet tosi huonoja nukkujia. Mutta etenkin nyt nelikymppisenä jaksaa tosi hyvin valvoa. En ole kohta vuoteen nukkunut yli 2h pätkää ja en tunne itseäni yhtään väsyneeksi. Silloin vähän päälle kolmekymppisenä vähän väsytti kun vauva valvotti. Toki urheilen n. 10h viikossa ja syön kohtuu terveellisesti. Sitten luen facebookin vauva palstoilta kun 20v äidit välittää väsymystään jos vauva herättää 3 kertaa yössä!! (Oma siis herää sen vähintään 10 kertaa). Niin että en ole ihan ymmärtänyt mikä.se juttu on mitä me vanhat ei jakseta.
Aina ollut lyhyt kierto 21-254 pv. Aikaa otti mutta mutta kaksi luomusti syntynyttä lasta, olin 35 v ja 38 v.
Jotenkin uskomatonta miten tietyt ihmiset ovat niin kovin sinisilmäisiä naisten hedelmällisyyden laskua kohtaan. Jo heti 30-ikävuoden jälkeen naisten hedelmällisyys alkaa erittäin nopeasti laskemaan, joten yksikään lääkäri ei suosittele odottamaan esikoisen tekemistä yli 31/32 vuotiaaksi. Tottakai jokainen on yksilö, mutta sen varaa että jonkun tuntemattoman äiti on 80-luvulla saanut 40-vuotiaana lapsen ei todellakaan kannata tuudittua. Myöskään kuukautiskierron pituus tai naisen ulkonäkö ei kerro yhtään mitään hedelmällisyydestä.
Suosittelen ehdottomasti ottamaan mahdollisimman pian yhteyttä yksityiselle lääkäriasemalle. Ei todellakaan ole tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä, mutta ei myöskään kannata ihan näiden palstauskomusten pohjalle rakentaa lastensuunnittelua.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/201804102200851996
Ja riskeistä höpisijät. Ikä lisää ainoastaan kromosomivaurioiden riskiä ( no lisäksi raskauden ja synnytyksen aikaisia ongelmia kuten raskausdiabetes, raskausmyrkytys jne mutta nämä ovat tänä päivänä aika hoidettavissa ja ylipaino ikää suurempi riski näissä). Silti 40-vuotiaan riski saada down-lapsi on noin 1 prosentti eli 99 prosenttia saa terveen lapsen. Muut kehitysvammat eivät liity ikään. Lisäksi down on ainoa kehitys vamma (+tietty muut harvinaisemmat kromosomiongelmat) joka voidaan selvittää jo raskauden varhaisessa vaiheessa ja äiti voi valita abortin jos haluaa.
Tarkistuta yksityisellä hedelmällisyytesi (eli yleensä amh, fsh + gynen tekemä ultra). Saat tietää, mikä tilanteesi on. Vaikka 5kk yritystä ei olekaan vielä pitkä aika, ei kannata menettää mielenterveyttään lapsiyrityksen takia. Ja tiedät kai, että kuukautisia ei lasketa alkavaksi vielä tiputtelusta vaan vasta kun alkaa kunnon vuoto. Tiputtelupäivät lasketaan vielä kuuluvan edelliseen kiertoon ja kertovat yleensä huonosta kelrarauhasesta, johon on kyllä raskautta ajatellen saatavilla apua.
Sain terveet lapset 39- ja 42 -vuotiaana. Ekaa yritettiin 11 kiertoa, toista 8.
Jos kuukautiset eivät alakaan? Voisko mahdolliset tuhrut tms. liittyä alkaneeseen raskauteen?
Pidetään peukkuja!
P.S. Googletapa vehnänalkioöljy ;)
Aika paljosta jäävät paitsi lapset, joilla ei ennätä olla oikein minkäänlaista suhdetta virkeisiin isovanhempiin.
Ei tätä asiaa ehkä moni tuossa vaiheessa mieti. On ihanaa, jos lapsuudessa edes jollain tasolla mukana on mummo ja ukki. Kasvattaa ihmiselle ihan erilaiset juuret.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljosta jäävät paitsi lapset, joilla ei ennätä olla oikein minkäänlaista suhdetta virkeisiin isovanhempiin.
Ei tätä asiaa ehkä moni tuossa vaiheessa mieti. On ihanaa, jos lapsuudessa edes jollain tasolla mukana on mummo ja ukki. Kasvattaa ihmiselle ihan erilaiset juuret.
Jollain lapsella ei ole isovanhempia, jollain ei toista vanhempaa, jollain ei sisaruksia, jollain ei serkkuja, jne. Elämä on ja aina voi jostain asiasta saada ahdistuksen ja surun ja syyllisyydentunteen.
On kuitenkin aika iso todennäköisyys, että joku neljästä isovanhemmasta elää vähän pitempään.
Pikkuveljelläni ei ole muistoja isovanhemmistaan kuten ei myöskään äidilläni. Molemmat ovat hurjan sukurakkaita ja pitävät yhteyttä täteihin, enoihin jne. Eivät varmaan koe menettäneensä paljoakaan. Älä stressaa heidän puolesta, kaikki on hyvin.
Sain lapsen huuuurjan vanhana mummona, lähes 40-v. Raskaus oli helvettiä ja täynnä komplikaatioita, joiden yksi syy saattoi olla ikäni. Olin paljon osastolla ja minulle tehtiin sektio. Lapseni ei myöskään ollut ihan ok, vaan ravasimme sairaalassa ja saimme kuntoutusta.
Nyt hän on aivan ihana täysin terve poika ja minäkin voin hyvin ja jaksan korkeasta iästäni huolimatta hoitaa häntä ja olen ainoa äiti päiväkodin eteisessä, joka ei tiuski. Kaikki isovanhemmat ovat elossa. Omia lapsenlapsia en väkisin tarvitse.
Me yritettiin kuopusta melkein 2v, lähempänä 40v. Onnea matkaan, älä pelkää tai vaivu epätoivoon =)
FSH mittaus, kilpirauhanen tutkimukseen. Folaatti käyttöön. En lukenut kaikkea.
Lääkäriin! Sinulta amh arvot, kilpparit, ferritiini yms ja mieheltä spermanäyte. Jonot voivat olla lyhyitä mut kesätauko julkisella alkaa juhannukselta joten pidä kiirettä.
Terkuin luomuna lapsi kun olin 30v ja epäsäännöllinen kierto, nyt yksityisellä hoidossa kun kierto säännöllinen mutta hedelmöittymistä ei vaan tapahdu
Ystävällä tuo FSH oli korkea jo kolmikymppisenä eikä millään raskautunut. Elämä meni "joka tavalla" uusiksi ja rauhoittui > raskautui sitten helposti, poika on nyt 8v.
Vaihdevuosien alkaminen ajoittuu niinkin pitkälle aikavälille kuin 35-65, sanoi tk-lääkärini. Hän oli tällainen virkauran loppupään lääkäri, oli nähnyt kaikenlaisia potilaita. Jos kierto lyhenee 36v, on tämäkin mahdollisuus otettava huomioon.
Toivon parasta!
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo voi tulla yllätyksenä? Kyllähän hedelmällisyydestä on puhuttu jo koulun terveystiedontunneilla.
Sanoiko aloittaja, että oli tullut yllätyksenä? - Mutta sätimistä pitää vain tähänkin lankaan laittaa.
Suosittelen lomaa. Itse tullut aina lomalla raskaaksi. Parin kuukauden sapattivapaa tms tulee halvemmaksi kuin hoidot.