Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaaksi vanhana??

Vierailija
17.04.2019 |

Olemme yrittäneet lasta jo 5kk. Olen jo vanha ensi synnyttäjäksi, täytän loppuvuodesta 36v.
Olen kuitenkin pitänyt etunani täsmällistä kiertoa 26-28 päivän välein. Olen hoikka ja perusterve.
Nyt on ahdistus hiipinyt pahasti päälle kun ei raskautta olekaan alkanut kuulua ja tänään alkaa imeisesti kuukautiset vaikka päiviä on kulunut vasta 23! Ilmeisesti siis selvä merkki hedelmällisyyden hiipumisesta ja hirveä paniikki iski.
Pelkään ettei ehditä enää julkisella hoitoihin vaan pitäisi hakeutua suoraan kalliilla yksityiselle kun ehkä olisi vielä hetki aikaa hoitojen avulla.

Onko kukaan onnistunut tulemaan vielä raskaaksi vaikka kierto on jo lähtenyt lyhenemään?
Tosi surkea olo että tilanne on nyt tämä😓

Kommentit (351)

Vierailija
61/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo 35:n ikäpyykki perustuu ranskalaiseen aineistoon 1800-luvulta. Nykyaikana olemme kenties hieman terveempiä, paremmin hoidettuja ja paremmin ravittuja.

Perustuu kyllä ihan nykyaikaiseen tutkimustietoon.

Vierailija
62/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen että menet ihan nyt heti yksityiselle ja aloitat kevyet hoidot heti. Mulla esim ovistestit näyttivät ovista (ne kalleimmat Clearbluen) ja selvisi, että munasolu ei silti aina irronnut. Irroituspiikillä irtosi ja mä tarvitsin tuen loppukiertoon koska keltarauhanen oli vähän heikko. Tällä keltarauhastuella ja irroituspiikillä raskauduin heti, hoito oli alkuun tosi pintapuolista koska olin ollut raskaana vain pari vuotta aiemmin ja yksityiselläkin kuviteltiin että kaikki tosi hyvin. Mun amh oli huono, 0,6 tms. Ja olin lopulta 37v kun tulin raskaaksi. Nyt 38 enkä tiedä uskaltaako toisesta enää edes haaveilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ollut hormonihäiriöitä nuoresta lähtien ja raskauduin ekan kerran 24v josta raskaustestit näytti positiivista vasta viikolla 7. Keskenhän se meni viikolla 8. Sen jälkeen lapsettomuus tutkimukset aloitettu kahteen kerran ja kerran hormoni kokeiluja. Hoidot keskeyty alkuvaiheessa eroihin. 37v en ollut vieläkään raskautunut pitkistä suhteista huolimatta ja mietin kolmannen kerran hoitojen aloittamista. Vuodet vieri ja päätin olla menemättä. Kipuilin vuosia lapsettomuutta ja hyväksyin sen kun ikää tuli lisää. Toivoin jo vaihdevuosia jos en kerta raskaudu koska olin kyllästynyt rajuihin kuukautiskipuihin joka kk. No nyt kun täytän kohta 40v niin kappas! Olen raskaana! 16 vuotta oli kulunut edellisestä raskautumisesta! En kyllä olisi ikinä uskonut noiden vuosien jälkeen! Nyt toki vasta vk8 alkaa mutta testit onneksi näyttänyt raskauden jo heti alkuvaiheessa joten toivon että se olisi hyvä merkki ja saisin vihdoin olla äiti :) Toivossa on hyvä elää ja ihmeitä voi tapahtua..

Vierailija
64/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kierto ei merkitse mitään. t: Esikoisensa 42v synnyttänyt

Vierailija
65/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset ei hyväksy sitä asiaa että kaikki eivät voi saada lapsia?  Ei tässä elämässä moni muukaan asia mene niin kuin itse haluaisi.

Vierailija
66/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole vanha. Minä sain lapseni 36 vuotiaana, äitini minut 42 vuotiaana.

Vierailija
67/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että mua raivostuttaa nämä "olen liikunnallinen nelikymppinen ja näytän 25-vuotiaalta, lisäksi olen muutenkin nuorekas joten helposti saan vielä lapsia!" -tyypit. Naisella on määrätty määrä munasoluja syntymästä saakka joista joka kuukausi iso osa "käytetään". Ei ole mitään merkitystä sillä oletko nuoren näköinen tai huippukunnossa. Hedelmällisyys loppuu kun munasolut loppuvat ja sillä siisti. Siihen ei myöskään voi itse vaikuttaa, toisilla se käy aiemmin kuin toisilla mutta varma fakta on, että 25-vuotiaalla niitä on enempi jäljellä kuin 35-vuotiaalla.

Vierailija
68/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sua vähän nuorempi, 32,ja kierto alkoi nopeasti lyhetä, monella päivällä. Toinen munasarja näytti gynen mukaan epäaktiiviselta. Tulin kuitenkin raskaaksi vuoden yrittämisen jälkeen letrozol lääkkeellä.

Vierailija
69/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla lyheni kierto 28 päivästä 23 päivään n 35-vuotiaana ja mun serkulle kävi samoin samanikäisenä. Mulle gyne sanoi että voi vaikuttaa raskaaksi tulemiseen negatiivisesti. Onneksi lapset oli jo tehty. Jos tuo lyheneminen on jatkuvaa eikä vain ainutkertainen tilanne niin suuntaisin gynen puheille että mitä on tehtävissä.

Vierailija
70/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttu joka ei ollut hoidollakaan onnistunut lasta saamaan. Yli nelikymppisenä oli vaihdevuosuoireet alkaneet eli kierto jo lyhentynyt kun tuli yllättäen raskaaksi. Tämä vaan yksittäistapaus mitta siis kierron lyhentäminen ei siis tarkoita vielä että peli olisi täysin menetetty ja sinun kohdallasi ei vielä voi puhua vielä kierron lyhentämisestä yhden kierron perusteella. Kyllä 35v yleensä onnistuu tulemaan hyvinkin raskaaksi. Ennen kuin ehkäisy kehitettiin naiset saivat yleensä viimeisen lapsensa 39-40-vuotiaana.

Vierailija
71/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa selvittää milloin omalla äidillä on kuukautiset loppuneen. Se ikä -10 vuotta on se jolloin hedelmällisyys loppuu ( mutta mitään varmasti ei voi sanoa). Vaihdevuosien alkamis ikä on vahvasti perinnöllinen.

Vierailija
72/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhtään välität lapsista niin ei kannata lähteä noin vanhana leikkimään. Tiedät kai että tuon ikäisenä on jo hyvin paljon riskejä? Kehon palautumisessa, lapsen kehitysvamma riski nousee vanhalla odottajalla ja ylipäätään jaksaminen vauvan kanssa.

Vierailija
73/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yhtään välität lapsista niin ei kannata lähteä noin vanhana leikkimään. Tiedät kai että tuon ikäisenä on jo hyvin paljon riskejä? Kehon palautumisessa, lapsen kehitysvamma riski nousee vanhalla odottajalla ja ylipäätään jaksaminen vauvan kanssa.

Mitä helv? Sain 42 -vuotiaana täysin terveen lapsen. Raskausaika oli vaivaton. Tulin raskaaksi myös 44 -vuotiaana ja neuvolassa kerrottiin, että vasta 45 -vuotiailla ajatellaan olevan enemmän riskiä, että tehdään enemmän sikiötutkimuksia kuin nuorilla. Se raskaus tosin meni lopulta kesken.

Vierailija
74/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksiköhän meni kesken? Onko vaikea arvata. Ja tottakai voi sattumalta tulla terve, voihan lotossakin sattumalta voittaa.

Onko lapselle onni kun äiti on jo päälle 50v kun lapsi pääsee teini-ikään? Onko jaksamista teinin kanssa? Tuletko koskaan näkemään hänen lapsiaan ja olemaan mummo?

Vierailija
75/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iipu kirjoitti:

Eräs tuttu joka ei ollut hoidollakaan onnistunut lasta saamaan. Yli nelikymppisenä oli vaihdevuosuoireet alkaneet eli kierto jo lyhentynyt kun tuli yllättäen raskaaksi. Tämä vaan yksittäistapaus mitta siis kierron lyhentäminen ei siis tarkoita vielä että peli olisi täysin menetetty ja sinun kohdallasi ei vielä voi puhua vielä kierron lyhentämisestä yhden kierron perusteella. Kyllä 35v yleensä onnistuu tulemaan hyvinkin raskaaksi. Ennen kuin ehkäisy kehitettiin naiset saivat yleensä viimeisen lapsensa 39-40-vuotiaana.

Lisäähän muutama vuosi tuohon mainitsemaasi ikään. :) Reilusti päälle nelikymppisille äideille syntyi ihan yleisesti lapsia, vaikka ruokavalio ym. olosuhteet olivat heikompia kuin nykyään. Eikä taatusti tikuteltu oviksia.

Vierailija
76/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se siinä kyllä juu on haittajana jos on vanha odottaja, ettei jaksa 50-60 vuotiaana teiniä kasvattaa oikein :/

Tietysti myös ettei välttämättä elä siihen että näkee lapsenlapset :/

Vierailija
77/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen on oma yksilönsä. Stressaamisen ei tilannetta helpota. Itse sain ainoan lapseni 37 v:nä ilman sen kummempia kommervenkkeja.

Vierailija
78/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää miettiä onko mummoainesta, jos haluaa lapsen? Mietittekö te nuoret äidit oikeasti tuollaisia? Minä en ehkä ole enää läsnä kun lapseni saa lastaan ehkä 30+ vuotiaana, mutta olen sitä ennen pystynyt tarjoamaan lapselleni onnellisen ja yltäkylläisen lapsuuden.

Vierailija
79/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liene hätää vielä.Itse sain esikoiseni kolmekymppisenä ja kuopuksen nelikymppisenä.Hyvin jaksan nyt melkein kuuskymppisenä teinielämää!

Kaikki naiset eivät ole valmiita nuorena kiikkutuoliin!

Vierailija
80/351 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodenkaan yritys ei ole mikään poikkeuksellisen pitkä aika. Meillä meni molemmilla kerroilla melkein tämä aika ennen kuin raskauduin. Olin tuolloin ensin vähän alle 3-kymppinen ja myöhemmin vähän yli.