Raskaaksi vanhana??
Olemme yrittäneet lasta jo 5kk. Olen jo vanha ensi synnyttäjäksi, täytän loppuvuodesta 36v.
Olen kuitenkin pitänyt etunani täsmällistä kiertoa 26-28 päivän välein. Olen hoikka ja perusterve.
Nyt on ahdistus hiipinyt pahasti päälle kun ei raskautta olekaan alkanut kuulua ja tänään alkaa imeisesti kuukautiset vaikka päiviä on kulunut vasta 23! Ilmeisesti siis selvä merkki hedelmällisyyden hiipumisesta ja hirveä paniikki iski.
Pelkään ettei ehditä enää julkisella hoitoihin vaan pitäisi hakeutua suoraan kalliilla yksityiselle kun ehkä olisi vielä hetki aikaa hoitojen avulla.
Onko kukaan onnistunut tulemaan vielä raskaaksi vaikka kierto on jo lähtenyt lyhenemään?
Tosi surkea olo että tilanne on nyt tämä😓
Kommentit (351)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksiköhän meni kesken? Onko vaikea arvata. Ja tottakai voi sattumalta tulla terve, voihan lotossakin sattumalta voittaa.
Onko lapselle onni kun äiti on jo päälle 50v kun lapsi pääsee teini-ikään? Onko jaksamista teinin kanssa? Tuletko koskaan näkemään hänen lapsiaan ja olemaan mummo?Mieluummin vaikka 7-kymppinen mummoäiti kuin kaltaisesi kärttyisä tuomitsija. Tiedän useamman perheen, joissa teinin äiti on yli 50 ja kenelläkään ei ole mitään ongelmaa asian kanssa, paitsi näemmä jollain sekopäisillä ulkopuolisilla.
Kannattaisiko tutustua tilastoihin ennenkuin alat höpistä vammaisuusriskeistä.
Tulin äidiksi vanhana ja viis veisaan siitä, näenkö lapsenlapsiani. Elämä on nyt. Kaikista ei koskaan tule mummoja, nuorinakaan lisääntyneistä. Voin myös kuolla vaikka haimasyöpään vaikka jo ensi vuonna tai jäädä auton alle tunnin päästä.
Samoin ajattelen. Yksi esimerkki vanhasta synnyttäjästä: Kun olin sairaalassa hakemassa nuorimmaistani, oli osastolla töissä mukava apuhoitaja. Hän kertoi olevansa perheen kuopus, joka oli syntynyt 56-vuotiaalle äidille. Ja terve normaali tyttö tuli!
No siihen mitään kouluja tarvita kertomaan että nainen on hedelmällisimmillään 19-25-vuotiaana (luulisi sen jokainen nainen tietävän)ja sen jälkeen alkaa vuosi vuodelta hiipumaan. 36-vuotias on vanha ensisynnyttäjä.
Minulla oli alkuraskaudessa monta kuukautta tuhruvuotoa. Olin siis 27-vuotias, mutta mutta siis ap saatat olla raskaanakin.
Jokainen meistä on yksilö, mutta kannattaa tutkituttaa itsensä ja mies, jos vain mahdollista. Itse tulin raskaaksi 42-vuotiaana heti, kuukautiskierto oli jo ollut pidemmän aikaa 21-24 päivää, nuorempana se noin 30pv. Lapsi tosin jo kolmas, mutta edelliset saanut 30- ja 32-vuotiaana.
Mun siskollani lyheni kierto 36-vuotiaana, meni lääkäriin ja todettiin verikokeella vaihdevuosien alkaneen. Eli kyse voi olla alkavista vaihdevuosista. Biologisesti keski-ikä alkaa todellakin 35-vuotiaana vaikka nykyään tuntuu henkisesti alkavan n. 60-vuotiaana. Ihmiset eivät tajua ollenkaan elämän rajallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Missä koulussa opetetaan lisääntymisestä? Ei mun aikaan puhuttu yhtään mitään, olen vm. 81.
Peruskoulussa. Viidennellä luokalla sukupuolivalistuksen tunnilla, kuudennella luokalla ihmisen biologiassa ja sitten vielä kahdeksannella tai yhdeksännellä luokalla taas sukupuolivalistuksessa.
-vm75
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä koulussa opetetaan lisääntymisestä? Ei mun aikaan puhuttu yhtään mitään, olen vm. 81.
Peruskoulussa. Viidennellä luokalla sukupuolivalistuksen tunnilla, kuudennella luokalla ihmisen biologiassa ja sitten vielä kahdeksannella tai yhdeksännellä luokalla taas sukupuolivalistuksessa.
-vm75
Oletko vm75 jostain lestadiolaisalueelta tms missä halutaan jankata hedelmällisyydestä jotta keneltäkään ei menisi lapsentekoaikas hukkaan? Iten olen kans vm81 eikä meille opetettu koulussa hedelmällisyydestä mitään.
No tulin onneksi äidiksi haluamassani iässä, 36-vuotiaana, ja positiivisella elämänasenteellani jaksan olla teinin äiti sitten "vanhana" viisikymppisenä : )
Vierailija kirjoitti:
No sen siitä saa kun lykkää lasten tekoa... Pitäisi tehdä nuorena kun on vielä hedelmällinen.
Vanhempana vanhemmaksi tuleminen vaikuttaa positiivisesti ainakin lapsen tulevaan koulutustasoon ja mielenterveyteen.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljosta jäävät paitsi lapset, joilla ei ennätä olla oikein minkäänlaista suhdetta virkeisiin isovanhempiin.
Ei tätä asiaa ehkä moni tuossa vaiheessa mieti. On ihanaa, jos lapsuudessa edes jollain tasolla mukana on mummo ja ukki. Kasvattaa ihmiselle ihan erilaiset juuret.
Alkoholistivanhemmista ei ehkä niin hyviksi isovanhemmiksi olisi ollutkaan. Olet etuoikeutettu!
Ei siitä lääkärillä käynnistä varmasti ole mitään haittaa. Sieltä saa apua ja mielenrauhaa. Ja nämä ajattelemattomat kommentit siitä, että lapsen saanti myöhemmin on naisen omaa typeryyttä, kun "pitäisihän se nyt tietää että lapset saadaan nuorena" voi sivuuttaa. Jokaisen ihmisen tilanne on erilainen. Minun elämäntilanteeni oli sellainen että pystyin aloittamaan lapsen yrittämisen vasta 37 vuotiaana. Ensimmäinen puolisoni kuoli nuorena ja sen asian käsittely ja suru vei monia vuosia aikaa ihanteellisesta hedelmällisestä iästä. Aina siihen päivään asti että olin uudessa parisuhteessa ja aloimme yrittää lasta. Yrityksistä ja yhdestä keskenmenosta huolimatta odotan nyt tervettä lasta 40 vuotiaana. Onnea matkaan ja muista ottaa rauhallisesti!
Itse neuvoisin, että kipin kapin lääkäriin selvittämään mistä on kyse, ettei kyse vaan ole mistään vakavasta. Mieleeni tulee ruotsalaisen bloggaajan Kenza Zouitenin hiljattainen avautuminen diagnoosistaan, joka oli ennenaikainen vaihdevuosi. Hän taisi olla 26-27v kun sai diagnoosin ja todella pieni mahis raskautumiseen MUTTA diagnoosista huolimatta kuitenkin tuli raskaaksi ja saa kohta pienen pojan. Tsemppiä sinulle! Xo
Sain vanhimman lapseni juuri 36 vuotiaana ja ilman hoitoja. Nuorimman 44 vuotiaana ja kaksi siinä välissä. Kaikkilla yliopistotutkinto ja itse olen onnellinen mummo, elämä on elämistä varten.
Vierailija kirjoitti:
Itse neuvoisin, että kipin kapin lääkäriin selvittämään mistä on kyse, ettei kyse vaan ole mistään vakavasta. Mieleeni tulee ruotsalaisen bloggaajan Kenza Zouitenin hiljattainen avautuminen diagnoosistaan, joka oli ennenaikainen vaihdevuosi. Hän taisi olla 26-27v kun sai diagnoosin ja todella pieni mahis raskautumiseen MUTTA diagnoosista huolimatta kuitenkin tuli raskaaksi ja saa kohta pienen pojan. Tsemppiä sinulle! Xo
36-vuotiaana voi hyvinkin alkaa jo vaihdevuodet, ei ole yleistä mutta lähipiirissäkin on ihminen, jolle näin on käynyt. Lääkärit sanovat, että vaihdevuosien alkuikä voi vaihdella normaalistikin 35-60 vuoden välillä. Hassua, että ihmiset eivät halua myöntää tosiasioita vaan sitkeästi pitävät kiinni keinotekoisesta nuoruuden illuusiosta, lasten tekoa myöhennetään huolettpmasti vaikka kuinka myöhään kunnes huomataan että juna meni jo. Biologia ei anna armoa.
Vierailija kirjoitti:
Olemme yrittäneet lasta jo 5kk. Olen jo vanha ensi synnyttäjäksi, täytän loppuvuodesta 36v.
Olen kuitenkin pitänyt etunani täsmällistä kiertoa 26-28 päivän välein. Olen hoikka ja perusterve.
Nyt on ahdistus hiipinyt pahasti päälle kun ei raskautta olekaan alkanut kuulua ja tänään alkaa imeisesti kuukautiset vaikka päiviä on kulunut vasta 23! Ilmeisesti siis selvä merkki hedelmällisyyden hiipumisesta ja hirveä paniikki iski.
Pelkään ettei ehditä enää julkisella hoitoihin vaan pitäisi hakeutua suoraan kalliilla yksityiselle kun ehkä olisi vielä hetki aikaa hoitojen avulla.Onko kukaan onnistunut tulemaan vielä raskaaksi vaikka kierto on jo lähtenyt lyhenemään?
Tosi surkea olo että tilanne on nyt tämä😓
36 vuotiaana raskaisiin, kolmannesta kierrosta. En ole edes perusterve ja esikoinen kyseessä. Helppo raskaus oli ja synnyttekin.
Maailmalle olet vain yksi ihminen, mutta yhdelle ihmiselle voit olla koko maailma 😍😘❤❤❤
Vierailija kirjoitti:
Aika paljosta jäävät paitsi lapset, joilla ei ennätä olla oikein minkäänlaista suhdetta virkeisiin isovanhempiin.
Ei tätä asiaa ehkä moni tuossa vaiheessa mieti. On ihanaa, jos lapsuudessa edes jollain tasolla mukana on mummo ja ukki. Kasvattaa ihmiselle ihan erilaiset juuret.
Sain esikkoni 36v ja hänellä on kyllä alle 60v virkeä mummi 😂
Maailmalle olet vain yksi ihminen, mutta yhdelle ihmiselle voit olla koko maailma 😍😘❤❤❤
Mulle nyt kaikki heti justiinsa! Ei se niin käy. Voisi kysyä vanhalla kysymyksellä: Onko onki ottamaton, vaiko lammikko kalaton? Eli ei se raskaaksi tulo ole pelkästään naisesta kiinni. Ja kuten jo mainittu, 5 kk on todella lyhyt aika. Jos vuoteen ei ole tapahtunut mitään, alkaa olla aika pyrkiä lääkärin pakeille. Ensimmäiseksi nyt heittäkää se kalenteri helkkariin ja naikaa silloin, kun siltä tuntuu eikä silloin, kun kalenteri käskee. Jos ei ole ennen ollut stressiä, niin siitä se syntyy varmasti.
Sukulaiseni sai neljännen lapsensa 55-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
36-vuotiaana voi hyvinkin alkaa jo vaihdevuodet, ei ole yleistä mutta lähipiirissäkin on ihminen, jolle näin on käynyt. Lääkärit sanovat, että vaihdevuosien alkuikä voi vaihdella normaalistikin 35-60 vuoden välillä. Hassua, että ihmiset eivät halua myöntää tosiasioita vaan sitkeästi pitävät kiinni keinotekoisesta nuoruuden illuusiosta, lasten tekoa myöhennetään huolettpmasti vaikka kuinka myöhään kunnes huomataan että juna meni jo. Biologia ei anna armoa.
Toivottavasti et nolaa itseäsi laukomalla kommenttejasi huolettomasta myöhentämisestä esim. - - minulle, jonka ikävuodet 26-35 menivät kasvainten kanssa taistellessa (nyt olen äiti)
- adoptiota odottavalle, vuosien lapsettomuushoidot läpikäyneelle
- hänelle, jonka puoliso kuoli kesken lapsentekoyritysten
- hänelle, joka löysi kumppanin optimaalista ikää myöhemmin.
Suomi tarvitsee lisää lapsia ja monella mielestäsi vanhalla on hyvät fyysiset ja henkiset edellytykset niitä saada.
Esiäitini sai viime vuosisadan alussa 10 lasta, ekan 30-vuotiaana ja vikan 47-vuotiaana. 8 heistä eli vanhoiksi ja kunnon ihmisiä heistä tuli.
Kierto voi lyhentyä stressinkin vuoksi, kiertoni oli jopa 19 päivää säännöllisesti kuukausien ajan, elämäntilanteen muututtua työstressi+terveyshuolet helpotettua on kierto palautunut normiin min. 23 päivää, ikää 44v.