Raskaaksi vanhana??
Olemme yrittäneet lasta jo 5kk. Olen jo vanha ensi synnyttäjäksi, täytän loppuvuodesta 36v.
Olen kuitenkin pitänyt etunani täsmällistä kiertoa 26-28 päivän välein. Olen hoikka ja perusterve.
Nyt on ahdistus hiipinyt pahasti päälle kun ei raskautta olekaan alkanut kuulua ja tänään alkaa imeisesti kuukautiset vaikka päiviä on kulunut vasta 23! Ilmeisesti siis selvä merkki hedelmällisyyden hiipumisesta ja hirveä paniikki iski.
Pelkään ettei ehditä enää julkisella hoitoihin vaan pitäisi hakeutua suoraan kalliilla yksityiselle kun ehkä olisi vielä hetki aikaa hoitojen avulla.
Onko kukaan onnistunut tulemaan vielä raskaaksi vaikka kierto on jo lähtenyt lyhenemään?
Tosi surkea olo että tilanne on nyt tämä😓
Kommentit (351)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuoltoon kuuluu hakeutua vasta sitten, kun on vuosi yritetty eikä vauvaa ole kuulunut. Eli ap:lla vielä 7kk aikaa.
Höpöhöpö, pätee vain jos on nuori tai ei ole todettu raskautumista haittaavia tekijöitä. Esim itse hakeuduin puolen vuoden jälkeen koska pco. Tuossa iässä ei kannata odottaa vuotta.
Näin juuri! Vuosi on hyvä ohje nuoremmille ja heille, joilla ei ole raskautta hankaloittavia tekijöitä tiedossa. Vanhemman ei kannata hukata aikaa.
Mun mielestä 36v on oikein hyvä ikä saada lapsi ja ensisynnyttäjät on keskimäärin n. 30 vuotiaita. Et siis todellakaan ole mitenkään erityisen vanha ensisynnyttäjät, varsinkaan tänä päivänä. Nykyään on erikoisempaa synnyttää nuorena esim. 20-25v, koska harvat nuoret lisääntyy siinä iässä tänä päivänä.
Älä stressaa ap. Stressi pahentaa tilannetta. Yritä ottaa ihan rauhassa, toivottavasti onnistuu :)
Hedelmällisyys on yksilöllistä. Jos siitä iästä kun omalla äidillä alkoi vaihdevuodet vähennetään 10 vuotta, on suunnilleen se ikä kun oma hedelmällisyys hiipuu.
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuoltoon kuuluu hakeutua vasta sitten, kun on vuosi yritetty eikä vauvaa ole kuulunut. Eli ap:lla vielä 7kk aikaa.
Yli 35 vuotiaalla ei ole aikaa odottaa vuotta, hormonipoliklinikalle menee pari kuukautta ennenkuin pääsee ensikäynnille, sitten menee tksi kuukausi jolloin tehdään testejä hormoneista, sitten hoitosuunnitelma, hoito esim ovulaation induktio ja onseminaatio, siinä taas yksi kuukausi plus seuraava taukokuukausi jos inseminaatioita jatketaan, ja jos ei niin ivf jonoon joka on 6kk, ivf hoidoissa menee pari kuukautta.... eli ei todellakaan yli 35 vuotiaan pidä odottaa vuotta! Joillain voi riittää vain keltarauhasen tukeminen raskautumiseen joten parempi mennä ajoissa.
Lisäksi julkisella taitaa olla ikärajana 40 vuotta, eli ennen sitä pitäisi päästä hoitoputkeen.
Vierailija kirjoitti:
5kk yrityksen jälkeen lekuri ei tee vielä yhtään mitään. Vuosi pitää aktiivisesti yrittää. Raskauden alkaminen vie joskus pidemmän aikaa ihan nuorillakin.
Yksityisellä tekee. Ja se kannattaa, kun kello käy. Jos yksityinen havaitsee jotain, mistä olla huolissaan, voi hakeutua julkiselle ennen tuota vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 35 vuotiaalla ei ole aikaa odottaa vuotta, hormonipoliklinikalle menee pari kuukautta ennenkuin pääsee ensikäynnille, sitten menee tksi kuukausi jolloin tehdään testejä hormoneista, sitten hoitosuunnitelma, hoito esim ovulaation induktio ja onseminaatio, siinä taas yksi kuukausi plus seuraava taukokuukausi jos inseminaatioita jatketaan, ja jos ei niin ivf jonoon joka on 6kk, ivf hoidoissa menee pari kuukautta.... eli ei todellakaan yli 35 vuotiaan pidä odottaa vuotta! Joillain voi riittää vain keltarauhasen tukeminen raskautumiseen joten parempi mennä ajoissa.
Lisäksi julkisella taitaa olla ikärajana 40 vuotta, eli ennen sitä pitäisi päästä hoitoputkeen.
Terveisin inseminaatio ja ovulaatio induktion kokenut-ei lasta-, seuraavassa taukokuukaudessa ovulaation bongaus ja raskaaksi luomusti 38v. ivf jonossa ollessa. Lapsi syntyi sinä vuonna kun täytin 40 (yksi keskenmeno pohjalla, eli raskautuminen luomusti 37v.)
Ei se aina ole edes iästä kiinni. Meillä meni 1,5 vuotta ennenkuin tärppäsi ja olin vasta 25v. Ja kierto oli tasan tarkka 28 päivää aina. Olin hoikka ja perusterve.
Kannattaa mennä heti yksityiselle gynelle ja jonoon julkiselle puolelle. Mekin kävimme sekä yksityisellä että julkisella puolella mutta onneksi tulikin luomusti raskaaksi juuri kun hoitojen piti alkaa.
Juu ja olin 25v:na ihan kakaran näköinen enkä mikään rumpsahtanut mummeli mutta sillä nyt ei ole mitään tekemistä hedelmällisyyden kanssa. Nuorekas ulkonäkö tai aktiivinen elämä ei takaa että tulisi ikinä raskaaksi oli ikä mikä hyvänsä. Tai jos äiti tai mummo ovat saaneet vaikka 10 lasta niin sekään ei takaa että itse olisi hedelmällinen.
Toimii myös toisin päin. Kautta aikojen on aina joku 5kymppinen vaihdevuosimamma onnistunut tulemaan vahingossa raskaaksi vaikka ei todellakaan edes halua.
Ap, symppaan sua ja voin kertoa oman kokemukseni. Meillä eka lapsi sai alkunsa helposti ja nopeasti, syntyi kun olin 32 v. Parin vuoden päästä lapsen syntymästä kiertoni lyheni 28 -> 24. Epäilin jo tuolloin, että tämä enteilee hedelmällisyyden laskua. Toista yritettiin vuosi, menin yksityiselle gynelle. Tämä gyne vakuutti, että hedelmällisyyteni on erinomainen lyhyestä kierrosta huolimatta ja raskauden ennuste hyvä, eikä kiirettä hoitoihin ole. Ei siis hakeuduttu hoitoihin, vaikka olisi pitänyt. Yritettiin toinen vuosi, ei raskautta. Hakeuduttiin julkiselle puolelle tutkimuksiin. Tulos: Munasoluvarantoni vetelee ihan viimeisiään, hoidot olisi pitänyt ehdottomasti aloittaa jo aikaisemmin! Nyt enää pienehkö mahdollisuus onnistua omilla munasoluilla, ja olen 38 v. Aikaa meni ihan turhaan hukkaan, kun uskoin yksityistä gyneä, että hedelmällisyyteni on vielä hyvä. Nyt siis ollaan IVF-hoidossa julkisella puolella, mutta itse en kovin luottavainen ole onnistumisen suhteen. Toivottavasti sulla käy paremmin! Hakeudu hoitoon pian ja vaadi kunnon tutkimukset ja asiantuntevaa hoitoa!
Pahinta on jos naiset ketkä haluavat lapsen viivyttävät jonkun miehen mielipiteen takia asian toimeenpanoa. Mies kun voi vielä vanhanakin päästä isänsi mutta naiselta se mahdollisuus häviää nopeasti..mikäs siinä on itsekkäällä miehellä keksiä verukkeita vaikka vuosikymmen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukutatte yleistä ohjeistusta?
Koska yli 35-vuotiailla ohjeistus on 6 kk:n jälkeen hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei 36 ole vanha.. ihme ikäloppuja ihmiset henkisesti. Olen 34, näytän 25 -vuotiaalta. Vanhempani ovat 75-vuotiaita ja näyttävät korkeintaan 60-vuotiailta. Aktiivisia liikkuvia ihmisiä.
Sitten on näitä jotka 45-vuotiaana alkaa odottaa eläkeikää ja heittäytyvät kiikkustuoliin 55-veenä ja 70vuotiaana ovat vaipoissa.
Geenit toki merkitsee aika paljon.
Ap sinuna en huolehtisi. Varsinkin jos suvussasi on tehty lapsia nelikymppisenäkin. Oma mummoni sai viimeisimmän lapsensa 45vuotiaana. Eli 96vuotiaaksi. Ihan luomuna 1950-luvulla ilman mitään hoitoja :D
Ulkonäkö tai elämäntyyli ei hirveästi liity hedelmällisyyteen. Keho rapistuu ajallaan, vaikka siitä pitäisi huoltakin.
Kaikilla ei kuitenkaan rapistu lähellekään samaa vauhtia kuin sinulla.
Ap, tsemppiä. Et mikään ikäloppu vielä ole kuitenkaan, toivoa on. Sano klinikalla, että olet yrittänyt jo vuoden niin pääset ainakin hoitoihin nopeasti.
Hyvin ehdit vielä saada lapsen. Sinulla on paljon toivoa. Keinojakin on monia: luomuraskaus, kevyet hoidot, omat solut tai myös lahjasolut, ellei omilla tärppää. Olet kuitenkin vielä hyvässä iässä. Yleensä menee jopa se vuosi ennen kuin raskaus alkaa.
Yleensä yhden kierron heitto lyhyempään kertoo stressistä tms. eli ei syytä huoleen. Toki jos siltä tuntuu, voi käydä lapsettomuuslääkärillä ja pyytää otattamaan Amh-arvon + laskea follikkeleiden määrän ovulaation yhteydessä (AFC). Näin saadaan melkoisen luotettava arvio tämän hetken tilanteessa. Mene parhaalle mahdolliselle lääkärille heti. Tarkasta myös B-vitamiinien saanti ja rauta-arvot (myös ferritiini).
Itse iässäsi erosin pitkästä avioliitosta ja toipuminen otti aikansa. Löysin elämäni miehen joitakin vuosi sitten ja tulin luomusti lähes välittömästi vielä raskaaksi 43-vuotiaana, mutta raskaus meni kesken. Emme enää hoidoista ja hyvistä arvoista huolimatta saaneet lasta, sillä ikä tuli vastaan myös hoidoissa. Hoidon laaduissa myös oli toivomisen varaa, mutta tuli luotettua liikaa lääkäreihin. Surua jäi, mutta elämän kokemuksen vuoksi on osannut jatkaa eteenpäin surun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei 36 ole vanha.. ihme ikäloppuja ihmiset henkisesti. Olen 34, näytän 25 -vuotiaalta. Vanhempani ovat 75-vuotiaita ja näyttävät korkeintaan 60-vuotiailta. Aktiivisia liikkuvia ihmisiä.
Sitten on näitä jotka 45-vuotiaana alkaa odottaa eläkeikää ja heittäytyvät kiikkustuoliin 55-veenä ja 70vuotiaana ovat vaipoissa.
Geenit toki merkitsee aika paljon.
Ap sinuna en huolehtisi. Varsinkin jos suvussasi on tehty lapsia nelikymppisenäkin. Oma mummoni sai viimeisimmän lapsensa 45vuotiaana. Eli 96vuotiaaksi. Ihan luomuna 1950-luvulla ilman mitään hoitoja :D
Ulkonäkö tai elämäntyyli ei hirveästi liity hedelmällisyyteen. Keho rapistuu ajallaan, vaikka siitä pitäisi huoltakin.
Kaikilla ei kuitenkaan rapistu lähellekään samaa vauhtia kuin sinulla.
:D Miksi totuus nyt iski noin vyön alle? Tottahan se on, että ihmisten kehot myös rapistuvat eri tahtiin. Varmasti moni siis myös vanhenee myöhemmin kuin minä. Kehon rapistumista ei kuitenkaan voi estää, hidastaa voi toki jonkin verran, mutta raja tulee vastaan juuri silloin, kun keho niin määrää. Siinä ei auta vireä elämäntyyli tai viehkeä ulkomuoto, vaikka ne muutoin toki ovatkin kivoja juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Tikut heti käyttöön ja lääkäriin mittauttamaan amh, se kertoo onko teillä luomutoivoa, tarvitsetko ehkä ovulaatiobuustia vai kannattaako alkaa heti jonottaa rankempiin hoitoihin. Älä viivyttele, tilanne kannattaa tarkistaa.
Amh ei kerro tai ole kertomatta onko luomutoivoa. Sitä on niin kauan, kuin munasoluja irtoaa. Ja niitä irtoaa vaikka amh olisi matala. Matala toki kertoo munasoluvaraston hiipumisesta, ei kuitenkaan solujen laadusta.
Tuo 35:n ikäpyykki perustuu ranskalaiseen aineistoon 1800-luvulta. Nykyaikana olemme kenties hieman terveempiä, paremmin hoidettuja ja paremmin ravittuja.
Miksi alapeukutatte yleistä ohjeistusta?