Raskaaksi vanhana??
Olemme yrittäneet lasta jo 5kk. Olen jo vanha ensi synnyttäjäksi, täytän loppuvuodesta 36v.
Olen kuitenkin pitänyt etunani täsmällistä kiertoa 26-28 päivän välein. Olen hoikka ja perusterve.
Nyt on ahdistus hiipinyt pahasti päälle kun ei raskautta olekaan alkanut kuulua ja tänään alkaa imeisesti kuukautiset vaikka päiviä on kulunut vasta 23! Ilmeisesti siis selvä merkki hedelmällisyyden hiipumisesta ja hirveä paniikki iski.
Pelkään ettei ehditä enää julkisella hoitoihin vaan pitäisi hakeutua suoraan kalliilla yksityiselle kun ehkä olisi vielä hetki aikaa hoitojen avulla.
Onko kukaan onnistunut tulemaan vielä raskaaksi vaikka kierto on jo lähtenyt lyhenemään?
Tosi surkea olo että tilanne on nyt tämä😓
Kommentit (351)
Vierailija kirjoitti:
Kuukautiset ilmeisesti alkamassa, kirjoitat. Eli vatsaa juilii?
Se on raskausoire. Tai sitten ei.
Ikävä kyllä tulee jo vuotoa, tipottain ja hitaasti ja vaikeasti, aivan kuin vaihdevuosi-ikäisillä naisilla😭
Ap
Hyvä että varasit ajan! Tutkimuksilla tilanne selviää ja saatte sellaista apua kuin tarvitsette!
Tulin heti raskaaksi 35-v. Ihmettelin vähän itsekkin, nyt on vauveli jo 3kk.
Ap, muista se että keho raskautuu helpommin uudestaan pian synnytyksen jälkeen (jos haluat useamman lapsen).
Mulla esikoista oli vaikea tehdä, yritystä 2,5v ja onnistuin 33v iässä. Sen jälkeen seuraava lapsi tuli ekasta yrityksestä.
Kolmatta tekemällä tehtiin 4 vuotta ja sain lapsen 42v iässä hoitojen jälkeen. Seuraava lapsi tulikin taas liki ajatuksen voimalla ja luomuna, ehdin juuri täyttää 44 kun syntyi.
Olen saanut siis kaksi lasta vielä yli nelikymppisenä, terveitä ovat (ja seulat on hyvät nykyään), joten ei sulla hengen hätää ole!
Kiitos paljon rohkaisevien konemusten jakamisesta. Helpottaa edes vähän tässä lohduttomuuden keskellä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo voi tulla yllätyksenä? Kyllähän hedelmällisyydestä on puhuttu jo koulun terveystiedontunneilla.
Missä lestadiolaiskouluissa te oikein käytte? Siis joo, kyllä meilläkin terveystiedosta käytiin hedelmällisyys läpi mutta eikait siihen nyt kukaan noin tarkasti kiinnitä huomiota?
Näistä mahdollisesti mahoista ja vaihdevuosisista 35-vuotiaista mä oon lukenut ekan kerran vasta täältä palstalta 🙈
Mutta olihan täällä joku joka murehti 56 vuotiaan äitinsä jakasamista kun lapsenlapsi syntyy 😂😂
Hyvä ap kun soitit yksityiselle. Sinulla on säästöjä panostaa tähän asiaan eli on hyvä kun yksityislääkäri tutkii hedelmällisyyttäsi heti ja saat faktatietoa. Ne ovulaatiotikut ovat oikein hyvä keino, tosin se voi olla stressaavaa. Uskon, että sinulla on erittäin hyvät mahdollisuudet tulla raskaaksi ja saada lapsi(a). Monet raskautuvat vielä reilusti yli 40-vuotiaanakin. Hoida itseäsi hyvin ja ole itsellesi armollinen. Valitettavasti tuntuu, että monet tiukkakuntoiset rasvattomat ihmiset kärsivät lapsettomuudesta useammin kuin hieman pyöreät, rennosti, mutta kuitenkin terveellisesti elävät ihmiset. Tiedän monta esimerkkiä. Hedelmällisyys ei näy vatsalihaksina eikä treenattuna kroppana vaan se on jokaisella omansa, eikä näy päälle päin.
Meidän suvussa hedelmällisyys on ollut kohtalaisen hyvää. Toisen vanhempani puolelta en tunne ketään, joka olisi kärsinyt lapsettomuudesta. En toki tiedä onko niitä jollain ollut. Serkuillani on kaikilla 2-7 lasta. Myös itse olen pienestä pyöreydestä huolimatta saanut helposti kaksi lasta. Kuntoilen päivittäin ja syön paljon vihanneksia, mutta rakastan myös herkkuja.
Minä tulin raskaaksi vaikka kierto oli 18-38 päivää, ikää 39 v. Kymmenen kuukautta siinä kesti. Raskaus alkoi tuollaisen naurettavan 18 päivän kierron jälkeen.
Mulla on ihan sama tilanne. 36 v, ehkäisy jätetty pois kesällä mutta vasta viimeisen kaksi kiertoa olen tikuttanut ovulaatiota ja olemme saaneet yrityksen osumaan oikeaan kohtaan. Eli vasta kaksi oikeaa yrityskertaa takana ja kyllä minua hermostuttaa. Kokeilen vielä kolmannen ja sitten täytyy varmaan käydä jossain tutkimuksissa... Itseläni kierto olltu aina säännöllinen 28 vai 26 päivää, mutta nyt on ollut 24 päivää viimeiset kolme....
Terveydenhuoltoon kuuluu hakeutua vasta sitten, kun on vuosi yritetty eikä vauvaa ole kuulunut. Eli ap:lla vielä 7kk aikaa.
5kk yrityksen jälkeen lekuri ei tee vielä yhtään mitään. Vuosi pitää aktiivisesti yrittää. Raskauden alkaminen vie joskus pidemmän aikaa ihan nuorillakin.
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuoltoon kuuluu hakeutua vasta sitten, kun on vuosi yritetty eikä vauvaa ole kuulunut. Eli ap:lla vielä 7kk aikaa.
Höpöhöpö, pätee vain jos on nuori tai ei ole todettu raskautumista haittaavia tekijöitä. Esim itse hakeuduin puolen vuoden jälkeen koska pco. Tuossa iässä ei kannata odottaa vuotta.
36v on ihan hyvä ikä saada lapsi. Tuskinpa iästä kiikastaa, joskus se vaan vie aikansa.
Pientä tiputtelevaa vuotoa ja vatsakipua kp 23? Ettei olisi kyse alkion kiinnittämisestä? "Alkio kiinnittyy kohtuun noin viikko hedelmöityksen jälkeen. Useimmat eivät huomaa tapahtumaa lainkaan, mutta joillekin alkion kiinnittyminen saattaa aiheuttaa tiputteluvuotoa ja kuukautiskipujen kaltaisia tuntemuksia alavatsassa."
Raskaaksi tuleminen voi nuorempanakin kestää helposti tuon 6 kk, älä vielä ala stressata :)
Normaali kuukautiskierto on 23-35 päivää. Ap, tuo 23 on ihan normaali.
Ei sitä raskaaksi niin vaan pamahdeta. Parikymppiselläkin voi helposti mennä puolvuotta tai kauemminkin.
Sain ekan 36 vuotiaan. Käytimme heti ovulaatiotikkuja, koska olen insinööri ja hieman tarkka :D Sektion jälkeen tuli kielto raskautua seuraavan vuoden aikana. Joten jouduimme odottelemaan, että saataisiin yrittää toista. Ja toista "tehtiin" puolivuotta ennen kuin tärppäsi.
Tsemppiä ap teille! Ja tosiaan kaikki ei löydä sopivaa kumppania 23 vuotiaan, joten perheen perustaminen viivästyy ja siitä on muiden turha syytellä. Elämä ei aina mene niin kuin on itse suunnitellut.
Kyllä se lisääntymisen suhteen on jo iäkäs, hedelmällisyys laskee 30 ikävuoden jälkeen .