Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen edustusvaimo, haluatko kysyä jotakin

Vierailija
17.04.2019 |

Vastaan asiallisiin kysymyksiin.

Kommentit (198)

Vierailija
161/198 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko vähän yli 13-vuotias räkänokka joka luulee tehneensä mahtavan trolliketjun? Vastaan puolestasi: olen.

Vierailija
162/198 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet varautunut tulemaan toimeen mahdollisen avioeron jälkeen, onko teillä esimerkiksi sopimus elatusavusta? Maksaako miehesi eläkevakuutusta sinulle? Onko miehelläsi henkivakuutus? (Kysyn vaikka luulen edelleen, että olet provo.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/198 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olet varautunut tulemaan toimeen mahdollisen avioeron jälkeen, onko teillä esimerkiksi sopimus elatusavusta? Maksaako miehesi eläkevakuutusta sinulle? Onko miehelläsi henkivakuutus? (Kysyn vaikka luulen edelleen, että olet provo.)

Samaa on kysytty jo monta kertaa, ketju taitaa olla liian pitkä. Tietenkin miehelläni on henkivakuutus ja minulla on pienin mahdollinen yrittäjän eläkevakuutus tällä hetkellä, lisäksi tulen saamaan eläkettä aiemmasta palkkatyöstäni, eikä meillä ole avioehtoa. Lienee syytä lopetella ketjuun vastaaminen, kaikki kysymykset on jo kysytty ja sain ketjusta mitä hain. Perustin ketjun, koska minua nimiteltiin edustusvaimoksi, mutta en koe olevani sellainen.

Vierailija
164/198 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'

Olihan tuossa sittenkin jotain uutta, puolisolle maksettava elatusapu. En ole kuullut, että sellaista maksetaan myös Suomessa, mutta vaikka maksettaisiin, niin en haluaisi sellaista. Minulla on ammatti ja omaisuutta, jos ero tulee, eihän se olisi oikein, että mies joutuisi eron jälkeen elättämään minua. 

Vierailija
165/198 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö sukkanauhasukkia?

Vierailija
166/198 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytätkö sukkanauhasukkia?

Aika usein, koska ne eivät mene niin herkästi rikki ja ovat kesällä viileät. Niissähän ei ole enää mitään nauhoja, vaan silikonitarra pitää sukat paikoillaan.

Vierailija
167/198 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko oikeasti edustava? Fiksu ja kaunis ja aktiivinen? Vai kotona pieruverkkareissa?

Saatko itse päättää mihin kissanristijäisiin osallistut vai päättäkö mies?

Olen ihan kivannäköinen. En omista pieruverkkareita. Itse asiassa minä taidan olla se, joka päättää mihin kissanristiäisiin menemme tai emme. 

"ihan kivannäköinen" edustusvaimo, huvittavaa. Taitaa tosiaan olla pieni firma miehelläsi. Ne edustusvaimot, joita olen itse tavannut, ovat todella upean näköisiä ns. päät kääntäviä naisia ja hallitsevat keskustelun mistä aiheesta tahansa.

Vierailija
168/198 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun ei tarvitsisi edustaa ikinä. Saisi vain miljoona euroa maataloustukiaisia tassuun joka vuosi ja voisi riehua pieruverkkareissa navetassa lehmien ja pässien kanssa, yltäpäätä paskassa. Näin se ei kuitenkaan toimi normaalissa elämässä kaikkien kanssa. Meidän muiden pitää tehdä kaikenlaista paskaa, että noita tukiaisia on varaa maksaa. Osa naisista joutuu edustamaan, jotta toiset voi vittuilla niissä pieruverkkareissa.

Vierailija
169/198 |
17.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko oikeasti edustava? Fiksu ja kaunis ja aktiivinen? Vai kotona pieruverkkareissa?

Olen ihan kivannäköinen. En omista pieruverkkareita. Itse asiassa minä taidan olla se, joka päättää mihin kissanristiäisiin menemme tai emme. 

"ihan kivannäköinen" edustusvaimo, huvittavaa. Taitaa tosiaan olla pieni firma miehelläsi. Ne edustusvaimot, joita olen itse tavannut, ovat todella upean näköisiä ns. päät kääntäviä naisia ja hallitsevat keskustelun mistä aiheesta tahansa.

Oikean elämän edustusvaimot ovat miestensä ikäisiä naisia, ja koska ovat koulutettuja ja fiksuja ihmisiä, eivät edes yritä näyttää muulta. Ja koska korkeisiin asemiin noustaan vasta keski-iässä, edustusvaimot ovat yli 40, usein jopa yli 60 vuotiaita. Toki maailmalla esim Usassa botoxit voivat olla naamassa, moni on melko hoikka ja laitettu, mutta ihan hyvin rouva joka työkseen edustaa vaikka Usassa voi olla ihan perinteinen pyöreä mummotyyliin laittautunut vanha rouva.

Fiksuja toki yleensä vaimot ovat, ja korkeasti koulutettuja kuten miehensäkin, mutta siinäkin suhteessa ihan tavallinen akateeminen suomalainen nainen pärjää kyllä porukassa ihan hienosti. Meillä on hyvä kielitaito ja kohtuullinen yleissivistys.

Vierailija
170/198 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa tämä öyhötys kuinka edustusvaimot ovat korkeasti koulutettuja ja keskustelu sujuu. Vahvistaa vain sitä omaa käsitystä siitä kuinka kaukana edustusvaimo ja kotirouva on toisistaan ;) edustusvaimon pitää olla kaikkea kelvatakseen.

Tittelinä edustusvaimo olisi mulle loukkaava. Ei, mulla ei ole hienoa tutkintoa ja sosiaalisestikin olen kömpelö. Silti kotirouvaksi jääminen oli helppo ratkaisu kun omat vuositulot on 30 tonnia ja miehen lähes miljoona. Meidän yhteisessä taloudessa mun palkka ei merkinnyt mitään ja raskas työ vei voimia. Nyt olen iloinen ja pirteä kun voin keskittyä itseeni ja saan viettää aikaa lapsen kanssa (tein iltapainotteista työtä, joten jokainen vuorotyöläinen tietää paljon se ottaa perheeltä pois).

Se on jopa surullista, että korkeasti koulutetut naiset lähtevät koristeiksi keskustelemaan ja pönöttämään. Miksi itse ei tekisi uraa jos kerran rahkeet riittää? Korkeasti koulutettu ja sosiaalisesti taitava nainen pärjäisi yritysmaailmassa hienosti.

Puolison ulkomaankomennus ei tee kenestäkään edustuspuolisoa vaikka lähtisi mukaan.

Vierailija
171/198 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Firma on keskisuuri, useita osakkaita. Olen yksi osakkaista, se siis on myös minun firmani, ei pelkästään miehen niin kuin jo ensimmäisistä viesteistä selviää. Perustimme yrityksen yhdessä, mutta yksin en olisi sitä perustanut, koska olen toiselta ammattialalta. Olen mukana yrityksen työssä oman ammattiosaamisen puitteissa eri rooleissa.

Edustusvaimo on sikäli huvittava käsite, että siihen näyttää sisältyvän iso määrä ns. varmaa tietoa muiden raha- ja perheasioista. Edustusvaimo nähdään jonkinlaisena ressukkana, jota odottaa köyhä vanhuus nuoremman vallatessa paikan, siis hölmönä, joka ei tajua raha-asioista mitään. Eipä tuo sinänsä mitään haittaa, toisaalta taitaa olla turha oikoa muiden varmoja tietoja niin kuin vastaukset ulkomailla työskentelevän edustusvaimon kommentteihin osoittavat. Mielikuvat edustusvaimoista ovat peräisin telkkarista ja naistenlehdistä. 

Vierailija
172/198 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikean elämän edustusvaimot ovat miestensä ikäisiä naisia, ja koska ovat koulutettuja ja fiksuja ihmisiä, eivät edes yritä näyttää muulta. Ja koska korkeisiin asemiin noustaan vasta keski-iässä, edustusvaimot ovat yli 40, usein jopa yli 60 vuotiaita. Toki maailmalla esim Usassa botoxit voivat olla naamassa, moni on melko hoikka ja laitettu, mutta ihan hyvin rouva joka työkseen edustaa vaikka Usassa voi olla ihan perinteinen pyöreä mummotyyliin laittautunut vanha rouva.

Fiksuja toki yleensä vaimot ovat, ja korkeasti koulutettuja kuten miehensäkin, mutta siinäkin suhteessa ihan tavallinen akateeminen suomalainen nainen pärjää kyllä porukassa ihan hienosti. Meillä on hyvä kielitaito ja kohtuullinen yleissivistys.

Tästä kommentista huomaa, että kirjoittaja tietää mistä puhuu. 

Vierailija
173/198 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ihmeen roolissa miehesi on työelämässä, jos hänen roolinsa vaatii sen, että on olemassa edustusvaimo? Mikä / minkä toimialan yritys on näin vanhanaikainen?

Ei vaadi, ratkaisu lähtee puhtaasti siitä, että työssäoloni ei kannata korkean verotuksen takia.  

Oletko turvannut itsellesi eläkkeen tai mitä teet, jos miehesi jättää sinut? Miten silloin pärjäät taloudellisesti? Tulojen täytyy olla erittäin suuret, että verotus veisi esim. puolet tuloista.

Nuo ovat hyviä kysymyksiä, olen vastannut jo monta kertaa. Meillä ei ole avioehtoa. Aivan kaikkea en viitsi kertoa, mutta talousasiani ovat kunnossa, vaikka ero tulisi. Kirjanpitäjämme on laskenut useita kertoja paljonko saisin palkasta käteeni, jos olisin töissä. Verottaja veisi noin puolet, minkä lisäksi joku muu tehtävään palkattu työntekijä tekisi ne työt, jotka nyt teen itse kotona ja muualla.

Millä perusteella? Maksatko veroja jonnekin muualle kuin Suomeen? Suomessahan puolison tulot tai edes omat pääomatulot eivät vaikuta mitenkään palkasta meneviin veroihin.

Oma palkkani on yli 5000 eur / kk, eikä verottaja vie siitä läheskään puolia.

Paljonko veroprosenttisi on? Keskustelin kerran erään tuttavani kanssa, joka tekee töitä eläkkeellä. Hänen yritystulostaan menee veroa lähes 60%, ilmeisesti sivutuloprosentti.

En saanut tähän kysymykseen vastausta. Jos palkka todella on yli 5000 euroa / kk niin veroprosentti on kyllä käsittääkseni hyvin lähellä 50%. Siitähän ei voi tehdä edes vähennyksiä. 

Vierailija
174/198 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa tämä öyhötys kuinka edustusvaimot ovat korkeasti koulutettuja ja keskustelu sujuu. Vahvistaa vain sitä omaa käsitystä siitä kuinka kaukana edustusvaimo ja kotirouva on toisistaan ;) edustusvaimon pitää olla kaikkea kelvatakseen.

Tittelinä edustusvaimo olisi mulle loukkaava. Ei, mulla ei ole hienoa tutkintoa ja sosiaalisestikin olen kömpelö. Silti kotirouvaksi jääminen oli helppo ratkaisu kun omat vuositulot on 30 tonnia ja miehen lähes miljoona. Meidän yhteisessä taloudessa mun palkka ei merkinnyt mitään ja raskas työ vei voimia. Nyt olen iloinen ja pirteä kun voin keskittyä itseeni ja saan viettää aikaa lapsen kanssa (tein iltapainotteista työtä, joten jokainen vuorotyöläinen tietää paljon se ottaa perheeltä pois).

Se on jopa surullista, että korkeasti koulutetut naiset lähtevät koristeiksi keskustelemaan ja pönöttämään. Miksi itse ei tekisi uraa jos kerran rahkeet riittää? Korkeasti koulutettu ja sosiaalisesti taitava nainen pärjäisi yritysmaailmassa hienosti.

Puolison ulkomaankomennus ei tee kenestäkään edustuspuolisoa vaikka lähtisi mukaan.

Ei sinun kannata surra muiden puolesta, löytyisi varmaan paremminkin perusteltuja murheiden aiheita. En oikein tajua miksi naisten pitää lähteä toisten ratkaisuja mollaamaan. Varsinkin, jos itse on kutakuinkin samanlaisessa elämäntilanteessa. Ei sinun urasi ja koulutuksesi ole yhtään vähemmän arvokkaampi kuin enemmän koulutetun. Kaikilla ammattialoilla voi edetä uralla ja saavuttaa korkeamman aseman ja palkan ja katsoa, mihin omat rahkeet riittää.

Jos jää kotiin, niin silloin hylkää oman urakehityksen, se pitää tiedostaa, mutta koko uran menettämistä kotiäitiys tai edustusvaimon ammatti ei merkitse. Omassa ammatissa voi toimia osa-aikaisesti tai myöhemmin, vaikka uralla ei voisi saavuttaa yhtä paljon kuin siinä tapauksessa, että tekisi sitä koko elämänsä. 

Vierailija
175/198 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosialistisissa maissa, missä monopolit jyllää, ei ihmiset edes tiedä tai ole nähneet edustusvaimoja. Suomessakin varmasti on edustusvaimoja, mutta vähemmän mitä muualla. Saksassakin on aika paljon ja ruotsissa. Meillä on sosialistinen yhteiskuntarakenne ja pieni maa. Täällä on edustusvaimoja jonkin verran ulkomailta tuotuina, koska se on hyväksyttävämpää että esim. brasialainen nainen on kotirouvana, mitä suomalainen. Venäläiset ja muut kolmannen maailman kansalaiset ovat kanssa kotirouvina, varsinkin vanhan rahan piirissä, koska se on jotenkin hyväksyttävää ottaa edustusvaimo kehitysmaasta.

Vierailija
176/198 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosialistisissa maissa, missä monopolit jyllää, ei ihmiset edes tiedä tai ole nähneet edustusvaimoja. Suomessakin varmasti on edustusvaimoja, mutta vähemmän mitä muualla. Saksassakin on aika paljon ja ruotsissa. Meillä on sosialistinen yhteiskuntarakenne ja pieni maa. Täällä on edustusvaimoja jonkin verran ulkomailta tuotuina, koska se on hyväksyttävämpää että esim. brasialainen nainen on kotirouvana, mitä suomalainen. Venäläiset ja muut kolmannen maailman kansalaiset ovat kanssa kotirouvina, varsinkin vanhan rahan piirissä, koska se on jotenkin hyväksyttävää ottaa edustusvaimo kehitysmaasta.

Sulla menee nyt koko ajan edustusvaimo ja kotirouva sekaisin. Eivät ole sama asia.

Vierailija
177/198 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä edustat jos miehesi kuolee ennen sinua? Miten olette varautuneet siihen, sekä yksityiselämän että yrityksen osalta?

Vierailija
178/198 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edustusvaimon ei tarvitse olla mitään kelvatakseen, mutta käytännössä, koska kunnianhimoiset ihmiset usein opiskeluaikoina pariutuvat keskenään, edustustehtäviin päätyy naisia, joilla on oma koulutus ja ura. Kaikilla ei käytännön syistä ole omaa uraa, mutta sitten on niitä, jotka jatkuvasti reissaavat mantereiden välillä, ja välillä edustavat vastaanotolla puolison vieressä, ja välillä piipahtavat omaan uraan liittyvissä tehtävissä. Netti mahdollistaa monen edustusrouvan kohdalla sen, että oman yrityksen tai viran hoito mahdollistuu myös kaukaa.

Ulkomaankomennus ei aina ole edustustehtävä puolisolle, mutta joillekin se on. Joihinkin tehtäviin ei mielellään sinkkua edes lähetetä, koska puolisoilla on niin vahva rooli, ja katsotaan, ettei sinkku pysty verkottumaan yhtä tehokkaasti ilman puolison apua. Silloin voi olla ihan mielenkiintoista laittaa se oma ura hetkeksi jäähylle, ja päästä näkemään, mitä siellä otsikoiden takana oikeasti tapahtuu. Valitettavasti kaikkea ei voi julkisesti kertoa, mutta jos voisi, jokainen tietyissä tehtävissä kulkeva rouva voisi varmasti kirjan elämästään ja kohtaamistaan ihmisistä kirjoittaa.

Kukaan ei valitse edustusrouvan elämää, koska puoliso valitaan nuorena, ja johtotehtäviin ja edustustehtäviin mennään keski-iässä. Sitten keski-ikäisenä yhdessä puolison kanssa keskustellaan, että halutaanko tällainen yhteinen kokemus vai ei. Aika moni on ollut sitä mieltä, että kokemus on ollut lähtemisen arvoinen.

Vierailija
179/198 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä edustat jos miehesi kuolee ennen sinua? Miten olette varautuneet siihen, sekä yksityiselämän että yrityksen osalta?

Ähhhh, edustanhan minä nykyisinkin myös itseäni. Olemme varautuneet vakuutuksin kaikkeen sekä yksityiselämän että yrityksen puolesta (toiminnan keskeytysvakuutus), mutta velkojen hoitamiseen sellaiset vakuutukset eivät koskaan ole riittäviä, joten mitään yksiselitteisen kätevää pelastautumista siitä tilanteesta ei olisi omalta kohdaltani. Se on yrittäjäriski, ilman sen tiedostamista ei kannata yrittäjäksi edes ryhtyä. Nyt en enää vastaa kysymyksiin, aihe on omasta puolestani loppuunkaluttu. Olen ketjun aloittaja.

Vierailija
180/198 |
18.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on yritetty saada seurapiirinaiseksi, mutta en ole kiinnostunut olemaan koriste.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän