Miten täällä luullaan että yhden tuloilla pystyisi elättämään koko perheen?
Kommentit (289)
Kyllä ennen pärjäsi suurperhekin mainiosti yhden tuloilla, vaan sitten Rockefellerien ahneus vei voiton: Rockefellerit alkoivat tuutata feminismiä joka tuutista, naisten piti saada mennä töihin tienaamaan "omaa rahaa" jne.
Tosiasiassa palkat huononivat niin, ettei yhden (yleensä) isän palkka enää riittänytkään valkoisen perheen elättämiseen. Näin saatiin ydinperhe hajoitettua: kumpikin vanhempi tahoilleen töihin, lapset säilöön päiväkotiin ja kouluun, isovanhemmat vanhainkotiin...
Isäni oli Karjalan evakko, ja pystyi työmiehen palkallaan kasvattamaan viisi lastaan ja kustantamaan halukkaille lukion. Äiti oli koko ajan kotirouva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin luullaan. Kyllä minulla ainakin on kyse ihan tiedosta, olemmehan itsekin eläneet näin jo vuosia.
Jos haluat lisätietoa, niin kysy ihmeessä!
Ja ei, mieheni ei ole erityisen hyvätuloinen, emmekä elä tuilla.
Miten sitten pärjäätte? Kyllä meillä ei meinaa 2000 euron nettotulot kuukaudessa riittää menoihin.
Pärjäämme hyvin! Nettotulot kaikkineen ovat noin 2100€ ja menot on suhteutettu tuloihin niin, ettei tarvi tukia hakea ja pystymme elämään hyvin. Tulot muodostuvat siis miehen palkasta ja lapsilisistä.
Asumme omakotitalossa, perheessämme on 6 henk. Säästötileillä on sen verran, että talous ei kaadu vaikka jotain yllättävää sattuisikin.
Miten lasten harrastukset? Pyörät yms isommat ostot? Asuntolaina?
Kaikilla lapsilla on harrastuksia, pyörät (ostetaan käytettyinä, joten en näitä kyllä isommiksi menoiksi määrittelisi), vanhimmalla myös mopo. Molemmilla vanhemmilla on autot (vanhat romut). Asuntolainaan menee 400€/kk, 5 vuotta jäljellä. Asunto ostettu edulliselta alueelta ja kunnostettu itse.
Mihin teillä sitten menee rahaa, jos ei meinaa millään riittää? Me pystyisimme nimittäin karsimaan noin 400€/kk, eikä elämä siltikään kävisi ihan mahdottomaksi.
Lapsen harrastuksiin ainakin menee rahaa ja niihin kuskaamisiin. Sitten talon remontteihin kun mies ei osaa tehdä mitään itse.
Kannattaa remontoida vaan ihan pakolliset remontit, tärkeintä on ettei katto vuoda.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ennen pärjäsi suurperhekin mainiosti yhden tuloilla, vaan sitten Rockefellerien ahneus vei voiton: Rockefellerit alkoivat tuutata feminismiä joka tuutista, naisten piti saada mennä töihin tienaamaan "omaa rahaa" jne.
Tosiasiassa palkat huononivat niin, ettei yhden (yleensä) isän palkka enää riittänytkään valkoisen perheen elättämiseen. Näin saatiin ydinperhe hajoitettua: kumpikin vanhempi tahoilleen töihin, lapset säilöön päiväkotiin ja kouluun, isovanhemmat vanhainkotiin...
Isäni oli Karjalan evakko, ja pystyi työmiehen palkallaan kasvattamaan viisi lastaan ja kustantamaan halukkaille lukion. Äiti oli koko ajan kotirouva.
Lapset sai lukiokoulutuksen, mutta mitä äitisi sai? Ei niin mitään.
Kävin juuri tänään ostamassa miehelle ja itselleni fillarit paikasta, jossa työttömät kunnostaa polkupyöriä mitkä on jätetty heitteille (kaupunki välillä niitä keräilee telineistä). Maksoin 50 euroa hienosta harmaasta Cresentistä miehelle ja saman verran keltaisesta 7-vaihteisesta itselleni, oli putkilukko ja kaikki valmiina, huollettu ja kunnostettu.
Lasten pyörät maksoivat tuolla 20-30 euroa. Ei kaiken tarvitse olla uutta.
Yhteiskuntahan se lapset elättää - eli me muut työssäkäyvät. Tukia vain hakemaan. Tai molemmat vanhemmat töihin ja lapset päivähoitoon, niin ei tarvitse marttyrinviittaan kääriytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrohan ap, mitä väliä sillä on mitä tällä palstalla luullaan kenenkin toimeentulosta, ja monellako palkalla?
Eihän sillä on ole mitään yhteyttä siihen kuinka te, me tai mut pärjäävät siellä arjessaan. Oliko avauksellasi joku pointti? Vai halusitko taas vain valittaa?Halusin löytää kohtalotoverin ja vinkkejä miten näin pienillä tuloilla voi pärjätä. Yksi täällä tuntuu olevankin, tosin hänellä isompi perhe eikä hän ole vielä vastannut mitään saa rahat riittämään.
No kerro menot ja tulot niin muutkin voi antaa vinkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin luullaan. Kyllä minulla ainakin on kyse ihan tiedosta, olemmehan itsekin eläneet näin jo vuosia.
Jos haluat lisätietoa, niin kysy ihmeessä!
Ja ei, mieheni ei ole erityisen hyvätuloinen, emmekä elä tuilla.
Miten sitten pärjäätte? Kyllä meillä ei meinaa 2000 euron nettotulot kuukaudessa riittää menoihin.
Pärjäämme hyvin! Nettotulot kaikkineen ovat noin 2100€ ja menot on suhteutettu tuloihin niin, ettei tarvi tukia hakea ja pystymme elämään hyvin. Tulot muodostuvat siis miehen palkasta ja lapsilisistä.
Asumme omakotitalossa, perheessämme on 6 henk. Säästötileillä on sen verran, että talous ei kaadu vaikka jotain yllättävää sattuisikin.
Miten lasten harrastukset? Pyörät yms isommat ostot? Asuntolaina?
Kaikilla lapsilla on harrastuksia, pyörät (ostetaan käytettyinä, joten en näitä kyllä isommiksi menoiksi määrittelisi), vanhimmalla myös mopo. Molemmilla vanhemmilla on autot (vanhat romut). Asuntolainaan menee 400€/kk, 5 vuotta jäljellä. Asunto ostettu edulliselta alueelta ja kunnostettu itse.
Mihin teillä sitten menee rahaa, jos ei meinaa millään riittää? Me pystyisimme nimittäin karsimaan noin 400€/kk, eikä elämä siltikään kävisi ihan mahdottomaksi.
Lapsen harrastuksiin ainakin menee rahaa ja niihin kuskaamisiin. Sitten talon remontteihin kun mies ei osaa tehdä mitään itse.
Voi se nainenkin alkaa opettelemaan remontointia? Kaikkia hommia ei saakaan tehdä itse mutta paljon voi ja tekemällä oppii, asia kerrallaan. Poikani peri omakotitalon 24-vuotiaana ja alkoi vaan tehdä. Innostui hommasta niin, että luki itsensä sitten rakennusinsinööriksi.
Tottakai se onnistuu jos toinen tienaa edes keskitulon verran. Kun lapset oli pieniä niin välillä teki tiukkaa. Mutta ikinä eivät lapset jääneet paitsi mistään. Itselle ei vaan ostettu mitään uutta. Se on valinta.
Hyvin on eletty yhden tuloilla. Asuntolainakin on jo maksettu aikaa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole luulo vaan tieto. Eikä tartte olla ees mikää hirveesti tienaava koodaaja vaan ihan perusduunarin palkalla elelee ihan hyvin koko perhe.
Jaa...mun perusduunaripalkkani noin 1400 netto, kyllä aika mahdotonta sillä olis elättää perhettä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan kokonaistuloista, ei siitä käykö töissä molemmat vai vain toinen. Jos tulee uutisena, niin kerron nyt, että toinen voi olla hyvinkin kovapalkkainen, jolloin kannattaa oikeasti yhdessä harkita, kannattaako toisen edes käydä kenties jossain pienipalkkatöissä ja ajaa perhe ahtaalle sen takia. Vaiko pitää huolta kodista, lapsista ja arjen sujuvuudesta. Toki kovapalkkainen puoliso kustantaa silloin arjen elämän lisäksi puolisolleen eläkevakuutuksen ja/tai sijoitussalkun ja huolehtii siitä että puolisolla mahdollisena leskenä on muutenkin asiat kunnossa.
Ajaa perhe ahtaalle käymällä töissä?! Huh. En ikinä luopuisi työstäni, en haluaisi elää toisen rahoilla.
Niin no, meillä oli 11 lasta, toinen vanhempi työtön, toinen töissä n. 2200 kuukausipalkalla, kaikki lapset jäivät henkiin. Olen itse tämän perheen lapsi nuoremmasta päästä, en muista että olisin kokenut meidän olevan erityisen köyhiä. Aina oli ruokaa ja sopivat vaatteet (vaikka usein toki sisarusten vanhat vaatteet, ja lelut myös, en muista oliko minulla oikeastaan mitään omia leluja).
En tiedä, mitä ihmiset sitten oikeen puuhaa, kun itse työttömänä yhden lapsen yksinhuoltajana en meinaa saada kaikkia Kelan tukia edes käytettyä kuukaudessa, usein jää yli..
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mitä ihmiset sitten oikeen puuhaa, kun itse työttömänä yhden lapsen yksinhuoltajana en meinaa saada kaikkia Kelan tukia edes käytettyä kuukaudessa, usein jää yli..
Paljonko lyhennät asuntolainaa kuukaudessa? Paljonko menee autoon rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Ei ne suuret tulot vaan ne menot. Asun vuokralla eikä isommassa kaupungissa tarvitse autoa. Ihan oma vika ja turha ulista, jos haluaa kaikenlaista materiaa ja sitten ulisee, kun ei raha riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Ei ne suuret tulot vaan ne menot. Asun vuokralla eikä isommassa kaupungissa tarvitse autoa. Ihan oma vika ja turha ulista, jos haluaa kaikenlaista materiaa ja sitten ulisee, kun ei raha riitä.
Mies osti tämän rämän talon kun oli parempipalkkaisessa töissä. Ei sitä osannut ennustaa että ne työt loppuu ja kaikki menee uusiksi.
Nallekarkit ei mene tasan. Oma mieheni oli köyhä väitöskirjatutkija kun lapset syntyivät. Eipä ollut juhlaa, vaikka oli korkea koulutustaso. Siskoni oli kotona lasten kanssa samaan aikaan, hänen miehensä on erikoislääkäri, joka teki myös väitöskirjaa. Lääkärin ammatti vaan on monta kertaa tuottavampaa ja bruttotulot olivat pitkälti yli kymppitonnin kuussa jo tuolloin vaikka siitä jo vuosia aikaa. Siskoni ei meinannut millään tajuta, että miten minulla oli niin vaikeaa ja en voinut sitten kauaa kotona ollakaan. Oman koulutetun mieheni bruttotulot olivat alle 2 tonnia kuussa, koska oli apurahatutkija ja eri alalla kuin lääketiede. Kyllä vitutti. Pakkohan heidän oli tilanne tajuta, mutta heittäytyivät muka tyhmiksi " pärjäähän sitä muutamia vuosia vähemmällä"-asenteella. Usein kuultua niiden suusta, jotka oikeasti pärjäävät ja pitävät hyvän elintason ilman mitään suuria uhrauksia. He matkustelivat kolme kertaa vuodessa ulkomailla perheen kanssa jo lasten ollessa pieniä, vaikka siskoni oli hoitovapaalla monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Nallekarkit ei mene tasan. Oma mieheni oli köyhä väitöskirjatutkija kun lapset syntyivät. Eipä ollut juhlaa, vaikka oli korkea koulutustaso. Siskoni oli kotona lasten kanssa samaan aikaan, hänen miehensä on erikoislääkäri, joka teki myös väitöskirjaa. Lääkärin ammatti vaan on monta kertaa tuottavampaa ja bruttotulot olivat pitkälti yli kymppitonnin kuussa jo tuolloin vaikka siitä jo vuosia aikaa. Siskoni ei meinannut millään tajuta, että miten minulla oli niin vaikeaa ja en voinut sitten kauaa kotona ollakaan. Oman koulutetun mieheni bruttotulot olivat alle 2 tonnia kuussa, koska oli apurahatutkija ja eri alalla kuin lääketiede. Kyllä vitutti. Pakkohan heidän oli tilanne tajuta, mutta heittäytyivät muka tyhmiksi " pärjäähän sitä muutamia vuosia vähemmällä"-asenteella. Usein kuultua niiden suusta, jotka oikeasti pärjäävät ja pitävät hyvän elintason ilman mitään suuria uhrauksia. He matkustelivat kolme kertaa vuodessa ulkomailla perheen kanssa jo lasten ollessa pieniä, vaikka siskoni oli hoitovapaalla monta vuotta.
Niin. Mä olen tähän laittanutkin useasti että meidän koko perheen nettotulot on 2000 euroa kuukaudessa. Olleet jo varmaan vähintään 10v.Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies osti tämän rämän talon kun oli parempipalkkaisessa töissä. Ei sitä osannut ennustaa että ne työt loppuu ja kaikki menee uusiksi.
Myykää talo pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myykää talo pois
Ei mene kaupaksi. Niin vanha ja huonokuntoinen. Täällä on paljon taloja myynnissä.
Riippuu tuloista. Meidän viisihenkinen perheemme on elänyt oikein mainiosti yhden tuloilla. Raha on riittänyt niin omakotitaloon kuin kahteen autoon, useampaan ulkomaan matkaan vuosittain jne.