Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten täällä luullaan että yhden tuloilla pystyisi elättämään koko perheen?

Vierailija
15.04.2019 |

Eikä ymmärretä kuinka niukkaa se on.

Kommentit (289)

Vierailija
41/289 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muualla maailmassa pystyy vaikka meillä pitäisi olla parempi sosiaaliturva ja tulotaso. Jotenkin tämä yhtälö vuotaa...

Muualla maailmassa on aika lavea käsite... Suomessa eläminen on todella paljon kalliimpaa, ja myös säännellympää (onko tuo oikea sana??) kuin monessa muussa maassa.

Suomessa on elinkustannukset todella korkeat ja lisäksi vuodenajat asettavat omat rajoituksensa sille, miten täällä voi elää. Ja etenkin lapsiperheiden on pakko pysyä "hyvän ihmisen" rajojen sisällä, tai lapset joutuvat kärsimään ja pahimmillaan otetaan jopa huostaan.

Vierailija
42/289 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä onnistuu. Ostimme asunnon sellaiselta alueelta, että saamme asuiskulut ja muut kulut hoidettua helposti yhdellä palkalla. Olen myös luonteeltani säästeliäs. Ostan paljon kierrätettynä, vaikka olisi varaa ostaa uutenakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/289 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä onnistuu. Ostimme asunnon sellaiselta alueelta, että saamme asuiskulut ja muut kulut hoidettua helposti yhdellä palkalla. Olen myös luonteeltani säästeliäs. Ostan paljon kierrätettynä, vaikka olisi varaa ostaa uutenakin.

Hieno juttu. Meillä ei meinaa onnistua tuo 2000 euron kuukausituloilla toimeen tuleminen.

Vierailija
44/289 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muualla maailmassa pystyy vaikka meillä pitäisi olla parempi sosiaaliturva ja tulotaso. Jotenkin tämä yhtälö vuotaa...

Muualla maailmassa on aika lavea käsite... Suomessa eläminen on todella paljon kalliimpaa, ja myös säännellympää (onko tuo oikea sana??) kuin monessa muussa maassa.

Suomessa on elinkustannukset todella korkeat ja lisäksi vuodenajat asettavat omat rajoituksensa sille, miten täällä voi elää. Ja etenkin lapsiperheiden on pakko pysyä "hyvän ihmisen" rajojen sisällä, tai lapset joutuvat kärsimään ja pahimmillaan otetaan jopa huostaan.

Höpö höpö. Mikäli varat ei riitä esim. lasten vaatteisiin kannattaa kysellä täydentävää toimeentulotukea. Köyhyys ei ole peruste huostaanotolle tai lastensuojelulle ylipäätään. 

Vierailija
45/289 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin luullaan. Kyllä minulla ainakin on kyse ihan tiedosta, olemmehan itsekin eläneet näin jo vuosia.

Jos haluat lisätietoa, niin kysy ihmeessä!

Ja ei, mieheni ei ole erityisen hyvätuloinen, emmekä elä tuilla.

Miten sitten pärjäätte? Kyllä meillä ei meinaa 2000 euron nettotulot kuukaudessa riittää menoihin.

Pärjäämme hyvin! Nettotulot kaikkineen ovat noin 2100€ ja menot on suhteutettu tuloihin niin, ettei tarvi tukia hakea ja pystymme elämään hyvin. Tulot muodostuvat siis miehen palkasta ja lapsilisistä.

Asumme omakotitalossa, perheessämme on 6 henk. Säästötileillä on sen verran, että talous ei kaadu vaikka jotain yllättävää sattuisikin.

Vierailija
46/289 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi perheen voi elättää yhden tuloilla. Toki pitää olla hyväpalkkainen työ, mutta mahdollista se on kuitenkin.

Vierailija
47/289 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin luullaan. Kyllä minulla ainakin on kyse ihan tiedosta, olemmehan itsekin eläneet näin jo vuosia.

Miten sitten pärjäätte? Kyllä meillä ei meinaa 2000 euron nettotulot kuukaudessa riittää menoihin.

Pärjäämme hyvin! Nettotulot kaikkineen ovat noin 2100€ ja menot on suhteutettu tuloihin niin, ettei tarvi tukia hakea ja pystymme elämään hyvin. Tulot muodostuvat siis miehen palkasta ja lapsilisistä.

Asumme omakotitalossa, perheessämme on 6 henk. Säästötileillä on sen verran, että talous ei kaadu vaikka jotain yllättävää sattuisikin.

Miten lasten harrastukset? Pyörät yms isommat ostot? Asuntolaina?

Vierailija
48/289 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrohan ap, mitä väliä sillä on mitä tällä palstalla luullaan kenenkin toimeentulosta, ja monellako palkalla?

Eihän sillä on ole mitään yhteyttä siihen kuinka te, me tai mut pärjäävät siellä arjessaan. Oliko avauksellasi joku pointti? Vai halusitko taas vain valittaa?

Vierailija
49/289 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö se ole selvää, että lapsia hankitaan vain niin monta, että ne pystyy elättämään, vaikka toinen huoltajista kuolisi? Elättäminen tarkoittaa sitä, että on säällinen katto pään päällä, ruokaa mahassa ja ehjät vaatteet ja kengät. Sellaiseen ei paljon rahaa tarvitse - eihän elättämiseen tarvita 20-neliöistä omaa huonetta joka iikalle, merkkivaatteita, uusinta puhelinta jne.

Meillä on vain yksi lapsi. Minä pystyisin tuloillani elättämään kaksikin lasta yksin, mutta mies tienaa paljon vähemmän. Jos minä kuolisin, tämä talo menisi heti myyntiin, koska miehen palkalla ei maksettaisi asuntolainaa. Minä kyllä pystyisin siihen yksinkin.

Vierailija
50/289 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentäviä nämä väitteet näin itsekseen lasten kanssa asuvalle jolla ei ole kummemmin minkäänlaista puutetta tai tunnetta etteikö pärjäisi. Päinvastoin, säästämäänkin pystyy. Aina pistää ihmettelemään että mihin ihmiset rahaa tarvitsee niin mahdottomat määrät? 

Eli keskituloinen yksinhuoltaja olen ja elatusmaksut toinen vanhempi maksaa mutta eihän se toki ole sama kuin kahden tulot, yhteiskunnan tukia ei tule muuta kuin lapsilisät. Lapset yläkoululainen ja alakoululainen. Omistusasunto (neliö) Espoossa ja siihen asuntolaina. Ei autoa. 

Vierailija
51/289 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrohan ap, mitä väliä sillä on mitä tällä palstalla luullaan kenenkin toimeentulosta, ja monellako palkalla?

Eihän sillä on ole mitään yhteyttä siihen kuinka te, me tai mut pärjäävät siellä arjessaan. Oliko avauksellasi joku pointti? Vai halusitko taas vain valittaa?

Halusin löytää kohtalotoverin ja vinkkejä miten näin pienillä tuloilla voi pärjätä. Yksi täällä tuntuu olevankin, tosin hänellä isompi perhe eikä hän ole vielä vastannut mitään saa rahat riittämään.

Vierailija
52/289 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla lapsilla on harrastuksia, pyörät (ostetaan käytettyinä, joten en näitä kyllä isommiksi menoiksi määrittelisi), vanhimmalla myös mopo. Molemmilla vanhemmilla on autot (vanhat romut). Asuntolainaan menee 400€/kk, 5 vuotta jäljellä. Asunto ostettu edulliselta alueelta ja kunnostettu itse. 

Mihin teillä sitten menee rahaa, jos ei meinaa millään riittää? Me pystyisimme nimittäin karsimaan noin 400€/kk, eikä elämä siltikään kävisi ihan mahdottomaksi.

Vierailija
53/289 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan kokonaistuloista, ei siitä käykö töissä molemmat vai vain toinen. Jos tulee uutisena, niin kerron nyt, että toinen voi olla hyvinkin kovapalkkainen, jolloin kannattaa oikeasti yhdessä harkita, kannattaako toisen edes käydä kenties jossain pienipalkkatöissä ja ajaa perhe ahtaalle sen takia. Vaiko pitää huolta kodista, lapsista ja arjen sujuvuudesta. Toki kovapalkkainen puoliso kustantaa silloin arjen elämän lisäksi puolisolleen eläkevakuutuksen ja/tai sijoitussalkun ja huolehtii siitä että puolisolla mahdollisena leskenä on muutenkin asiat kunnossa.

Vierailija
54/289 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halusin löytää kohtalotoverin ja vinkkejä miten näin pienillä tuloilla voi pärjätä. Yksi täällä tuntuu olevankin, tosin hänellä isompi perhe eikä hän ole vielä vastannut mitään saa rahat riittämään.

Sitten asetit kyllä kysymyksesi hieman oudosti, koska aloituksestasi tuo ei kyllä käynyt ilmi.

Vierailija
55/289 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla lapsilla on harrastuksia, pyörät (ostetaan käytettyinä, joten en näitä kyllä isommiksi menoiksi määrittelisi), vanhimmalla myös mopo. Molemmilla vanhemmilla on autot (vanhat romut). Asuntolainaan menee 400€/kk, 5 vuotta jäljellä. Asunto ostettu edulliselta alueelta ja kunnostettu itse. 

Mihin teillä sitten menee rahaa, jos ei meinaa millään riittää? Me pystyisimme nimittäin karsimaan noin 400€/kk, eikä elämä siltikään kävisi ihan mahdottomaksi.

Lapsen harrastuksiin ainakin menee rahaa ja niihin kuskaamisiin. Sitten talon remontteihin kun mies ei osaa tehdä mitään itse.

Vierailija
56/289 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kumpikin kävis vaikka töissä tai edes toinen? Eikä tehtäisi isättömiä lapsia tai lapsia monille miehille, joista kaikki samanlaisia tyhjätaskuja? Jos mietittäisiin niitä tuloja ennen lapsentekohommia?

Vierailija
57/289 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin vanhempainpäiväraha tuli, tultiinkin hyvin toimeen. Mutta kun se loppui ja tipahti kotihoidontuelle niin eihän se riittänyt kyllä yhtään mihinkään. Onneksi meillä oli sellainen helppo ratkaisu, että pystyttiin molemmat olemaan töissä ja hoitamaan lapsi kotona melkein kolmivuotiaaksi asti. Menin aamulla töihin viideltä ja tein töitä siihen asti kun miehen piti päästä lähtemään omaan työhönsä. Miehen työpäivän päätyttyä menin itse takaisin töihin vielä muutamaksi tunniksi. Miehen vapaapäivinä tein sitten töissä vähän pitempää päivää, kun aina siinä jotain rästihommia jäi kun piti kelloa kytäten tehdä töitä miehen työpäivinä.

Vierailija
58/289 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen harrastuksiin ainakin menee rahaa ja niihin kuskaamisiin. Sitten talon remontteihin kun mies ei osaa tehdä mitään itse.

Harrastukset valitaan sen mukaan, mihin on varaa. Ei kai niitä remonttejakaan jatkuvasti tarvitse tehdä.

Vierailija
59/289 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harrastukset valitaan sen mukaan, mihin on varaa. Ei kai niitä remonttejakaan jatkuvasti tarvitse tehdä.

Niin on valittukin. Esim ei alkanut pelaamaan jääkiekkoa vaikka olisi halunnut koska ei ole varaa eikä alkanut ajamaan kartingia koska sekin on liian kallista. Halvemmat harrastukset on hänellä. Talo vanha ja paljon remonttia.

Vierailija
60/289 |
15.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan aika paljon tuloista. Meillä miehen tulot karkkirahoja verrattuna omiin tulohini yrittäjänä. Lapsia on 6 ja mistään ei tarvitse tinkiä. Olen monta kertaa ehdottanut että mies jäisi kokonaan pois töistä, niin voisimme matkustella koska tahansa ilman rajoitteita.