Meidän asunnon arvo on noin 300 000. Isännöitsijä esittää suurta remonttia, joka tulisi maksamaan 150 000 euroa PER HUONEISTO!
Meillä on asuntolainaa jäljellä 120 000 euroa, eli palaisimme lähes alkutilanteeseen tuon remontin kanssa. Asunnon arvo ei missään nimessä nouse tuota 150 000 euroa.
Kyseessä olisi putki- ja kattoremppaa sekä huoneistojen kylpyhuoneiden uusimiset. Aivan naurettava hinta, mutta minkäs teet.
Pitäisikö muuttaa pois?
Kommentit (190)
Haloo!!!! Remonttien hinnat on per asuinneliö. Pieneen asuntoon vähemmän. Ap, onko taloyhtiön asunnot samankokoisia?
Ap, ottakaa rauhallisesti ja laskekaa mikä on vähiten huono vaihtoehto kyseisessä tilanteessa... Luulen, että nyt on vaikea saada myytyä- voihan sitä kokeilla?
Onko asunto Helsingissä hyvällä sijainnilla tms, jolloin hinta ei ole kauhistuttava? Vai Korson peräkylällä?
Mitä järkeä maksaa asuntoa kahta kertaa??
Hinnatkin tulee alas niin mitä ihmettä?
Kasvukeskuksien ulkopuolella pankit ruvenneet vetämään lainat pois taloilta.
Isännöitsijä on taloyhtiön työntekijä, joka toimii siten kuin taloyhtiön hallitus sille esittää.
Vierailija kirjoitti:
Tehkää ite.
Mietin alanvaihtoa akateemisesta jo ihan tosissani. Suomessa on syrjäseudulla jo kymmeniätuhansia asuntoja, joita ei kannata korjata kustannusten takia. Ei edes välttämättä saisi lainaa korjaamiseen. Jos siis opiskelisi putkariksi, saisi ilmaisen asunnon työtään ja tarvikekuluja vastaan.. Toki se asunto olisi sitten jossain perähikiällä, mutta ei se minua haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä,
yhtiökokous oli eilen. Hallitus jatkoi suoraan yhtiökokouksen jälkeen omaa kokoustaan ja he päättivät, että tuo isännöitsijän ehdotus menee läpi. Remontit on tehtävä ja ne on laajasti kilpailutettu.
Me joudutaan etsimään syksystä eteenpäin perheelle väliaikaisasunto ja maksamaan siitä ja tämän lisäksi yhtiövastike (tai siis rahoitusvastike) nousee kaksinkertaiseksi. Lainaosuus tulee olemaan noin 140 000 euroa per huoneisto. Tätä ei tarvitse heti maksaa, kun maksetaan tuolla rahoitusvastikkeella. Tulee kyllä tekemään tosi tiukkaa, koska nykyinenkin yhtiövastike on ollut melkein 400 euroa. Rahoitusvastikkeen kanssa tulee olemaan melkein 800 euroa, joka on aivan järkyttävän iso summa meille.
Pohditaan tosissaan muualle muuttamista ja takkiin ottamista. Tästä asunnosta ei tässä kunnossa saa millään mitään järkevää hintaa, mutta ei oikein keksitä, miten muutenkaan selvittäisiin.
Niin ja ollaan asuttu tässä 8 vuotta. Isommista remonteista on ollut puhetta, mutta tyyliin "putkiston ja katon kunnon kartoitus". Nyt ne iski sitten kaikki päälle kerralla.
Onhan remontit olleet kirjattuna 5-vuotissuunnitelmaan kuitenkin?
Ette te sitä koko summaa maksa kerralla , tai ei sitä kannata maksaa koska jos myytte niin seuraava maksaa sen pääomavastikkeesta loput.
Maksuaikaa on 10 vuotta yleensä, ja taloyhtiöiden lainatehdot voi olla paremmat kuin yksityisen.
Kuka maksaa omistusasunnosta 800€ vastikkeita??
Huvittaa ku ihmisille on aina niin tärkeää omistaa jotain, ilmeisesti joku statussymboli ja leuhkimisen aihe joku asunnon ostaminen/omistaminen.
onneks ite asun vuokralla ok-talossa, vasta on käyny vuokranantaja asentamassa uuden jääkaapin ja lieden ja kesällä käy asentamassa uuden lämminvesivaraajan. Vuokra pysyy samana. Mun ei tartte ku elää ja nauttia.
Kärsikää te vaan putkirempoistanne, asunnon arvon laskuista, tappiolla myymisistä, remppaus ja korjauskuluista, pitkistä myynti ajoista ja kaikesta muusta. Mutta hei, tärkeintähän on että omistaa seinät 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistusasuminen 😂😂😂
Kerrostalossa. Omistusasuminen omakotitalossa on aivan erilaista. L'isännöitsijä, c'est moi!
Meinaatko, että omakotitalossa ei tarvitse tehdä noita peruskorjauksia ikinä?
Omakotitalossa voi itse vaikuttaa asioihin, eikä tarvi pitää yhtiökokousta ja odottaa muiden päätöstä johon on pakko tyytyä, vaikka olisi huono.
Voi myös tehdä itse sellaiset remontit joihin taidot riittää.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa ku ihmisille on aina niin tärkeää omistaa jotain, ilmeisesti joku statussymboli ja leuhkimisen aihe joku asunnon ostaminen/omistaminen.
onneks ite asun vuokralla ok-talossa, vasta on käyny vuokranantaja asentamassa uuden jääkaapin ja lieden ja kesällä käy asentamassa uuden lämminvesivaraajan. Vuokra pysyy samana. Mun ei tartte ku elää ja nauttia.
Kärsikää te vaan putkirempoistanne, asunnon arvon laskuista, tappiolla myymisistä, remppaus ja korjauskuluista, pitkistä myynti ajoista ja kaikesta muusta. Mutta hei, tärkeintähän on että omistaa seinät 😂
Hullulla huvit halvat, idiootilla ilmaiset.
Olen 64-vuotias, asun maaseutukaupungissa, jossa kunnalliset vuokra-asunnot ovat per seestä, yksityistä en edes harkitsisi, mitäpä minä naapurille omaisuutta keräämään.
Pointti on se, että asumismuodon valintaan vaikuttaa monet syyt, missä asuu, minkä ikäinen on, onko työtä vai ei, jne.
Olen asunut omistusasunnossa 20-vuotiaasta, velaton olen ollut yli 20 v, koko ajan töissä, voit laskeskella, mitä olen voinut sijoittaa ja pistää sivuun. Historia kaksiosta omakotitalon kautta nykyiseen uudehkoon rivarikolmion, yksin asun. Lapsilleni olen opettanut saman kaavan, ei vuokralle slummeihin ja eikä vieraalle omaisuutta kerryttämään.
Ja loppuviimeksi, aivan varmasti sinä vuokrassa ne ostokset maksat, ja aika monta asuntosi omistajan oman asunnon remonttia myös.
Eipä minulla muuta. 😏
Vierailija kirjoitti:
Kuka maksaa omistusasunnosta 800€ vastikkeita??
No kyllä ne vastikkeet melko isoksi voi nousta isojen remonttien jälkeen. Meillä tehtiin isohko julkisivuremontti, joka maksoi noin 1,5 miljoonaa. Vanha vastike oli 300 euroa ja uusi vastike 590€.
Kandee häippästä ja ostaa vaikka sivummalta joku omakotitalo. Ihan sairaita noi asunnoissa pyörivät hinnat.
En jaksanut lukea koko ketjua, mutt akuulostaa sille että jos noin kallista remppaa väkisin tyrkytetään niin taitaa olla isännöitsijällä oma lehmä ojassa, eli joku tuttunsa firma tulee rempasta vastaamaan ja isännöitsijä saa välistä rahaa. Hyväveli-verkosto jyllää.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä,
yhtiökokous oli eilen. Hallitus jatkoi suoraan yhtiökokouksen jälkeen omaa kokoustaan ja he päättivät, että tuo isännöitsijän ehdotus menee läpi. Remontit on tehtävä ja ne on laajasti kilpailutettu.
Me joudutaan etsimään syksystä eteenpäin perheelle väliaikaisasunto ja maksamaan siitä ja tämän lisäksi yhtiövastike (tai siis rahoitusvastike) nousee kaksinkertaiseksi. Lainaosuus tulee olemaan noin 140 000 euroa per huoneisto. Tätä ei tarvitse heti maksaa, kun maksetaan tuolla rahoitusvastikkeella. Tulee kyllä tekemään tosi tiukkaa, koska nykyinenkin yhtiövastike on ollut melkein 400 euroa. Rahoitusvastikkeen kanssa tulee olemaan melkein 800 euroa, joka on aivan järkyttävän iso summa meille.
Pohditaan tosissaan muualle muuttamista ja takkiin ottamista. Tästä asunnosta ei tässä kunnossa saa millään mitään järkevää hintaa, mutta ei oikein keksitä, miten muutenkaan selvittäisiin.
Niin ja ollaan asuttu tässä 8 vuotta. Isommista remonteista on ollut puhetta, mutta tyyliin "putkiston ja katon kunnon kartoitus". Nyt ne iski sitten kaikki päälle kerralla.
Hyväksyikö teidän yhtiökokous tuon remontin hallituksen esityksen mukaisesti? Jos ei niin silloin hallitus ei todellakaan voi tuota remonttia teetättää.
Kyllä tuo melko kalliilta rempalta kuulostaa yhdellä kertaa. Meillä omat osuudet ollut seuraavia:
2008 kattoremontti maksoi 20 000€
2015 julkisivuremontti 40 000€
Putkiremontti tuohon kun tulee jossain vaiheessa niin veikkaan, että voisi olla 50-60 000 euroa (ellei sitten tehdä sukitusta)
Vierailija kirjoitti:
150 tonnilla asuisin nykyisessä vuokra-asunnossani yli 15 vuotta. Mutta koska minulla on suurin piirtein tuo summa hyvin sijoitettuna, niin sen tuotoilla asun tässä hautaan asti. Voin vaihtaa asuntoa ja paikkakuntaa milloin haluan. Ikinä ei tarvitse remontoida tai stressata moisesta turhuudesta. Ei rahahuolia. Ei ikäviä yllätyksiä. Ei asunnon arvon laskua eikä arvonlaskuloukkua. Ei ikinä ahneita ja limaisia kiinteistönvälittäjiä. Ei huolta taloyhtiön hallituksen perseilyistä päätöstensä kanssa. Isot kertakustannukset maksaa joku muu kuin minä.
Mikään sijoitus ei ole pomminvarma. Ellet sitten ole ollut kaukonäköinen ja sijoittanut aseisiin, ydinpommeihin ja luonnonkatastrofeihin. Kaikki sijoitukset voi jossain tilanteessa menettää täysin arvonsa. Voit vaikka lukea lukuisista pörssiromahduksista mitä on tapahtunut. Maailmantalous menee ylös ja alas. Sotia ja yllätyksiä tulee aina.
Mut ei se mitään. Minäkin olen sijoittanut, koska ylimääräistä rahaa on ollut. En siltikään kellu harhakuvitelmassa, että asiat olisi aina ja ikuisesti ok niiden kanssa.
150000€ saa maaseudulta kartanon. Myy pois ja muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistusasuminen 😂😂😂
Omistumisasumistakin on aika montaa eri muotoa. Mutta maksele sinä vaan onnellisena vuokria koko ikäsi ja kartuta muiden varallisuutta.
Minä makselen vuokria ja säästän. Omistusasunto on epävarma sijoitus, ehkä Helsinkiä lukuun ottamatta.
Oikeastaan Aloituksessa ln virhe. Asunnon arvo ei ole oikeasti 300 000, vakkka sen olisi siitä maksanutkin. Sen oikea arvo kaikki tiedot huomioiden on 180 000, enemmän maksettu on ollut ylihintaa ikävä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan Aloituksessa ln virhe. Asunnon arvo ei ole oikeasti 300 000, vakkka sen olisi siitä maksanutkin. Sen oikea arvo kaikki tiedot huomioiden on 180 000, enemmän maksettu on ollut ylihintaa ikävä kyllä.
Noinhan se menee. Putkiremppa puskee päälle ja paniikissa yritetään myydä, mutta hintapyyntö on sen mukaan kuin se remppa olisi jo tehty.
Meinaatko, että omakotitalossa ei tarvitse tehdä noita peruskorjauksia ikinä?