Meidän asunnon arvo on noin 300 000. Isännöitsijä esittää suurta remonttia, joka tulisi maksamaan 150 000 euroa PER HUONEISTO!
Meillä on asuntolainaa jäljellä 120 000 euroa, eli palaisimme lähes alkutilanteeseen tuon remontin kanssa. Asunnon arvo ei missään nimessä nouse tuota 150 000 euroa.
Kyseessä olisi putki- ja kattoremppaa sekä huoneistojen kylpyhuoneiden uusimiset. Aivan naurettava hinta, mutta minkäs teet.
Pitäisikö muuttaa pois?
Kommentit (190)
Hintahan ei mene osakkeiden vaan asuinneliöiden perusteella (yleensä yhtiöjärjestyksissä kustannukset määräytyvät neliöiden eikä osakkeiden lukumäärän perusteella). Osakkeiden määrän perusteella taasen määräytyy äänioikeus yhtiökokouksessa
En ymmärrä tuota ”150 000 per huoneisto” -kohtaa. Eihän sitä noin lasketa, siis per huoneisto, vaan per osake, eli käytännössä per asunnon neliömetri. Ainoastaan, jos taloyhtiössä kaikki asunnot ovat samankokoisia, voidaan hinta ilmoittaa per huoneisto.
Vierailija kirjoitti:
Hintahan ei mene osakkeiden vaan asuinneliöiden perusteella (yleensä yhtiöjärjestyksissä kustannukset määräytyvät neliöiden eikä osakkeiden lukumäärän perusteella). Osakkeiden määrän perusteella taasen määräytyy äänioikeus yhtiökokouksessa
Kyllä usein näkee yhtiöjärjestyksissä, että pääomavastikkeet/rahoitusvastikkeet on osakeperusteisia.
123, voi olla näinkin. Mutta esim luulen, että enempi on neliöperusteisia.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä,
yhtiökokous oli eilen. Hallitus jatkoi suoraan yhtiökokouksen jälkeen omaa kokoustaan ja he päättivät, että tuo isännöitsijän ehdotus menee läpi. Remontit on tehtävä ja ne on laajasti kilpailutettu.
Me joudutaan etsimään syksystä eteenpäin perheelle väliaikaisasunto ja maksamaan siitä ja tämän lisäksi yhtiövastike (tai siis rahoitusvastike) nousee kaksinkertaiseksi. Lainaosuus tulee olemaan noin 140 000 euroa per huoneisto. Tätä ei tarvitse heti maksaa, kun maksetaan tuolla rahoitusvastikkeella. Tulee kyllä tekemään tosi tiukkaa, koska nykyinenkin yhtiövastike on ollut melkein 400 euroa. Rahoitusvastikkeen kanssa tulee olemaan melkein 800 euroa, joka on aivan järkyttävän iso summa meille.
Pohditaan tosissaan muualle muuttamista ja takkiin ottamista. Tästä asunnosta ei tässä kunnossa saa millään mitään järkevää hintaa, mutta ei oikein keksitä, miten muutenkaan selvittäisiin.
Niin ja ollaan asuttu tässä 8 vuotta. Isommista remonteista on ollut puhetta, mutta tyyliin "putkiston ja katon kunnon kartoitus". Nyt ne iski sitten kaikki päälle kerralla.
Heko Heko, yhtiökokous päättää ei hallitus, eli tarinasi ei ole totta
Vierailija kirjoitti:
150 tonnilla asuisin nykyisessä vuokra-asunnossani yli 15 vuotta. Mutta koska minulla on suurin piirtein tuo summa hyvin sijoitettuna, niin sen tuotoilla asun tässä hautaan asti. Voin vaihtaa asuntoa ja paikkakuntaa milloin haluan. Ikinä ei tarvitse remontoida tai stressata moisesta turhuudesta. Ei rahahuolia. Ei ikäviä yllätyksiä. Ei asunnon arvon laskua eikä arvonlaskuloukkua. Ei ikinä ahneita ja limaisia kiinteistönvälittäjiä. Ei huolta taloyhtiön hallituksen perseilyistä päätöstensä kanssa. Isot kertakustannukset maksaa joku muu kuin minä.
Hienoa kääntää asiat itselle hyvin päin, onnellisimpa he!
Pakko silti sanoa, että kiinteistönvälittäjiä ei tarvita välttämättä mihinkään. Me myytiin edellinen asunto itse, viikossa meni =) Pankista sai kaiken tarvittavan paperityöavun.
Ap ei nyt vieläkään vastannut että paljonko heillä on neliöitä? Pakko olla 100 neliötä tommosia hinnoilla. Ja myyntihinnan perusteella ei olla Helsingissä.
Huonosti suunniteltu remontit. Ei kaikkea voi tehdä yhdellä kertaa vaan täytyy ajoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Omistan 7 sijoitusasuntoa. Pidän kuitenkin vuokralla asumista ihan v-tun vajakkien touhuna, vaikka itse rikastun vuokrarahoilla ns. hyödyntämällä ihmisten typeryyttä.
Olen aina asunut omassa (kiitos vanhempien osakesijoitusten) ja vaurastunut 10 vuoden aikana 600k myymällä ja vuokraamalla asuntoja. Tuollainen 150k putkiremppa ei tunnu missään, mun kahteen sijoitusasuntoon tehtiin ne vaikka ne kustansi mulle yht. 70k, jonka maksoin pois puolessa vuodessa kiitos vuokrarahojen. Parempi se velanmaksu on mitä vuokralla asuminen sillä asunnon arvo nousee remonttien myötä. En voi käsittää miten joku voi heittää rahaa kankkulan kaivoon, kun omaan pääsee kiinni niin rikastuminen voi alkaa. Enkä ymmärrä mikseivät vanhemmat säästä lapselle asuntoon.
N30
Tyypillinen kultalusikka suussa syntyneen kermaperseen vuodatus. Asenteesi saattaisi olla hieman erilainen, jos et olisi saanut alkupääomaa vanhemmiltasi. Ikäsi puolesta sulla saattaisi olla ensiasuntosi (yksiö) velasta tällä hetkellä vielä puolet jäljellä. Jos siis olisit saanut säästettyä oman osuutesi, että olisit saanut lainan, maksettuasi samalla myös vuokraa ja mahdollisia muita lainoja.
Muuten 70k€ nettotulot vuokratuloista puolessa vuodessa vaatii, että niitä tulee noin 18000€/kk eli sulla pitää siis olla n 20-40 vuokra-asuntoa (eikä välttämättä edes riitä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistan 7 sijoitusasuntoa. Pidän kuitenkin vuokralla asumista ihan v-tun vajakkien touhuna, vaikka itse rikastun vuokrarahoilla ns. hyödyntämällä ihmisten typeryyttä.
Olen aina asunut omassa (kiitos vanhempien osakesijoitusten) ja vaurastunut 10 vuoden aikana 600k myymällä ja vuokraamalla asuntoja. Tuollainen 150k putkiremppa ei tunnu missään, mun kahteen sijoitusasuntoon tehtiin ne vaikka ne kustansi mulle yht. 70k, jonka maksoin pois puolessa vuodessa kiitos vuokrarahojen. Parempi se velanmaksu on mitä vuokralla asuminen sillä asunnon arvo nousee remonttien myötä. En voi käsittää miten joku voi heittää rahaa kankkulan kaivoon, kun omaan pääsee kiinni niin rikastuminen voi alkaa. Enkä ymmärrä mikseivät vanhemmat säästä lapselle asuntoon.
N30
Tyypillinen kultalusikka suussa syntyneen kermaperseen vuodatus. Asenteesi saattaisi olla hieman erilainen, jos et olisi saanut alkupääomaa vanhemmiltasi. Ikäsi puolesta sulla saattaisi olla ensiasuntosi (yksiö) velasta tällä hetkellä vielä puolet jäljellä. Jos siis olisit saanut säästettyä oman osuutesi, että olisit saanut lainan, maksettuasi samalla myös vuokraa ja mahdollisia muita lainoja.
Muuten 70k€ nettotulot vuokratuloista puolessa vuodessa vaatii, että niitä tulee noin 18000€/kk eli sulla pitää siis olla n 20-40 vuokra-asuntoa (eikä välttämättä edes riitä)
Jep, tällaisilla ihmisillä ei ole tietoisuutta todellisuudesta. Usein mulkkuja ovat olentoina, poikkeuksia toki on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N30
Mulla on vanhemmat eronneet, toinen tuhlaa omat rahansa ja toista sairaseläkkeellä olevaa minä tuen taloudellisesti. Että tosiaan, eivät sitten ostaneet mulle kämppää kun kotoa läksin. Tiesitkö että perheitä on rikkaita ja köyhiä, ja keskituloisia jotka mieluummin käyttävät rahaa esim autoihin kuin lastensa asuntoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vaikea saada tuollaista myytyä nyt. Ainakin asunnon hinta laskee, kun on niin kalliita remontteja tiedossa.
Niin eikä siellä voii asua remontin aikana. Iso remppa voi kestää 3 kk ja venyä vähän, eli 4 kk. Lisäksi vaikka asunto on asuinkelpoinen, se ei yleensä ole edelleenkään valmis, vaan usempi pikkujuttu on tekemättä tai pitää korjata. Saa soitella ja aina eri aliurakoitsija/johonkin keskittynyt duunari tulee korjaamaan yhden jutun. Lopulta voi mennä 5-6 kk ennenkuin on kaikki valmista.
Lisäksi jos otat sen kilpailutuksessa voittaneen kylpyhuoneen, niin saat vanhojen arabian pönttöjen ja lavuaarien tilalle jotain kiinassa valmistettua paskaa, jossa on surkeat pinnoitteet ja helposti rikkontuvat mekanismit, joiden korjausarja maksaa tietenkin enemmän kuin uusi pönttö. El osta itse siihen ainakin kunnon pöntöt ja lavuaarit, kun remnontti muutenkin maksaa maltaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N30
Mulla on vanhemmat eronneet, toinen tuhlaa omat rahansa ja toista sairaseläkkeellä olevaa minä tuen taloudellisesti. Että tosiaan, eivät sitten ostaneet mulle kämppää kun kotoa läksin. Tiesitkö että perheitä on rikkaita ja köyhiä, ja keskituloisia jotka mieluummin käyttävät rahaa esim autoihin kuin lastensa asuntoihin?
Kyllä tiedän, mutta varmaankin tarkoitit kysymyksesi tuolle, jolle minä kommentoin?
Vierailija kirjoitti:
Ap ei nyt vieläkään vastannut että paljonko heillä on neliöitä? Pakko olla 100 neliötä tommosia hinnoilla. Ja myyntihinnan perusteella ei olla Helsingissä.
Voisiko olla niin, että Ap asuu jossain talossa, missä kaikilla muilla on pienet huoneistot ja Ap asuu itse jossain isossa ullakkohuoneistossa. Siinähän käy tietenkin niin, että kaikki äänetävät yhtiökokouksessa, että remontti maksetaan nelijöiden mukaan, ja Ap maksaa sitten periaatteessa useamman vessan rakennuskustannukset. Tulee sairaan kalliiksi asua jossain penthousessa, jos koko talo on muuten pelkkiä yksiöitä.
Ekasta viestistä asti on ollut selvää, että aloittaja koijjaa! 😉
Vierailija kirjoitti:
Ekasta viestistä asti on ollut selvää, että aloittaja koijjaa! 😉
Onko tämä "koijata" joku slangisana? En ole koskaan aiemmin kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä,
yhtiökokous oli eilen. Hallitus jatkoi suoraan yhtiökokouksen jälkeen omaa kokoustaan ja he päättivät, että tuo isännöitsijän ehdotus menee läpi. Remontit on tehtävä ja ne on laajasti kilpailutettu.
Me joudutaan etsimään syksystä eteenpäin perheelle väliaikaisasunto ja maksamaan siitä ja tämän lisäksi yhtiövastike (tai siis rahoitusvastike) nousee kaksinkertaiseksi. Lainaosuus tulee olemaan noin 140 000 euroa per huoneisto. Tätä ei tarvitse heti maksaa, kun maksetaan tuolla rahoitusvastikkeella. Tulee kyllä tekemään tosi tiukkaa, koska nykyinenkin yhtiövastike on ollut melkein 400 euroa. Rahoitusvastikkeen kanssa tulee olemaan melkein 800 euroa, joka on aivan järkyttävän iso summa meille.
Pohditaan tosissaan muualle muuttamista ja takkiin ottamista. Tästä asunnosta ei tässä kunnossa saa millään mitään järkevää hintaa, mutta ei oikein keksitä, miten muutenkaan selvittäisiin.
Niin ja ollaan asuttu tässä 8 vuotta. Isommista remonteista on ollut puhetta, mutta tyyliin "putkiston ja katon kunnon kartoitus". Nyt ne iski sitten kaikki päälle kerralla.
No ei se kyllä ihan noin mene, ainakaan lain mukaan. Ensinnäkin hallitus on se, joka esittää asian yhtiökokoukselle eli osakkaille. Ei isännöitsijä. Käytännössä se toki voi olla isännöitsijä, joka sen "esittelee" ja jos on huono hallitus, niin isännöitsijä voi viedä mielensä mukaan, mutta se on sitten osakkaiden syy, jos ovat sellaisen hallituksen valinneet. Eli hallitus tuo esityksen yhtiökokoukselle, joka päättää tehdäänkö ja miten tehdään. Yhtiökokouksen tulee vaatia perustelut esitykselle, niin että tietävät mistä päättävät.
Yhtiökokouksen jälkeen kyllä hallitus yleensä kokoontuu, sitä kutsutaan järjestäytymiskokoukseksi, jossa mm. yhtiökokouksessa valittu hallitus valitsee keskuudestaan puheenjohtajan. Hallitus toki voi kokoustaa samassa muistakin asioista, esimerkiksi yhtiökokouksen päättämien asioiden toimeenpanosta. Hallituksella ei lain mukaan ole toimivaltaa päättää noin isosta remontista vaan se vaatii yhtiökokouksen päätöksen.
Jos olette asuneet jo 8 vuotta samassa asunnossa, olette TODELLA huonosti perillä taloyhtiön asioista ja ylipäätään osakkeenomistajan oikeuksista ja vastuista. Tuon remontin on pitänyt näkyä viisivuotissuunnitelmassa jo monena vuonna eikä tuollaisiin ryhdytä suin päin, ellei ole sattunut jotain isoja vesivahinkoja, joiden yhteydessä on todettu että putkiremonttiin pitää ryhtyä kiireellisenä. Tällöin asian kanssa on selvästi viivytelty liian pitkään ja niiden vahinkojen on jo pitänyt kertoa, että tulossa on iso remontti. Lisäksi putkiremonttia ei kovin lyhyellä aikataululla yleensä tehdä, vaan sitä edeltää ensin hankesuunnittelu (jossa päätetään miten tehdään, mitä tehdään ja etsitään vaihtoehdot), toteutussuunnittelu (hankesuunnittelun pohjalta valitusta menetelmästä tehdään tarkat tekniset suunnitelmat, joiden pohjalta kilpailutetaan urakoitsijat) ja vasta sitten päätetään että remontti käynnistyy ja valitaan urakoitsija. Kyllä vanhoissa taloissa siihen pitää varautua, että tietyin väliajoin joudutaan tekemään isoja remontteja. Perinteisellä tavalla tehty putkiremontti antaa käyttöikää noin 50 vuotta, kylpyhuoneet kestävät siitä noin puolet.
Jos asuntonne on yli 100 m2 ja samalla tehdään kattoremonttiakin ja asunto on pääkaupunkiseudulla niin kyllä, hinta voi olla 150k. Putkiremontti Helsingissä on helposti 100 €/m2, kun se tehdään perinteisellä tavalla. Sitten on sukituksia ja muita vastaavia "pikaremontteja", mutta jos kylpyhuoneet on vanhoja, on ne uusittava kuitenkin ja perinteinen putkiremontti voi olla ajan kanssa kustannustehokkain.
Myynnille putkiremontin alku on huono aika. Ostajat haluavat helposti tinkiä asunnosta koko putkiremontin hinnan, vaikka se ei kovin asiallinen lähtökohta olekaan, sillä kyllä asunnon arvo remontista selkeästi nousee. Ei koko remontin hintaa, mutta helposti esim. puolet. Onhan silloin taloyhtiön putkisto kunnossa, kylpyhuonetilat uusittu eikä niiden osalta remontteja ole näkyvissä muutamaan kymmeneen vuoteen.
Terveisin ison taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa ku ihmisille on aina niin tärkeää omistaa jotain, ilmeisesti joku statussymboli ja leuhkimisen aihe joku asunnon ostaminen/omistaminen.
onneks ite asun vuokralla ok-talossa, vasta on käyny vuokranantaja asentamassa uuden jääkaapin ja lieden ja kesällä käy asentamassa uuden lämminvesivaraajan. Vuokra pysyy samana. Mun ei tartte ku elää ja nauttia.
Kärsikää te vaan putkirempoistanne, asunnon arvon laskuista, tappiolla myymisistä, remppaus ja korjauskuluista, pitkistä myynti ajoista ja kaikesta muusta. Mutta hei, tärkeintähän on että omistaa seinät 😂
Hullulla huvit halvat, idiootilla ilmaiset.
Olen 64-vuotias, asun maaseutukaupungissa, jossa kunnalliset vuokra-asunnot ovat per seestä, yksityistä en edes harkitsisi, mitäpä minä naapurille omaisuutta keräämään.
Pointti on se, että asumismuodon valintaan vaikuttaa monet syyt, missä asuu, minkä ikäinen on, onko työtä vai ei, jne.
Olen asunut omistusasunnossa 20-vuotiaasta, velaton olen ollut yli 20 v, koko ajan töissä, voit laskeskella, mitä olen voinut sijoittaa ja pistää sivuun. Historia kaksiosta omakotitalon kautta nykyiseen uudehkoon rivarikolmion, yksin asun. Lapsilleni olen opettanut saman kaavan, ei vuokralle slummeihin ja eikä vieraalle omaisuutta kerryttämään.
Ja loppuviimeksi, aivan varmasti sinä vuokrassa ne ostokset maksat, ja aika monta asuntosi omistajan oman asunnon remonttia myös.
Eipä minulla muuta. 😏
Miksi sen pitäisi mua ärsyttää jos joku rikastuu asuntoa vuokraamalla? Ei se multa ole pois vaikka vuokranantajani olisi miljonääri. Pärjään oikein hyvin omilla tuloillani ja on hyvä talo missä asua, miksi siis valittaisin 😄
Rakennuksen eri osien ja järjestelmien kestoiät saa selville Rakennustietosäätiön KH-kortistosta. Vesijohtojen ja viemäreiden vaihtoväli on 40-50 vuotta.
Täällä sanottiin että hallituksen pitää kilpailuttaa remontit. Totta. Meillä tehtiin ikkunaremppa ja tarjous pyydettiin 5 eri firmasta. Ainoastaan 2 firmaa vastasi tarjouspyyntöön ja niistäkin toinen halusi vaan entisöidä vanhat ikkunat. Valinta oli sangen helppo, oli otettava se firma joka ylipäätään suostui tulemaan. Ei tuo kilpailuttaminenkaan aina niin helppoa ole. Ja tämä tapahtui keskisuuressa kaupungissa.