Me oikeasti tarvitsemme sen perustulon.
Nyt on aika äänestää siitä, se on yksi seuraavan hallituksen tärkeimmistä tehtävistä.
Perustulo mahdollistaa joustavasti yrittämisen, pätkätyöllisymisen ja perhevapaat.
Kommentit (562)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomella olisi varaa tähän perustuloon niin olisin teidän kanssa sitä tukemassa, mutta kun ei ole varaa.
Se korvaa työttömyystuen, täsmälleen sama raha. Meillä on siihen aivan hyvin rahaa. Suurin osa nykypätkätöistä ovat palkkatuettuja eli valtio kustantaa puolet köyhän työläisen palkasta joten olemme jo Kreikan malliin menossa jokatapauksessa. Perustulo pistäisi siihenkin katkon.
Ei ole varaa, koska sittenhän tuota tukea saisivat niin työttömät, opiskelijat, perhevapaalla ym olevat. Ja ei niitä asumistukia kuitenkaan poistetaisi, joten määrät tukiin kasvaisivat ja ihmisten ei enää tarvitsisi edes hakea töitä. Voisivat vaan elää tukien varassa vierailemata kertaakaan kelalla tai työtoimistossa.
Hyvä! Oikein hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Tässä yhteiskunnassa on huomattavasti tärkeämpiäkin kohteita kun työikäisten ja työkykyisten ihmisten perustoimeentulo.
T. Suojatyöpaikassa henkseleitään paukutteleva hemmoteltu ihminen joka ei eläessään ole oikeita rankkoja töitä tehnyt. Et selvästi ole perillä nykytyömarkkinoista jos luulet että töiden löytäminen ja ennenkaikkea TYÖPAIKAN PITÄMINEN on helppoa. Ei pätkätöillä paljoa perheitä perustella ja asuntolainoja nostella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaunis ajatus mut mistähän meinataan rahat ottaa..
Hienoa kouluttaa itsensä hyvään ammattiin ja tehdä töitä sen eteen että saa sellaisen palkan jolla elättää itsensä ja perheensä ja samalla maksaa kovaa veroa siitä että toiset loisivat ja saavat vastikeettomasti rahaa. Nyt jo maksan ihan liikaa veroja suhteessa tuloihin enkä todellakaan halua maksaa lisää siitä että jollekin mahdollistetaan ilmainen tulo.
Etkö tajua, että nuo summat maksetaan jo nyt? Perustulomallissa säästettäisiin tukiin vielä nykyisten byrokraattien palkat, lomakkeet ja tilavuokrat. Ja ihmisten lyhyet työllistymiset tulisivat mahdollisiksi.
Jos ketuttaa, ryhdy downsiftaamaan. Ei se niin hauskaa ole pienillä tuilla. Itse asiassa on iso ero, saatko joka kuussa 2000 enemmän vai vähemmän. Kannattaa kokeilla, jos noin kovasti mietityttää.
Ai mistä säästettäisiin? Tämä pieni määrä työntekijöitä siirtyisi myöskin tukien pariin ja valtio saisi vähemmän veroja, kun heille ei makseta edes palkkaa enää. Mistä tulee siis säästöt?
Tiedätkö, mistä raha tulee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa, koska sittenhän tuota tukea saisivat niin työttömät, opiskelijat
Tässä hallituksessa laki jo muutettiin että aikuisopiskelijat saavat työttömyystukea opintotuen sijaan. Hupsista, kannattaisi olla perillä asioista.
Joo, AIKUISOPISKELIJAT. Eivät normiopiskelijat. Nämä normiopiskelijat saavat opintotukea, mutta sitten saisivat huomattavasti suurempaa määrää rahaa, kun perustulo tulisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kannatan perustuloa lämpimästi, vastikkeettomana. Olen itse työelämässä, ollut nuoresta saakka keskeytyksettä (jos äitiyslomia ei lasketa), mutta olen vahvasti perustulon kannalla. Se vapauttaa ihmiset turhasta TE-keskus-KELA-rumbasta, joka sivusta seuratenkin on aikamoisen uuvuttavaa ja turhauttavaa, ja mahdollistaa helpommin lyhyidenkin työsuhteiden tai keikkatöiden vastaanottamisen ilman joutavanpäiväistä ilmoittelukarusellia.
Lisäksi se antaisi välivuotta pitäville, koulujen pääsykokeisiin valmistautuville nuorille opiskelurauhan.
Minä maksan jo nyt veroja mm. tämän TE-keskus-KELA-härdellin ylläpitämiseen - eivätkös kulut sillä puolen ainakin jonkin verran kevenisi perustulon myötä? Eikä minua ole koskaan sylettänyt maksaa veroja. Kannatan!
Minä olen joutunut olemaan valmistumisen jälkeen työttömänä, eikä se "rumba" oikeasti ole niin kamalaa kuin väitetään. Kerran kuussa täytät netissä lomakkeen ja silloin tällöin työkkärin tehtäviä
Onpa hirveä urakka ihmiselle, jolla on päivät pitkät aikaa... Olen huomannut, että eniten "rumbasta" valittavat ne, joilla ei mitään halua ole koskaan työllistyäkään. Nähdään itsensä uhrina, jota yhteiskunta kiusaa sen sijaan, että tajuttaisiin, että joku ne korvaukset joutuu pulittamaan raatamalla päivät pitkät. On se kamalaa, että joutuu jonkun selvityksen tai tehtävän tekemään silloin tällöin sen eteen, että raha tippuu suoraan tilille. Tällainen etuoikeutettu asema on hyvin harvinainen maailman mittakaavassa!Jos olet työttömänä vain vähän aikaa ja olet terve, ei "rumba" varmasti vaativaa olekaan.
Jos on niin sairas ettei muutamiin napin painalluksiin kykene, niin ei pitäisi olla työmarkkinoiden käytettävissä ollenkaan. Silloin kuulutaan jo jonkun muun tukimuodon piiriin. Tuota en oikein ymmärrä miten ajan kuluminen vaikuttaa siihen, miten rankkaa nuo muutaman asian hoitamiset ovat?
No sepä se, vaan kun ei pääse. Mä kuuluisin lääkärini mielestä sairauseläkkeelle (aivovamma jonka seurauksena epilepsia, motoriikka takkuaa, liikkuminen vaikeaa. Lisäksi kovia kipuja ja väsyn erittäin helposti), mutta Kela on sitä mieltä, että ei kuule käy ja joudun olemaan työnhakijana turhaan. Se työ minkä voin ottaa vastaan täytyy olla todella joustava työajoissa, lyhyet päivät, hyväksyä että mulla tulee paljon poissaoloja ja olla joku siisti toimistotyö, johon pääsee ilman alan koulutusta.
Tämä on oikeasti iso ongelma roikottaa työkyvyttömiä kortistossa. Mulla on vähän sama tilanne. Kaksi ammattia löytyy mutta tapaturman seurauksena en voi kumpaakaan niistä tehdä. En pysty edes kirjoittamaan käsin omaa allekirjoitusta. Työllistyminen tulee olemaan todella vaikeaa. Käteni ei kestä edes toimistotyötä kuin ehkä osa-aikaisesti. Olen onneksi vielä kuntoutustuella mutta pelottaa todella tulevaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se taas rahoitetaan ajamalla verotus sille tasolle että palkansaajielle jää sama käteen kuin nyt.
Miksi veroprosenttia pitää nostaa jos köyhät saavat saman verran rahaa mitä nyt? 2000 euron tuloraja jonka ylittyessä perustulo verotetaan 100% pois, eli ei keskiluokka- ja yläluokka sitä perustuloa saa kuin paperilla.
Koska työssäkäyvätkin saisivat perustuloa. Kaikki aikuiset kansalaiset.
Ainoa malli jossa on oikeasti järkeä, on semmoinen missä kaikki muut tuet korvataan perustulolla. Ei mitään tulorajoja, ei mitään laskentaa, ei mitään porsaanreikiä, ei mitään turhaa byrokratiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtana pitäisi olla, että ihminen elättää itsensä ja poikkeuksellisia tilanteita varten yhteiskunts tukee. Perustulo on tästä nurinkurinen: kaikki saavat olemassaolonsa vuoksi vastikkeettomasti rahaa. Minusta se antaa täysin väärän viestin siitä, mikä on oikein.
Aika luterilainen näkemys.
Minun ihannemaailmassa robotit tekisivät kaikki työt ja ihmiset keskittyisivät tekemään jotain kivempaa.
Mites on käynyt tietokoneiden kanssa? Työtätekevät tekevät nyt väh. 2 työt, kun se tietokone jouduttaa hommia. Ainoa vaan, että aivot ja hartiat on jumissa ison työtaakan alla. Eivät ole vielä evoluutioituneet tietokoe-aikaan.
Pian suuri osa tyhjänpäiväisistä konttoritöitäkin saadaan automatisoitua. Ihmiset tekee valtavasti rutiinityötä, jonka voisi hoitaa ihan hyvin koneella.
En ymärrä tuota työn jalustalle nostamista. Kyllä minulla olisi parempaakin tekemistä kuin työ, jos elinkustannukset saisi hoidettua jotenkin muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kannatan perustuloa lämpimästi, vastikkeettomana. Olen itse työelämässä, ollut nuoresta saakka keskeytyksettä (jos äitiyslomia ei lasketa), mutta olen vahvasti perustulon kannalla. Se vapauttaa ihmiset turhasta TE-keskus-KELA-rumbasta, joka sivusta seuratenkin on aikamoisen uuvuttavaa ja turhauttavaa, ja mahdollistaa helpommin lyhyidenkin työsuhteiden tai keikkatöiden vastaanottamisen ilman joutavanpäiväistä ilmoittelukarusellia.
Lisäksi se antaisi välivuotta pitäville, koulujen pääsykokeisiin valmistautuville nuorille opiskelurauhan.
Minä maksan jo nyt veroja mm. tämän TE-keskus-KELA-härdellin ylläpitämiseen - eivätkös kulut sillä puolen ainakin jonkin verran kevenisi perustulon myötä? Eikä minua ole koskaan sylettänyt maksaa veroja. Kannatan!
Minä olen joutunut olemaan valmistumisen jälkeen työttömänä, eikä se "rumba" oikeasti ole niin kamalaa kuin väitetään. Kerran kuussa täytät netissä lomakkeen ja silloin tällöin työkkärin tehtäviä
Onpa hirveä urakka ihmiselle, jolla on päivät pitkät aikaa... Olen huomannut, että eniten "rumbasta" valittavat ne, joilla ei mitään halua ole koskaan työllistyäkään. Nähdään itsensä uhrina, jota yhteiskunta kiusaa sen sijaan, että tajuttaisiin, että joku ne korvaukset joutuu pulittamaan raatamalla päivät pitkät. On se kamalaa, että joutuu jonkun selvityksen tai tehtävän tekemään silloin tällöin sen eteen, että raha tippuu suoraan tilille. Tällainen etuoikeutettu asema on hyvin harvinainen maailman mittakaavassa!Jos olet työttömänä vain vähän aikaa ja olet terve, ei "rumba" varmasti vaativaa olekaan.
Minä seurasin reilun vuoden ajan yhden nuoren seikkailuja Kelan ja TE-toimiston kanssa, ja kyllä se aikamoista säätöä oli. Ensin piti perustella kaiken maailman asiat, miksi ei ole töissä tai koulussa, sitten tuli työttömyyskorvaukselle hylky. Siinä kohtaa piti alkaa hakea toimeentulotukea - kovasti piti selvityksiä tehdä (asumistukea hän sai, kun oli siitäkin tehnyt selvityksiä), ja koska hänellä on koko ajan kova pyrkimys päästä töihin ja myöhemmin opiskelemaan, pitää varmuuden vuoksi vähän väliä kysellä Kelalta, mitä lyhyistä työpätkistä saatu palkka vaikuttaa toimeentulotukeen ja huolehtia koko ajan siitä, että kaikki ansiot tulee selvitettyä, ettei tarvitse maksella takaisin. Kyllä se on aika uuvuttavaa varsinkin, kun siinä samassa yrittää valmistautua niihin pääsykokeisiin. Mikäli hänellä(kin) olisi ollut perustulo, hän olisi todennäköisesti tullut toimeen ilman toimeentulotukea ja asumistukeakin, mitään ei olisi tarvinnut isommin ilmoitella, vaan hän olisi voinut aika huoletta ottaa työkeikkoja silloin tällöin ilman, että niistä pitää erikseen ilmoittaa ja miettiä, mitä joutuu makselemaan takaisin vai joutuuko. Kaikilla työttömillä kun ei ole päivät pitkät aikaa - mm. tuosta luku-urakasta johtuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa kouluttaa itsensä hyvään ammattiin ja tehdä töitä sen eteen että saa sellaisen palkan jolla elättää itsensä ja perheensä ja samalla maksaa kovaa veroa siitä että toiset loisivat ja saavat vastikeettomasti rahaa. Nyt jo maksan ihan liikaa veroja suhteessa tuloihin enkä todellakaan halua maksaa lisää siitä että jollekin mahdollistetaan ilmainen tulo.
Etkö tajua, että nuo summat maksetaan jo nyt? Perustulomallissa säästettäisiin tukiin vielä nykyisten byrokraattien palkat, lomakkeet ja tilavuokrat. Ja ihmisten lyhyet työllistymiset tulisivat mahdollisiksi.
Jos ketuttaa, ryhdy downsiftaamaan. Ei se niin hauskaa ole pienillä tuilla. Itse asiassa on iso ero, saatko joka kuussa 2000 enemmän vai vähemmän. Kannattaa kokeilla, jos noin kovasti mietityttää.
Ai mistä säästettäisiin? Tämä pieni määrä työntekijöitä siirtyisi myöskin tukien pariin ja valtio saisi vähemmän veroja, kun heille ei makseta edes palkkaa enää. Mistä tulee siis säästöt?
Tiedätkö, mistä raha tulee?
Tiedän. Tiedätkö sinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
etenkin asumistuesta, joka vääristää markkinoita ja nostaa hintoja.
Asumistuki on maksimissaan 310 euroa, ei se niitä korota. Vuokrarajat kunnittain viilataan sen mukaan mikä Toimeentulotuen hyväksyttyjen asumismenojen yläraja on. Tampereella se on 572 joten suurin osa yksiöistä ovat sen noin 540-550 euroa kuussa.
Asumisen tukia nekin ovat mitä maksetaan toimeentulon kylkiäisenä asumismenoja asumistuen lisäksi.
Koetapa selitellä se Kelalle koska se on eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, AIKUISOPISKELIJAT. Eivät normiopiskelijat. Nämä normiopiskelijat saavat opintotukea, mutta sitten saisivat huomattavasti suurempaa määrää rahaa, kun perustulo tulisi?
Voi ei! Teinit joiden tuet ovat jo valmiiksi pienennetyt koska ovat alaikäisiä, he saattavat saada TYÖTTÖMYYSTUEN VERRAN RAHAA jopa kolmen vuoden ajaksi! Nyt kyllä koko Suomi menee konkurssiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se taas rahoitetaan ajamalla verotus sille tasolle että palkansaajielle jää sama käteen kuin nyt.
Miksi veroprosenttia pitää nostaa jos köyhät saavat saman verran rahaa mitä nyt? 2000 euron tuloraja jonka ylittyessä perustulo verotetaan 100% pois, eli ei keskiluokka- ja yläluokka sitä perustuloa saa kuin paperilla.
Ainoa malli jossa on oikeasti järkeä, on semmoinen missä kaikki muut tuet korvataan perustulolla. Ei mitään tulorajoja, ei mitään laskentaa, ei mitään porsaanreikiä, ei mitään turhaa byrokratiaa.
Juuri näin ja nimen omaan niin että ei ole mitään tulorajaa jossa verotus muuttuu, vaan tasa vero.
Silloin työn tekeminen kannattaa aina, eikä ole mitään tulo tai veroleikkureita jotka syö toimeliaisuuden hyödun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä yhteiskunnassa on huomattavasti tärkeämpiäkin kohteita kun työikäisten ja työkykyisten ihmisten perustoimeentulo.
T. Suojatyöpaikassa henkseleitään paukutteleva hemmoteltu ihminen joka ei eläessään ole oikeita rankkoja töitä tehnyt. Et selvästi ole perillä nykytyömarkkinoista jos luulet että töiden löytäminen ja ennenkaikkea TYÖPAIKAN PITÄMINEN on helppoa. Ei pätkätöillä paljoa perheitä perustella ja asuntolainoja nostella.
Sisälukutaito on yliarvostettu ominaisuus...
T. itse opiskelunsa maksanut, pätkätöitä tehnyt ihminen joka on nyt vihdoin ja viimein saanut vakituisen työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette ymmärrä, että tuo on jo nyt tilanne. Ei perustulo tule muitten tukien päälle, vaan korvaa ne.
Joillakin ei vaan ole kykyä ymmärtää kuulemaansa ja lukemaansa. Perustulo täytyy luonnollisesti katsoa sille tasolle että se vastaa nykyisiä tukia, mutta vastikkeetta ja ilman tarveharkintaa. Se taas rahoitetaan ajamalla verotus sille tasolle että palkansaajielle jää sama käteen kuin nyt.
Karkeasti ottaen homma menee siten että perustulo on luokkaa 900€/kk ja tuon päälle saaduista palkkatuloista noin 50% tasavero.
Kuka haluaa maksaa 50% veroa? ei helvetti
Jos vero tuo kaikkea hyvää, niin miksi ei? Raha on pelkkää peliä.
En ole perehtynyt asiaan sen kummemmin, mutta tuli mieleen, että jos tietty summa maksettaisiin perustuloa kaikille, jotka ovat esim yli 25v, työttömille, työssäoleville , opiskelijoille, joiden tulot/palkka ei ylitä x summaa, samoin eläkeläisille. Perustulo voisi olla pienempi kuin on ollut esillä. Esim 400-600e/kk.
Mm työeläkeläisethän ovat menettäneet satasia jopa n 500e kk, kun Lipponen leikkasi eläkeläisiltä 90-luvun alussa ja otettiin käyttöön ns taitettu indeksi.
Lopetettaisiin leskeneläkkeet mieluummin ja tilalle perustulo jos kriteerit täyttyvät.
En ymmärrä mitä pelkäät kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, jotta voidaan lopettaa kaikki muut tuet, etenkin asumistuen.
Ei tietenkään asumistukea! Ihmisen pitää asua jossakin!
Asumiskulut tietysti sisältyy perustuloon. Nythän koko asumistuki on pelkkää tulonsiirtoa pienituloisilta asuntosijoittajille. Kun asuminen olisi perustulossa ja tuen saaja päätää itse että paljonko on valmis asumisesta maksamaan, niin mistä tahansa läävästä ei enää nyhdetä tonnin vuokraa.
Jauhat samaa koko ajan! Lopeta! Sinun ideologisen näkemyksesi takia ei aleta tappamaan suomalaisia kylmyyteen talvella. Sori vaan!
Eihän tuen taso olisi perustulossa edes muuttumassa. Miten se tapattaa ihmiset kylmää, jos nytkin voi elää?
900€/kk on suunnilleen samaa tasoa kuin nyt toimeentulotuki ja asumistuki tulottomalle ihmiselle. Vuokrat sen sijaa voisi laskea kun tuen saaja joutuisi itse arvioimaan että mistä asunnosta on valmis maksmaan minkäkin verran, koska asumisen osuudesta säästetty raha jää itselle käytettäväksi muihin menoihin.
Luuletko ihan oikeasti, että tuloilla elävät valitsevat asunnot tyyliin "otetaan nyt se kallein koska mä haluun?" Kyllä sitä nytkin ihmsiet pyrkivät etsimään sen halvimman asunnon, mutta jos et tätä vielä tiennyt niin niitä halpoja asuntoja kun ei vaan ole. Sitten on PAKKO ottaa vähän kalliimpi välillä, jos ei halua kadulle.
Huvittaa, kun on kovin monia, jotka luulevat perustulon tulevan muiden tukien päälle... tai sitten asenne on, että se on jotenkin heiltä pois, vaikka itsekin sitä saisivat.
Perustulon kautta muut tuet saadaan lähes kokonaan pois ja paperirumbat, toimistokulut (ja toimistot) jne. Selvää säästöä verrattuna nykyiseen. Ilmeisesti säästö ei kuitenkaan kelpaa ja halutaan maksaa lisää veroja ja ns. veroluonteisia maksuja nykyisen tukihimmelin ylläpitämiseen ja kasvattamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me saadaan avomiehen kanssa 400 e
No ette varmasti saa, Asumistuki korvaa 80% asumiskustannuksista aina 400 euron maksimirajaan asti, eli noin 310 euroa.
No kyllä saadaan!
Vuokra (Helsingissä) 850 e ja asumistuki 411,33 euroa.
Katso vaikka laskurissa. 🤗
Laskurin mukaan syksyllä nousee 600 euroon. Tulot opintoraha 250 e x 2 sekä n. 900 e palkkatuloja = asumistuki 600 e.
Vierailija kirjoitti:
Niin, siihen parin tonnin tulorajaan asti, sitä ylemmäs et saa mitään. Tämä oli se malli mitä Suomessa testattiin ja millä todennäköisimmin tulevaisuudessa mennään. Sinun "tonni kaikille!"huuhaasi ovat täysin irrelevantteja koska se ei ole se perustulo mitä Suomessa pusketaan.
Eihän tuen taso olisi perustulossa edes muuttumassa. Miten se tapattaa ihmiset kylmää, jos nytkin voi elää?
900€/kk on suunnilleen samaa tasoa kuin nyt toimeentulotuki ja asumistuki tulottomalle ihmiselle. Vuokrat sen sijaa voisi laskea kun tuen saaja joutuisi itse arvioimaan että mistä asunnosta on valmis maksmaan minkäkin verran, koska asumisen osuudesta säästetty raha jää itselle käytettäväksi muihin menoihin.