Mihin nykyään oikein tarvitsee työssäkäyntiä ja rahaa, kun yhteiskunta maksaa lähes kaiken?
Kun ihmisillä on keskimäärin vähän kaikkea. Bulkkivaatteita saa halvalla. Rahoitus asuntoon tulee yhteiskunnan taholta, jos ei ole varaa.
Olen itse tilanteessa, jossa tulot kohtuulliset. Asun omistusasunnossa. Kuukausittaisia asumismenoja yhtiövastikkeen muodossa. Shoppailen harvoin. Rahaa jää joka kuukausi vähän säästöön. Aikaa harrastuksiin liian vähän.
Eräs tuttavani on muuten samassa tilanteessa, mutta hän on työtön. Asuu kivassa asunnossa, joka on samankokoinen. Shoppailee melko paljon ja syö ravintoloissa viikoittain 2-3 kertaa. Pyytää usein syömään ravintolaan ja joudun toppuuttelemaan. Hänelle ei jää juurikaan säästöön, mutta saa joka kuukausi työttömyystukea ja asumistukea. Ehtii harrastaa ja tehdä vapaa-ajalla omia juttuja.
Eri tilanne ja eri tulot, mutta materiaalinen elämä muutoin hyvin samanlaista. Kulttuurinen ja sosiaalinen elämä hänellä jopa monipuolisempaa. Monessa mielessä työtön tuttavani elää jopa minua leveämmin.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Minä saan työmarkkinatukea 750€ kuussa verojen jälkeen.
Teen vielä karkeasti nelisen työpäivää kuussa "keikkaa" josta saan lähes 300€ lisää.
Eli 1050€ neljällä työpäivällä kuussa :)
Ei paljo kannata kokopäivätyö...
Lisään vielä, että asumistukeakin tulee yli 300€ / kk.
”Joo huono eläke.
Olen tehnyt töitä vuodesta 73 eli 48 vuotta, eläke tonnin pinnas.
Ikänsä laiskotellut työtön saa takuueläkkeen lähes 800.
Ei ole minusta reilua.
Tiedän että on oma valinta.
Jatkan vieläkin työntekoa omasta tahdostani.”
Minusta kauheinta on, ja tulevaisuuden kannalta kestämätöntä, että tuohon takuueläkkeeseen ovat oikeutetut kaikki Suomessa tavalla tai toisella viisi vuotta oleskelleet. Töitä ei tarvitse tehdä, joten tämäkin toimii vetovoimatekijänä maailman kansoille.
Vierailija kirjoitti:
Työttömien edut ovat todella liian suuret, mutta niitähän on pakko pienentää Suomen velkaantumisen vuoksi. Kannatan ehdottomasti töissä käymistä. Saa itsekunnioitusta, sosiaalisia suhteita ja elämän hallintaa. Työn kautta kertyy myös eläke.
Miksi työttömien edut on liian suuret? Työttömyyskorvaus on vuodessa 6450e.Lapsilisä kolmesta lapsesta tähän päälle 330e.kk.Laskujen jälkeen elämiseen jää viisihenkiselle perheellemme,ruokaan ja huvituksiin ja vaatteisiin,matkailuun ym. 300-600e.kk. Yleisin kk.käteen jäävä raha on 400e.Miksi perheemme saa mielestäsi liikaa tukia? Töitä ei vaan kaikille riitä.
Muistetaanhan sitten myös,että kaikki työttömät eivät saa toimeentulotukea tai asumislisää.
Saan työttömänä puhtaana käteen 275e asumistuki. 494e alennettu työmarkkinatuki. Ja 225e toimeentulotuki. Yhteensä siis 994e verojen jälkeen.
Vuokra on 530e + 18e vesimaksu. Nettiin menee 50e (200/10 MB), puhelinliittymään sekä puhelimen kuukausimaksuun (edellinen 6v vanha puhelin hajosi niin piti ostaa uusi) 35e.
Tästä jää 361 euroa kuukaudessa kaikkeen muuhun. Pelkästään ruokaan menee n. 230e. En osta mitään prosessoitua roskaruokaa, en käytä alkoholia, en syö ravintoloissa, en osta mitään karkkeja sipsejä makkaroita ikinä tai muutakaan. Kokkaan kaikki ateriani itse. Se on itseasiassa ainut tapa miten selviän tällä budjetilla.
130 euroa jäljellä, siitä menee 56e kuussa saliin. Loput 75 euroa menevät lisäravinteisiin, ja yleisiin taloustarvikkeisiin kuten siivoustarvikkeet ynnä muut.
Kylläpä elän leveästi, oikein naurattaa kun kuun lopulla tilillä ei ole edes kymmentä euroa. Ja kyllä, tiedän että voisin säästää huomattavia summia hitaammalla nettiyhteydellä sekä huonommalla salilla. Mutta tykkään nopeasta netistä ja siitä että salilla ei tarvitse olla kuin sillipurkissa.
Minä saan työmarkkinatukea 750€ kuussa verojen jälkeen.
Teen vielä karkeasti nelisen työpäivää kuussa "keikkaa" josta saan lähes 300€ lisää.
Eli 1050€ neljällä työpäivällä kuussa :)
Ei paljo kannata kokopäivätyö...