Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin nykyään oikein tarvitsee työssäkäyntiä ja rahaa, kun yhteiskunta maksaa lähes kaiken?

Vierailija
09.04.2019 |

Kun ihmisillä on keskimäärin vähän kaikkea. Bulkkivaatteita saa halvalla. Rahoitus asuntoon tulee yhteiskunnan taholta, jos ei ole varaa.

Olen itse tilanteessa, jossa tulot kohtuulliset. Asun omistusasunnossa. Kuukausittaisia asumismenoja yhtiövastikkeen muodossa. Shoppailen harvoin. Rahaa jää joka kuukausi vähän säästöön. Aikaa harrastuksiin liian vähän.

Eräs tuttavani on muuten samassa tilanteessa, mutta hän on työtön. Asuu kivassa asunnossa, joka on samankokoinen. Shoppailee melko paljon ja syö ravintoloissa viikoittain 2-3 kertaa. Pyytää usein syömään ravintolaan ja joudun toppuuttelemaan. Hänelle ei jää juurikaan säästöön, mutta saa joka kuukausi työttömyystukea ja asumistukea. Ehtii harrastaa ja tehdä vapaa-ajalla omia juttuja.

Eri tilanne ja eri tulot, mutta materiaalinen elämä muutoin hyvin samanlaista. Kulttuurinen ja sosiaalinen elämä hänellä jopa monipuolisempaa. Monessa mielessä työtön tuttavani elää jopa minua leveämmin.

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyyskorvaus on monen matalapalkkaisen tuloihin nähden aivan helv.tisti liikaa!

On ser pirun reilua että saadakseen saman käteen kuin työtön pitää tehdä lähes 2 viikkoa töitä kun toinen lorvii kotona. Mielestäni työttömyysturva pitäisi olla vastikkeellinen, vaikka 2 viikkoa mummojen ulkoilutusta kuukaudessa.

Viimiksi oma palkkani oli 1500e ja käteen jäi noin 2,5 kertaa enemmän. Jos olisin asunut vuokralla niin silti olisi jäänyt noin tuplasti ja asumistukeakin olsiin saanut. 

Mielestäni ainoa työ mihin muutaman työttömän voisi vastikkeellisesti määrätä olisi sinun työsi ja näin päästettäsiin sinut kortistoon. Kuvailemasi mummojen ulkoilutus kuuluu hoitohenkilöstölle ja jos heillä on jo kädet täynnä muita töitä niin pitää palkata lisää henkilöstöä jotta joutavat ulkoiluttamaan. Ihemeellistä toisten töiden aliarvottamista.

Jos työtön saa työmarkkinatuen 600-700e plus asumislisän, ja itselle jää reilun 2000 tuloista käteen noin 1500e, niin miksi toisen pitää saada ilmaiseksi se sama summa jonka toinen tienaa parin viikon työllä? Sitä meinaan. Työtön ei ole yhtä kuin työkyvytön. Sama se mitä hommaa tekee, aina jotain olisi varmasti.

Vierailija
42/85 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että silleen kirjoitti:

Moni menisi mieluusti vaikka ulkoiluttamaan niitä noin "halveksittavia" mummoja, mutta jos on työ mitä tehdä, siitä kuuluu maksaa se kummallinen juttu nimeltä palkka kaikkine hyvineen kuin muillekin.

No niinhän se maksettaisiinkin. Ei työssäkäyväkään saa lisäavustusta 500 euroa kuussa, kuten työtön saa tekemättä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyyskorvaus on monen matalapalkkaisen tuloihin nähden aivan helv.tisti liikaa!

On ser pirun reilua että saadakseen saman käteen kuin työtön pitää tehdä lähes 2 viikkoa töitä kun toinen lorvii kotona. Mielestäni työttömyysturva pitäisi olla vastikkeellinen, vaikka 2 viikkoa mummojen ulkoilutusta kuukaudessa.

Tienaat siis 2 viikon työnteolla 500 euroa? Miksi et ole aikoinaan kouluttautunut ammattiin?

Kyllä meillä ainakin tapahtui huomattava tulojen kasvu, kun mies sai kokopäivätöitä.

Kun olimme molemmat työttöminä hetken valmistumisen jälkeen, tulot eli tuet olivat yhteensä n. 1600 e/kk. Kun mies sai töitä lähihoitajana, yht.tulot olivat 3000 e/kk.

Vierailija
44/85 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhteiskunnalla ole omaa rahaa yhtaan. Jos tyossakayvat lakkaisi maksamasta niin yhteiskunnan rahat olisi loppu kahdessa kuukaudessa.

Onneksi on omat kirjat Virossa.

Vierailija
45/85 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin noin 10 v sitten vasta valmistuneena töissä noin 2000 euron kk-palkalla ja jäin sen jälkeen työttömäksi noin puoleksi vuodeksi. Työ oli 2 v määräaikainen ja täytyy sanoa että olin aika yllättynyt kun työttömyyskorvauksesta + asumistuesta tuli lähes täysin identtinen summa käteen minkä olin saanut kokopäivätöistä. Minun kohdallani korvaus tuli korotettuna koska menin heti vapaaehtoisesti työvoimakoulutukseen, mutta eihän siellä mitään tarvinnut edes tehdä. 

Omakohtaisten kokemusten vuoksi olen vahvasti sitä mieltä että tukitaso on aivan liian korkea. 

Vierailija
46/85 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tienaat siis 2 viikon työnteolla 500 euroa? Miksi et ole aikoinaan kouluttautunut ammattiin?

Kyllä meillä ainakin tapahtui huomattava tulojen kasvu, kun mies sai kokopäivätöitä.

Kun olimme molemmat työttöminä hetken valmistumisen jälkeen, tulot eli tuet olivat yhteensä n. 1600 e/kk. Kun mies sai töitä lähihoitajana, yht.tulot olivat 3000 e/kk.

Toimistotyöllä tienaa kuukaudessa noin 2000 euroa, olen merkonomi. Siitä pois kaikki maksut ja verot, niin käteen jää noin 1500 e/kk. Eli tosiaan tienaan 2 viikossa sen minkä työtön saa tekemättä mitään. Olenhan minä ammattiin kouluttautunut.

Vierailija
47/85 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimiksi oma palkkani oli 1500e ja käteen jäi noin 2,5 kertaa enemmän. Jos olisin asunut vuokralla niin silti olisi jäänyt noin tuplasti ja asumistukeakin olsiin saanut. 

Mielestäni ainoa työ mihin muutaman työttömän voisi vastikkeellisesti määrätä olisi sinun työsi ja näin päästettäsiin sinut kortistoon. Kuvailemasi mummojen ulkoilutus kuuluu hoitohenkilöstölle ja jos heillä on jo kädet täynnä muita töitä niin pitää palkata lisää henkilöstöä jotta joutavat ulkoiluttamaan. Ihemeellistä toisten töiden aliarvottamista.

Jos työtön saa työmarkkinatuen 600-700e plus asumislisän, ja itselle jää reilun 2000 tuloista käteen noin 1500e, niin miksi toisen pitää saada ilmaiseksi se sama summa jonka toinen tienaa parin viikon työllä? Sitä meinaan. Työtön ei ole yhtä kuin työkyvytön. Sama se mitä hommaa tekee, aina jotain olisi varmasti.

No mutta, jos mielestäsi työnteko ei kannata niin sinähän voit jättäytyä työttömäksi. Ansiosidonnaistahan sinä saisit aikasi mutta pääsisit sitten sille kadehditulle 600 euron kuukausitulolle ja joku muu saisi työpaikkasi?

Vierailija
48/85 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimistotyöllä tienaa kuukaudessa noin 2000 euroa, olen merkonomi. Siitä pois kaikki maksut ja verot, niin käteen jää noin 1500 e/kk. Eli tosiaan tienaan 2 viikossa sen minkä työtön saa tekemättä mitään. Olenhan minä ammattiin kouluttautunut.

Miksi et hanki parempipalkkaista ammattia?

Vierailija
49/85 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin noin 10 v sitten vasta valmistuneena töissä noin 2000 euron kk-palkalla ja jäin sen jälkeen työttömäksi noin puoleksi vuodeksi. Työ oli 2 v määräaikainen ja täytyy sanoa että olin aika yllättynyt kun työttömyyskorvauksesta + asumistuesta tuli lähes täysin identtinen summa käteen minkä olin saanut kokopäivätöistä. Minun kohdallani korvaus tuli korotettuna koska menin heti vapaaehtoisesti työvoimakoulutukseen, mutta eihän siellä mitään tarvinnut edes tehdä. 

Omakohtaisten kokemusten vuoksi olen vahvasti sitä mieltä että tukitaso on aivan liian korkea. 

Juuri tämä on mielestäni kohtuutonta ja epäreilua työssäkäyviä kohtaan. Miten yhteiskunta voi pyöriä niin, että toinen lähtee samalla rahalla joka aamu töihin koko päiväksi ja toinen vaan on kotona, ja raha tulee tyhjästä.

Vierailija
50/85 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta, jos mielestäsi työnteko ei kannata niin sinähän voit jättäytyä työttömäksi. Ansiosidonnaistahan sinä saisit aikasi mutta pääsisit sitten sille kadehditulle 600 euron kuukausitulolle ja joku muu saisi työpaikkasi?

Voisin jäädäkkin, jos minulla ei olisi velkaista taloa.

Vierailija
51/85 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä mahdoton toteuttaa.Miten estettäisiin käyttämästä ilmaistyövoimaa palkkatyöläisten tilalla?

Vierailija
52/85 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et hanki parempipalkkaista ammattia?

Minuakin kiinnostaisi tämä, miksi et keskity oman tilanteesi parantamiseen vaan kadehdit vielä pienemmällä rahalla elävää työtöntä? Lue pääsykokeisiin ja lähde opiskelemaan vaikka töiden ohessa uutta tutkintoa. Vaivannäköähän se vaatii.

Vierailija
53/85 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ankeeta olisi olla yhteiskunnan lemmikkinä odottaen ruokakippoa nenän eteen joka päivä.

Vierailija
54/85 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaa tätä - Jos töissä käyvän työtaakkaa vähennetään esim 2h ja palkkaa sen mukaisesti myös, jotta yksi työtön saisi töitä, niin ei yksikään solidaarinen duunari tähän suostu saati sitten Ay-liike.

Vierailija
55/85 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskituloisen ongelma on, että joutuu suunnittelemaan elämäänsä ja rahankäyttöään. Työttömänä elää päivästä toiseen. Rahaa ei ole paljon, mutta se napsahtaa tilille kuukausittain ja varsinkin toimeentulotuki kannattaa tuhlata, jottei rahaa kerry tilille.

En näe kovinkaan suurta eroa keskituloisen ja työttömän elintasossa.

On siinä lopulta kuitenkin aika suuri ero.

No kyllä. Minä "ansaitsin" työttömänä nettona 750€ + asumistukea n.250€ per kk. Nyt keskipalkkaisen alarajoilla saan kuukaudessa reilun 1200€ enemmän käteen. Meidän perheelle se tarkoittaa omaa autoa, paria ulkomaan matkaa vuodessa ja 500-600€ säästämistä kuukausittain rahastoihin.

Se, kuinka suuri ero on entiseen on tietenkin tulkintakysymys, mutta itse koen elintasoni kohentuneen huomattavasti töihin pääsyn seurauksena.

Vierailija
56/85 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa tätä - Jos töissä käyvän työtaakkaa vähennetään esim 2h ja palkkaa sen mukaisesti myös, jotta yksi työtön saisi töitä, niin ei yksikään solidaarinen duunari tähän suostu saati sitten Ay-liike.

En ole duunari, mutta suostuisin tuohon ilomielin. 

Vierailija
57/85 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä mahdoton toteuttaa.Miten estettäisiin käyttämästä ilmaistyövoimaa palkkatyöläisten tilalla?

ei noita tarvitse yksityisille päästää. Valtiolle hommiin vain ja loparit saa ottaa kun löytää uuden duunin. Sairaslomapäivät pois palkasta kun kiintiö on ylitetty.

Suomihan voisi perustaa vaikka lenkkaritehtaan "Nikke" tai "Addidas", ei tarvitse murehtia onko lenkkarit pienten kätösten tekemiä.

Vierailija
58/85 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveys pysyy paremmassa kuosissa, kun saa käydä töissä. Ainakin oma kokemus tämä.

Tuo on kai persoonakysymys. Ihminen tarvitsee mielekästä tekemistä ja yhteiskunta ei menesty ilman että suurin osa tekee työtä, mutta en ymmärrä näitä joilla pää hajoaa jo viikon työttömyyden jälkeen - raha-asioista murehtimisen tajuan kyllä. Pelkäävätkö nämä ihmiset omia ajatuksiaan? Kai sitä hetkeksi keksii muutakin hommaa, harvan työ on niin mahtavaa ja merkityksellistä kuitenkaan.

Vierailija
59/85 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joihinkin työpaikkoihin on paljon päteviä hakijoita. Se yksi joka valitaan, voi ajatella: "Olipas helppoa saada työtä! Ei tarvinnut kuin mennä haastatteluun. Miksi jotkut valittavat, että se olisi vaikeaa? Pelkkiä tekosyitä!"

(Lotossa voittaminen se vasta helppoa onkin, koska voittajien ei ole tarvinnut tehdä muuta kuin lotota...)

Vierailija
60/85 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis paljonko sulla jäi käteen? Miten ison korotuksen oikein sait?

Mun asumistuki ja työmarkkinatuki tekee päälle 800 e. Onko liikaa?