Mihin nykyään oikein tarvitsee työssäkäyntiä ja rahaa, kun yhteiskunta maksaa lähes kaiken?
Kun ihmisillä on keskimäärin vähän kaikkea. Bulkkivaatteita saa halvalla. Rahoitus asuntoon tulee yhteiskunnan taholta, jos ei ole varaa.
Olen itse tilanteessa, jossa tulot kohtuulliset. Asun omistusasunnossa. Kuukausittaisia asumismenoja yhtiövastikkeen muodossa. Shoppailen harvoin. Rahaa jää joka kuukausi vähän säästöön. Aikaa harrastuksiin liian vähän.
Eräs tuttavani on muuten samassa tilanteessa, mutta hän on työtön. Asuu kivassa asunnossa, joka on samankokoinen. Shoppailee melko paljon ja syö ravintoloissa viikoittain 2-3 kertaa. Pyytää usein syömään ravintolaan ja joudun toppuuttelemaan. Hänelle ei jää juurikaan säästöön, mutta saa joka kuukausi työttömyystukea ja asumistukea. Ehtii harrastaa ja tehdä vapaa-ajalla omia juttuja.
Eri tilanne ja eri tulot, mutta materiaalinen elämä muutoin hyvin samanlaista. Kulttuurinen ja sosiaalinen elämä hänellä jopa monipuolisempaa. Monessa mielessä työtön tuttavani elää jopa minua leveämmin.
Kommentit (85)
Työssäkäyväkin saa vaikka mitä etuja: lapsilisää, vanhempainpäivärahaa, hoitotukea, äitiyspäivärahaa, sairaspäivärahaa, työterveyshuollon, ilmaisen terveydenhuollon, ilmaisen koulutuksen... ja vielä naukuu lisää.
Olen työtön ja ihan itse maksan asumisen omassa talossa . En ole ikinä saanut asumistukea tai toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön ja ihan itse maksan asumisen omassa talossa . En ole ikinä saanut asumistukea tai toimeentulotukea.
Ihan itse maksat muiden sinulle maksamalla työttömyyspäivärahalla? :D :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut mieleen, että talo on hankittu ja maksettu ennen työttömyyttä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut mieleen, että talo on hankittu ja maksettu ennen työttömyyttä?
Maksoit etukäteen sähkön, jätemaksut jne. työttömyyden varalle? Puhuit asumisen maksamisesta, et talon maksamisesta.
Tämähän se ydinongelma onkin, mikä mädättää koko yhteiskunnan. Hyysäämisen on aika loppua! Alkaa työnteko maistua.
Poistakaa loukkaava viesti jossa työtöntä verrataan keskituloiseen. Työttömän elämä eroaa keskituloisen elämästä todella paljon, työttömällä ei ole omia valintoja vaan hänen puolestaan on päätökset tehty hallituksessa. Vaikka haluaisit et saa työtä. Tämän påäivä uutisessa oli vielä tulisko saada riistä jos ei ole mistä maksaa firmalla? Tämä kertoo paljon niistä arvoista. Viestien tarkoitus on riitauttaa ihmisiä asetelmalla työttömät vastaan työlliset vaikka nämä ovat samaa porukkaa. Tämä on kokoomuksen rehellistä Suomesta huolehtimista nauraa työntekijöilleen ja työvoimalleen. Muistakaa äänestää muttei missään nimessä kokoomusta eikä persuja. Tämä koko ketju on trollausta ja sääntöjen mukaan se tulisi poistaa.
Kohta poistuu ketju trollit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa työttömyyskorvauksista maksetaan verovaroista, myös sen työttömän ja elinkeinoelämän.
Sen lisäksi työnantajat maksavat työttömyysvakuutusmaksua, jotta heillä olisi aina reservissä vapaata työvoimaa käytössä silloin kun työnantajat sitä tarvitsevat.
Työttömät nähdään jotenkin kielteisenä ryhmänä, jota he eivät suinkaan sitä ole, vaan elinkeinoelämän voimavara, joka saadaan nopeasti käyttöön, kun tarvitaan työvoimaa noususuhdanteiden aikana.
Elinkeinoelämäsä olisi kestämätön tilanne, jos näin ei olisi.
Huvittavaa, kuinka köyhätkin kadehtivat toista köyhää, eivätkä ymmärrä miten elinkeinoelämän rattaat pyörivät.
Raippaa ja häpeäpaalua! Susanna Koski ruoskimaan alastomia työttömiä.
Joissakin firmoissa työn tekevät robotit ja sitten yhtiö maksaa isot yhteisöverot valtiolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa työttömyyskorvauksista maksetaan verovaroista, myös sen työttömän ja elinkeinoelämän.
.
On aika keinotekoista väittää että työtön maksaa veroja jos hän ei tienaakaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä niiden kaikkien tuotteiden ja palveluiden tekemiseen tarvitaan kuitenkin työtä? Voisko olla?
tuotteet saa ulkomailta ja palvelut voi maksattaa julkisilla. Vain tyhmät hankkiutuvat alalle jota joutuu oikeasti tekemään täällä (opettajat, varhaiskasvatus)
Tunneli tallinnaan niin voimme käydä siellä lääkärissä.
2 työtöntä aikuista + 2 lasta, asuinpaikkana Helsinki, pelkkää työttömyysetuutta ja asumistukea 32 000 e/v. Siihen harkinnanvaraiset tuet päälle. Kuka vielä väittää, että työttömät on jotenkin köyhiä?
Työttömyyskorvaus on monen matalapalkkaisen tuloihin nähden aivan helv.tisti liikaa!
On ser pirun reilua että saadakseen saman käteen kuin työtön pitää tehdä lähes 2 viikkoa töitä kun toinen lorvii kotona. Mielestäni työttömyysturva pitäisi olla vastikkeellinen, vaikka 2 viikkoa mummojen ulkoilutusta kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyskorvaus on monen matalapalkkaisen tuloihin nähden aivan helv.tisti liikaa!
On ser pirun reilua että saadakseen saman käteen kuin työtön pitää tehdä lähes 2 viikkoa töitä kun toinen lorvii kotona. Mielestäni työttömyysturva pitäisi olla vastikkeellinen, vaikka 2 viikkoa mummojen ulkoilutusta kuukaudessa.
Mielummin johonkin valtion vaatetehtaalle jossa valmistetaan työttömien lapsille vaatteita.
Ei tarvitse käyttää niihin rahaa joten sitä lapsilisää voi vähän karsia.
Vierailija kirjoitti:
Viimiksi oma palkkani oli 1500e ja käteen jäi noin 2,5 kertaa enemmän. Jos olisin asunut vuokralla niin silti olisi jäänyt noin tuplasti ja asumistukeakin olsiin saanut.
Mielestäni ainoa työ mihin muutaman työttömän voisi vastikkeellisesti määrätä olisi sinun työsi ja näin päästettäsiin sinut kortistoon. Kuvailemasi mummojen ulkoilutus kuuluu hoitohenkilöstölle ja jos heillä on jo kädet täynnä muita töitä niin pitää palkata lisää henkilöstöä jotta joutavat ulkoiluttamaan. Ihemeellistä toisten töiden aliarvottamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömien edut ovat todella liian suuret, mutta niitähän on pakko pienentää Suomen velkaantumisen vuoksi. Kannatan ehdottomasti töissä käymistä. Saa itsekunnioitusta, sosiaalisia suhteita ja elämän hallintaa. Työn kautta kertyy myös eläke.
Joo huono eläke.
Olen tehnyt töitä vuodesta 73 eli 48 vuotta, eläke tonnin pinnas.
Ikänsä laiskotellut työtön saa takuueläkkeen lähes 800.
Ei ole minusta reilua.
Tiedän että on oma valinta.
Jatkan vieläkin työntekoa omasta tahdostani.
Kai äänestit keskustaa, Sipilä lupasi vielä satasen lisää takuueläkkeeseen.
Vähän sama juttu työttömyysetuuksissa. Viimesijaisia korotetaan niin ettei kannata maksaa kassaan kun saman saa ilmankin.
Moni menisi mieluusti vaikka ulkoiluttamaan niitä noin "halveksittavia" mummoja, mutta jos on työ mitä tehdä, siitä kuuluu maksaa se kummallinen juttu nimeltä palkka kaikkine hyvineen kuin muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Olisitko sinä ap. valmis puolittamaan työsi ja palkkasi ystäväsi kanssa ja molemmat tekisitte puolipäivää? Ei vai, kun oma suu on lähempänä.
Sun työssäkäynnin on mahdollistanut työnantaja, et sinä ja siihenkin sun duunin olisi satoja työttömiä tulossa, jos työnantajasi päättäisi toisin.
Aloituksesi on salahelinää. Ihan samalla tavalla syöt itsekin toisen leipää, ellet ole työnantaja.
Et sinä olisi tulossa jakamaan minun työmääriäni. Minulla on akateeminen koulutus, joka vaaditaan kelpoisuuteen. Sinulla ei.
Olisitko sinä ap. valmis puolittamaan työsi ja palkkasi ystäväsi kanssa ja molemmat tekisitte puolipäivää? Ei vai, kun oma suu on lähempänä.
Sun työssäkäynnin on mahdollistanut työnantaja, et sinä ja siihenkin sun duunin olisi satoja työttömiä tulossa, jos työnantajasi päättäisi toisin.
Aloituksesi on salahelinää. Ihan samalla tavalla syöt itsekin toisen leipää, ellet ole työnantaja.