Jos vielä +kolmekymppisenä on kaupankassa
Niin onko silloin totaalisesti epäonnistunut elämässään?
Miten on te vanhemmat kaupankassa?
Kommentit (211)
Onko se vähän niin kuin luovuttamista jos jämähtää siihen liukuhihnalle ilman mitään aikomusta edetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän paljon on +30 kaupan kassalla.
Itse olisin "mihin mun elämä on mennyt".
Av:lla taitaa olla aika paljon myyjiä/kassatyöntekijöitä. Itse en tunne ketään joka olisi sanonut haaveilevansa kassamyyjän työstä tai päässeensä unelmia vastaavaan työhön päädyttyään kassamyyjäksi. Mutta täällä avllä heitä on vissiin useampia.
Pari on sanonut olevansa. Vastaajien joukossa on meitä, jotka eivät arvostele muiden ammatteja. Kaikilla haaveet ja unelmat eivät toteudu. Siitä huolimatta pystyvät elämään täysipainoista ja onnellista elämää itsensä elättäen. Eivätkä edes ole kateellisia muille.
Tässäkin ketjussa noita kateellisia jotka nimittelevät toisia ammatinedustajia pyrkyreiksi yms. Aika monella kassatädillä ja siivoojatädillä on omituinen kateellinen asenne paremmin koulutettuja ihmisiä kohtaan. Varsinkin hyvin kouluttautuneita naisia kohtaan.
Haluaisin olla akateemisesti koulutettu ja sinne pyritään. Arvostan ajattelutyötä, tietoa ja koulutusta enemmän kuin nykyistä työtäni moi, kaks viiskyt, nähdään, kiitos hei ja loputonta tavaran hyllytystä.
Ja mitenköhän ap kuvittelee yhteiskunnan pyörivän, jos palvelualojen työntekijöitä ei olisi? Tarjoilijat, siivoojat, kokit, kaupan työntekijät jne jne.! Jos kaikki olisi lääkäreitä ja asianajajia niin mistäs saat ruokas? Itse viihdyn palveluammatissa, ja ihan vaan tiedoksi, että kassatyö ei ole aivotonta liukuhihnatyötä - kassan vastuulla on sinun ja kaupan rahat ja oikein mennyt rahastus. Ja sitä paitsi, on kiva lähteä töistä ja paiskata ovi mennessänsä kiinni eikä miettiä koko työtä sen päivän jälkeen, toisin kuin stressaantuneet akateemikot, joitten työt seuraa kotiin ja vapaa-ajalle (akateemisten ystävien elämää seuranneena) Mulla on muutakin elämää ku työ - arvokysymyksiä!
T: yli kolmekymppinen kassatäti
Noin mä ajattelin itsekin nuorempana. Halveksuin vanhempiani, jotka ovat perusduunareita ja kuvittelin itse pystyväni parempaan. Se tunne jatkui koko opiskeluajan, olinhan nuori ja toivoa täynnä. Matkustelin vanhempien miesten kustannuksella ja kuvittelin olevani osa jetsettiä. Suhtauduin ylimielisesti tavallisiin "paskaduunareihin".
Omalla tarinallani ei ollut onnellista loppua ja pilkka kosahti omaan nilkkaan. Paljon tuli opittua, mutta töitä en ole saanut pariin vuoteen edes kaupan kassalta.
Vierailija kirjoitti:
Itse nauran paskaisesti tradenomimuijille, jolta en ole saanut pillua ja työskentelevät Prisman kassalla. Muahhahha. Trademuijat oli aikanaan hyvin ylimielistä sakkia, nyt ovat tajunneet paikkansa työelämässä.
t: DI
Minun tuntemat tradenomit ovat Tupperware myyjiä tai Sotkan :"D
Mikä juttu tämä nyt on? Kaikki työ on arvokasta ja ihmiset samanarvoisia ammatista riippumatta. Kaupassa tehtävä työ vaatii monipuolista osaamista ja sosiaalista pelisilmää. Toivon, että omat oppilaani oppivat arvostamaan kaikenlaista työtä.
T: Opettaja, jolla kokemusta monen eri alan töistä.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitenköhän ap kuvittelee yhteiskunnan pyörivän, jos palvelualojen työntekijöitä ei olisi? Tarjoilijat, siivoojat, kokit, kaupan työntekijät jne jne.! Jos kaikki olisi lääkäreitä ja asianajajia niin mistäs saat ruokas? Itse viihdyn palveluammatissa, ja ihan vaan tiedoksi, että kassatyö ei ole aivotonta liukuhihnatyötä - kassan vastuulla on sinun ja kaupan rahat ja oikein mennyt rahastus. Ja sitä paitsi, on kiva lähteä töistä ja paiskata ovi mennessänsä kiinni eikä miettiä koko työtä sen päivän jälkeen, toisin kuin stressaantuneet akateemikot, joitten työt seuraa kotiin ja vapaa-ajalle (akateemisten ystävien elämää seuranneena) Mulla on muutakin elämää ku työ - arvokysymyksiä!
T: yli kolmekymppinen kassatäti
No siis kyllähän niitä työntekijöitä olisi, kun opiskelijat tekevät noita duuneja ja sitten valmistuvat ja siirtyvät eteenpäin niin tulee uusia opiskelijoita. Ei kenenkään tarvitse jämähtää tuohon työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse nauran paskaisesti tradenomimuijille, jolta en ole saanut pillua ja työskentelevät Prisman kassalla. Muahhahha. Trademuijat oli aikanaan hyvin ylimielistä sakkia, nyt ovat tajunneet paikkansa työelämässä.
Voi ei, surullista elää puutteessa. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: yli kolmekymppinen kassatätiNo siis kyllähän niitä työntekijöitä olisi, kun opiskelijat tekevät noita duuneja ja sitten valmistuvat ja siirtyvät eteenpäin niin tulee uusia opiskelijoita. Ei kenenkään tarvitse jämähtää tuohon työhön.
Ja ihan mielellään juuri niitä opiskelijoita/kokemattomia nuoria palkataankin noihin töihin kun ei tarvitse sitten maksaa palkkaa niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: yli kolmekymppinen kassatätiNo siis kyllähän niitä työntekijöitä olisi, kun opiskelijat tekevät noita duuneja ja sitten valmistuvat ja siirtyvät eteenpäin niin tulee uusia opiskelijoita. Ei kenenkään tarvitse jämähtää tuohon työhön.
Niin tietenkin. Opiskelijat pystyvät paikkaamaan kaikki palvelualojen
ammattilaiset. Kaikki vaan kouluttautumaan ja työllistymme vaativissa asiantuntijatehtävissä.
Vaikka ei kiinnosta tippaakaan, niin pakko se on. Kouluun vaan ja Suomi nousuun. Ei täällä kukaan ilman koulutusta pärjää, haukutaan lyttyyn, jos ei ole korkeakoulututkintoa.
Hienopierut ovat päättäneet niin.
Työpaikka voi olla vain keino hankkia rahaa, ei mikään harrastus. Rahalla sitten voi matkustella ja nauttia
elämästä.
Onhan se noloa jos äly ja taidot ei riitä kuin kaupan kassaksi.. lähes kaikki ovatkin naisia, yllätys yllätys :D
Yhtä noloa on olla peräti koulutettu lastentarhan täti ja vaatia isoa palkkaa työstä johon teini-ikäinen au pairikin pystyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän paljon menestyneitä tradenomeja (minä itse myös), mutta se on jännä, miten jotkut oikeasti päätyy myyjiksi.
Omasta koulustani näyttää porukka pärjäävän hyvin, mut ihan jo Espoon puolella vaikuttaa peer learning -tradetutkinto olevan aikamoista roskaa.
Ja hei, kassalla on suht OK palkka versus esim. siivous, kahvila tai vaikka puhelinaspa. 😊 Itse opintojen aikana aina harkitsin, että vaihdan vaikka chatti- ja puhelinaspaksi, mutta siinä olisi saanut 9-10 e tunti ja kassalla 12-14 e plus muut lisät.
Tämä toimii myös toisinpäin. Menin kaupankassaksi, kun työttömyys uhkasi. On mielenkiintoista seurata, miten eri ihmiset suhtautuvat nykyiseen työhöni. Toiset ovat avoimen halveksuvia ja ylimielisiä, toisille se on vain työ töiden joukossa, fiksuimmat osaavat sanoa: Hyvä että edes jotain työtä löytää nykyaikana.
Minusta kaikki töitä tekevät ihmiset ovat arvokkaita ikään ja sukupuoleen katsomatta. Vastenmielisiä ovat lähes kolmekymppiset vetelykset jotka asuvat vanhempiensa nurkissa tai toimeentulotuella edes miettimättä töihin tai opiskelemaan menoa. Nämä vapaaehtoisesti syrjäytyneet pelaavat esim. konsolipelejä öisin ja ns. virastoajan nukkuvat. Sitten kun joku alkaa patistelemaan töihin tai opiskelemaan ollaan niiiin masentuneita että.
Jos olet valkoinen heteromies, olet epäonnistunut jos et tuota ylemmäs pääse. Muille tuo olisi ok.
Elämässä on muutakin kuin palkkatyö. Itse olen erittäin tyytyväisenä kaupan kassalla, koska se on helppoa ja "aivotonta" ja mahdollistaa sen, että voin rahoittaa toisen työni eli taiteen tekemisen. Taidehommista saan energiaa ja se on se intohimo, mutta taiteen tekemisellä ei oikein elätä itseään, paitsi lyhyillä apurahajaksoilla silloin tällöin. Uskon myös, että olen onnellisempi, kun ei ole stressaavaa ja vaativaa työtä, joka tulee mukaan kotiin ja lomille.
Palkalla olen kuitenkin saanut hankittua asuntolainan ja omakotitalon, auton ja kalliin harrastuksen, eli ei ole kenelläkään syytä sääliä :)
Työpaikat vähenevät myös kaupan alalla, kun verkkokauppa ja itsepalvelu yleistyvät. Tulevaisuudessa yhä harvemmat tekevät koulutusta vastaavaa työtä.
Kaupankassa voi olla ihan kuuminta hottia ensi vuosikymmenen puolessa välissä tai lopussa.