Köyhyys ei ole pelkkää rahattomuutta
Köyhyyttä ei voi poistaa pelkällä rahalla, koska suurin osa köyhistä Suomessa on moniongelmaisia. Tavallisia syitä ovat riippuvuudet (ei välttämättä itsellä, vaan puolisolla), monisukupolvinen köyhyys (tapa elää kädestä suuhun) ja mielenterveysongelmat ja muut sairaudet. Tämä tekee köyhyyden poistamisesta vaikeaa, mutta ei ole syy olla tekemättä mitään. Pelkkä raha ei ratkaise köyhyyttä koskaan, koska elämän ongelmat ovat niin monimutkaisia pitkäaikaisessa köyhyydessä. Köyhyyden kokemus on kuitenkin yhtä rankkaa johtui se mistä tahansa. Jos puoliso juo tai pelaa lasten ruokarahat tai itse tekee niin, ei se tee yhtään helpommaksi nähdä nälkää.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Mutta ei se rahakaan ole merkityksetöntä.
Esim itse olen vaikeasti psyykkisesti sairas ja olen ollut monta vuotta väliaikaisella eläkkeellä. On vaikeaa saada pitkää tiivistä terapiaa, kun ei ole rahaa maksaa siitä yhtään. Ja esim arviokäyntejä eri terapeuteilla ei kukaan instanssi maksa. Jotta köyhyyteni paranisi, niin tarvitsisin tiivistä pitkää terapiaa, jotta terveydentila kohenisi ja voisin opiskella päätoimisesti. Minulle sinällään on täysin yhdentekevää, että maksaako yhteiskunta suoraan terapautille riittävän terapian vai saanko rahan käteen ja maksan itse. Tarvitsen vain kipeästi hoitoa.
Tässä on mielestäni se isoin ongelma ja helpoin ratkaisu. Psykoterapiaan pääsy on tehty todella vaikeaksi, se aiheuttaa isot kustannukset. Mt-ongelmat ovat suurin syy elämänhallinnan puutteeseenkin ja kroonistuessaan ongelmat kasautuvat. Ap
Jep, juuri näin. Minulla itselläni vielä nuo psyykkiset sairaudet nostavat elinkustannuksia, joten korkeat elinkustannukset ovat tietyllä tapaa vaihtoehtokustannus psykoterapian kustannuksille. Minulla on opiskelupaikka yliopistossa ja opiskelen jaksamisen mukaan. Se on kuitenkin vaikeaa unettomuuden, pitkien syömisvälien ja traumaattisten elämäntapahtumien takia. Olen myös ylivelkaantunut sairauteni takia. Ongelmana nykyisessä terapiasysteemisessä on se, että halutaan mahdollisimman tehokasta lyhyellä aikavälillä ja esim lyhytterapiat ovat kovassa huudossa. Ongelmien syihin ei päästä lyhytterapialla. Kaikille ei sovi ratkaisukeskeinen terapia kerran viikossa puolen vuoden tai vuoden jaksolla... Itse tarvisin hyvin tiivistä ja pitkää psykoterapiaa. Rahoitus pitäisi tälläiselle olla turvattu. Minulla on kolmea psykiatrista diagnoosia. Olen tullut yhteiskunnalla kalliiksi, kun elän sosiaaliturvalla ja olen saanut lyhyitä terapiajaksoja. Haluaisin pois sos turvalta ja tämä vaatisi sitä pitkäjänteistä kuntoutusta.
Vierailija kirjoitti:
Silppu kirjoitti:
Kyllähän nuo köyhät on haluttomia tekemään omien asioidensa parantamiseksi mitään.
Mitä sellainen yrittäjä teki mielestäsi väärin joka päätyi konkan kautta köyhyyteen? Oli haluton?
Otti riskin, ei ollut miettinyt että mitä jos ei menekään kuten Strömsössä.
Tunnen tämmöisen, mutta hän ei ole köyhä, koska meni töihin toiselle, aluksi huonoon hommaan mutta ahkerana yleni siellä parissa vuodessa.
Ja maksoi muutamassa vuodessa firman velat, ja nyt elää hyvää elämää perheensä kanssa omakotitalossa.
Köyhyys on näköalattomuutta, on ilmainen koulutus, mutta osa ei tajua sitä käyttää.
On mahdollista elää koko ikänsä tekemättä työtä, mutta kun sekään ei riitä, vaan pitäisi saada se rikkaiden elintaso nollapanostuksella, sepä on ongelma.
Minusta yksi syy meillä ihmisten köyhyyteen tai köyhäksi itsensä kokemiseen ja siitä kärsimiseen on tuo pakkomielle OKT-unelmaan.
Inhoan tällaista ihmisten luokittelua. Rikas voi olla mielenterveysongelmainen siinä missä köyhäkin. Kaikki olemme monella tavalla erilaisia.
Valitettavasti juuri sosiaalipuolella rakastatetaan ihmisten lokerointia. Varsinkin mt-ongelmaisen leima on kovin helppo lätkäistä ja sen jälkeen tätä henkilöä ei enää tarvitse millään tavoin kohdella kunnioittavasti ja kaikki, mitä hän sanoo voidaan automaatiolla kyseenalaistaa. Kovin mielellään vähävaraiselle liitetään päihdeongelmaa, elämänhallinnan ongelmaa, mt-ongelmaa. Kaikken kukkuraksi vielä lätkäistään "asenneongelmat" sopivana kaatoryhmänä, kun katsotaan, että yksilö poikkeaa ajatusmaailmaltaan liikaa omasta. Näillä argumenteilla sitten perustellaan sitä, miksi köyhyydesssä ihmisille ei sitten tarvitse antaa minkäänlaista rahallista yhteiskunnan tukea. Sitten voidaan tunteaa hienoa ylemmyyttä, että minä olen parempi. Minä päätän ja tiedän sinun asiasi ja ongelmasi paremmin kuin sinä itse. Voi kun minä olen hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Inhoan tällaista ihmisten luokittelua. Rikas voi olla mielenterveysongelmainen siinä missä köyhäkin. Kaikki olemme monella tavalla erilaisia.
Valitettavasti juuri sosiaalipuolella rakastatetaan ihmisten lokerointia. Varsinkin mt-ongelmaisen leima on kovin helppo lätkäistä ja sen jälkeen tätä henkilöä ei enää tarvitse millään tavoin kohdella kunnioittavasti ja kaikki, mitä hän sanoo voidaan automaatiolla kyseenalaistaa. Kovin mielellään vähävaraiselle liitetään päihdeongelmaa, elämänhallinnan ongelmaa, mt-ongelmaa. Kaikken kukkuraksi vielä lätkäistään "asenneongelmat" sopivana kaatoryhmänä, kun katsotaan, että yksilö poikkeaa ajatusmaailmaltaan liikaa omasta. Näillä argumenteilla sitten perustellaan sitä, miksi köyhyydesssä ihmisille ei sitten tarvitse antaa minkäänlaista rahallista yhteiskunnan tukea. Sitten voidaan tunteaa hienoa ylemmyyttä, että minä olen parempi. Minä päätän ja tiedän sinun asiasi ja ongelmasi paremmin kuin sinä itse. Voi kun minä olen hyvä.
Uusin tutkimus kiusatuista oli kiusattuja syyllistävä :(
Ja muut vastaavat.
Joku kokee itsensä köyhäksi siksi, vertailee muihin.
Joku itkee, ei pääse etelänlomille aurinkoon. Joku muu sitä, ei pääse monta kertaa vuodessa. Joku sitä, ei tarpeeksi kalliille, tarpeeksipidemmille, vieläkin luksuksemmille...
Se ei lopu mihinkään.
Kateus ja "nälkä kasvaa syödessä".
Kun taas joku toinen ei ikinä edes tuollaisiin lähtisi, ja voi olla hyvinkin varakas.
Jonkun haave matkailusta voi olla historiallisten ja kulttuurikohteiden kierto ihan vain rytkyt päällä, mutta ei pääse koskaan eläissään mihinkään kuin tv: n ja kirjojen välityksellä, sopeutuen siihen, kun taas joku muu joka on vähän väliä rantalomillaan, on niihin hyvin tyytymätön ja tahtoo juopottelu- ja biletysparatiiseihin jetsetin sekaan liitämään kokoaikaisesti eikä mikään muu ole mitään. Rahan mennessä kotosallakin vastaaviin.
Hankala selittää mitä ajattelen, anteeksi.
Joskus esimerkiksi - no, useinkin -, aivan tavalliset ihmiset, joilla 2.5 lasta, kultsu, okt, kesämökki tai asuntovaunu, 2 autoa, kumpikin terve ja töissä, huutavat köyhyyttä.
Eihän siinäkään siitä ole kyse, ei olisi järkeviä tuloja ja perustarpeet turvattu ja kaikki kunnossa, päinvastoin on hyvinkin hienosti, mutta silti nähdään itsensä jonain "köyhinä". Koetaan niin. Koska ei jää jotain älytöntä käyttövaraa ylimääräisiin ja extraan, ei-välttämättömään. Ei olla miljonäärejä.
Unohdetaan täysin olla onnellisia sen kaltaisista kuin että on voitu hankkia ne ajokortit ja 2 autoa ja on varaa käyttää niitä, se asunto, se kesämökki, ne lapset, se kultsu, ollaan perusterveitä, tai jos on sairauksia voidaan saada niihin hoito ja kustantaa se ja lääkkeet ja lääkkeet saa helposti apteekista, ja ne ovat meillä turvallisia eivätkä mitään rip off kopioita tai plaseboja, perhe kunnossa, suhde kunnossa, ollaan turvallisissa oloissa, on varma asuinpaikka, lämmintä, valo napista, sähköä napista, puhdas vesi, ruokaa aina, ehyet ja lämpimät sekä päälle sopivat vaatteet aina, ei tarvitse pelätä, on millä kulkea, on töitä, työyhteisö, kavereita, sukulaisia, kesämökki mille mennä, piha jota hoitaa, tai kerrostslossa ei tarvitse - kunkin valinnan mukaan, vapaus olla ja tulla ja mennä.
Mutta ei mikään riitä. Pitäisi saada se ferrari joka suhteessa alle. Muotiluomuksia, timantteja, a la carte annoksia, ravintolassa käyntiä, teatteria, konserttia, oopperaa, 50 paria kenkiä, täysvalkoinen sisustus, kaiken tulisi näyttää sisustuslehtien esikuvilta. Pitää olla varaa hajuvesiin ja meikkeihin, ja ylellisiin. Pitää kaiken olla merkkitavaraa, jotta itse korottuisi sillä hienommaksi.
Kateus. Itsetunnon puute. Kaikkeen tyytymättömyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijan köyhyys? Mitä se on?
Opintolainaa nostamalla monen opiskelijan köyhyys on poistettavissa. Jostain syystä lainan nostamista pelätään. Miksi?
Korkeakouluopintoihin voi kulua 5-6 vuotta, sen jälkeen siirrytään työelämään ja ansaitaan. Maksetaan pois se opintolaina niillä tuloilla.
Miksi hankitaan lapsia opiskeluaikana on seikka, jota en myöskään ymmärrä.
Paitsi kun et saa töitä valmistumisen jälkeen, silloin on ONGELMA!
Jos otat riskin, lähdet velan päälle opiskelemaan uutta alaa, etkä silti saa töitä niin sinulla on TUPLAONGELMA!!
Elämä ei ole niin yksinkertaista, että opiskelet ja mene töihin. Niitä työpaikkoja kun ei ole kaikille.
Onhan niitä mutta teille ei kelpaa siivoojan ja vartijan työt.
No mua ei kukaan täysjärkinen palkkaisi siivojaksi, vartijaksi tai pikaruokaravintolaan koska olen vajaakuntoinen. Minulla on vaikea nivelrikko oikeassa kädessä murtumien seurauksena ja oman kodin siivous esim. imurointi on niin kivuliasta että meillä on siksi usein pölyistä elleivät lapset intoudu imuroimaan. Olen nuorempana ollut siivoamassa opintojen ohella (ennen kuin loukkaannuin) joten kyse ei ole siitä etteikö se työ kelpaisi. En vain ole fyysisesti kykenevä enää mihinkään tuollaiseen työhön. Tuskin olen ainoa.
Silppu kirjoitti:
Kyllähän nuo köyhät on haluttomia tekemään omien asioidensa parantamiseksi mitään.
Sinä et kyllä tunne Suomen jokaista köyhää. Typerä yleistys, mutta huomattavan usein toistuva harhaluulo tällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolainaa nostamalla monen opiskelijan köyhyys on poistettavissa. Jostain syystä lainan nostamista pelätään. Miksi?
Korkeakouluopintoihin voi kulua 5-6 vuotta, sen jälkeen siirrytään työelämään ja ansaitaan. Maksetaan pois se opintolaina niillä tuloilla.
Jos otat riskin, lähdet velan päälle opiskelemaan uutta alaa, etkä silti saa töitä niin sinulla on TUPLAONGELMA!!
Elämä ei ole niin yksinkertaista, että opiskelet ja mene töihin. Niitä työpaikkoja kun ei ole kaikille.
Tuliko mieleen, että kaikkien fysiikasta ei ole ko.töihin? Lisäksi jos halutaan siivoojia niin on parempi nostaa palkkaa ja pyyhkiä huono stigma pois yhteiskunnallisesti. Miettikää mihin siivoojien alipalkkaus ja lyttääminen on johtanut. Ei se ole kansalaisten syy jos alistetun ja halveksitun asema ei kiinnosta. On yhteiskunnan tehtävä varmistaa, että jokainen ammattilainen on arvostettu.
Kyllä minä ennemmin olisin siivooja kun antaisin lasteni nähdä nälkää, mutta meitä on toki moneen junaan...
Paitsi jos olet allerginen käytettäville siivousaineille, sinulla on vaikea astma, sydänongelmia, lonkkaongelmia tms. Silloin sinä et siivoa, vaikka sinulla olisi 10 lasta, koska sinä et pysty, eikä työnantaja maksa saikuttamisesta :)
Juurihan kirjoitit että ”halveksitun asema ei kiinnosta.” Ei ollut puhe mistään allergioista. Kyllä selitykset aina löytyy.
Lukisitko alun uudelleen:
"Tuliko mieleen, että kaikkien fysiikasta ei ole ko.töihin?"
Ei kaikkien tietenkään. Miksi olet noin agressiivinen? Tosissasi väität että kaikki työttömät akateemiset kyllä alkaisivat siivoojiksi mutta heidän kenenkään fysiikka ei vaan riitä?
Aggressiivinen :D
Tässähän oli kaksi puolta, sekä fysiikka, että stigma. Tiedän muutamia korkeakoulutettuja, jotka ovat lähteneet siivousalalle. Kaikille se ei kuitenkaan ole ratkaisu. Ei ole sellaista alaa, joka käy jokaiselle. Siivousalalle muuten tarvitaan oikeasti väkeä ja työnantajat varaavat opiskelijoita vakitöihin jo harjoitteluvaiheessa. Sen vuoksi olisi hyvä nostaa palkkaa ja poistaa turha stigma, että ihmiset voisivat kokea siivojan työn olevan yhtä hyvä työ kuin minkä muun tahansa työn. Silloin alalle voisivat hakeutua he, joille ala sopii. Jotkut jopa tykkäävät siivoojan työstä.
Niinkuin sanoin, töitä kyllä olisi mutta ei kelpaa, juuri todistit väittämäni oikeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys on näköalattomuutta, on ilmainen koulutus, mutta osa ei tajua sitä käyttää.
On mahdollista elää koko ikänsä tekemättä työtä, mutta kun sekään ei riitä, vaan pitäisi saada se rikkaiden elintaso nollapanostuksella, sepä on ongelma.
Viestistäsi sai sellaisen kuvan, niin kuin pitäisit tuollaista ajattelua isonakin ilmiönä. En tiedä ketään, joka ajattelee että hänen pitäisi saada rikkaiden elintaso nollapanostuksella.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiva joutua moniongelmaisuusreppanalisaation kohteeksi. Kuka tahansa voi nykyään olla pienituloinen. Terv. hyvästä perheestä kotoisin oleva akateeminen työtön. Kiitos.
On omaa ajatteluasi, että ajattelet moniongelmaisuuden olevan reppanalisaatiota. Näppärä termi, mutta moniongelmaisuus viittaa ainoastaan siihen, että köyhyyttä edesauttaa monta yhtäaikaa vaikuttavaa tekijää, ei vain yksi. Matalapalkka-ala (vaikka olisi akateeminen), yksinhuoltajuus, sairastuminen ei tee kenestäkään reppanaa, mutta voi johtaa pitkäaikaiseen köyhyyteen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä siivoojan että vartijan pitää olla useimmiten koulutettu tai omata työkokemusta alalta. Ei myöskään ole mitään järkeä, jos nuori jolla on vaikka akateeminen tutkinto, pakotetaan menemään mihin tahansa työhön aktiivimallissa, jos oman alan töitä ei heti löydy. Ei niitä löydy koskaan, jos menee vain varastolle tai siivoamaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuliko mieleen, että kaikkien fysiikasta ei ole ko.töihin? Lisäksi jos halutaan siivoojia niin on parempi nostaa palkkaa ja pyyhkiä huono stigma pois yhteiskunnallisesti. Miettikää mihin siivoojien alipalkkaus ja lyttääminen on johtanut. Ei se ole kansalaisten syy jos alistetun ja halveksitun asema ei kiinnosta. On yhteiskunnan tehtävä varmistaa, että jokainen ammattilainen on arvostettu.
Kyllä minä ennemmin olisin siivooja kun antaisin lasteni nähdä nälkää, mutta meitä on toki moneen junaan...
Niin minäkin. Kaikki sosiaalipalvelujen käyttäjät eivät halua tehdä töitä ja pitävät normaalina sitä, että yhteiskunta maksaa kaiken. Mutta kaikki eivät tosiaankaan ole sellaisia, silti siitäkin pitää voida puhua, että on olemassa tietty joukko, joka ei halua töitä tehdä eikä myöskään osaa käyttää rahaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä siivoojan että vartijan pitää olla useimmiten koulutettu tai omata työkokemusta alalta. Ei myöskään ole mitään järkeä, jos nuori jolla on vaikka akateeminen tutkinto, pakotetaan menemään mihin tahansa työhön aktiivimallissa, jos oman alan töitä ei heti löydy. Ei niitä löydy koskaan, jos menee vain varastolle tai siivoamaan. Ap
No ei kyllä kumpaankaan tarvitse kokemusta että töihin pääsee. Koulutus toki on, mutta siihenkin pääsee kaikki halukkaat ja sen läpäisee kun osaa kirjoittaa oman nimensä suht koht oikein. Tottakai samaan aikaan etsitään niitä oman alan töitä! Eikä kukaan nyt ajattele että loppuelämäksi on pakko jäädä sinne siivousalalle!
Monet yrittäjistä vasta peeaukisia ovatkin. Vaikka aloittaisi ihan pikkuruisen yrityksen muutaman tonnin lainalla, kestää hyvä tovi nähdä mihin suuntaan homma lähtee. Puolisoni aloitti oman hierontayrityksen viime kesänä. Muutamana kuukautena on saanut pienen summan nostettua itselle. Muuten vain toivomme että tulot kattavat menot ja elämme täysin minun tuloillani. Hän ei edes voisi kokeilla yrittämistä, jos minun tuloni olisivat paljon pienemmät. Näin saimme karistettua työkkärin niskaan hengityksen hänen selustastaan. Mutta joskun tuo muutaman tonnin lainakin olisi kiva saada maksettua takaisin.
Yksittäinen köyhä yrittäjä joutuisi ottamaan elämiseen (vuokraansa ja syömiseenkin) lainaa, sillä toimeentulotuessa ei montaa kuukautta katsella tuottamatonta yrittämistä. Kun yritys tuottaa vähimmäistulon (työmarkkinatuen suuruinen tulo 696e/kk) verran, sen katsotaan olevan kannattava. Tuon noin 700e/kk on se "maaginen" vähimmäistulon määrä jota monissa etuuksissa kytätään.
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei ehkä hirveän paljon sosiaalityöstä kokemusta ole. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä kumpaankaan tarvitse kokemusta että töihin pääsee. Koulutus toki on, mutta siihenkin pääsee kaikki halukkaat ja sen läpäisee kun osaa kirjoittaa oman nimensä suht koht oikein. Tottakai samaan aikaan etsitään niitä oman alan töitä! Eikä kukaan nyt ajattele että loppuelämäksi on pakko jäädä sinne siivousalalle!
Ihmisillä on monenlaisia elämäntilanteita, sitä tarkoitin. Ei oikein voi ajatella, että jokaiselle sopii sama ratkaisu, että menet vain siivoamaan. Työhaluttomia on, mutta suurimmalla osalla on haluttomuuteen oikeitakin syitä kuten se, että nollatuntisopimuksilla menee miinuksen puolelle ja että lasten päivähoito ei järjesty. Ap
Tämä, niin tämä!