Köyhyys ei ole pelkkää rahattomuutta
Köyhyyttä ei voi poistaa pelkällä rahalla, koska suurin osa köyhistä Suomessa on moniongelmaisia. Tavallisia syitä ovat riippuvuudet (ei välttämättä itsellä, vaan puolisolla), monisukupolvinen köyhyys (tapa elää kädestä suuhun) ja mielenterveysongelmat ja muut sairaudet. Tämä tekee köyhyyden poistamisesta vaikeaa, mutta ei ole syy olla tekemättä mitään. Pelkkä raha ei ratkaise köyhyyttä koskaan, koska elämän ongelmat ovat niin monimutkaisia pitkäaikaisessa köyhyydessä. Köyhyyden kokemus on kuitenkin yhtä rankkaa johtui se mistä tahansa. Jos puoliso juo tai pelaa lasten ruokarahat tai itse tekee niin, ei se tee yhtään helpommaksi nähdä nälkää.
Kommentit (115)
Näinhän se on. Mutta ei se rahakaan ole merkityksetöntä.
Esim itse olen vaikeasti psyykkisesti sairas ja olen ollut monta vuotta väliaikaisella eläkkeellä. On vaikeaa saada pitkää tiivistä terapiaa, kun ei ole rahaa maksaa siitä yhtään. Ja esim arviokäyntejä eri terapeuteilla ei kukaan instanssi maksa. Jotta köyhyyteni paranisi, niin tarvitsisin tiivistä pitkää terapiaa, jotta terveydentila kohenisi ja voisin opiskella päätoimisesti. Minulle sinällään on täysin yhdentekevää, että maksaako yhteiskunta suoraan terapautille riittävän terapian vai saanko rahan käteen ja maksan itse. Tarvitsen vain kipeästi hoitoa.
Mun mielestä tuon köyhän kommentti ryve rasvassasi ihrasika kertoo ongelman syistä aika paljon. Kun ihminen on iloinen ja ystävällinen ja auttavainen, ovet aukeaa. Uhriutujalle ja toiset tiet valinneita syyttelevälle ei kuulu mitään myötätuntoa minun mielestäni. Ryve itse masennuksessasi ja epätoivossasi sitten. Jos kertoisi rehellisesti tilanteen, kuuntelisi neuvoja ja harkitsisi jokaisen kohdalla onko se hyvä, tilanne voisi muuttuakin.
Silppu kirjoitti:
Kyllähän nuo köyhät on haluttomia tekemään omien asioidensa parantamiseksi mitään.
Miten nostaisit itsesi 497,29 € kuukausituloilla kun tuosta rahasta on myös syötävä ja katettava ne elämisen kulut, jotka eivät kuulu lisämenoihin? Anna toki vinkkejä :) Oletetaan, että tuosta summasta menee 150 € lainoihin (opintolainat, osamaksut, tai mitkä tahansa, niitä useimmille pitkään köyhyydessä eläneille on kertynyt) ja 150 € ruokaan. Muista, että kaikki saamasi lisätulot vähennetään saamastasi toimeentulotuesta. Hankit 50 € ja saat 50 € vähemmän toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikaissairas voi olla köyhä. Kaikkia menoja ei sossu ota huomioon. Jos usein mielenterveydenkin heikkenemiseen ennen pitkää
Hyvin usein onkin, lisäksi tuloissa on gäppejä, koska sosiaalituet eivät ole reaaliaikaisia sairauskuluihin nähden. Lääkkeitä jää ostamatta, ruokailu on huonoa. Jos on liikkumisvaikeuksia, tilanne on sitäkin pahempi. Ap
Mitä tarkoittaa kädestä suuhun. Mihin sitte?
Opiskelijan köyhyys? Mitä se on?
Opintolainaa nostamalla monen opiskelijan köyhyys on poistettavissa. Jostain syystä lainan nostamista pelätään. Miksi?
Korkeakouluopintoihin voi kulua 5-6 vuotta, sen jälkeen siirrytään työelämään ja ansaitaan. Maksetaan pois se opintolaina niillä tuloilla.
Miksi hankitaan lapsia opiskeluaikana on seikka, jota en myöskään ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Mutta ei se rahakaan ole merkityksetöntä.
Esim itse olen vaikeasti psyykkisesti sairas ja olen ollut monta vuotta väliaikaisella eläkkeellä. On vaikeaa saada pitkää tiivistä terapiaa, kun ei ole rahaa maksaa siitä yhtään. Ja esim arviokäyntejä eri terapeuteilla ei kukaan instanssi maksa. Jotta köyhyyteni paranisi, niin tarvitsisin tiivistä pitkää terapiaa, jotta terveydentila kohenisi ja voisin opiskella päätoimisesti. Minulle sinällään on täysin yhdentekevää, että maksaako yhteiskunta suoraan terapautille riittävän terapian vai saanko rahan käteen ja maksan itse. Tarvitsen vain kipeästi hoitoa.
Tässä on mielestäni se isoin ongelma ja helpoin ratkaisu. Psykoterapiaan pääsy on tehty todella vaikeaksi, se aiheuttaa isot kustannukset. Mt-ongelmat ovat suurin syy elämänhallinnan puutteeseenkin ja kroonistuessaan ongelmat kasautuvat. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuon köyhän kommentti ryve rasvassasi ihrasika kertoo ongelman syistä aika paljon. Kun ihminen on iloinen ja ystävällinen ja auttavainen, ovet aukeaa. Uhriutujalle ja toiset tiet valinneita syyttelevälle ei kuulu mitään myötätuntoa minun mielestäni. Ryve itse masennuksessasi ja epätoivossasi sitten. Jos kertoisi rehellisesti tilanteen, kuuntelisi neuvoja ja harkitsisi jokaisen kohdalla onko se hyvä, tilanne voisi muuttuakin.
Etenkin kun monella on omaa kokemusta vaikeuksista ja kärsimyksistä ja niiden voittamisesta ja toivoo, että voisi auttaa muita niillä konsteilla, joilla on itse päässyt vaikeuksista voiton puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Opintolainaa nostamalla monen opiskelijan köyhyys on poistettavissa. Jostain syystä lainan nostamista pelätään. Miksi?
Korkeakouluopintoihin voi kulua 5-6 vuotta, sen jälkeen siirrytään työelämään ja ansaitaan. Maksetaan pois se opintolaina niillä tuloilla.
Monet opiskelevat useita ammatteja, opiskelija ei aina ole nuori. Ei sitä pitäisi vaikeuttaa, että pyrkii elämässään eteenpäin. Opiskelevat lapsiperheet ovat köyhyysloukussa. Ap
Silppu kirjoitti:
Kyllähän nuo köyhät on haluttomia tekemään omien asioidensa parantamiseksi mitään.
Et sinä rikkaalta vaikuta. Blogissa ja instassa esittelemäsi asiat ovat maksaneet sinulle seuraavasti.
Kahvilat, ravintolat jne noin 1000€
Koiran herkut noin 180€
Ihmisten herkut noin 270€
Koiran märkäruoka noin 80€
Kosmetiikka noin 180€
Vaatteet noin 200€
Muu tilpehööri noin 287€
Yhteensä noin 2197€
Yhteis summa jaettu viidelle kuukaudelle jonka nykyinen blogisi on ollut olemassa noin 439.40€. Summa 439.40€ on vähemmän kuin työttömyyskorvaus kuukaudessa.
Tästä voi vetää johtopäätöksen että et ole rikas kuin unissasi.
Nyt saat haukkua minut kateelliseksi punikiksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi oli ensin, ongelmat vai köyhyys? Yleensä köyhyys joka tuo sitten mukanaan ongelmia terveille ja täysipäisillekin. Täten ainoa hoitomuoto on sellaiset tulot kaikille jotka mahdollistavat suht hyvän elämänlaadun.
Sellainen aktiivimalli olisi järkevämpi, jossa vähennetään tukia sen mukaan jos on alkoholiongelmaa, huumeriippuvaisuus tai peliongelma. Terveellisestä elämäntavasta maksettaisiin enemmän. Liikunta ja hyvä ruokavalio + vitamiinit = täysi tuki (isompi kuin nyt) ja siitä tiputetaan em. ongelmen vuoksi. Hoitoon osallistuminen taas korottaisi rahaa vähän ja kuiville pääseminen oikeuttaisi täyteen rahaan.
Sun lokiigan mukaan syöpää sairastavaakin pitäisi rangaista.
Alkoholismi on sairaus, siinä missä syöpäkin, peliriippuvuus tai riippuvuus yleensäkin.
Käsittämätöntä, että elämme vuodessa 2019 eikä ihmiset vielä(kään) tätä ymmärrä. Sama kuin väittäisi maapallon olevan litteä.
Jos olette noin sivistymättömiä niin uskokaan edes lääketiedettä tai ainakin yrittäkää oikeen kovasti uskoa:
"Alkoholismi on krooninen sairaus..."
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Vierailija kirjoitti:
Paitsi kun et saa töitä valmistumisen jälkeen, silloin on ONGELMA!
Jos otat riskin, lähdet velan päälle opiskelemaan uutta alaa, etkä silti saa töitä niin sinulla on TUPLAONGELMA!!
Elämä ei ole niin yksinkertaista, että opiskelet ja mene töihin. Niitä työpaikkoja kun ei ole kaikille.
Ei köyhyys tietenkään ole sama kuin pelkästään rahattomuus. Toisinaan näen punaista, kun köyhiä ja varavaraisia pidetään myös jollei nyt tyhminä, niin vähintään hyvin yksinkertaisina, jotka vain tuhlaavat kaikki rahansa kaikkeen turhaan, erityisesti viinaan ja tupakkaan josta tehdään johtopäätös, että kaikki on vain köyhän oma vika. Toinen asia mikä tökkii on kilvoittelu siitä, että kenellä on oikeus ja lupa kutsua tai pitää itseään köyhänä. Ei ole mitenkään erityisen harvinaista, että keskustelu suomalaisten köyhyydestä halutaan tukahduttaa esittämällä, että miten Suomessa ei ole "oikeitaa köyhiä" kun täällä on niin ja niin erinomainen ja kiitettävä sosiaaliturva ja kuinka sitä ollaa pohjoismainen hyvinvointivaltio. Tämä on tietysti osittain totta. Mutta ei lohduta siinä vaiheessa kun kamppailee sen kanssa, että pitäsikö jättää osa lääkkeistä ottamatta ja ostaa monipuolisempaa ruokaa. -Ja miten tuo lapsi taas tarvitsisi uudet kengät, eivätkä enää viime keväänä ostetut mahdu ja toinen oppimateraalia kouluun. Eikä tähän ole niin yksinkertaista ratkasiua että pakkoko on ollut nitä lapsia hankkia, jollei ole varaa elättää ja maksaa kaikkia heistä koituvia kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi oli ensin, ongelmat vai köyhyys? Yleensä köyhyys joka tuo sitten mukanaan ongelmia terveille ja täysipäisillekin. Täten ainoa hoitomuoto on sellaiset tulot kaikille jotka mahdollistavat suht hyvän elämänlaadun.
Sellainen aktiivimalli olisi järkevämpi, jossa vähennetään tukia sen mukaan jos on alkoholiongelmaa, huumeriippuvaisuus tai peliongelma. Terveellisestä elämäntavasta maksettaisiin enemmän. Liikunta ja hyvä ruokavalio + vitamiinit = täysi tuki (isompi kuin nyt) ja siitä tiputetaan em. ongelmen vuoksi. Hoitoon osallistuminen taas korottaisi rahaa vähän ja kuiville pääseminen oikeuttaisi täyteen rahaan.
Alkoholismi on sairaus, siinä missä syöpäkin, peliriippuvuus tai riippuvuus yleensäkin.
Käsittämätöntä, että elämme vuodessa 2019 eikä ihmiset vielä(kään) tätä ymmärrä. Sama kuin väittäisi maapallon olevan litteä.
Jos olette noin sivistymättömiä niin uskokaan edes lääketiedettä tai ainakin yrittäkää oikeen kovasti uskoa:
Väität että syöpään sairastunut on aina itse aiheuttanut syövän niinkuin alkoholisti on tarttunut pulloon? Aika karua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja työlliset saavat harrastaa em. paheita kunhan eivät jää kiinni. Suomessahan oli oikein kosteiden lounaiden kulttuurikin tässä takavuosina. Töissä sai polttaa ja baarikaappi löytyi jokaisen dirikan toimistohuoneesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi kun et saa töitä valmistumisen jälkeen, silloin on ONGELMA!
Jos otat riskin, lähdet velan päälle opiskelemaan uutta alaa, etkä silti saa töitä niin sinulla on TUPLAONGELMA!!
Elämä ei ole niin yksinkertaista, että opiskelet ja mene töihin. Niitä työpaikkoja kun ei ole kaikille.
Onhan niitä mutta teille ei kelpaa siivoojan ja vartijan työt.
Olen samaa mieltä, että köyhyys ei ole pelkkää rahan puutetta. Toimii myös toisinpäin; kaikki ne, joilla on vähän rahaa käytössään, eivät välttämättä ole köyhiä.
Minä olen 4-vuotiaan lapsen opiskeleva äiti, en ole yh mutta lähivanhempi kyllä, ja elän toimeentulotuella. En koe meiltä puuttuvan mitään. Aina on ravitsevaa ja hyvää ruokaa pöydässä, vaatteet ovat ehjiä ja puhtaita. En itsekään kulje ryysyissä, sillä onnekseni ennen eroa omistin laadukkaita vaatteita eikä kokoni ole muuttunut. Lapsi saa kokea samaa kuin muutkin, eikä esim.huvipuistorannekkeeseen ole mahdotonta säästää, kun menot ovat pienet (mm.ei autoa). Ulkona syömme silloin tällöin, ja kaapeissa on aina evästä jos vaikka lähdetään pyöräretkelle ankkalammelle.
Ulkomaille matkustamme pari kertaa vuodessa, sillä sukuni asuu muualla eli maksamme vain lennot. Uskonnollisista syistä en käytä päihteitä enkä uhkapelaa, siis sinne ei uppoa rahaa.
Toivon valmistuttuani pystyväni jälleen elättämään perheeni kuten ennenkin, mutta vähävaraisuudestani huolimatta en miellä itseäni köyhäksi nytkään. Köyhyys on ihan toista.
Miksi opintolainaa pelätään? Korko on matala, maksuaika pitkä ja lisäksi lainalle saa valtion takauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholismi ei periydy sillä tavalla, että kun vanhempi on alkoholisti niin lapsestakin tulee väistämättä alkoholisti. Lapsi ja teini pystyy itse tekemään valintansa (jos ei ole pakkojuotettu tai pakkopiikitetty) siitä, alkaako hän juomaan alkoholia vai ei. Riippuvuus/peritty impulsiivisuus voi kohdentua myös muihin asioihin kuin alkoholiin. Ihminen on silti itse se, joka valintansa tekee. Ihminen tuottaa koko elämänsä ajan uusia aivosoluja ja uusia yhteyksiä niiden välillä. Ihminen voi valita raittiuden aina. Alkoholi tuhoaa aivoja juomisen lopettamisen jälkeen vielä muutamia viikkoja. Tämän jälkeen voi kuntoutua niin hyväksi kuin kullekin henk.koht. on mahdollista riippuen siitä kuinka pahasti aivot ovat ehtineet vaurioitua. Alkoholismi EI ole avuttomuuden tila, jossa ihminen on täysin kykenemätön ohjailemaan omaa toimintaansa!
Käsittämättömän typerä kommentti.
Eihöhån se kerro riippuvuudesta, ei tuista.