Kertokaa tähän omia pahimpia köyhyyskokemuksianne. Itse olen joutunut ottamaan wc-paperia huoltoasemalta
ja joskus pyyhkimään jopa siihen pahvihylsyyn. Meikkejä en voi juuri ostaa, käytän jopa 10 vuotta vanhoja luomivärejä. Tänään kaivoin haarukalla pölypussia tyhjemmäksi, ettei tarvitse ostaa uusia kun ovat niin kalliita.
Kommentit (1063)
Vierailija kirjoitti:
Siis kuvitteleeko joku oikeesti että tt-tukea saa sen perusosan verran eli ~ 500e????
Se tt-tukihan on KAIKKI tulot miinus HYVÄKSYTTÄVÄT menot sisältäen myös sen perusosan. Menoihin luetaan vuokrasta n. 80%, kohtuulliset lääke ja sähköt.
Eli vain täysin tuloton voi saada sen perusosan verran tt-tukea, muut saa sen mikä on miinuslaskun erotus.
Toki saa maksusitoumuksen apteekkiin,mutta se ei kata kaikkia reseptilääkkeitä saati mitään käsikauppatavaraa kuten lisävitamiinit tai särkylääke.
Ei kuvittele. Käteen jää 500 eur, koostuu se sitten tt-tuesta tai palasina eri tuista. Mitä väliä, lopputulos on sama. Ja kun asuminen, sähkö, vesi, lääkkeet, lääkärikäynnit, silmälasit, tekarit ja passi kustannetaan niin kyllä se peruselämisen kattaa. Ei mun mielestä vastikkeetta enemmän tarvitsekaan saada. Tulojen mukaan eletään.
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivän köyhyys on ihan toista kuin sata vuotta sitten...
Niin on. Nykypäivän köyhällä varmaan jokaisella on netit ja älykännykät/kannettavat. Mieluummin ollaan pienessä nälässä.
Mä en ole nyt kolmeen päivään syönyt mitään. Juonut vain hanavettä noin 4 litraa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on. Nykypäivän köyhällä varmaan jokaisella on netit ja älykännykät/kannettavat. Mieluummin ollaan pienessä nälässä.
Niin no, mä asun PSOASilla ja taloyhtiön netistä maksoin sen avatessa parikymppiä. Muita maksuja ei ole, että joo tällä köyhällä on netti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti minun kohdallani köyhyyden voi sanoa johtuvan jonkinlaisesta "negatiivisesta säätykierrosta"Vielä muutamia vuosia sitten tilanteeni oli ihan hyvä. Valmistuin yliopistosta, sain oman alani töitä, perustin perheen. Sitten kaikki muuttui. Sairastuin syöpään ja vaikeaan masennukseen. Töistä tuli kenkää. Tietenkin tiedän, että irtisanominen oli laiton, mutta sillä alalla jolla olen, ei ole "varaa" saada rettelöitsijän mainetta.
Mies lähti ja yhtäkkiä olin kahden lapsen köyhä ja sairas yh-äiti. Olen ollut jo vuosia kuntoutustuella, koko ajan saa stressata siitä, jatketaanko tukea vai ei. Syöpä parani, masennus vain syvenee, silti saa koko ajan olla todistelemassa omaa sairauttaan.
En kuitenkaan aio antaa periksi, vaikka välillä tämä kuorma tuntuu kohtuuttomalta kantaa. Itsemurha on käynyt mielessä. Yritän uskoa siihen, että toivun ja pääsen takaisin työelämään. Haluan uskoa siihen, että jossain on niin ymmärtäväinen työnantaja, joka ei vaadi aukotonta CV:tä.
Tragikoomisinta on ehkä se, että olen lähtöisin varakkaasta perheestä. Isäni on narsisti, jonka puolesta lapseni saisivat vaikka kuolla nälkään - äitini on vaikeneva narsistin uhri. Koko "hienolle" suvulleni minä olen vähän sellainen hyshys - tapaus, virtahepo olohuoneessa. Sairas, köyhä -epäonnistunut. Tapaamiset sukulaisten kanssa ovat kiusallisia ja yleensä puhutaan vain säästä. Eipä kenenkään tarvitse tietenkään aikuista ihmistä auttaa, mutta omien vanhempien totaalinen kylmyys ja välinpitämättömyys tuntuu kieltämättä aika pahalta.
Mitenköhän sitä toivoa oikein jaksaisi pitää yllä? Ja muistakaa kaikki terveet, oman elämänne supersankarit -ylhäältä on pitkä matka alas.
Pahoittelen kirjoitusvirheitä yms. En jaksa käydä kirjoitustani suurennuslasin kanssa läpi.
Pahoitteluni, toivottavasti vanhempasi heltyvät ja auttavat.
Kiitokset kauniista sanoistasi. Karu fakta on kuitenkin se, ettei isäni parane koskaan narsismistaan. Viime syksynä äitini osti vanhimmalle lapselleni laadukkaat kumisaappaat. Isäni sai tietää ja soitti minulle aikamoisen puhelun. Muistan sellaisia sanoja kuin"luuseri", "pummi", "surkimus, joka on häpeäksi omille vanhemmilleen". No, kituuttelin jonkin aikaa ja maksoin ne kumisaappaat äidilleni.
Siis pyysitkö sinä ostamaan ne kumisaappaat?
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan ’köyhiä’ (pariskunnan tulot n. 1800 e ja vuokra vajaa 900 e eli ollaan ainakin melkein köyhimmässä 10 prosentissa).
Meillä on 4 pelikonsolia, 3 tietokonetta, suht iso TV, Netflix, BookBeat, kaikki tarvittavat huonekalut ja 150-200e älypuhelimet.
Voi tätä kurjuutta, hukutaan kamaan. 😂
En ihan tajua, että mihin köyhien (lapsettomien) rahat menee, meillä ainaki pienet tulot ja pienet MENOT.
Onneksi on vaalit kohta ohi, ärsyttää kun täällä valehdellaan Suomen sosiaaliturvasta.
Nälkää ei omatta syyttään näe Suomessa kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itkettää. Mihin tämä maa on menossa?
Höpö. Esim opiskeluaika on tiukkaa, varsinkin jos et ota opintolainaa. Kaikki keinot sallittuja! Itse ilen opiskellut 25v sitten ja myös silloin oli nälkä, ei liity nykyiseen maailmanmenoon.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kuvitteleeko joku oikeesti että tt-tukea saa sen perusosan verran eli ~ 500e????
Se tt-tukihan on KAIKKI tulot miinus HYVÄKSYTTÄVÄT menot sisältäen myös sen perusosan. Menoihin luetaan vuokrasta n. 80%, kohtuulliset lääke ja sähköt.
Eli vain täysin tuloton voi saada sen perusosan verran tt-tukea, muut saa sen mikä on miinuslaskun erotus.
Toki saa maksusitoumuksen apteekkiin,mutta se ei kata kaikkia reseptilääkkeitä saati mitään käsikauppatavaraa kuten lisävitamiinit tai särkylääke.Ei kuvittele. Käteen jää 500 eur, koostuu se sitten tt-tuesta tai palasina eri tuista. Mitä väliä, lopputulos on sama. Ja kun asuminen, sähkö, vesi, lääkkeet, lääkärikäynnit, silmälasit, tekarit ja passi kustannetaan niin kyllä se peruselämisen kattaa. Ei mun mielestä vastikkeetta enemmän tarvitsekaan saada. Tulojen mukaan eletään.
Silmälasit ja passin saa kerran viiteen vuoteen ja eipä noita tekareitakaan ihan joka vuosi saa 😁
Edelleenkin asumisesta johtuu maksamaan sen 20% siitä toimeentulotuesta,. Samoin jos on iso sähkö ja/tai vesilasku niin ei kokonaan makseta.
Lääkkeistäkin on omat määräykset, mitä korvataan ja mitä ei...
Jos noin korpee niin ihan ensin kannattaa lukea Kelan sivuilta mitä huomioidaan ja mitä ei, sekä mitä maksetaan ja mitä ei...
Ja sit voit jäädä työttömäksi ja hakea noita mitä kuvittelet saavasi.. Onnee siihen hommaan 😘
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisen opiskelijavuoden jälkeen en saanut töitä ja aluksi en meinannut saada kesäksi mitään tukiakaan. Muistan kun jouduin kaupassa käydessäni vaivihkaa laskemaan laskimella paljonko tuotteet maksaisi yhteensä etten joutuisi kassalla siihen tilanteeseen ettei minulla olisi varaa maksaa niitä.
Muistan vieläkin sen häpeän tunteen ja miten yritin piilotella että laskin tuotteiden hintaa.
Mä niin tiedän miltä toi tuntuu! Työttömänä tällä hetkellä ja kaupassa lasken aina laskimen kanssa ettei viikon budjetti ylity :(
Susanna Koski tippumassa muuten eduskunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki saa maksusitoumuksen apteekkiin,mutta se ei kata kaikkia reseptilääkkeitä saati mitään käsikauppatavaraa kuten lisävitamiinit tai särkylääke.Ei kuvittele. Käteen jää 500 eur, koostuu se sitten tt-tuesta tai palasina eri tuista. Mitä väliä, lopputulos on sama. Ja kun asuminen, sähkö, vesi, lääkkeet, lääkärikäynnit, silmälasit, tekarit ja passi kustannetaan niin kyllä se peruselämisen kattaa. Ei mun mielestä vastikkeetta enemmän tarvitsekaan saada. Tulojen mukaan eletään.
Silmälasit ja passin saa kerran viiteen vuoteen ja eipä noita tekareitakaan ihan joka vuosi saa 😁
Edelleenkin asumisesta johtuu maksamaan sen 20% siitä toimeentulotuesta,. Samoin jos on iso sähkö ja/tai vesilasku niin ei kokonaan makseta.
Lääkkeistäkin on omat määräykset, mitä korvataan ja mitä ei...Jos noin korpee niin ihan ensin kannattaa lukea Kelan sivuilta mitä huomioidaan ja mitä ei, sekä mitä maksetaan ja mitä ei...
Ja sit voit jäädä työttömäksi ja hakea noita mitä kuvittelet saavasi.. Onnee siihen hommaan 😘
No mulle toi viisisatanen riittää mainiosti, kuten sanoin niin tulojen mukaan eletään. Jokaisen oma asia jos tuhlaa sähköä tai vettä yli määriteltyjen kohtuurajojen ja haluaa vähiä rahojaan niihin käyttää. Yläkerran naapuri esim. suihkuttelee joka päivä puoli tuntia (valitettavasti kuuluu putkista vaikken edes haluaisi tietää) Elämä on pitkälti valintoja.
Meillä oli -90-luvulla ammattikoululuokan kanssa risteily Ruotsiin, kun valmistuimme. Olimme keränneet rahat matkaan myyjäisillä yms, joten kaikki pääsivät lähtemään matkaan mukaan. En vain ymmärrä, kuinka tyhmä olin, kun lähdin sinne todella pienellä määrällä käyttörahaa. No, minulla ei ollut enempää, enkä kai sitten kehdannut pyytää vanhemmilta, mummolta tai keneltäkään. En pystynyt ostamaan laivan kaupoista juuri mitään ja kun muut halusivat Tukholmassa pizzalle, minun "ei ollut nälkä" ja otin vain cokiksen. Laivassa sitten söin illalla vähän jotain. Harmikseni kuukautiset alkoivat reissussa ja jouduin ostamaan laivasta kalliita siteitä ja rahat, joilla olin ajatellut ostaa äidille ja siskolle tuliaisiksi suklaata, menivätkin siteisiin.
Muut huomioivat, etten ollut käyttänyt juuri yhtään rahaa ja valehtelin, että säästän johonkin toiseen reissuun.
Opiskelijakämpälläni sitten tyhjensin säästöpossusta loput hilut, mitä oli pohjalla ja kävin halvimmasta mahdollisesta kaupasta ostamassa äidille ja siskolle jotain sen näköistä suklaata, jota olin laivalla nähnyt. Ei antanut ylpeys kertoa, että jouduin tekemään reissun liian vähällä rahalla ja jopa olemaan nälässä.
Olen syönyt biojäteasiasta, nukkunut lehtiroskiksessa ja tyhjentänyt säästöpossun joka ei kuulunut minulle.
Leikkautan tukan ulkomaan reissuilla, vaikka aina ei ole edes yhteistä kieltä mutta halvalla saa. Suomen partureihin ei ole varaa.
Olin yksinhuoltaja ja kahvilayrittäjä, jollain lailla sain yrityksen pysymään plussan puolella, mutta omaan elämään en juuri palkkaa saanut. Illalla syötiin lasten kanssa töistä jääneet pullat ja munkit, aina ei ollut niitäkään. Lapsetkin, nyt jo aikuiset, muistavat että silloin oli aina nälkä. Ovat nyt kaikkiruokaisia. Sossusta ei apua tullut, nauroivat ulos "rikkaan yrittäjän".
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli -90-luvulla ammattikoululuokan kanssa risteily Ruotsiin, kun valmistuimme. Olimme keränneet rahat matkaan myyjäisillä yms, joten kaikki pääsivät lähtemään matkaan mukaan. En vain ymmärrä, kuinka tyhmä olin, kun lähdin sinne todella pienellä määrällä käyttörahaa. No, minulla ei ollut enempää, enkä kai sitten kehdannut pyytää vanhemmilta, mummolta tai keneltäkään. En pystynyt ostamaan laivan kaupoista juuri mitään ja kun muut halusivat Tukholmassa pizzalle, minun "ei ollut nälkä" ja otin vain cokiksen. Laivassa sitten söin illalla vähän jotain. Harmikseni kuukautiset alkoivat reissussa ja jouduin ostamaan laivasta kalliita siteitä ja rahat, joilla olin ajatellut ostaa äidille ja siskolle tuliaisiksi suklaata, menivätkin siteisiin.
Muut huomioivat, etten ollut käyttänyt juuri yhtään rahaa ja valehtelin, että säästän johonkin toiseen reissuun.
Opiskelijakämpälläni sitten tyhjensin säästöpossusta loput hilut, mitä oli pohjalla ja kävin halvimmasta mahdollisesta kaupasta ostamassa äidille ja siskolle jotain sen näköistä suklaata, jota olin laivalla nähnyt. Ei antanut ylpeys kertoa, että jouduin tekemään reissun liian vähällä rahalla ja jopa olemaan nälässä.
Toi on just suomalaista "köyhyyttä", ei ole lomalla varaa ostaa ihan kaikkea haluamaansa.
Kyllä pitäisi verovaroilla kustantaa kaikille ulkomaanreissut, ulkona syömiset, juomiset ja vielä mässyt kotiin tuotaviksi. Köyhyys varmaan tekee senkin, ettei osaa ennakoida kuukautisiakaan.
Olisi lainannut pari kymppiä joltakin, olisi jäänyt tuokin traumaattinen kokemus väliin. Valmistujaisristeilyjä ei tule niin usein, että olisi parista kympistä budjetti seonnut.
Vierailija kirjoitti:
Leikkautan tukan ulkomaan reissuilla, vaikka aina ei ole edes yhteistä kieltä mutta halvalla saa. Suomen partureihin ei ole varaa.
Ulkomaan reissuihin löytyy rahaa?!?!
Ihmeesti on köyhyysketju hiljennyt, vaalit ovat ohi eikä siis tarvitse lietsoa näitä köyhyyden kokemuksiakaan enää.
Suomessa todella harva on köyhä omatta syyttään. Näitä "oli huono risteily kun en tajunnut itse varautua" ja "olin niin köyhä, että piti viedä lapset snagarille"-köyhiä sen sijaan riittää.
Tässä oiva esimerkki oman elämänsä Susanna Koskesta 😂
Köyhyys on edelleenkin ihan erilaista kui. sata vuotta sitten, kuten 20-, 30-, 40, 50- ja 60- vuotta sitren.
Katsos kun maailma muuttuu ympärilläsi, vaikka asuisit kuplassa 😉