Kertokaa tähän omia pahimpia köyhyyskokemuksianne. Itse olen joutunut ottamaan wc-paperia huoltoasemalta
ja joskus pyyhkimään jopa siihen pahvihylsyyn. Meikkejä en voi juuri ostaa, käytän jopa 10 vuotta vanhoja luomivärejä. Tänään kaivoin haarukalla pölypussia tyhjemmäksi, ettei tarvitse ostaa uusia kun ovat niin kalliita.
Kommentit (1063)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjaston koneillako ihmiset tänne kirjoittelee varastavansa vessapaperia ja makaronia köyhyyttään vai niiltä älypuhelimiltaan kuitenkin? Niin, elämä on valintoja..
Osaatko lukea? Aloituksessa kysyttiin mikä ON OLLUT pahin köyhyyskokemus tähän mennessä. Monella voi siis olla tästä kokemuksesta jo aikaa ja elämäntilanne nykyisin erilainen.
Niin niin eli ihmiset muisteleekin menneitä. Ihan turhaan moni päivittelee myötätuntoisena kun luulevat että suurin osa puhuu nykyajan köyhyydestä.
Kutsutko sinä noita kommenttejasi myötätuntoisiksi? Taidat olla sekaisin päästäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjaston koneillako ihmiset tänne kirjoittelee varastavansa vessapaperia ja makaronia köyhyyttään vai niiltä älypuhelimiltaan kuitenkin? Niin, elämä on valintoja..
Osaatko lukea? Aloituksessa kysyttiin mikä ON OLLUT pahin köyhyyskokemus tähän mennessä. Monella voi siis olla tästä kokemuksesta jo aikaa ja elämäntilanne nykyisin erilainen.
Niin niin eli ihmiset muisteleekin menneitä. Ihan turhaan moni päivittelee myötätuntoisena kun luulevat että suurin osa puhuu nykyajan köyhyydestä.
Voi luoja auta näiden tyhmien kanssa.
Miten se luulette että se köyhäkään voisi olla ilman puhelinta tai nykyään edes nettiä? Siellähän ne on työkkärit ja sossut ja työpaikat ja kaikki.
Kirjastoissa on ilmaiset netit käytössä, siellä ennen köyhät hoiti asiansa. Elintaso ja vaatimukset nousevat, ns..köyhilläkin.
No minulla on matkaa kirjastoon, joten enpä pääse sinne haahuilemaan. Toki itse en edes noita mainittuja palveluita käytä, kun en sossuista saa ja olen eläkkeellä, mutta lapsiini pidän yhteyttä netin avulla, ei ole varaa aina tavata tai soittaa ollenkaan. Mitäs luulet, kuinka paljon sanotaan nyt vaikka 13 euron maksulla ajelee taksilla tai soittelee puheluita kuussa?
Tietysti ne henkilöt muistelevat menneitä, joilla totaalinen köyhyys oli ei nyt.
Otsikon teksti ei rajaa asiaa nykyhetkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se luulette että se köyhäkään voisi olla ilman puhelinta tai nykyään edes nettiä? Siellähän ne on työkkärit ja sossut ja työpaikat ja kaikki.
Kirjastoissa on ilmaiset netit käytössä, siellä ennen köyhät hoiti asiansa. Elintaso ja vaatimukset nousevat, ns..köyhilläkin.
Kerropa vielä miten kaikille työttömille riittää ne netit, joita on siellä kirkonkylän kirjastossa, kun eikö siellä työkkärinkin palveluissa pidä käydä lähes joka päivä ettei vain jää reagoimatta johonkin tärkeään viestiin? Ja jos matkaa on sinne kirjastoon 10-50 km, kuten joillakin on, ja varmasti pidempiäkin. Maksat siis veroistasi ennemmin ne matkat kuin soisit sen alle satasen puhelimen ja noin kympin/kuukausi netin?
Vähän sama kuin aloittajalla WC-paperin suhteen, tosin itse olen hakenut sitä kerrostalomme yleisen vessan tiloista rullallisen kun on ollut lopussa ja samoin rahat.
Törmäsin tähän keskusteluun vahingossa ja toivoisin, että kertomani olisi provo. Se on jotenkin niin järkyttävä, etten tahtoisi uskoa asiaa itse.
Olin juuri omilleen muuttanut ja jouduin anomaan sossusta rahaa. Uskoin, että kuukaudessa asia on käsitelty, mutta se venyi 3kk asti. Sen ajan elin rahattomana. Ruokana oli 1,5kk ajan iso paahtoleipäpussi, teetä, riisiä ja 1l jogurttia viikoksi. Loput 2 viikkoa söin vain paahtoleipää ja join teetä, kun muuhun ei ollut varaa, tyyliin 6 palaa paljasta paahtoleipää päivässä ja monta mukia teetä. Minulla ei ole tukiverkkoja, joten keneltäkään ei voinut pyytää rahaa, ei edes vanhemmilta.
Siinä 3kk kohdalla jatkuvan nälän kourissa kaikki ruokamainokset olivat taivaallisen herkullisia. Haaveilin, että ostan euron hampurilaisen Mäkkäristä, kun saan rahaa.
Hirveintä oli, kun selailin kirjastossa kirjoja lääketieteestä ja edessäni oli poikkileikkaus ihmisen reidestä. Ihan mustavalkea valokuva siis. Katsoin sitä ja ajattelin, miten se näyttää ihan paistille ja miten voisin syödä tuon nyt nälkääni...Suu ihan kostui pelkästä ajatuksesta, että vedän reisipaistia naamaani.
En ikinä unohda tuota hetkeä, se oli aivan järkyttävää.
Nuorempana olin käyttänyt baari-illan aikana viimeiset rahani vahingossa loppuun, ja käteen ei siltä illalta jäänyt kuin joku aussi(turisti?). En muista tilannetta oikein hyvin, mutta yritimme yöllä vaihtaa aussirahaa euroiksi, jotta olisimme saaneet ruokaa tai yöpaikan. Mutta sen muistan, että missään ei vieras raha kelvannut, ja päädyimme nukkumaan Katajanokalle erään hotellin rappukäytävään :D
Vierailija kirjoitti:
Minä olen saanut älypuhelimen ystävältäni lahjaksi. Kyseessä hänen vanha älypuhelimensa. Läppäri on 10 vuotta vanha ja ostettu käytettynä. Muuta fiksua kommentoitavaa?
Köyhyysraja menee laskennallisesti jossain reilussa tonnissa. Kyllä sen perusteella Suomessa on paljon köyhyyttä.
Tiesittekö että kiinassa sekä japanissa kodittomilla köyhillä on todella paljon televisioita, älypuhelimia, playstationeja yms. koska tota krääsää alkaa olla maailmassa niin paljon ettei niillä ole pian mitään arvoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se luulette että se köyhäkään voisi olla ilman puhelinta tai nykyään edes nettiä? Siellähän ne on työkkärit ja sossut ja työpaikat ja kaikki. Ei köyhällä ole varaa soitella asioita, säästyy rahaa siinäkin kun on se halvin netti. Ja itsellänikin on alle 70 euron puhelin, vuosia vanha, silti sillä netti vielä toimii.
Ei tää ole enää todellista, mistä kolosta tänne viisastelijoita ryömii? Taisin kyllä mennä harvinaisen huonoon trolliin tässä, mutta ei voi mitään kun verenpaine nousee kattoon näitä lukiessa. Ja joo, en raski mennä hakemaan reseptiä lääkkeisiin kun tk maksaa.
Ei tk maksa, lääkäri maksaa.
Siksi en mene koskaan lääkärille. (vaikka varaa on) Luulisi köyhän tämän tietävän.
Sinccis
No jaa. Olen käynyt lääkärissä viimeksi ehkä 11 vuotta sitten, ja silloin ainakin se oli lääkäri joka ne verenpainelääkereseptit määräsi. Joten tämä takuueläkeläinen ei tiedä kyllä sitten asiasta sen enempää. Verenpainetaudin lääkkeet vain jäivät jossain vaiheessa hakematta/reseptit uusimatta, joten luulen että se on lääkärireissu väkisinkin. Tosin tk-maksuista meillä on tietääkseni puhuttu, reilu 40e pitäisi maksaa jos hoitoa kaipaa. Plus ne halvat lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama kuin aloittajalla WC-paperin suhteen, tosin itse olen hakenut sitä kerrostalomme yleisen vessan tiloista rullallisen kun on ollut lopussa ja samoin rahat.
Kuspää olet. Sinne onkin sitten kiva mennä paskalle, kun sinä olet pöllinyt paperit.
Ei ollu varaa pyyhkiä ollenkaan..
Joutusin tyytymään Bemarin 320i malliin,vaikka 330 hybrid kiinnosti ja halutti..
Vierailija kirjoitti:
Törmäsin tähän keskusteluun vahingossa ja toivoisin, että kertomani olisi provo. Se on jotenkin niin järkyttävä, etten tahtoisi uskoa asiaa itse.
Olin juuri omilleen muuttanut ja jouduin anomaan sossusta rahaa. Uskoin, että kuukaudessa asia on käsitelty, mutta se venyi 3kk asti. Sen ajan elin rahattomana. Ruokana oli 1,5kk ajan iso paahtoleipäpussi, teetä, riisiä ja 1l jogurttia viikoksi. Loput 2 viikkoa söin vain paahtoleipää ja join teetä, kun muuhun ei ollut varaa, tyyliin 6 palaa paljasta paahtoleipää päivässä ja monta mukia teetä. Minulla ei ole tukiverkkoja, joten keneltäkään ei voinut pyytää rahaa, ei edes vanhemmilta.
Siinä 3kk kohdalla jatkuvan nälän kourissa kaikki ruokamainokset olivat taivaallisen herkullisia. Haaveilin, että ostan euron hampurilaisen Mäkkäristä, kun saan rahaa.
Hirveintä oli, kun selailin kirjastossa kirjoja lääketieteestä ja edessäni oli poikkileikkaus ihmisen reidestä. Ihan mustavalkea valokuva siis. Katsoin sitä ja ajattelin, miten se näyttää ihan paistille ja miten voisin syödä tuon nyt nälkääni...Suu ihan kostui pelkästä ajatuksesta, että vedän reisipaistia naamaani.
En ikinä unohda tuota hetkeä, se oli aivan järkyttävää.
I feel u sister. Olin siskon ja sen lasten kanssa korkeasaaressa. Katselin niitä eläimiä, vaan että voi kun tuonkin linnun saisi paistiksi ja tuosta vetäisisin vähän lihan siivua pannulle.
Kyllä sen päivän jälkeen ruoka maittoi!
Sinccis
Ei ollut kuin ruokaan ja laskuihin varaa, joten saksina piti käyttää voi veistä. :D
Vein nuorena vessapaperia yleisestä vessasta. Jätin sinne tyhjän hylsyn, jotta näyttäisi siltä, että paperi on loppunut luonnollisella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaikana jouduin ajamaan 6 sylinterisellä BMW:llä. Hävettihän se tietenkin. Onneksi ne ajat on takana ja nyt tallissa on taas V8 Mercedes.
:D Sinulla on asennetta!
Mitenhän tällainen köyhyys on edes mahdollista Suomessa? Aivan todella outoa.
Olen köyhästä perheestä (tai luulin olevani), y-äiti jolla velkaa ja rahat aina loppu. En ole saanut mitään rahallista tukea sen jälkeen kun lähdin kotoa. Osa-aikatöitä ja joskus jopa tt-tukea haettu, ja aivan tosi hyvin pärjään. Ei ole koskaan tarvinnut olla nälissään tai varastaa! On myös lemmikki ja yllättäviä menoja.
Kertokaa oikeasti miten nykyään voi käydä noin kun osalle kommentoijista? Yksi selitys oli, että jakamaton kuolinpesä estää tuet eikä sitä saa jaettua, mutta siis oikeasti, kyllähän tuon saa ratkaistua.
Yritin nukkua kauppakeskuksen porttikongissa Helsingin keskustassa yöllä, koska ei ollut rahaa yöbussiin. Olin juuri muuttanut Helsinkiin nuorena opiskelijana, enkä tiennyt että yöbussi oli eri hintainen kuin päiväbussi. City Centralin vartijat häätivät pihalle, joten pummin 5 euroa joltakulta ystävälliseltä Asema-aukiolla. Otin yhteystiedot ylös, sillä halusin maksaa takaisin, ja sovittiinkin siitä, mutta sitten kuitenkin hävetti niin paljon, etten koskaan ottanut yhteyttä. Mietin tuota välillä, ja toivon ettei hän ollut kovin pettynyt, etten maksanut takaisin. Nykyään olen vakavarainen ja koitan antaa hiluja itsekin, jos vaikuttaa siltä että niille on tarve.