Miten kieltäytyä kategorisesti ihan kaikesta työkavereiden näkemisestä vapaa-ajalla?
Minulla on todella hyviä työkavereita, joiden kanssa tulen hyvin juttuun. Pidän kuitenkin todella tiukat rajat työ- ja vapaa-ajan välillä ja vapaa-ajalla olen 100% perheeni tai ystävieni (ei työ-) kanssa.
Työkaverit pyytävät minua jatkuvasti syömään, yksille, harrastamaan, ties mitä. Pari kertaa olen mennytkin, mutta ollut niiden tapaamisten jälkeen täysin uupunut. On tuntunut siltä, että työpäivä on vain venynyt pitkälle iltaan. Puhe on luonnollisesti ohjautunut työasioihin tai ihmisiin töissä, koska ne ovat ne meitä yhdistäviä asioita.
Haluaisin osata sanoa tiukasti, mutta ymmärrettävästi, etten ole ikinä lähdössä mihinkään työkavereiden kanssa. En jaksa enää keksiä muita menoja, koska muita menoja ei välttämättä ole - en vain halua mennä heidän kanssaan mihinkään.
Yksi työkaveri pyysi minua eilen syömään. Sanoin, että on tulossa vieraita. Tänään kysyi, voinko sitten lauantaina. Ai ei? Entä sunnuntaina? No ensi viikolla joku ilta? Miten sä oot noin kiireinen? Onks sun pakko mennä joka viikko bodypumpiin - tule nyt kerran syömään..
Kommentit (23)
Mulla sama ongelma. Mä haluan voida maata sohvalla koko viikonlopun ilman syyllisyydentuntoa siitä, että pitäisi olla työkavereiden kanssa jossain. Mulla on oikeus tehdä vapaa-ajallani mitä haluan.
Sanot että EN halua ulos syömään, EN pidä ravintolaruuasta, en syö pizzaa, hampurilaisia, katyukeittiöitä, en halua ja sitäpaitsi säästän Karibian risteilyyn rahaa!
Vierailija kirjoitti:
On tärkeää olla rehellinen ja selkeä kieltäytyessäsi työkavereiden näkemisestä vapaa-ajalla. Kategorinen kieltäytyminen kaikesta yhteisestä ajanvietosta työkavereiden kanssa voi kuitenkin johtaa huonoon ilmapiiriin työpaikalla. Siksi on hyvä miettiä, mitä voit tehdä sen sijaan, että kieltäydyt täysin.
Tässä muutamia vinkkejä:
1. Selitä, miksi haluat pitää työ- ja vapaa-aikasi erillään. Voit kertoa, että tarvitset henkilökohtaista aikaa ja rauhaa vapaa-ajalla, jotta voit rentoutua ja ladata akkuja. Kerro, että työpaikalla vietetty aika on riittävä ja että haluat pitää vapaa-ajan oman itsesi ja perheesi kanssa.
2. Ehdota muita tapoja viettää aikaa työkavereiden kanssa. Voit ehdottaa yhteisiä lounaita tai kahvihetkiä työpaikalla, jolloin voitte keskustella työasioista rennossa ympäristössä. Voit myös ehdottaa yhteistä harrastusta, joka ei liity työhön.
3. Ole kohtelias ja ystävällinen kieltäytyessäsi. Muista, että työkavereiden kanssa on tärkeää säilyttää ammattimainen ja kunnioittava suhde. Kieltäytyminen ei tarkoita, että et arvosta heitä tai et halua olla heidän kanssaan tekemisissä työpaikalla.
4. Jos olet uusi työpaikalla, harkitse muutaman kerran mukaan lähtemistä. Voit tutustua työkavereihisi paremmin ja saada paremman käsityksen heistä. Voit sitten päättää, haluatko jatkaa yhteistä ajanviettoa heidän kanssaan.
5. Ole joustava ja avoin uusille mahdollisuuksille. Työkavereiden kanssa vietetty aika voi olla hyvä tapa rakentaa yhteyksiä ja verkostoitua. Voit löytää uusia mahdollisuuksia ja oppia uusia asioita työpaikalta.
Yhteenvetona, kategorinen kieltäytyminen kaikista työkavereiden näkemisestä vapaa-ajalla ei ehkä ole paras ratkaisu. Sen sijaan voit yrittää löytää tapoja viettää aikaa työkavereiden kanssa, jotka sopivat sinulle parhaiten.
Kiitos ChatGPT!
ap
Vierailija kirjoitti:
Sanot että EN halua ulos syömään, EN pidä ravintolaruuasta, en syö pizzaa, hampurilaisia, katyukeittiöitä, en halua ja sitäpaitsi säästän Karibian risteilyyn rahaa!
No mennään tanssimaan! Mä maksan! Me lähdetään Lissun ja Pekan kanssa Tallinnaan siihen uuteen museoon, tuu mukaan! Ei tarvii syödä ravintolassa, mun serkun entinen mies asuu Tallinnassa ja tekee meille ruoan. Tuu nyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tärkeää olla rehellinen ja selkeä kieltäytyessäsi työkavereiden näkemisestä vapaa-ajalla. Kategorinen kieltäytyminen kaikesta yhteisestä ajanvietosta työkavereiden kanssa voi kuitenkin johtaa huonoon ilmapiiriin työpaikalla. Siksi on hyvä miettiä, mitä voit tehdä sen sijaan, että kieltäydyt täysin.
Tässä muutamia vinkkejä:
1. Selitä, miksi haluat pitää työ- ja vapaa-aikasi erillään. Voit kertoa, että tarvitset henkilökohtaista aikaa ja rauhaa vapaa-ajalla, jotta voit rentoutua ja ladata akkuja. Kerro, että työpaikalla vietetty aika on riittävä ja että haluat pitää vapaa-ajan oman itsesi ja perheesi kanssa.
2. Ehdota muita tapoja viettää aikaa työkavereiden kanssa. Voit ehdottaa yhteisiä lounaita tai kahvihetkiä työpaikalla, jolloin voitte keskustella työasioista rennossa ympäristössä. Voit myös ehdottaa yhteistä harrastusta, joka ei liity työhön.
3. Ole kohtelias ja ystävällinen kieltäytyessäsi. Muista, että työkavereiden kanssa on tärkeää säilyttää ammattimainen ja kunnioittava suhde. Kieltäytyminen ei tarkoita, että et arvosta heitä tai et halua olla heidän kanssaan tekemisissä työpaikalla.
4. Jos olet uusi työpaikalla, harkitse muutaman kerran mukaan lähtemistä. Voit tutustua työkavereihisi paremmin ja saada paremman käsityksen heistä. Voit sitten päättää, haluatko jatkaa yhteistä ajanviettoa heidän kanssaan.
5. Ole joustava ja avoin uusille mahdollisuuksille. Työkavereiden kanssa vietetty aika voi olla hyvä tapa rakentaa yhteyksiä ja verkostoitua. Voit löytää uusia mahdollisuuksia ja oppia uusia asioita työpaikalta.
Yhteenvetona, kategorinen kieltäytyminen kaikista työkavereiden näkemisestä vapaa-ajalla ei ehkä ole paras ratkaisu. Sen sijaan voit yrittää löytää tapoja viettää aikaa työkavereiden kanssa, jotka sopivat sinulle parhaiten.
Kiitos ChatGPT!
ap
Ole hyvä! Autan mielelläni kaikissa kysymyksissäsi.
Minä taas toivoisin että joskus kysyttäisiin ulos. Mutta koskaan ei ole näin tapahtunut missään työpaikassa tai koulussa. Ja itse en uskalla oikein kysyä, juurikin apn kaltaisten takia, että jos se toinen ei haluakaan nähdä vapaalla. Minulla kun ei ole yhtään kaveria. Ja välillä olisi kiva käydä jossain, ilman että yksin pitää mennä. Aina ne muut kyselee kyllä toisiaan. Ja ihan tavallinen olen, en toki se porukan äänekkäin, mutta en istu vain nurkassa. Minut on vain helppo unohtaa, voisin vaihtaa paikkoja apn kanssa. Mutta joo, sano sitten vaikka suoraan heille mistä johtuu.
Minä sanoin aina alkuun vaan, että en pääse, kun on muuta menoa. Ei ole yleensä tarkemmin alettu tenttaamaan, että mitä tai miksi olen aina kiireinen tms. Aika pian kyllä loppui kyselytkin, kun huomasivat, että en tule kuitenkaan.
Työkaverit on kyllä kivoja ja oikeastaan yksi parhaista asioista nykyisessä työpaikassani, mutta en silti halua viettää heidän kanssaan vapaa-aikaani. Tarvitsen paljon omaa aikaa.
Hyvin yksinkertainen homma.
Työpaikalla aikoinaan kovin penättiin useaan otteeseen osallistumaan johonkin olemattomaan illanviettoon. Kieltäydyin kohteliaasti moneen kertaan mutta ei vaan tuntunut menevän perille.
Lopulta asialla oli viiden hengen ryhmä jolle totesin että: "Kiitos ei. Pyrin viettämään vapaa-aikani hyvässä seurassa."
Sittemmin eivät ole näillä asioilla vaivanneet.
Vierailija kirjoitti:
Minä sanoin aina alkuun vaan, että en pääse, kun on muuta menoa. Ei ole yleensä tarkemmin alettu tenttaamaan, että mitä tai miksi olen aina kiireinen tms. Aika pian kyllä loppui kyselytkin, kun huomasivat, että en tule kuitenkaan.
Työkaverit on kyllä kivoja ja oikeastaan yksi parhaista asioista nykyisessä työpaikassani, mutta en silti halua viettää heidän kanssaan vapaa-aikaani. Tarvitsen paljon omaa aikaa.
Tämä juuri - tarvitse paljon omaa aikaa. Jos jatkan työkavereiden kanssa jonnekin työpäivän jälkeen, kotiin tullessa tuntuu siltä, että tulen kotiin älyttömän pitkän työpäivän jälkeen väsyneenä. Se työkavereiden kanssa yhteinen tekeminen ei anna energiaa, vaan vie. Meitä yhdistää työ, enkä jaksaisi valuttaa työtä vapaa-ajalle.
Olen ollut nykyisessä työssäni jo viisi vuotta, eivätkä kyselyt lopu. Päinvastoin. Harvoin mihinkään lähden, mutta silti koko ajan pitäisi olla menossa.
Ärsyttää, että työkaverit soittelevat vapaa-ajalla tai laittavat viestejä. Ja sitten maanantaiaamuna viikonlopun jälkeen ihmetellään, kun en ole vastannut puhelimeen tai viesteihin. Yleensä sanon, että pidin äänettömällä koko viikonlopun.
ap
Minulla toimii aika hyvin se, että pidän kaiken kommunikaation minimissä koko ajan. Puhun työasiat, mutta en muuten juttele kenenkään kanssa mistään. Jos lähdetään porukalla lounaalle, menen mukaan mutta en juuri puhu.
Jos uhkaa syntyä tilanne että vain yksi ihminen on lähdössä lounaalle samaan aikaan, keksin heti tekosyyn miksi en voikaan vielä pitää lounastaukoa. Se on pahinta, jos jonkun tietyn työkaverin kanssa tulee oltua enemmän. Silloin tulee herkästi oletus että jatkossa mennään aina kahdestaan lounaalle jne.
En kyllä tee tuota välttääkseni illanviettoja. Viihdyn vain parhaiten yksin. Mutta tuo eristäytyminen toimii aika hyvin, ei minua juuri pyydetä mihinkään. Pikkujouluihin menen, se jotenkin tuntuu kuuluvan asiaan.
En kyllä ymmärrä painostamista. Onko heillä sitten seuran puutetta töiden jälkeen vai luulevatko, ettei täällä pärjää ilman ulkoverkkoja?
Onkos teillä työpaikan oma Whatsapp-ryhmä? 🤗🤗🤗🤗 Minä en käytä koko sovellusta ettei tarvitse kuulua ko. ryhmään. Siellä on eläköityneitä työntekijöitäkin, jne. En todellakaan halua vapaa-ajalla lukea työasioista joista ryhmässä keskustellaan. Koko ajan kysellään milloin lataan Whatsapin niin ei tarvitsisi minulle erikseen asioista tiedottaa... Voiko työpaikan tiedonkulku olla Whatsapin varassa??
No jopas on sosiaalisesti kyvytöntä koko jengi! Pitäisi tajuta olla utelematta, jos toinen kieltäytyy. Ja ap:n pitäisi osata oikeasti kieltäytyä. Kun tilanne on jatkunut VIISI VUOTTA, niin jotain on pielessä kommunikaatiossa ap:nkin puolelta.
Yksi parhaista ystävistäni on entinen työkaverini. Tutustuttiin siis siellä töissä ja näissä vapaa-ajan vietoissa. Minusta se on ihanaa, ihmisiä työkaverit ovat siinä missä muuallakin tavatut. En itse ymmärrä tuota asennetta, että pidetään työkaverit vain töissä, jos ovat kuitenkin hyviä tyyppejä. Mutta kunnioitan sellaista näkemystä kuitenkin, enkä ahdistele ihmisiä, joilta en saa vastakaikua.
Ehkä ap on ihan älyttömän kiva tyyppi, ja muut haluaisivat viettää aikaa hänen kanssaan. Ap:lla kuitenkin on täysi oikeus elämäntyyliinsä ja periaatteisiinsa.
Tarpeeksi monta kertaa kun järjestelmällisesti kieltäydyt, niin jonkin ajan kuluttua ihmettelet, kun kukaan ei kysy minnekään, kuten ennen. Ole kärsivällinen.
Haluan keskustella omana ja vapaa-aikanani ihan muista asioista kuin työasioista, joihin keskustelut työkavereiden kanssa ollessa lähes poikkeuksetta jossain kohtaa ajautuvat.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä painostamista. Onko heillä sitten seuran puutetta töiden jälkeen vai luulevatko, ettei täällä pärjää ilman ulkoverkkoja?
Meillä kai sitten jotenkin pidetään tärkeänä, että ihmiset viihtyvät toistensa seurassa myös vapaa-ajalla. Työnantajan laskuun on tarjolla kaikenlaista tapahtumaa ja menoa, nimenomaan ei-työaikana vapaa-ajalla. Teatteria, juoksutapahtumaa, risteilyä, messulippuja jne. Työhyvinvointia kuulemma. Itse toivoisin, että työhyvinvointiin panostettaisiin työpäivän aikana, eikä sitä rahallista panostusta laitettaisi vapaa-ajan tapahtumiin.
Pikkujoulut ja kevätjuhlat olen istunut, mutten jaksa sitä huutamista ravintolassa. Kun olin kahdesta peräkkäisestä juhlasta yhtenä vuonna pois, esimies tuli sanomaan, että olisi hyvä, että tulisin seuraavan kerran mukaan. Että oltaisiin kaikki yhdessä ja bondattaisiin.
Mä aina iloisesti hymyillen kieltäydyn, ja kerron pitäväni oman aikani omanani. Aina on ymmärretty, ja olen vieläpä pidetty työkaveri. Olen silti vain töissä.
Vierailija kirjoitti:
No jopas on sosiaalisesti kyvytöntä koko jengi! Pitäisi tajuta olla utelematta, jos toinen kieltäytyy. Ja ap:n pitäisi osata oikeasti kieltäytyä. Kun tilanne on jatkunut VIISI VUOTTA, niin jotain on pielessä kommunikaatiossa ap:nkin puolelta.
Yksi parhaista ystävistäni on entinen työkaverini. Tutustuttiin siis siellä töissä ja näissä vapaa-ajan vietoissa. Minusta se on ihanaa, ihmisiä työkaverit ovat siinä missä muuallakin tavatut. En itse ymmärrä tuota asennetta, että pidetään työkaverit vain töissä, jos ovat kuitenkin hyviä tyyppejä. Mutta kunnioitan sellaista näkemystä kuitenkin, enkä ahdistele ihmisiä, joilta en saa vastakaikua.
Ehkä ap on ihan älyttömän kiva tyyppi, ja muut haluaisivat viettää aikaa hänen kanssaan. Ap:lla kuitenkin on täysi oikeus elämäntyyliinsä ja periaatteisiinsa.
Kyllä, mulla on ongelma. Olen liian kiltti, enkä osaa sanoa jämptisti, että haluan pitää työn ja oman elämäni täysin erillään. Haluan käyttää työhön ja työkavereihin tasan työajan, muu on muuta elämää.
Saan jatkuvasti kuulla, että joku haluaisi jatkaa mun kanssa keskustelua työpäivän jälkeen, tai että käydään lasillisella tai mennään yhdessä katsomaan joku leffa/teatteri/konsertti. Olen kai ihan kivaa juttuseuraa, mutta se sosiaalisuus työpäivän aikana syö kaiken energiani. Tarvitsen latausaikaa vapaa-ajallani. Saan perheestä ja omista kavereista ja harrastuksista energiaa, en työasioiden pyörittämisestä vapaa-ajalla.
Harmittaa myös suunnattomasti se, että tiedän joidenkin työkavereiden olevan yksinäisempiä kuin minä. Heillä ei välttämättä ole perhettä ollenkaan, asuvat yksin, asuvat kaukana omista sukulaisista tai omista kavereista. Ymmärrän hirveän hyvin, että silloin pyytää työkaveria jakamaan vapaa-aikaa. Mutta mulla on omat lapset, omat kaverit ja omat menot.
ap
Vierailija kirjoitti:
Onkos teillä työpaikan oma Whatsapp-ryhmä? 🤗🤗🤗🤗 Minä en käytä koko sovellusta ettei tarvitse kuulua ko. ryhmään. Siellä on eläköityneitä työntekijöitäkin, jne. En todellakaan halua vapaa-ajalla lukea työasioista joista ryhmässä keskustellaan. Koko ajan kysellään milloin lataan Whatsapin niin ei tarvitsisi minulle erikseen asioista tiedottaa... Voiko työpaikan tiedonkulku olla Whatsapin varassa??
Apua, jäinkö kiinni? Tunnistitko minut? Kyllä meillä on WhatsApp, joka on tosi aktiivinen. Se luo yhteenkuuluvuutta, mutta syö myös energiaa vapaa-ajalla, jos satun sitä lukemaan. Olen mykistänyt koko ryhmän.
ap
Tässä muutamia vinkkejä: