Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa tähän omia pahimpia köyhyyskokemuksianne. Itse olen joutunut ottamaan wc-paperia huoltoasemalta

Vierailija
07.04.2019 |

ja joskus pyyhkimään jopa siihen pahvihylsyyn. Meikkejä en voi juuri ostaa, käytän jopa 10 vuotta vanhoja luomivärejä. Tänään kaivoin haarukalla pölypussia tyhjemmäksi, ettei tarvitse ostaa uusia kun ovat niin kalliita.

Kommentit (1063)

Vierailija
561/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin lapsuuteni köyhässä perheessä, päihderiippuvaisen vanhemman kanssa. Sulatimme useaan otteeseen talvisin lunta juoma- ja pesuvedeksi kun meiltä oli katkaistu vesi maksamattomien laskujen vuoksi. Olimme usein nälässä, muistan syöneeni mm. sokeria nälkääni ja olin laiha kuin luuviulu.

Vierailin kerran ala-asteella koulukaverini luona ja jäin heille syömään. Muistan miten minuun teki vaikutuksen se, että heillä oli lämmin ruoka, ja lisäksi ruisleipää juustolla ja maitoa ruuan kanssa. Muistan että söin ihan älyttömästi, otin koko ajan uuden leipäpalan ja koulukaverin vanhemmat tuijottivat ihmeissään.

Nykyään tulen toimeen hyvin, käyn töissä ja elän ihan normaalia arkea, mutta lapsuus oli kieltämättä karu.

Vierailija
562/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan mahdollista joutua vaikeuksiin omatta syyttä, mutta aika harvoin itsellä siinä ei ole mitään osaa. Aika harvoin myös on niin, ettei asialle oikeasti itse voi mitään, kuten luopua siitä perintöosasta.

Sitten syytetään onnea, muka hyvällä onnella pääsee kouluun (oikeasti niihin pääsee opiskelemalla), ja työpaikatkin on osan mielestä jotakin joka arvotaan tai menee suhteilla. Poikkeuksetta nämä ihmiset eivät omaa hääviä työuraa, mutta ihan tarkkaan tietävät, miten niitä työpaikkoja saa. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan mahdollista joutua vaikeuksiin omatta syyttä, mutta aika harvoin itsellä siinä ei ole mitään osaa. Aika harvoin myös on niin, ettei asialle oikeasti itse voi mitään, kuten luopua siitä perintöosasta.

Sitten syytetään onnea, muka hyvällä onnella pääsee kouluun (oikeasti niihin pääsee opiskelemalla), ja työpaikatkin on osan mielestä jotakin joka arvotaan tai menee suhteilla. Poikkeuksetta nämä ihmiset eivät omaa hääviä työuraa, mutta ihan tarkkaan tietävät, miten niitä työpaikkoja saa. :)

Väitätkö sinä tosissasi, ettet tunne ketään, jota vanhempi on avittanut työnhaussa puhumalla sopivalle tuttavalle, että oma lapsi etsii töitä? Tämä voi antaa aika kivan alun uralle verrattuna siihen, että kaikki on pelkästään itsestä kiinni. Ja kun ura on alkanut hyvin, niin on taas helpompi päästä töihin seuraavaan paikkaan.

Vierailija
564/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein p ornolehtiä osto- ja myyntiliikkeeseen, että saatiin rahaa ruokaan. Silloin sieltä sai oikein käteistä, toki pikku hiluja. Myös kasetteja vein, mutta niiden vaihtaminen rahaksi ei saanut punaa kasvoille kuten tuo lehtienmyynti.

Myös näitä jonkunlaisia teeleipiä tehtiin, jauhoja, rasvaa ja mitä nyt niihin löytyi, kyllä ne maistuivat teen kanssa kun oli nälkä. Kahvia ei enää ollut.

Onneksi lähikauppa oli vanhanajan kauppa, eli kehtasin ostaa kaksi kappaletta kananmunia kerran. Se jostain syystä tuntui aika nololta.

Kaverini oli perheineen matkoilla ja kävin kastelemassa heidän kukkiaan. Olivat tehneet pullakorppuja ennen lähtöään, enkä voinut nälissäni vastustaa kiusausta vaan söin niitä aina kastelureissullani. Hyviä olivat! Ei hän tietenkään ollut vihainen tuosta.

Vierailija
565/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80 luvulla köyhällä ei ollut varaa ostaa sanomalehteä. Näillä nykyajan köyhillä on netit, joissa on 10x enemmän viihdettä, kuin 80 luvulla.

Silti jaksavat valittaa. Eivät vain tajua miten hyvin heidän asiansa ovat.

Sinccis

Ymmärrän kyllä sitten, jos rahat eivät enää riitä ruokaan .. 

Ja auttaisin sellaisia, jos voisin.

Sinä olet niin v*tun tyhmä. Mä maksan puheajasta 25€/kk. Samaan rahaan kuuluu koko kuukauden netti. Ja silti olen usein nälkäinen. Voisin toki käyttää tuon 25€ ruokaan, mutta

A) se ei riittäisi siltikään ja

B) netti ja puhelin on pakollisia. Olisi he*vetin hankala hoitaa asioitaan ilman niitä.

Tee kaikille palvelus ja häivy. Ärsyttää lukea sun vammasia kommenttejasi.

T. Köyhä

Vierailija
566/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähänkin ketjuun oli ihan pakko kroonisesti sydämettömien parempien ihmisten pesiytyä. Menkää ny v**tuun täältä sönköttämästä "miksi ostit viimeisellä roposellasi perunaa etkä kaurahiutaleita, oma vika" ja puuta roskaa. Täällä ihmiset puhuvat siitä, kuinka ovat nähneet nälkää ja te tulette jeesustelemaan. Saitteko pieneen rusinasieluunne voimakkaan olon? Tästäkö te vedätte kiksejä, kaikkein köyhimmille ja toivottomimmille pätemisistä? Meinaan kertoo teistä aika paljon.

Nälän jälkeen kaameinta on se toivottomuuden ja hylätyksitulemisen tunne. Näin olen kuullut, en ole itse koskaan ollut köyhä, mutta en siltikään ole oikeutettu pätemään kellekään jollain idioottimaisella "neuvoilla" ja oman olkapään taputtelulla. Olette tekopyhiä, joten painakaa päänne hankeen ja hävetkää.

Huomaa ettet ole koskaan ollut köyhä, siksi luulet noita vessapaperijuttuja tai sämpylöiden itse leipomisia suuriksikin tragedioiksi. Kun muille ne ovat ihan normaalia opiskelijaelämää, joka kestää aikansa, ja sitten valmistutaan hyvään ammattiin, eikä enää olla köyhiä.

Just sun kaltaiset tekee karhunpalveluksen köyhille, kun antaa ymmärtää että hyvä elintaso on jokaisen perusoikeus jokaisessa elämäntilanteessa, ja että pitää olla kamalan onneton, jos joutuu joskus ihan leipomaan itse ne sämpylänsä sen sijaan että istuskelisi kahvilassa.

Teet oletuksia. Sämpylöiden leipominen ei ole tragedia. Opiskelu vähillä rahoilla ei ole tragedia. Se on, että on esim. sairas ja tuloton ja joutuu valitsemaan maksaako vuokran ajallaan vai ainekset niihin sämpylöihin vuosi vuoden jälkeen ilman toivoa paremmasta. Miten kehtaat puhua kahviloissa istuskelusta ketjussa jossa kerrotaan millaista on elää talvi ilman talvitakkia.

Nykyisin on kirppiksiä joka paikkakunnalla. Hyväkuntoisia takkeja ym. vaatteita saa muutamalla eurolla. Esim omalla paikkakunnallni on kirppis, mistä saa kassillisen (kassin koolla ei väliä) vaateita ja kenkiä 2 €:lla. Useimmilla näistä köyhyyskitisijöistä on vain kyse uusavuttomuudesta. Ja onpa hirveää, jos joutuu tiskaamaan käsin tai yhden hengen talous pesemään nyrkkipyykkiä! Meille vähän vanhemmalle väelle tämä oli ihan normaalia arkipäivää.

Vierailija
567/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole käynyt hammaslääkärissä jotain 16-vuoteen. Nyt yksi hammas tuhoutunut yli puoleksi ja se mikä on kiinni heiluu. Kai sen voi kohta itse nypätä irti. 

Kyyhky lensi kerran ikkunaamme ja suolistin sen ja tein pataruokaa. Oikeastaan hyvä tuuri. Hyvää se oli ja riitti pitkäksi aikaa. 

Joudun jättämään lääkkeitä ostamatta ja sen vuoksi kärsin kovista kivuista ja mielialakin on mitä on. 

Harjoittelupaikassa oli kahvia ja teetä aina tarjolla ja join siellä paljon näitä ja vaivihkaa ennen kotiin lähtöä ison määrän maitoa, jotta se täyttäisi vatsaa. Toki lisättynä usealla sokeripalalla tai hienolla sokerilla. 

Ilmakos sinulla ovat hampaat menneet huonoon kuntoon. Varastettu sokeri, sait rangaistuksen ...

Vierailija
568/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että monilla olosuhteisen pakosta on todella paha tilanne. Itse olen koko aikuisikäni ollut joko opiskelija tai kotiäiti. Tulot pyörineet siis noin 300-800e/kk plus asumistuki. Ikinä ei ole kuitenkaan noin tiukille joutunut kun jotkut tässä ketjussa. Ja ymmärtääkseni tuo 300 euron opintotuki (tai olikohan tarkka summa 277e tms) on pienin maksettava tuki, joten kaiken järjen mukaan kaikkien pitäisi pärjätä minumituilla ilman moista kituuttamista. Itse en saanut töitä ekana opiskelukesänäni, säästöjä ei ollut eikä sukulaiset auttaneet rahallisesti. En ole erityisen pieniruokainen ja oli jopa varaa maksaa se 2,60 e kouluruokailusta amkissa lähes päivittäin ja söin vielä toisen lämpän ruoan kotona illalla.

Tietysti tarkasti mietti mihin rahansa laittoi ja vesimaksu kuului vuokraan, mutta aina oli rahaa ruokaan, kaikkea käytettiin säästeliäästi ja vaatteet on edelleen parhaimmillaan 10 vuotta vanhoja, mutta hyvin koen elämässäni pärjänneen, minulla on lapsi ja tällä hetkellä tulot n. 400e/kk ja silti jää säästöön.

Yritän vain sanoa, että minimituetkin riittävät oikein käytettynä normaaliin elämään. Olettaen ettei ole mitään suuria välttämättömiä rahareikiä kuten lääkkeet tai muuta vastaavaa.

N30

Vierailija
569/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80 luvulla köyhällä ei ollut varaa ostaa sanomalehteä. Näillä nykyajan köyhillä on netit, joissa on 10x enemmän viihdettä, kuin 80 luvulla.

Sinccis

Sinä olet niin v*tun tyhmä. Mä maksan puheajasta 25€/kk. Samaan rahaan kuuluu koko kuukauden netti. Ja silti olen usein nälkäinen. Voisin toki käyttää tuon 25€ ruokaan, mutta

B) netti ja puhelin on pakollisia. Olisi he*vetin hankala hoitaa asioitaan ilman niitä.

T. Köyhä

Sinähän se tyhmä olet, kun olet itsesi ongelmiin saattanut. 

Siinähän se nähdään!

Sinccis

Vierailija
570/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaltaistesi ihmisten mielestä muut ovat aina väärässä, saaneet kaiken helpolla, ynnä muuta liirum laarumia. 

Sitten täällä toivotellaan muiden poistumista ja miinustellaan kilpaa.

Se kertoo vain teidän omasta alhaisesta tasostanne.

Sinccis

Ehkä siinä asenteessa on jopa syy köyhyyteen?

Vierailija
571/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän tällainen köyhyys on edes mahdollista Suomessa? Aivan todella outoa.

Olen köyhästä perheestä (tai luulin olevani), y-äiti jolla velkaa ja rahat aina loppu. En ole saanut mitään rahallista tukea sen jälkeen kun lähdin kotoa. Osa-aikatöitä ja joskus jopa tt-tukea haettu, ja aivan tosi hyvin pärjään. Ei ole koskaan tarvinnut olla nälissään tai varastaa!

Kannattaa huomioida että moni muistelee lapsuuskokemuksiaan jolloin tällaisesta tukiviidakosta ei voinut edes unelmoida. Ja kaikki on niin suhteellista, jollekin köyhyyttä on kun ei ole ollut varaa taksiin baarireissulta kotiin, joku vie yleiset vessapaperit nuukuttaan. Nykyään voi laittaa sossuhakemuksenkin anonyymisti verkossa kelaan, ei tarvitse mennä edes näytille sossun pakeille..

Vierailija
572/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että monilla olosuhteisen pakosta on todella paha tilanne. Itse olen koko aikuisikäni ollut joko opiskelija tai kotiäiti. Tulot pyörineet siis noin 300-800e/kk plus asumistuki. Ikinä ei ole kuitenkaan noin tiukille joutunut kun jotkut tässä ketjussa. Ja ymmärtääkseni tuo 300 euron opintotuki (tai olikohan tarkka summa 277e tms) on pienin maksettava tuki, joten kaiken järjen mukaan kaikkien pitäisi pärjätä minumituilla ilman moista kituuttamista. Itse en saanut töitä ekana opiskelukesänäni, säästöjä ei ollut eikä sukulaiset auttaneet rahallisesti. En ole erityisen pieniruokainen ja oli jopa varaa maksaa se 2,60 e kouluruokailusta amkissa lähes päivittäin ja söin vielä toisen lämpän ruoan kotona illalla.

Tietysti tarkasti mietti mihin rahansa laittoi ja vesimaksu kuului vuokraan, mutta aina oli rahaa ruokaan, kaikkea käytettiin säästeliäästi ja vaatteet on edelleen parhaimmillaan 10 vuotta vanhoja, mutta hyvin koen elämässäni pärjänneen, minulla on lapsi ja tällä hetkellä tulot n. 400e/kk ja silti jää säästöön.

Yritän vain sanoa, että minimituetkin riittävät oikein käytettynä normaaliin elämään. Olettaen ettei ole mitään suuria välttämättömiä rahareikiä kuten lääkkeet tai muuta vastaavaa.

N30

Tai asunto.

Vierailija
573/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinccis

T. Köyhä

Viihdepakettisi hinnalla saisi jo paljon ruokaa.

Sinccis

Vierailija
574/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä saisi esim. purkin hernekeittoa kuukauden _jokaiselle_ päivälle.

Noin niinkuin esimerkkinä.

Sinccis

Vierailija
575/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin lapsi, meillä saatettiin wc-paperin sijaan pyyhkiä peppu sanomalehdellä ja käytettyjä sukkia käytettiin siivousrätteinä. Nykyään en ole erityisen köyhä, mutta joskus saatan olla liian pihi. Karsin äskettäin meikkejä, joista vanhimmat olivat jopa 10 - 15 vuotta vanhoja. Säilyttelen tyhjiä tuotepakkauksia, pahvilaatikoita ja pakkausmateriaaleja, vaikka tilaa ei paljon ole. Olen myös tehnyt tuota, että tyhjennän pölypussia, jotta ostoväli harvenisi. Joskus myös lakaisen lattiat ennen imuroimista, jotta pölypussi täyttyisi hitaammin.

Suosittelen säästämään pölypussittomaan imuriin.

Vierailija
576/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin lapsi, meillä saatettiin wc-paperin sijaan pyyhkiä peppu sanomalehdellä ja käytettyjä sukkia käytettiin siivousrätteinä. Nykyään en ole erityisen köyhä, mutta joskus saatan olla liian pihi. Karsin äskettäin meikkejä, joista vanhimmat olivat jopa 10 - 15 vuotta vanhoja. Säilyttelen tyhjiä tuotepakkauksia, pahvilaatikoita ja pakkausmateriaaleja, vaikka tilaa ei paljon ole. Olen myös tehnyt tuota, että tyhjennän pölypussia, jotta ostoväli harvenisi. Joskus myös lakaisen lattiat ennen imuroimista, jotta pölypussi täyttyisi hitaammin.

Ei imuri ole mitenkään pakollinen. Lattiat voi myös pestä liinoilla.

Sinccis

Vierailija
577/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjaston koneillako ihmiset tänne kirjoittelee varastavansa vessapaperia ja makaronia köyhyyttään vai niiltä älypuhelimiltaan kuitenkin? Niin, elämä on valintoja..

Osaatko lukea? Aloituksessa kysyttiin mikä ON OLLUT pahin köyhyyskokemus tähän mennessä. Monella voi siis olla tästä kokemuksesta jo aikaa ja elämäntilanne nykyisin erilainen.

Niin niin eli ihmiset muisteleekin menneitä. Ihan turhaan moni päivittelee myötätuntoisena kun luulevat että suurin osa puhuu nykyajan köyhyydestä.

Voi luoja auta näiden tyhmien kanssa.

Miten se luulette että se köyhäkään voisi olla ilman puhelinta tai nykyään edes nettiä? Siellähän ne on työkkärit ja sossut ja työpaikat ja kaikki. Ei köyhällä ole varaa soitella asioita, säästyy rahaa siinäkin kun on se halvin netti. Ja itsellänikin on alle 70 euron puhelin, vuosia vanha, silti sillä netti vielä toimii.

Ei tää ole enää todellista, mistä kolosta tänne viisastelijoita ryömii? Taisin kyllä mennä harvinaisen huonoon trolliin tässä, mutta ei voi mitään kun verenpaine nousee kattoon näitä lukiessa. Ja joo, en raski mennä hakemaan reseptiä lääkkeisiin kun tk maksaa.

Ei tk maksa, lääkäri maksaa.

Siksi en mene koskaan lääkärille. (vaikka varaa on) Luulisi köyhän tämän tietävän.

Sinccis

No jaa. Olen käynyt lääkärissä viimeksi ehkä 11 vuotta sitten, ja silloin ainakin se oli lääkäri joka ne verenpainelääkereseptit määräsi. Joten tämä takuueläkeläinen ei tiedä kyllä sitten asiasta sen enempää. Verenpainetaudin lääkkeet vain jäivät jossain vaiheessa hakematta/reseptit uusimatta, joten luulen että se on lääkärireissu väkisinkin. Tosin tk-maksuista meillä on tietääkseni puhuttu, reilu 40e pitäisi maksaa jos hoitoa kaipaa. Plus ne halvat lääkkeet.

Puhuttu ja puhuttu. Miksi puhua toreilla, kun netti on tietoa täynnä.

Äitiys- ja lastenneuvolakäynnit, terveydenhoitajan vastaanotto, laboratorio- ja röntgentutkimukset.

Muut asiakasmaksulain 5 §:ssä luetellut maksuttomat palvelut.

Asiakasmaksulaki 734/1992Linkki toiselle sivustolle

(Yksityislääkärin lähetteellä tehtävistä laboratorio- ja röntgentutkimuksista voidaan periä kustannusten suuruinen maksu.)Maksuttomia

RokotuksetMaksua ei peritä silloin, kun ne kuuluvat valtakunnalliseen rokotusohjelmaan.

Lääkärin vastaanotto

Kertamaksu on enintään 20,60 euroa. Yhdessä terveyskeskuksessa maksu voidaan periä enintään kolme kertaa kalenterivuodessa.

Vaihtoehtoisesti voidaan periä vuosimaksu, jonka suuruus on enintään 41,20 euroa kalenterivuodessa. Jos asiakas ei suorita vuosimaksua, häneltä voidaan periä 20,60 euron suuruinen kertamaksu useammaltakin kuin kolmelta kerralta.Päivystyskäynti

Enintään 28,30 euroa kerralta.

Päivystysmaksu voidaan periä arkisin klo 20-08 välillä sekä lauantaisin, sunnuntaisin ja pyhäpäivinä. Maksu voidaan periä myös vuosimaksun maksaneelta tai henkilöltä, joka on jo maksanut kolme kertamaksua.

Vierailija
578/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei imuri ole mitenkään pakollinen. Lattiat voi myös pestä liinoilla.

Sinccis

Hyvä miinustaja. Olet väärässä! 

Kaikissa kehitysmaissa ei ole edes sähköä! Siltikin pärjätään ja pystytään siivoamaan ihan ilman imuria ;)

Sinccis

Vierailija
579/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun oli aivan PA, meni hammaslääkäriin ja hän ilmoitti että iso juurihoitoon menevä reikä. Tuntui ettei jaksanut enää.

Vierailija
580/1063 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt viihdepaketit pois! Niistä puolet ruokaan ja puolet sijoituksiin. 

Voitte kymmenen vuoden päästä olla rikkaita. Eurossa on miljoonan alku.

Sinccis