Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa tähän omia pahimpia köyhyyskokemuksianne. Itse olen joutunut ottamaan wc-paperia huoltoasemalta

Vierailija
07.04.2019 |

ja joskus pyyhkimään jopa siihen pahvihylsyyn. Meikkejä en voi juuri ostaa, käytän jopa 10 vuotta vanhoja luomivärejä. Tänään kaivoin haarukalla pölypussia tyhjemmäksi, ettei tarvitse ostaa uusia kun ovat niin kalliita.

Kommentit (1063)

Vierailija
301/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin yksin asumaan suureen ölylämmitteiseen taloon, jota kukaan ei halua ostaa. Olen ulosotossa oleva työtön. Kaikki bussivuorot lopetettu. Asun maalla. Lähimpiin työpaikkoihin (jos niitä edes olisi) on 10-25km. Talosta velkaa 120.000e. Ulosottoa 20.000e. Pitäisi tilata öjyä vielä ainakin 500l. Kela vaatii myymistä, mutta kun kukaan ei osta. Ainoa firma, josta sain öljyä osamaksulla lopetti toimintansa. Isot öljyfirmat eivät myy alle tuhatta litraa, jos jättäisin kaikki laskut maksamatta ja eläisin kuukauden kaurapuurolla ja vedellä olisin saanut tilattua 500 litraa. Öljy loppuu noin kahden viikon kuluttua. Sen jälkeen loppuu lämpö. Uuneja talossa ei ole. Toivon lämmintä kevättä.

Nyt kaikki päät yhteen mikä auttasi tässä nimenomaisessa ahdingossa tätä ihmistä! Sauli Niinistö, tilaappa kavereiltasi öljyä vähän miehelle.  :) Oltiinpa Niinistöstä mitä mieltä vaan hän oli ainoa aikoinaan joka vetäisi reippaasti rahaa povitaskustaan miehelle jolta oli hajonnut pesukone. Eikä tiennyt että juttu kuvattiin kaikelle kansalle.

Vierailija
302/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

JA sitten ei muuta kuin lammasta tirisemään grillille!

Sinccis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin yksin asumaan suureen ölylämmitteiseen taloon, jota kukaan ei halua ostaa. Olen ulosotossa oleva työtön. Kaikki bussivuorot lopetettu. Asun maalla. Lähimpiin työpaikkoihin (jos niitä edes olisi) on 10-25km. Talosta velkaa 120.000e. Ulosottoa 20.000e. Pitäisi tilata öjyä vielä ainakin 500l. Kela vaatii myymistä, mutta kun kukaan ei osta. Ainoa firma, josta sain öljyä osamaksulla lopetti toimintansa. Isot öljyfirmat eivät myy alle tuhatta litraa, jos jättäisin kaikki laskut maksamatta ja eläisin kuukauden kaurapuurolla ja vedellä olisin saanut tilattua 500 litraa. Öljy loppuu noin kahden viikon kuluttua. Sen jälkeen loppuu lämpö. Uuneja talossa ei ole. Toivon lämmintä kevättä.

Tuo on kyllä oikeasti paha tilanne.

Olisiko mahdollista ottaa vuokralainen tai kokeilla airnb majoitusta joista saisit tuloja.

Kyllä tässä kitkuttelu on nyt turhaa.

Ne ajat ovat kuule ohi 20 000e ulosotolla. Lihoiksi vaan ja pankin kanssa neuvottelemaan.

Sinccis

Kun pääsee koko paskasta eroon, niin voi asutella jotain kerrostalomörskää tukien kanssa.

Vierailija
304/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin reilu viikko taisi olla sellainen että ruoaksi oli erilaisia liemikuutioita + riisiä tai makaronia ja ketsuppia ja margariinia. Makaronit loppui ja ketsuppi ja liemikuutiot, sitten pari vikaa päivää tuli syötyä aamiaiseksi ja päivälliseksi "riisipuuroa" eli keitettyä riisiä maustettuna kanelilla ja sokerilla ja nokare margariinia.

Vähän oli maha sekaisin kun sai lopulta rahaa ja yritti kerralla palata normaaliruokiin. 

Vierailija
305/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai maalla ei ole uuneja? Silkkaa älyttömyyttä. Nyt on kevät, kun alkaa nyt säästää niin syksyllä on ostaa öljyä.

Tuossa hakisin velkajärjestelyä (tai pikemminkin olisi pitänyt hakea ennen tuollaisia ulosottoja) ja muuttaisin työn perässä uuteen paikkaan, ellei töitä kerran ole. Ja myisin sen talon siihen hintaan kun se menee, eli todella alhaiseen, kun ei ole ymmärretty edes uunia laittaa. Ja miettisin uudelleen, ennen kuin tekisin tyhmiä talokauppoja. Ruokaa saisi noilla tiedoilla seurakunnasta.

Vierailija
306/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen ölylämmitteisestä talosta: otin vuokralaiset (siisti keski-ikäinen pari) kesällä 2017 jäätyäni yksin. Koin vuoden helvetin, miehellä oli todennäköisesti persoonallisuushäiriö. Haukkui ja solvasi minua, kiusasi eri tavoilla, tehden mm. viisi rikosilmoitusta. Uusia vuokralaisia en uskalla ottaa. Maksan pankille vain korot tällä hetkellä. Olen yrittänyt päästä velkasaneeraukseen, mutta se ei onnistu, kun ei ole säännöllisiä tuloja. En pysty viemään esim. koiraani eläinlääkäriin, pelkään, että sen hampaat mätänevät suuhun. Pyykkikone oireilee ja netti takkuilee. Yön tunnit ovat pitkiä, kun miettii tulevaisuutta, olen 60-vuotias, kukaan ei halua minua enää töihin, eläkkeeni on minimaalinen ja asun talossa jota kukaan ei halua. Varjoissa on itseensä vetävää synkkyyttä. Pelottaa.

Vierailija
307/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee hätäavuksi ruukuista ja lämpökynttilöistä lämmityslaite. Ohje Jovelan blogissa

http://jovelassa.blogspot.com/2013/11/selviytyjat-jovelassa.html

Jos on tuulista niin vuoraa ovi huovilla ja matoilla (jos ovesta vetää). Samoin jos ikkunoista vetää niin päiväpeitot verhojen tilalle.

Vierailija
308/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä lapsiperheen äiti! En sano, että olisin köydä, mutta hyvin pienituloinen. Pyrin säästämään kaikessa, missä voin. Hiustenpesun suhteen olen ertyisen tyytyväinen, sillä kalliita shampoita en ole enää pariin vuoteen ostanut. "Shampoona" käytän ruisjauhoja. Itselläni on pitkät hiukset, joten hieman vajaa desi (tai 0,5dl) ruisjauhoja ja litra vettä, niin saan hiukset puhtaaksi. Ja itseasiassa hiukset voivat erityisen hyvin ja näyttää tuuheilta. 

Ruoan pyrin tekemään mahdollisimman terveellisesti, mutta kuitenkin edullisesti.

En tiedä tuleeko tuo ruisjauho halvemmaksi kuin esim. Lidlin 1 e shampoo.

Menee vähän asian vierestä, mutta olen jo monta kuukautta pessyt hiukset astianpesuaineella. Toimii hyvin, varsinkin, jos on helposti rasvoittuvat hiukset. Riippuu tietysti kunkin ihon tyypistä, voiko käyttää.

Pesin aikanaan yhdet pyykit mäntysuovalla kun oli rahat taas kerran loppu eikä ollut pesuainetta tai puhtaita vaatteita. Tulihan ne varmaan puhtaiksi mutta tuossa on vikana se että se vaahtoaa pesukoneessa liikaa ja toisaalta siinä on se haju eli piti tuulettaa pitkään vaatteita ennen kuin niitä voi käyttää. 

Vierailija
309/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen ölylämmitteisestä talosta: otin vuokralaiset (siisti keski-ikäinen pari) kesällä 2017 jäätyäni yksin. Koin vuoden helvetin, miehellä oli todennäköisesti persoonallisuushäiriö. Haukkui ja solvasi minua, kiusasi eri tavoilla, tehden mm. viisi rikosilmoitusta. Uusia vuokralaisia en uskalla ottaa. Maksan pankille vain korot tällä hetkellä. Olen yrittänyt päästä velkasaneeraukseen, mutta se ei onnistu, kun ei ole säännöllisiä tuloja. En pysty viemään esim. koiraani eläinlääkäriin, pelkään, että sen hampaat mätänevät suuhun. Pyykkikone oireilee ja netti takkuilee. Yön tunnit ovat pitkiä, kun miettii tulevaisuutta, olen 60-vuotias, kukaan ei halua minua enää töihin, eläkkeeni on minimaalinen ja asun talossa jota kukaan ei halua. Varjoissa on itseensä vetävää synkkyyttä. Pelottaa.

Millainen koira? Onko jo reikiä hampaissa vai pelkkää hammaskiveä? Hampaat voi rapsuttaa varovasti puhtaaksi itsekin kun katsoo, ettei työväline ole liian terävä, ettei se vahingoita kiillettä. Hampaat pitää toki pestä joka viikko. Onko ikenissä pullistumia (=tulehdusta)? Eläinlääkäriin se on kuitenkin vietävä jos tulehdusta tms. pukkaa. Muutoin olet syyllistynyt laiminlyöntiin ja rikokseen.

Vierailija
310/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä säästin hirvittävästi rahaa menemällä Helsingin yliopistoon ja asettumalla asumaan suvun omistusasuntoon Ullanlinnaan. Sain ilmaisen lääkärin YTHS:n kautta, dyykkasin Helsingin kantakaupungin ravintoloiden ja herkkupuotien roskiksista ilmaiset ruoat joka ikinen päivä ja välimatkat olivat tietysti niin lyhyet, että pääsin kävellen, eli säästin jopa opiskelijalipun hinnan. Olen kaunis ja perusterve, rahaa ei mennyt lääkkeisiin, putsareihin eikä meikkeihin. HYYn ja ainejärjestöni opiskelijabileissä sekä poikaystävien ja ystävien luona sain ilmaisia herkkuja ja viinaa. Tutustuin yöelämässä artisteihin, joten pääsin aina keikoille vieraslistalla ilmaiseksi. Nuori ja pirteä kun olin, kiertelin lukuisat kirpparit joka viikonloppu ja myin halvalla ostamani korut ja vintagevaatteet sekä keräilylevyt isolla voitolla eteenpäin nettihuutokaupoissa. Lisäksi poimin talteen polkupyöriä, vintagelamppuja yms. keskustan arvotalojen roskalavoilta, ja niistäkin sain kunnostamalla ja eteenpäin myymällä todella paljon rahaa. Minulla jäi aina koko opintotuki säästöön. Asp-tililleni sen tietysti panin.

Elämä on valinta...

Ei kun oikeasti, elämä ei ole valinta, Suomessa. Aivan älytöntä jonkun naiivin nuoren selittää, miten rahan säästäminen on niinku tosi helppoa hei.

Vierailija
311/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee hätäavuksi ruukuista ja lämpökynttilöistä lämmityslaite. Ohje Jovelan blogissa

http://jovelassa.blogspot.com/2013/11/selviytyjat-jovelassa.html

Jos on tuulista niin vuoraa ovi huovilla ja matoilla (jos ovesta vetää). Samoin jos ikkunoista vetää niin päiväpeitot verhojen tilalle.

Öö. Kyllä niitä myydään ihan kaasu ja petroli lämmittimiäkin. Jos vaikka edes yhtä huonetta lämmittää, niin pärjäilee.

Ongelma lieneekin se, että tuo tilanne on kestämätön pidemmän päälle.

Sinccis

Vierailija
312/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä asut itse, kun vuokraat taloa? Ellei sinulla ole varaa asua siinä, myy se, siihen hintaan kun se menee.

Vierailija
313/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tutustua Moi Mobiiliin, liittymät 6 €/kk (4 gigaa dataa) myös vaikka olisi luottohäiriömerkintä. Puhelimella voit jakaa nettiyhteyden tietokoneelle, joten erillistä nettiliittymää et normaalikäyttöön tarvitse.

Vierailija
314/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta lapsuudesta muistan sen että talvella oli aina hemmetin kylmää, koska piti säästää lämmityksessä. Ja sen että hedelmiä sai tosi harvoin, koska olivat kalliita. Ruoka oli usein perunaa ja ruskeaa kastiketta, joskus mukana jauhelihaa, jota ostettiin 200g/4hlö.

Kesätöihin menin 12-vuotiaana 90-luvun alussa. Olin koko kesäloman hoitamassa 2-vuotiasta lasta, 5-7pvä/vko. Palkaksi sain ruuat ja satunnaisesti 20mk setelin. Vanhemmilla ei vissiin ollut varaa ruokkia, koska äiti sen työn mulle hommasi.

Opiskeluaikana oli myös tiukkaa, mutta säästäväisenä pärjäsin hyvin. Työssäkäyvänä aikuisena elintaso on nykyään jopa hyvä, mutta toivon että en koskaan unohda köyhyyttä, ja muistaisin auttaa niitä joilla menee huonommin.

Vierailija
315/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai tietenkin jos on varaa vaan maksaa vielä sähkölasku, niin sähkölämppäritkin käy. 

En kyllä kynttilöillä alkais lämmittämään. Voihan niillä huonelämpö 1-2 astetta nousta, mutta ei ole ihan ilmaisia nekään.

Sinccis

Vierailija
316/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin sitä luulisi. Minä sain vajaat 500 euroa viime kuuksi. Siitä maksoin netin ja puhelimen (yhteensä 60 euroa, koska maksuhäiriömerkinnän saanut ei saa niitä halvemmalla mistään), sähkön (vetoisa asunto ja suora sähkölämmitys: 145 euroa), osan asumiskuluista, vakuutuksen ja ruokaa. Oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvonnassa päiviteltiin, että juu, vuosi sitten olit velaton ja siitä lähtien on tullut vajaa tonni miinusta joka kuukausi, ei tilanteelle mitään voi, yritä nyt jotenkin pärjätä.

Ehkä olet niitä sinisilmiä, joiden mielikuvituksessa ketään ei jätetä heitteille. Tässä sinulle miettimisen siementä: yritä rimpuilla kannattamattomaksi muuttuneesta yrittäjyydestä työttömäksi työnhakijaksi. Pari vuotta menee säästöillä, sitten lainataan mikä saadaan, sitten ollaan puilla paljailla kuukausia odottamassa eri viranomaisten päätöksiä ja suistutaan tulottomana perintätoimistojen ja ulosoton taksojen myötä kierteeseen, josta ei ole ulospääsyä. Viime kesänä olisin vielä selvinnyt kuiville, jos olisin saanut kohtuupalkkaisen työpaikan. En saanut mitään työpaikkaa. Nyt olen tilanteessa, josta en selviä enää muulla kuin lottovoitolla. Mutta törsäänpä nekin killingit johonkin vielä lottoamistakin turhempaan, vaikka kahvipakettiin.

Kannattaa tutustua Moi Mobiiliin, liittymät 6 €/kk (4 gigaa dataa) myös vaikka olisi luottohäiriömerkintä. Puhelimella voit jakaa nettiyhteyden tietokoneelle, joten erillistä nettiliittymää et normaalikäyttöön tarvitse.

Vierailija
317/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä päin asut? Mikset myy asuntoa?

Sinccis

Vierailija
318/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-wc paperi koulusta

-käsipaperia kahviloista vessapaperiksi

-vessakäynnin jälkeen kuivannut sukkaan/pyyhkeeseen

Yllättävän monella muullakin köyhäilyt liittyy vessapaperiin! Ei tule aina ajatelleeksi, että wc-paperi on itseasiassa hyvinkin ylellinen tuote.

Hei varas nro 54-113 tässä ketjussa

Älä laita käksipaperia wc-pönttöön, koska paperi voi aiheuttaa tukoksen, jonka SINÄ maksat.

Pidin aina vitsinä sairaaloiden wc-tilojen neuvoja siitä, ettei käsipaperia vedetä vessasta alas ja mietin, ettei kukaan ole niin seniili, että tekee niin. Näyttääpä tekevän, vaikka ikää on huomattavasti vähemmän. 

Vierailija
319/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä päin asut? Mikset myy asuntoa?

Sinccis

Miksi miinustatte? Olisi kiva joskus tietää mitä jonkun vähä-älyisen päässä liikkuu laittamalla miinuksia, mutta ei kykene asialliseen keskusteluun.

Talolla on varmasti joku arvo. Jo pelkällä tontilla on joku arvo. Olen itsekin katsellut tontteja.

Että kyllä siitä jotain aina saa. 

Sinccis

Vierailija
320/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus opiskellessa oli tili tyhjä, ei luottokorttia, enkä halunnut opintovelkaa, ja tietysti kaapitkin aika tyhjät. Ja viikonloppu vielä opintotuen maksuun.

Onneksi oli syksy, keräisin kantarelleja ja tatteja, siihen palaustuspulloilla kaupasta pari perunaa ja kaikki pannulle, sillä elin sen viikonlopun.

Eikä se ollut niin kurjaa, toki pysyväksi dieetiksi ei sovi pelkät sienet ja perunat, mutta ei se ollut tarkoituskaan.  Ei tosin tarvinnut erikseen pitää dieettiäkään.

Nyt olen hyvin toimeentuleva, mutta edelleen kerään sieniä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä