Kertokaa tähän omia pahimpia köyhyyskokemuksianne. Itse olen joutunut ottamaan wc-paperia huoltoasemalta
ja joskus pyyhkimään jopa siihen pahvihylsyyn. Meikkejä en voi juuri ostaa, käytän jopa 10 vuotta vanhoja luomivärejä. Tänään kaivoin haarukalla pölypussia tyhjemmäksi, ettei tarvitse ostaa uusia kun ovat niin kalliita.
Kommentit (1063)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ja avokin tulot ovat yhteensä 1800 e li n. 900 e per henki, vuokra vajaa 900 e.
Ja hienosti pärjätään! 😊
Eli todellakin tämä ketju taitaa olla täynnä tarinoita tilapäisestä rahapulasta vai onko tämä ollut jatkuvaa? Millaiset tulot?
Voisitteko mennä vinkumaan jonnekin muualle. Perustakaa vaikka oma ketjunne OIKEASTI köyhät. Tää on ollut hauskaa luettavaa, mutta kaikenmaailman tyhjästä vinkujia ei jaksa.
Miksi tämän ketjun nyt pitäisi noudattaa jotain teidän määritelmiänne? On hauskaa lukea kun ihmiset ovat olleet rahattomia. Itsekin olen joskus ollut ja jälkikäteen se naurattaa.
Ei silloin! Jos tänne saisi vain köyhimmät kirjoittaa, niin tässä ketjussa ei täyttyisi edes ensimmäinen sivu.
Sinccis
On surullista, kuinka vähällä myötätunnolla jotkut ilkeävät kirjoitella - ja kuinka avoimen tyhmiä ihmisiä on olemassa. Ehkä sinusta on hauskaa lukea kurjuudesta, kun olet itse siitä päässyt irti, mutta minusta nämä tarinat ovat aika ankeita, kun itse olen viime talvesta lähtien kerännyt sisua tehdä itsemurha mahdottomaksi käyvän elämisen vuoksi. Asunnottomuus tulee olemaan se viimeinen naula tähän arkkuun.
Kuntien on pakko tarjota joku asuinpaikka.
Huolet pois! Olen joutunut nuorena ja köyhänä itsekin hakemaan. ASUNNOTTOMANA!
Kaverini asui pari vuotta tällaisessa asuntolassa.
Sinccis
Pakko ja pakko. Maksuhäiriöinen ei vuokra-asuntoa saa, ja vaikka saisikin, takuuvuokraan ja muuttoautoon ei ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kerran yli viikon lähes syömättä. Ei ollut ketään keneltä enää lainata rahaa. Myöskään leipäjonoja tms ei paikkakunnalla ollut.
Ruokakaapeissa oli tasan vain ja ainoastaan pari pussia makaroonia ja jääkaapissa paketti rasvaa.
Keittelin sitten välillä vähän makaroonia johon laitoin voita päälle, kun nälkä oli riittävän kova:(
Seuraava rahapäivä oli kyllä onnellinen, kun sain haettua ruokaa.
Hyvä juttu! Onhan ne tuet sittenkin loistavat verrattuna, että olisi ilman ?
Sinccis
Se kertoo sinusta todella paljon että viitsit trollata tässä ketjussa. Sinulla on todennäköisesti tosi paha olla, ja noiden viestien laittaminen helpottaa oloasi. Kirjoittele vaan, jos siitä on sinulle apua, mutta muista että muitakin keinoja kannattaa kokeilla. Pelkkä jutteluapua esim. terveyskeskuksen psykiatrisella hoitajalla voi avata niitä solmuja. Olet tärkeä, vaikkei siltä tuntuisi <3
Mietin samaa. Muuta syytä spämmätä köyhyyttä käsittelevään ketjuun ei ole.
Ettekö te pienokaiset tajua, että ihmiset suhtautuvat vastoinkäymisiin erilailla.
Joku menee onnettomuustilanteessakin shokkiin, toinen toimii rationaalisesti.
Ei liene tarvetta kertoa kumpaa tyyppiä minä olen.
Sinccis
Minäkin toimin onnettomuustilanteissa ihan todistetusti rationaalisesti. Toimin jopa muutenkin sinua rationaalisemmin, kun en koe tarvetta vittuilla täällä ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ja avokin tulot ovat yhteensä 1800 e li n. 900 e per henki, vuokra vajaa 900 e.
Ja hienosti pärjätään! 😊
Eli todellakin tämä ketju taitaa olla täynnä tarinoita tilapäisestä rahapulasta vai onko tämä ollut jatkuvaa? Millaiset tulot?
Voisitteko mennä vinkumaan jonnekin muualle. Perustakaa vaikka oma ketjunne OIKEASTI köyhät. Tää on ollut hauskaa luettavaa, mutta kaikenmaailman tyhjästä vinkujia ei jaksa.
Miksi tämän ketjun nyt pitäisi noudattaa jotain teidän määritelmiänne? On hauskaa lukea kun ihmiset ovat olleet rahattomia. Itsekin olen joskus ollut ja jälkikäteen se naurattaa.
Ei silloin! Jos tänne saisi vain köyhimmät kirjoittaa, niin tässä ketjussa ei täyttyisi edes ensimmäinen sivu.
Sinccis
On surullista, kuinka vähällä myötätunnolla jotkut ilkeävät kirjoitella - ja kuinka avoimen tyhmiä ihmisiä on olemassa. Ehkä sinusta on hauskaa lukea kurjuudesta, kun olet itse siitä päässyt irti, mutta minusta nämä tarinat ovat aika ankeita, kun itse olen viime talvesta lähtien kerännyt sisua tehdä itsemurha mahdottomaksi käyvän elämisen vuoksi. Asunnottomuus tulee olemaan se viimeinen naula tähän arkkuun.
Kuntien on pakko tarjota joku asuinpaikka.
Huolet pois! Olen joutunut nuorena ja köyhänä itsekin hakemaan. ASUNNOTTOMANA!
Kaverini asui pari vuotta tällaisessa asuntolassa.
Sinccis
Pakko ja pakko. Maksuhäiriöinen ei vuokra-asuntoa saa, ja vaikka saisikin, takuuvuokraan ja muuttoautoon ei ole rahaa.
Niin. Laki määrää ja keskustelin silloin tästä myös jonkun sossun kanssa.
En ottanut sitä asuntolan paikkaa vastaan vaan sinnittelin asunnottomana, (ja kavereiden nurkissa) kunnes sain asunnon.
Sinccis
Opiskellessani rahat olivat välillä todella tiukassa ja teinkin niin, että tinderissä sovin treffit muutaman miehen kanssa niin että he kutsuivat minut kotiinsa syömään :D
Kauan en kuitenkaan ehtinyt treffailla kun kolmannet ruokatreffit jatkuvat vieläkin 5 vuoden jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V-näjänt*rollin tunnista siitä, miten sen työkaverit multipeukuttavat sen viestejä.
Inha ketju, jossa oikein ryvetään avuttomuudessa ja älyttömyydessä. Ai ei kiinnosta myyjän työ? Nuo lue sitten jokin muu ammatti, sellainen joka kiinnostaa. Niin ne muutkin ovat tehneet. Suomessa saa opiskella ilmaiseksi, harvassa maassa saa.
Ja toi ettei enemmistö löytäisi töitä ihan ongelmitta, kun sekään ei ole totta. Toki osa töistä on huonommin palkattuja kun toiset, mutta kaikki hyvin palkatut työt eivät vaadi pitkiä ja vaikeita opintoja. Mulla on ystävänä mm rakennusmies, jolla ei ole takana päivääkään oman alan opintoja vaan on merkonomi, sattumalta mennyt kesätöihin rakennukselle, oppinut työssä ja nykyään tienaa 90 000 e/v.
Mutta valtaosa toki on keskituloisia keskitulon ammateissaan, joista kyllä tienaa niin että on varaa ostaa ihan omat vessapaperit. Tuohon tulotasoon päästäkseen riittää, että on osapuilleen normaali ja keskimääräisen ahkera, ei vaadita mitään ihmeitä.
Kerropas minulle, mistä minä saan sellaisen työn, jolla pystyn maksamaan elämiseni täällä pääkaupunkiseudulla. Olen hakenut töitä neljättä vuotta ja päässyt muutamaan haastatteluun, joista jokainen on ollut koulutustani (maisterintutkinto + AMK-tutkinto) ja hyvin pitkää ja monipuolista kokemustani vastaavaan työhön. Olen hakenut kaikkea mahdollista työtä, johon edes jollain lailla soveltuisin, mutta en kelpaa. Ainoa rajoitteeni on urheiluvamma, joka estää kahdella kädellä nostamisen ja sulkee pois hyllyttäjän (käytännössä myös siis myyjän), raksa-apulaisen ja siivoojan tehtävät. Ai niin, ikä on viisikymmentä ja vähän yli. Onko neuvoja, kun työnantajia ei millään kiinnosta?
Kuule, jokainen hankkii työpaikkansa itse, ellei sitten ole 16 v joille vanhemmat voivat järjestää sen kesätyön omalta työpaikaltaan. Ei sitä sinulle netissä kukaan tule tarjoamaan.
Et varmaan aina ole ollut 50 v, eli varmaan sinulla on vankka työhistoria ja maksettu asunto? Se on ihan totta, että 50+ on vaikea saada enää hyvin palkattua työtä muuta kun ylenemällä samassa työpaikassa, mutta sen ikäisellä pitäisi olla jo varallisuutta niin että eläisi aika hyvin huonommallakin työllä. Eli tavallaan joutuu aloittamaan alusta, pitää hyväksyä niitä töitä mitä saa.
Jos terveys ei kestä mitään työtä, pääsee sairaseläkkeelle (toki kuntoutuksen kautta jossa selvitellään sitä työkykyä), joka on ikänsä työssä käyneellä ihan kohtuullinen. Tuolla ammatilla saisit varmaan sairaseläkettä n 1500 e kk, joka riittää ihan ok elämään velattomassa asunnossa, jonka tietysti olet ymmärtänyt hankkia silloin kun olit vielä nuori ja työllistyit helpolla. Eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuttava joka on todella tarkka kaikesta mitä syö (esim jos on päivänkään vanhaa, niin ei syö) ja hänellä ei ollut yhtään rahaa kun oli juhlimisen käyttänyt rahansa ja nälkä, mutta heitti roskiin esim jauhopaketin joka oli mennyt viikolla vanhaksi, mausteet jotka olivat kai viikon pari vanhoja, näkkäripaketin joka oli sinä päivänä mennyt vanhaksi sekä kananmunat jotka olivat edellisenä päivänä menneet vanhaksi. Kaikkea noita olisi voinut kyllä omasta mielestäni syödä. Maalaisjärkeä saa ja pitää osata käyttää. Hän tosiaan sitten varasteli kaikkea (vessapaperia sekä käsisaippuaa julkisista vessoista (laittoi siis sitä käsisaippuaa omaan pumppupulloon jota kantoi mukanaan) ja pyysi minulta joka olin vielä köyhempi kuin hän antaa hänelle ruokaa. Annoin sitten esim perunoita ja pastaa ym. Tosin hän suuttui siitä kun olisi halunnut että annan hänelle esim jogurtteja ja pihvejä ym.
Itsellä on ollut monta kautta jolloin ei ole pahemmin ollut ruokaan tai muuhunkaan rahaa. Kesäisin käyn kalassa järvessä joka on lähelläni sekä keräilen marjoja ym. Syksyisin sienestän ja kerään marjoja pakkaseen. Myös saan taloyhtiön omenapuusta joka on kaikille talon asukkaille tarkoitettu ottaa omenia ja niistä sitten teen kaikkea. Parturissa en ikinä käy vaan äiti leikkaa hiukset kun tulee käymään.
Mä en ainakaan laita suuhuni mitään mikä on mennyt vanhaksi. En myöskään osta esim lihoja ja laita pakkaseen kun ne menee sit siellä vanhaksi. Ystäväsi on tarkka mikä on hyvä juttu. Kyllä se silloin kun rahaa oli todella vähän niin oli vaikeaa kun joskus olisi saanut halvemmalla esim ilta-aleista kaikkea. Aika pitkälti perunaa tulee syötyä sekä pastaa ja ns halpaa ruokaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisen opiskelijavuoden jälkeen en saanut töitä ja aluksi en meinannut saada kesäksi mitään tukiakaan. Muistan kun jouduin kaupassa käydessäni vaivihkaa laskemaan laskimella paljonko tuotteet maksaisi yhteensä etten joutuisi kassalla siihen tilanteeseen ettei minulla olisi varaa maksaa niitä.
Muistan vieläkin sen häpeän tunteen ja miten yritin piilotella että laskin tuotteiden hintaa.
Olen myös laskenut kaupassa ostoskorissa olevien tuotteiden hintaa päässäni, jotta en vain ostaisi niin paljon, etten voisikaan maksaa ostoksia. Ja olen joskus vienyt jonkin tavaran takaisin hyllyyn, kun olen muistanut jonkin tärkeämmän ostettavan.
Sattuipa kerran kohdalleni kaupassa pariskunta jolle kävi niin että olivat laskeneet väärin ja rahat eivät riittäneet. Näin että oli kova pala luopua jostain sillä ruokaa ei siinä hihnalla ollut muutenkaan paljoa. Maksoin heidän yli menneen osuutensa pois, se muutama euro ei ollut minulle iso raha. Aina pitää auttaa hädän keskellä olevaa, etenkin kun itsekin oli joskus äärettömän köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kerran yli viikon lähes syömättä. Ei ollut ketään keneltä enää lainata rahaa. Myöskään leipäjonoja tms ei paikkakunnalla ollut.
Ruokakaapeissa oli tasan vain ja ainoastaan pari pussia makaroonia ja jääkaapissa paketti rasvaa.
Keittelin sitten välillä vähän makaroonia johon laitoin voita päälle, kun nälkä oli riittävän kova:(
Seuraava rahapäivä oli kyllä onnellinen, kun sain haettua ruokaa.
Hyvä juttu! Onhan ne tuet sittenkin loistavat verrattuna, että olisi ilman ?
Sinccis
Se kertoo sinusta todella paljon että viitsit trollata tässä ketjussa. Sinulla on todennäköisesti tosi paha olla, ja noiden viestien laittaminen helpottaa oloasi. Kirjoittele vaan, jos siitä on sinulle apua, mutta muista että muitakin keinoja kannattaa kokeilla. Pelkkä jutteluapua esim. terveyskeskuksen psykiatrisella hoitajalla voi avata niitä solmuja. Olet tärkeä, vaikkei siltä tuntuisi <3
Mietin samaa. Muuta syytä spämmätä köyhyyttä käsittelevään ketjuun ei ole.
Eikö täällä ollut noin viikko sitten siitä että Sinccis olisi Kivikissan (nainen?) yksi sivupersoona, ja näitä olisi enemmänkin? Petrasta puhuttiin, ja toisestakin bloggaajasta, viitaavat samaan. En kyllä ymmärrä miksi kukaan viitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Työttömän perusosa toimeentulotuki laskelmassa on 497e, eli tuon verran suurinpiirtein henkilölle täytyy jäädä kuussa rahaa elämiseen, jos tuolla rahalla ei yksi ihminen syö hyvin, niin täytyy olla rahanhallinta ongelmia, kai tuonkin summan saa helposti menemään, jos ei yhtään omaa järkeä ja ostellaan mitä sattuu ja tuhlaillaan kaikki kerralla.
Mutta jos siitä miinustetaan laskuja ja muita juoksevia menoja? ruokaan ei jää sitten paljonkaan. Tietääkseni ttt kattaa ainoastaan sähkön ja harkinnanvaraiset kuten silmälasit erikseen. Monella on laskuja muitakin kuin sähkö ja puhelin esim.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V-näjänt*rollin tunnista siitä, miten sen työkaverit multipeukuttavat sen viestejä.
Inha ketju, jossa oikein ryvetään avuttomuudessa ja älyttömyydessä. Ai ei kiinnosta myyjän työ? Nuo lue sitten jokin muu ammatti, sellainen joka kiinnostaa. Niin ne muutkin ovat tehneet. Suomessa saa opiskella ilmaiseksi, harvassa maassa saa.
Ja toi ettei enemmistö löytäisi töitä ihan ongelmitta, kun sekään ei ole totta. Toki osa töistä on huonommin palkattuja kun toiset, mutta kaikki hyvin palkatut työt eivät vaadi pitkiä ja vaikeita opintoja. Mulla on ystävänä mm rakennusmies, jolla ei ole takana päivääkään oman alan opintoja vaan on merkonomi, sattumalta mennyt kesätöihin rakennukselle, oppinut työssä ja nykyään tienaa 90 000 e/v.
Mutta valtaosa toki on keskituloisia keskitulon ammateissaan, joista kyllä tienaa niin että on varaa ostaa ihan omat vessapaperit. Tuohon tulotasoon päästäkseen riittää, että on osapuilleen normaali ja keskimääräisen ahkera, ei vaadita mitään ihmeitä.
Kerropas minulle, mistä minä saan sellaisen työn, jolla pystyn maksamaan elämiseni täällä pääkaupunkiseudulla. Olen hakenut töitä neljättä vuotta ja päässyt muutamaan haastatteluun, joista jokainen on ollut koulutustani (maisterintutkinto + AMK-tutkinto) ja hyvin pitkää ja monipuolista kokemustani vastaavaan työhön. Olen hakenut kaikkea mahdollista työtä, johon edes jollain lailla soveltuisin, mutta en kelpaa. Ainoa rajoitteeni on urheiluvamma, joka estää kahdella kädellä nostamisen ja sulkee pois hyllyttäjän (käytännössä myös siis myyjän), raksa-apulaisen ja siivoojan tehtävät. Ai niin, ikä on viisikymmentä ja vähän yli. Onko neuvoja, kun työnantajia ei millään kiinnosta?
Kuule, jokainen hankkii työpaikkansa itse, ellei sitten ole 16 v joille vanhemmat voivat järjestää sen kesätyön omalta työpaikaltaan. Ei sitä sinulle netissä kukaan tule tarjoamaan.
Et varmaan aina ole ollut 50 v, eli varmaan sinulla on vankka työhistoria ja maksettu asunto? Se on ihan totta, että 50+ on vaikea saada enää hyvin palkattua työtä muuta kun ylenemällä samassa työpaikassa, mutta sen ikäisellä pitäisi olla jo varallisuutta niin että eläisi aika hyvin huonommallakin työllä. Eli tavallaan joutuu aloittamaan alusta, pitää hyväksyä niitä töitä mitä saa.
Jos terveys ei kestä mitään työtä, pääsee sairaseläkkeelle (toki kuntoutuksen kautta jossa selvitellään sitä työkykyä), joka on ikänsä työssä käyneellä ihan kohtuullinen. Tuolla ammatilla saisit varmaan sairaseläkettä n 1500 e kk, joka riittää ihan ok elämään velattomassa asunnossa, jonka tietysti olet ymmärtänyt hankkia silloin kun olit vielä nuori ja työllistyit helpolla. Eikö niin?
Kuulepas, varallisuuteni ja säästöni menivät siihen, että yritin muutaman vuoden ajan täysin ilman tuloja pitää itseni pinnalla sen jälkeen, kun yritykseni toimialalla ei enää ollut tilaa ammatinharjoittajille. Lopulta jouduin nöyrtymään TE-toimiston asiakkaaksi, mutta sen statuksen saamisesta jouduin riitelemään edelleen tulottomana lähes vuoden, enkä vieläkään saa sitä, mikä tämänkin ketjun kirjoittajien mielestä minulle "on pakko antaa". Sairaseläkkeelle en pääse, koska olen täysin terve olkapääni loukkaantumisalttiutta lukuunottamatta. Onko sinulla mitään muuta neuvoja kuin se, että "olisi pitänyt"?
Silmälasit menivät rikki joten teippasin ne kasaan.
Olen syönyt makaronia ja riisiä paljaaltaan. Joskus olin viikon syömättä ja valehtelin olevani vesipaastolla työkavereille lounastauoilla, kun katselin nälkäisin silmin heidän eväitään ja mahani murisi.
Nyt olen ihan vakitöissä ja tilanteeni pitäisi olla hyvä. Tosiasia on, että olen ollut velkaantunut ja saanut vasta kuukausi sitten velat maksettua. Kaikki ylimääräinen meno kaataa budjettini ja sekoittaa sen moneksi kuukaudeksi. Vaikka laskuja saa siirrettyä, ne on seuraavassa kuussa kuitenkin odottamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulepas, varallisuuteni ja säästöni menivät siihen, että yritin muutaman vuoden ajan täysin ilman tuloja pitää itseni pinnalla sen jälkeen, kun yritykseni toimialalla ei enää ollut tilaa ammatinharjoittajille. Lopulta jouduin nöyrtymään TE-toimiston asiakkaaksi, mutta sen statuksen saamisesta jouduin riitelemään edelleen tulottomana lähes vuoden, enkä vieläkään saa sitä, mikä tämänkin ketjun kirjoittajien mielestä minulle "on pakko antaa". Sairaseläkkeelle en pääse, koska olen täysin terve olkapääni loukkaantumisalttiutta lukuunottamatta. Onko sinulla mitään muuta neuvoja kuin se, että "olisi pitänyt"?
Miksi sä et saa siis mitään tuloja? Kai ne jonkun vastauksen sieltä antaa?
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Silmälasit menivät rikki joten teippasin ne kasaan.
Olen syönyt makaronia ja riisiä paljaaltaan. Joskus olin viikon syömättä ja valehtelin olevani vesipaastolla työkavereille lounastauoilla, kun katselin nälkäisin silmin heidän eväitään ja mahani murisi.
Nyt olen ihan vakitöissä ja tilanteeni pitäisi olla hyvä. Tosiasia on, että olen ollut velkaantunut ja saanut vasta kuukausi sitten velat maksettua. Kaikki ylimääräinen meno kaataa budjettini ja sekoittaa sen moneksi kuukaudeksi. Vaikka laskuja saa siirrettyä, ne on seuraavassa kuussa kuitenkin odottamassa.
Hienoa! Velat on siis maksettu. Nyt joka kuukausi vähän rahaa säästöön.
Hyvä sinä!
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn töissä, teen lähihoitajana päivätyötä eli palkka ei päätä huimaa. Olen kärsinut vakavasta unettomuudesta 10 vuotta eli ratkaisuni ei ole hakea vuorotyötä lisien toivossa, sillä uneni on elämässäni lähes tärkeintä, sen puute todella sairastuttaa.
Mutta köyhää on, minulla ei ole varaa ostaa uusia silmälaseja ja vanhat ovat rikki joten kuljen ilman laseja huonolla näöllä. Niskani ovat todella jumissa, jopa niin että työterveyslääkäri ihan kauhistui siitä, minua pyörryttää ja huimaa niskoistani johtuen, mutta hierojalle ei ole varaa, kuin ehkä lokakuussa jos saan säästettyä.
2 lasta on ja yritän kaikkeni, että heidät saisin puettua ja ruokittua.
Olisko sulla mahdollista saada silmälaseja varten harkinnanvaraista? Toivottavasti tilanteesi kohenee. Hae rohkeasti apua perheellesi.
Mä olen ollut lukevinaan lehdestä, että nykyisin yrittäjätkin kuuluisivat työkkärin / ja tai työttömyyskorvauksen piiriin. (voi tosin olla, että luin vasta tulevaisuudessa)
Yleensä kai nämä on perinteisesti hoidettu ylimääräisillä vakuutuksilla (?) En tiedä, kun en ole ollut itse yrittäjänä, mutta kavereita kyllä on.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisen opiskelijavuoden jälkeen en saanut töitä ja aluksi en meinannut saada kesäksi mitään tukiakaan. Muistan kun jouduin kaupassa käydessäni vaivihkaa laskemaan laskimella paljonko tuotteet maksaisi yhteensä etten joutuisi kassalla siihen tilanteeseen ettei minulla olisi varaa maksaa niitä.
Muistan vieläkin sen häpeän tunteen ja miten yritin piilotella että laskin tuotteiden hintaa.
Olen myös laskenut kaupassa ostoskorissa olevien tuotteiden hintaa päässäni, jotta en vain ostaisi niin paljon, etten voisikaan maksaa ostoksia. Ja olen joskus vienyt jonkin tavaran takaisin hyllyyn, kun olen muistanut jonkin tärkeämmän ostettavan.
No tuohan on ihan normaalia, ei siinä ole häpeämistä, kuten ei laskimen käytössäkään.
Pikemminkin fiksua.
Fiksua olisi myös ostaa makaronin sijasta perunoita, niitäkin saa halvalla. Perunaa voi valmistaa monella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut jättämään tarvitsemani lääkkeet apteekkiin. En ole syönyt verenpainelääkettä kun on liian kallis tämän hetkiseen budjettiin. Joka kuukausi ei ole varaa ostaa tamponeja.
Osta kuukuppi. Itse olen käyttänyt samaa 30 e maksanutta jo yli 5 vuotta..
Ja vankilassa saavat rais kaajat ja mur haajat lämpimän ruuan kolme kertaa päivässä...
Lapsuudenkotini oli köyhä, en edes tiedä miten äiti saikin meidän ruokittua ja ilmeiseti vaatteetkin oli. Sen kuitenkin muistan että kuiva leipä ja vesi oli usein välipala, maito herkkua ja vaatteet oli aina jostain saatuja. En kuitenkaan saanu tuosta traumoja ja silloin oli muitakin perheitä samassa jamassa, toki ne paremmat perheet erottui jo silloin. Iso kiitos kuuluu äidilleni joka sai meidät lapset hoidettua juoposta isästä huolimatta joka joi kaikki rahansa.
Nyt kun on omia lapsia, pärjätään ihan ok vaikka välillä on tiukkaakin. Pystytään ostamaan kaikki vaatteet uutena (kierrätetään sisarusten kesken) eikä tarvitse sitä halvintakaan valita vaan voi satsata laatuun. Lapset saa silloin tällöin leluja ja käytetään huvipuistoissa ja hoplopeissa. Ulkomaille ei ole vara kuitenkaan mennä. Mutta uskoisin että lapset muistaa lapsuutensa yltäkylläisenä mutta kuitenkin järkevänä ostosten suhteen.
What doesn´t kill you makes you stranger
Sinccis