Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa tähän omia pahimpia köyhyyskokemuksianne. Itse olen joutunut ottamaan wc-paperia huoltoasemalta

Vierailija
07.04.2019 |

ja joskus pyyhkimään jopa siihen pahvihylsyyn. Meikkejä en voi juuri ostaa, käytän jopa 10 vuotta vanhoja luomivärejä. Tänään kaivoin haarukalla pölypussia tyhjemmäksi, ettei tarvitse ostaa uusia kun ovat niin kalliita.

Kommentit (1063)

Vierailija
281/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuolinpesän takia ei saa sosiaalitukia, niin ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa.

Usko tämä ystävä, miinustajat tekevät sinulle vain pahaa!

On pakko joko

A) Luopua pesästä

B) Saada muut jakamaan pesä, ettei se enää ole rasitteenasi.

Kaikkea hyvää,

Sinccis

Vierailija
282/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joutunut lainaamaan töistä vessapaperia, käsipyyhkeitä, jätesäkkejä, roskapusseja, raikastussuihketta, paristoja, t-paitoja, tulostinpaperia, kalenterin, kuulokkeet, muistitikkuja, sideharsoa, kondomeja.

Palautitko kondomit ja vessapaperit käytön jälkeen ja missä kunnossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa parhaimmat ruuansäästövinkit? Mikä on edullista ruokaa, josta riittää pitkään perheelle?

Tuosta kannattaa tehdä oma ketju, jolleivät melko tuoreet aikaisemmat riitä. Tähän ketjuun ei tarvita enää yhtään kaikkitietävää ja holhoavaa viisastelijaa pätemään ja kertomaan, että kaikiltahan aina löytyy jauhoja ja öljyä kaapista.

Kannattaa ostaa kaikkia erilaisia öljyjä. Saa makua leipiin.

Sinccis

Tämä on kuin laittaisi rahaa pankkiin. Puhdasta energiaa! Kun ostaa varavarastoa esim. tukipäivinä. Näin teen itsekin!

Sinccis

Vierailija
284/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joutunut lainaamaan töistä vessapaperia, käsipyyhkeitä, jätesäkkejä, roskapusseja, raikastussuihketta, paristoja, t-paitoja, tulostinpaperia, kalenterin, kuulokkeet, muistitikkuja, sideharsoa, kondomeja.

Buhaahahaa!!

Sinccis

Niinpä. Ihmisillä on tapana kaunistella tekemisiään. Jos olisi vain sanonut lainaamisen sijaan VARASTI, niin en minäkään olisi asiaan puuttunut.

Vierailija
285/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankin itselleni ADHD-lääkityksen, sillä tiesin sen poistavan nälän tunteen, lääkkeen sain ilmaiseksi sossun avulla, söin kerran päivässä papuja sekä makaronia pitkin hampain. Laihduin 15 kiloa tuona aikana, nälkää ei ollut ja energiaa riitti. En suosittele terveyden kannalta.

Vierailija
286/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

V-näjänt*rollin tunnista siitä, miten sen työkaverit multipeukuttavat sen viestejä.

Inha ketju, jossa oikein ryvetään avuttomuudessa ja älyttömyydessä. Ai ei kiinnosta myyjän työ? Nuo lue sitten jokin muu ammatti, sellainen joka kiinnostaa. Niin ne muutkin ovat tehneet. Suomessa saa opiskella ilmaiseksi, harvassa maassa saa.

Ja toi ettei enemmistö löytäisi töitä ihan ongelmitta, kun sekään ei ole totta. Toki osa töistä on huonommin palkattuja kun toiset, mutta kaikki hyvin palkatut työt eivät vaadi pitkiä ja vaikeita opintoja. Mulla on ystävänä mm rakennusmies, jolla ei ole takana päivääkään oman alan opintoja vaan on merkonomi, sattumalta mennyt kesätöihin rakennukselle, oppinut työssä ja nykyään tienaa 90 000 e/v.

Mutta valtaosa toki on keskituloisia keskitulon ammateissaan, joista kyllä tienaa niin että on varaa ostaa ihan omat vessapaperit. Tuohon tulotasoon päästäkseen riittää, että on osapuilleen normaali ja keskimääräisen ahkera, ei vaadita mitään ihmeitä.

Kerropas minulle, mistä minä saan sellaisen työn, jolla pystyn maksamaan elämiseni täällä pääkaupunkiseudulla. Olen hakenut töitä neljättä vuotta ja päässyt muutamaan haastatteluun, joista jokainen on ollut koulutustani (maisterintutkinto + AMK-tutkinto) ja hyvin pitkää ja monipuolista kokemustani vastaavaan työhön. Olen hakenut kaikkea mahdollista työtä, johon edes jollain lailla soveltuisin, mutta en kelpaa. Ainoa rajoitteeni on urheiluvamma, joka estää kahdella kädellä nostamisen ja sulkee pois hyllyttäjän (käytännössä myös siis myyjän), raksa-apulaisen ja siivoojan tehtävät. Ai niin, ikä on viisikymmentä ja vähän yli. Onko neuvoja, kun työnantajia ei millään kiinnosta?

Kuule, jokainen hankkii työpaikkansa itse, ellei sitten ole 16 v joille vanhemmat voivat järjestää sen kesätyön omalta työpaikaltaan. Ei sitä sinulle netissä kukaan tule tarjoamaan.

Et varmaan aina ole ollut 50 v, eli varmaan sinulla on vankka työhistoria ja maksettu asunto? Se on ihan totta, että 50+ on vaikea saada enää hyvin palkattua työtä muuta kun ylenemällä samassa työpaikassa, mutta sen ikäisellä pitäisi olla jo varallisuutta niin että eläisi aika hyvin huonommallakin työllä. Eli tavallaan joutuu aloittamaan alusta, pitää hyväksyä niitä töitä mitä saa.

Jos terveys ei kestä mitään työtä, pääsee sairaseläkkeelle (toki kuntoutuksen kautta jossa selvitellään sitä työkykyä), joka on ikänsä työssä käyneellä ihan kohtuullinen. Tuolla ammatilla saisit varmaan sairaseläkettä  n 1500 e kk, joka riittää ihan ok elämään velattomassa asunnossa, jonka tietysti olet ymmärtänyt hankkia silloin kun olit vielä nuori ja työllistyit helpolla. Eikö niin?

Ja mitä hlvettiä tiedät kenenkään elämästä??

Vierailija
287/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä olisin niin köyhä, että yhteiskunta ei tarjoa edes ruokaa, niin en kokisi mitään ongelmaa varastaa sellaiselta yhteiskunnalta.

Tai rikkoa sääntöjä, laskea verkkoja minne huvittaa, syödä sorsapuistosta sorsia yms.

Jotkut haluavat toimia moraalisesti oikein yhteiskunnassa, jossa ei ole moraalia.

No hyvä teille, mutta itse en näkisi siinä mitään järkeä.

Sinccis

Vierailija
288/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin köyhä, että jouduin ostamaan viallisen muumimukin.

Vierailija
289/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

V-näjänt*rollin tunnista siitä, miten sen työkaverit multipeukuttavat sen viestejä.

Inha ketju, jossa oikein ryvetään avuttomuudessa ja älyttömyydessä. Ai ei kiinnosta myyjän työ? Nuo lue sitten jokin muu ammatti, sellainen joka kiinnostaa. Niin ne muutkin ovat tehneet. Suomessa saa opiskella ilmaiseksi, harvassa maassa saa.

Ja toi ettei enemmistö löytäisi töitä ihan ongelmitta, kun sekään ei ole totta. Toki osa töistä on huonommin palkattuja kun toiset, mutta kaikki hyvin palkatut työt eivät vaadi pitkiä ja vaikeita opintoja. Mulla on ystävänä mm rakennusmies, jolla ei ole takana päivääkään oman alan opintoja vaan on merkonomi, sattumalta mennyt kesätöihin rakennukselle, oppinut työssä ja nykyään tienaa 90 000 e/v.

Mutta valtaosa toki on keskituloisia keskitulon ammateissaan, joista kyllä tienaa niin että on varaa ostaa ihan omat vessapaperit. Tuohon tulotasoon päästäkseen riittää, että on osapuilleen normaali ja keskimääräisen ahkera, ei vaadita mitään ihmeitä.

Kerropas minulle, mistä minä saan sellaisen työn, jolla pystyn maksamaan elämiseni täällä pääkaupunkiseudulla. Olen hakenut töitä neljättä vuotta ja päässyt muutamaan haastatteluun, joista jokainen on ollut koulutustani (maisterintutkinto + AMK-tutkinto) ja hyvin pitkää ja monipuolista kokemustani vastaavaan työhön. Olen hakenut kaikkea mahdollista työtä, johon edes jollain lailla soveltuisin, mutta en kelpaa. Ainoa rajoitteeni on urheiluvamma, joka estää kahdella kädellä nostamisen ja sulkee pois hyllyttäjän (käytännössä myös siis myyjän), raksa-apulaisen ja siivoojan tehtävät. Ai niin, ikä on viisikymmentä ja vähän yli. Onko neuvoja, kun työnantajia ei millään kiinnosta?

Kuule, jokainen hankkii työpaikkansa itse, ellei sitten ole 16 v joille vanhemmat voivat järjestää sen kesätyön omalta työpaikaltaan. Ei sitä sinulle netissä kukaan tule tarjoamaan.

Et varmaan aina ole ollut 50 v, eli varmaan sinulla on vankka työhistoria ja maksettu asunto? Se on ihan totta, että 50+ on vaikea saada enää hyvin palkattua työtä muuta kun ylenemällä samassa työpaikassa, mutta sen ikäisellä pitäisi olla jo varallisuutta niin että eläisi aika hyvin huonommallakin työllä. Eli tavallaan joutuu aloittamaan alusta, pitää hyväksyä niitä töitä mitä saa.

Jos terveys ei kestä mitään työtä, pääsee sairaseläkkeelle (toki kuntoutuksen kautta jossa selvitellään sitä työkykyä), joka on ikänsä työssä käyneellä ihan kohtuullinen. Tuolla ammatilla saisit varmaan sairaseläkettä  n 1500 e kk, joka riittää ihan ok elämään velattomassa asunnossa, jonka tietysti olet ymmärtänyt hankkia silloin kun olit vielä nuori ja työllistyit helpolla. Eikö niin?

Ja mitä hlvettiä tiedät kenenkään elämästä??

Juuri näin!

Kaikenlaisia idiootteja sitä onkin! Täällä ihmiset kertovat, etteivät ole saaneet sitä ja tätä ja sitten nämä idiootit tulevat kertomaan, että sitä ja tätä saa.

Miksi nämä eivät tajua, että kaikki eivät saa!

Sinccis

Vierailija
290/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Buhaahahaa!!

Sinccis

Niinpä. Ihmisillä on tapana kaunistella tekemisiään. Jos olisi vain sanonut lainaamisen sijaan VARASTI, niin en minäkään olisi asiaan puuttunut.

Kyllä sitä voi aina viedä rullan vessapaperia takaisin :)

Vierailija
291/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin yksin asumaan suureen ölylämmitteiseen taloon, jota kukaan ei halua ostaa. Olen ulosotossa oleva työtön. Kaikki bussivuorot lopetettu. Asun maalla. Lähimpiin työpaikkoihin (jos niitä edes olisi) on 10-25km. Talosta velkaa 120.000e. Ulosottoa 20.000e. Pitäisi tilata öjyä vielä ainakin 500l. Kela vaatii myymistä, mutta kun kukaan ei osta. Ainoa firma, josta sain öljyä osamaksulla lopetti toimintansa. Isot öljyfirmat eivät myy alle tuhatta litraa, jos jättäisin kaikki laskut maksamatta ja eläisin kuukauden kaurapuurolla ja vedellä olisin saanut tilattua 500 litraa. Öljy loppuu noin kahden viikon kuluttua. Sen jälkeen loppuu lämpö. Uuneja talossa ei ole. Toivon lämmintä kevättä.

Vierailija
292/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut puhelimet, tabletit ja tietokoneet aina osamaksulla kun ei ole ollut varaa maksaa kerralla. Lisäksi käytän usein klarnaa tai ostan laskulla, jos ei juuri sillä hetkellä ole varaa maksaa. Töistä olen varastanut muovikasseja. Opintolaina kulunut elämiseen ja nyt on velkaa aika lailla.

Lapsuudessa useita kertoja laskettu ostosten hintoja kun on ollut vain vähän rahaa ruokaan.

Vierailija
293/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi tietää millaisia rahatilanteita tässä kommentoinneilla on ollut? Itsellä kului opiskelija-aikoina normiarjessa noin 200 €/kk asumiskulujen lisäksi. En kokenut itseäni köyhäksi vaan halusin mielummin säästää asunnonostoa varten kuin kuluttaa. Kodin sisustuksen ja vaatteet ostin käytettyinä ja möin käytön jälkeen samalla tai korkeammalla hinnalla eteenpäin, ravintolassa syömisen sijaan kokkailtiin kaveriporukalla ja etkoiltiin jonkun kotona baarissa nuokkumisen sijaan. Klubeilla oma taskumatillinen rommia mukana niin tarvitsi tilata pelkän kolan. Suurimman osan vuodesta pyöräilen (kaupunkifillari maksaa 30€/7kk), talvisin liikun julkisilla. Kierukka kestää ehkäisynä 5 vuotta ja ensimmäisen sai Helsingissä ehkäisyneuvolasta ilmaiseksi, seuraava maksoi n. 100 € kun pyysin lääkäriltä reseptin kierukkaan kuukautisvaivojen takia enkä ehkäisyyn (silloin se on kela korvattava). Hormonikierukka myös vähentää kuukautisia huomattavasti (itsellä jäi kokonaan pois) joten kuukautissuojiin ei mene rahaa. Ostan yleensä kaupassa tarjouksessa olevaa ruokaa ja laitan pakastimeen. Tallinnaan saa usein päivämatkoja alle viidellä eurolla, reissatessa tuli couchsurfattua ja esimerkiksi Puolaan, Berliiniin ja Riigaan pääsee usein alle 50€ meno-paluu lipulla.

Nykyään olen suht hyväpalkkaisessa (3500 €/kk) työssä ja edelleen kuukausimenot ovat alle 300 €/kk normiarjessa. Vertailuna niin yksinasuvalle toimeentulotuella elävälle jää 440 € käteen asumisen ja terveydenhuoltokulujen jälkeen, joten itsellä jäisi siitä rahaa säästöönkin. Asuntolainan ja muiden asumismenojen jälkeen minulla menee 1000 €/kk rahastoihin ja 100€/kk reissukassaan kesän ja talven matkoja varten. Tunnen kuitenkin useita samassa tuloluokassa olevaa joilla ei ole lainkaan säästöjä, vaan tuhlaavat kaiken minkä saavat. En ole ikinä ymmärtänyt sellaista kulutusvimmaa.

Vierailija
294/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin yksin asumaan suureen ölylämmitteiseen taloon, jota kukaan ei halua ostaa. Olen ulosotossa oleva työtön. Kaikki bussivuorot lopetettu. Asun maalla. Lähimpiin työpaikkoihin (jos niitä edes olisi) on 10-25km. Talosta velkaa 120.000e. Ulosottoa 20.000e. Pitäisi tilata öjyä vielä ainakin 500l. Kela vaatii myymistä, mutta kun kukaan ei osta. Ainoa firma, josta sain öljyä osamaksulla lopetti toimintansa. Isot öljyfirmat eivät myy alle tuhatta litraa, jos jättäisin kaikki laskut maksamatta ja eläisin kuukauden kaurapuurolla ja vedellä olisin saanut tilattua 500 litraa. Öljy loppuu noin kahden viikon kuluttua. Sen jälkeen loppuu lämpö. Uuneja talossa ei ole. Toivon lämmintä kevättä.

No nyt on kusiset paikat.

Eikö talosta pysty mitenkään luopumaan, esim antaa sitä pankille?

Sinccis

Eikös pankki joudu tuossa tilanteessa kuitenkin realisoimaan tappionsa.

Vierailija
295/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä lapsiperheen äiti! En sano, että olisin köydä, mutta hyvin pienituloinen. Pyrin säästämään kaikessa, missä voin. Hiustenpesun suhteen olen ertyisen tyytyväinen, sillä kalliita shampoita en ole enää pariin vuoteen ostanut. "Shampoona" käytän ruisjauhoja. Itselläni on pitkät hiukset, joten hieman vajaa desi (tai 0,5dl) ruisjauhoja ja litra vettä, niin saan hiukset puhtaaksi. Ja itseasiassa hiukset voivat erityisen hyvin ja näyttää tuuheilta. 

Ruoan pyrin tekemään mahdollisimman terveellisesti, mutta kuitenkin edullisesti.

En tiedä tuleeko tuo ruisjauho halvemmaksi kuin esim. Lidlin 1 e shampoo.

Menee vähän asian vierestä, mutta olen jo monta kuukautta pessyt hiukset astianpesuaineella. Toimii hyvin, varsinkin, jos on helposti rasvoittuvat hiukset. Riippuu tietysti kunkin ihon tyypistä, voiko käyttää.

Vierailija
296/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin kerran lentämään Thaimaahan turistiluokassa. Siinä oli kestämistä kun ei palvelu pelannut kuten aina bisneksessä ja kakarat huusi edellisellä rivillä.

Vierailija
297/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä lapsiperheen äiti! En sano, että olisin köydä, mutta hyvin pienituloinen. Pyrin säästämään kaikessa, missä voin. Hiustenpesun suhteen olen ertyisen tyytyväinen, sillä kalliita shampoita en ole enää pariin vuoteen ostanut. "Shampoona" käytän ruisjauhoja. Itselläni on pitkät hiukset, joten hieman vajaa desi (tai 0,5dl) ruisjauhoja ja litra vettä, niin saan hiukset puhtaaksi. Ja itseasiassa hiukset voivat erityisen hyvin ja näyttää tuuheilta. 

Ruoan pyrin tekemään mahdollisimman terveellisesti, mutta kuitenkin edullisesti.

En tiedä tuleeko tuo ruisjauho halvemmaksi kuin esim. Lidlin 1 e shampoo.

Menee vähän asian vierestä, mutta olen jo monta kuukautta pessyt hiukset astianpesuaineella. Toimii hyvin, varsinkin, jos on helposti rasvoittuvat hiukset. Riippuu tietysti kunkin ihon tyypistä, voiko käyttää.

Astianpesuaine on aika myrkkyä. Mun työkaveri sanoi joskus, että käyttää herkälle iholle tarkoitettua fairia. 

Testasin joskus itsekin ihan tavallista pari kertaa ;)

Sinccis

Vierailija
298/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika!

Hae seurakunnalta (ruokakassin) ja sossusta (öljylasku) apua, ei kenenkään pidä kotiinsa jäätyä.

Vierailija
299/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä oikeasti paha tilanne.

Olisiko mahdollista ottaa vuokralainen tai kokeilla airnb majoitusta joista saisit tuloja.

Vierailija
300/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tää nyt mikään paha kokemus oo, mutta rahat ovat aika lopussa ja 50 e pitää elää seuraavaan palkkapäivään. Mikä on viikon kuluttua. No luovuutta kehiin. Vältän viimeiseen asti pankkikortin käyttämistä ja voikin olla, että en osta mitään koko viikon aikana.... laskut on maksettu.

7 päivää eikä 50 € muka riitä? Älä viitti. Tollahan syö gurmeeta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi