Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa tähän omia pahimpia köyhyyskokemuksianne. Itse olen joutunut ottamaan wc-paperia huoltoasemalta

Vierailija
07.04.2019 |

ja joskus pyyhkimään jopa siihen pahvihylsyyn. Meikkejä en voi juuri ostaa, käytän jopa 10 vuotta vanhoja luomivärejä. Tänään kaivoin haarukalla pölypussia tyhjemmäksi, ettei tarvitse ostaa uusia kun ovat niin kalliita.

Kommentit (1063)

Vierailija
241/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä lapsiperheen äiti! En sano, että olisin köydä, mutta hyvin pienituloinen. Pyrin säästämään kaikessa, missä voin. Hiustenpesun suhteen olen ertyisen tyytyväinen, sillä kalliita shampoita en ole enää pariin vuoteen ostanut. "Shampoona" käytän ruisjauhoja. Itselläni on pitkät hiukset, joten hieman vajaa desi (tai 0,5dl) ruisjauhoja ja litra vettä, niin saan hiukset puhtaaksi. Ja itseasiassa hiukset voivat erityisen hyvin ja näyttää tuuheilta. 

Ruoan pyrin tekemään mahdollisimman terveellisesti, mutta kuitenkin edullisesti.

En tiedä tuleeko tuo ruisjauho halvemmaksi kuin esim. Lidlin 1 e shampoo.

Sitten kannattaisi kerätä jo ainekset luonnosta, jos saippuaa haluaa säästää. Nokkosta yms.

Sinccis

Vierailija
242/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelin joka paikkaan, koska ei ollut rahaa kulkemiseen. Onneksi asuin keskustassa. Pari kertaa viikossa jouduin käymään koulutuksessa, joka oli 8-9 km päässä keskustasta, kävelin sinnekin. 

Lisään vielä, että tuolloin minulla olisi myös pulaa ruuasta ja tili nollilla. Säännöstelin tarkkaan päivittäiset syömiset, ja minulla ei oikein ollut mitään eväsmateriaalia sen jälkeen kun leipä ja omenat loppuivat. (Söin siis pussikeittoja, riisiä ja papuja.) Söin ennen koulutukseen lähtöä, mutta siellä meni aina niin kauan, että verensokerit oli jo hyvässä laskussa aina kun piti alkaa kävellä kotiin. Useamman kerran tulin kotiin kädet täristen ja sellainen "oksettava olo kun verensokerit on niin alhaiset"-moodi päällä. Oli vielä talvi, joten siihen kaiken päälle palelinkin vielä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kerran yli viikon lähes syömättä. Ei ollut ketään keneltä enää lainata rahaa. Myöskään leipäjonoja tms ei paikkakunnalla ollut.

Ruokakaapeissa oli tasan vain ja ainoastaan pari pussia makaroonia ja jääkaapissa paketti rasvaa.

Keittelin sitten välillä vähän makaroonia johon laitoin voita päälle, kun nälkä oli riittävän kova:(

Seuraava rahapäivä oli kyllä onnellinen, kun sain haettua ruokaa.

Hyvä juttu! Onhan ne tuet sittenkin loistavat verrattuna, että olisi ilman ?

Sinccis

Se kertoo sinusta todella paljon että viitsit trollata tässä ketjussa. Sinulla on todennäköisesti tosi paha olla, ja noiden viestien laittaminen helpottaa oloasi. Kirjoittele vaan, jos siitä on sinulle apua, mutta muista että muitakin keinoja kannattaa kokeilla. Pelkkä jutteluapua esim. terveyskeskuksen psykiatrisella hoitajalla voi avata niitä solmuja. Olet tärkeä, vaikkei siltä tuntuisi <3

Mietin samaa. Muuta syytä spämmätä köyhyyttä käsittelevään ketjuun ei ole.

Vierailija
244/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

V-näjänt*rollin tunnista siitä, miten sen työkaverit multipeukuttavat sen viestejä.

Inha ketju, jossa oikein ryvetään avuttomuudessa ja älyttömyydessä. Ai ei kiinnosta myyjän työ? Nuo lue sitten jokin muu ammatti, sellainen joka kiinnostaa. Niin ne muutkin ovat tehneet. Suomessa saa opiskella ilmaiseksi, harvassa maassa saa.

Ja toi ettei enemmistö löytäisi töitä ihan ongelmitta, kun sekään ei ole totta. Toki osa töistä on huonommin palkattuja kun toiset, mutta kaikki hyvin palkatut työt eivät vaadi pitkiä ja vaikeita opintoja. Mulla on ystävänä mm rakennusmies, jolla ei ole takana päivääkään oman alan opintoja vaan on merkonomi, sattumalta mennyt kesätöihin rakennukselle, oppinut työssä ja nykyään tienaa 90 000 e/v.

Mutta valtaosa toki on keskituloisia keskitulon ammateissaan, joista kyllä tienaa niin että on varaa ostaa ihan omat vessapaperit. Tuohon tulotasoon päästäkseen riittää, että on osapuilleen normaali ja keskimääräisen ahkera, ei vaadita mitään ihmeitä.

Vierailija
245/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähänkin ketjuun oli ihan pakko kroonisesti sydämettömien parempien ihmisten pesiytyä. Menkää ny v**tuun täältä sönköttämästä "miksi ostit viimeisellä roposellasi perunaa etkä kaurahiutaleita, oma vika" ja puuta roskaa. Täällä ihmiset puhuvat siitä, kuinka ovat nähneet nälkää ja te tulette jeesustelemaan. Saitteko pieneen rusinasieluunne voimakkaan olon? Tästäkö te vedätte kiksejä, kaikkein köyhimmille ja toivottomimmille pätemisistä? Meinaan kertoo teistä aika paljon.

Nälän jälkeen kaameinta on se toivottomuuden ja hylätyksitulemisen tunne. Näin olen kuullut, en ole itse koskaan ollut köyhä, mutta en siltikään ole oikeutettu pätemään kellekään jollain idioottimaisella "neuvoilla" ja oman olkapään taputtelulla. Olette tekopyhiä, joten painakaa päänne hankeen ja hävetkää.

Huomaa ettet ole koskaan ollut köyhä, siksi luulet noita vessapaperijuttuja tai sämpylöiden itse leipomisia suuriksikin tragedioiksi. Kun muille ne ovat ihan normaalia opiskelijaelämää, joka kestää aikansa, ja sitten valmistutaan hyvään ammattiin, eikä enää olla köyhiä.

Just sun kaltaiset tekee karhunpalveluksen köyhille, kun antaa ymmärtää että hyvä elintaso on jokaisen perusoikeus jokaisessa elämäntilanteessa, ja että pitää olla kamalan onneton, jos joutuu joskus ihan leipomaan itse ne sämpylänsä sen sijaan että istuskelisi kahvilassa.

Teet oletuksia. Sämpylöiden leipominen ei ole tragedia. Opiskelu vähillä rahoilla ei ole tragedia. Se on, että on esim. sairas ja tuloton ja joutuu valitsemaan maksaako vuokran ajallaan vai ainekset niihin sämpylöihin vuosi vuoden jälkeen ilman toivoa paremmasta. Miten kehtaat puhua kahviloissa istuskelusta ketjussa jossa kerrotaan millaista on elää talvi ilman talvitakkia.

Ihan helposti, koska sairas ihan varmasti pystyy talvitakin ostamaan, jos yhtään on elämänhallinta kunnossa. Ei ehkä kalleinta eikä uutta, mutta lämpimän takin kyllä saa ihan varmasti.

Venäjältäkö nämä trollit kirjoittavat, kun ei yhtään tunneta suomalaista sosiaaliturvaa.

Suurin ongelma köyhillä on elämänhallinan puute, sekä vielä huonot ihmiset ympärillä joista ei varmasti apua ole, vaan enemmänkin haittaa.

Sinccis

Vierailija
246/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyisi itse kyllä enemmän nuukailla pahan päivän varalle. Ikävää, että se ei ole monelle oma valinta, vaan pakollista pahaa. Kelle se on mahdollista, sitä kannattaa sukanvarteen säästää rahaa. Ei juurikaa tämän ketjun henkilöille, mutta niille, joilla on mahdollisuus, niin se kyllä kannattaa

Vierailija
247/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan kukaan suomalainen nykypäivänä kuollut nälkään? Ehkä vähän hassu kysymys, mutta jos joutuu pitkää olla ilman ruokaa ja ei ole voimia enää tehdä asialle mitään

Vierailija
248/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on ehkä tärkein ja valaisevin joka on IKINÄ AV llä ollut. Kaikkein tärkein ketju minusta ikinä! Kiitokset aloittjalla ja osallistujille. Lisää vaan todellisuutta kehiin.

Vierailija
249/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei älkää peukuttako tuota trollia älkääkä vastatko sen viesteihin. On todennäköisesti mt-ongelmainen, ja haluaa nimenomaan että ihmiset reagoi noihin juttuihin. Saa siitä jotain hyvää oloa. Olen samaa mieltä että antaa kirjoittaa jos se helpottaa oloa mutta turha kummemmin reagoida noihin.

Vierailija
250/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tää nyt mikään paha kokemus oo, mutta rahat ovat aika lopussa ja 50 e pitää elää seuraavaan palkkapäivään. Mikä on viikon kuluttua. No luovuutta kehiin. Vältän viimeiseen asti pankkikortin käyttämistä ja voikin olla, että en osta mitään koko viikon aikana.... laskut on maksettu.

Vierailija
251/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan kukaan suomalainen nykypäivänä kuollut nälkään? Ehkä vähän hassu kysymys, mutta jos joutuu pitkää olla ilman ruokaa ja ei ole voimia enää tehdä asialle mitään

Isäni vaikka hoitomaksu oli hirveän kallis, jos vei täytekakun hän söi sen kokonaan siltään. Siitä näki etteivät antaneet ruokaa riittävästi. Lääkkeitä oli kolminkertaiset annokset kyllä ja tapella sai aikesta koko ajan. Kuihtui niin että vatsalaukusta näkyi melkein nahkan alta luuranko.

Vierailija
252/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisen opiskelijavuoden jälkeen en saanut töitä ja aluksi en meinannut saada kesäksi mitään tukiakaan. Muistan kun jouduin kaupassa käydessäni vaivihkaa laskemaan laskimella paljonko tuotteet maksaisi yhteensä etten joutuisi kassalla siihen tilanteeseen ettei minulla olisi varaa maksaa niitä.

Muistan vieläkin sen häpeän tunteen ja miten yritin piilotella että laskin tuotteiden hintaa.

Olen myös laskenut kaupassa ostoskorissa olevien tuotteiden hintaa päässäni, jotta en vain ostaisi niin paljon, etten voisikaan maksaa ostoksia. Ja olen joskus vienyt jonkin tavaran takaisin hyllyyn, kun olen muistanut jonkin tärkeämmän ostettavan.

Minä kirjoitin kotona ostoslistan ja joka tuotteen perään summan, joka siihen sai mennä. Kerran kassalla kesken kaiken tajusin, että en ollut muistanut laittaa maidoille summaa vaikka ne oli kauppalistalla. Ladoin sitten ruokia hihnalle siten, että tärkeimmät ensin ja vähemmän tärkeät viimeiseksi. Sanoin kassalle, että saldo ei riitä ja kertoo, kun ostoksiin on mennyt x verran rahaa. Muutama tuote jäi kassalle, mutta ihan nätisti kassa siihen suhtautui.

Vierailija
253/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut ottamaan työpaikalta vessapaperia kun ei käsiin viitsi pyyhkiä. Olen syönyt kaurapuuroa viikkokaupalla kun rahaa ei ollut mihinkään muuhun. Olin ilman sähköä pari viikkoa kunnes sain raavittua tarpeeksi rahaa liittymän avaamiseen. Yllättävän nopeasti kaikki tuoretavara pilaantuu kun sitä ei saa jääkaappiin. Eipä ollut rahaa paljon mitään ostellakaan, onneksi kraanasta tuli vettä pahimpaan nälkään.  

Ei ollut rahaa seutulippuun joten ajelin bussilla kuntarajalle ja kävelin loput kilometrit. Oli muuten pitkiä päiviä... 

Sossun mielestä mulla ei ollut hätäpäivää enkä ollut ttt tarpeessa. Laskennallisesti kaikki miinuksella mutta yritäpä saada sieltä edes tilapäisesti tukea kun olet kantasuomalainen, lapseton ja velkaisen asunnon omistaja.  

Vierailija
254/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys ilman sosiaalitukia kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys ilman sosiaalitukia kirjoitti:

Olen ollut asunnottomana, nukkumapaikkojen miettiminen on aina ollut omanlaatuisensa haaste.

Kun muutin ensimmäiseen omaan kotiin niin ei minulla ollut rahaa sänkyyn, patjaan tai edes tyynyyn tai peittoon. Nukuin siis lattialla muutaman vaatteeni päällä ja pieni takki meni peitosta.

Talvivaatteita en omistanut, talvipakkasilla kuljin lenkkareissa ja ohuessa "juoksutakissa". Työmatkani oli 13km, mutta ei varaa ollut bussiin tai edes pyörään niin kävelin työmatkat (2 tuntia per suunta). Kyseessä vielä osa-aikatyö, joten saatoin olla 4 tuntia töissä ja samaiset 4 tuntia tarpoa työmatkaani.

Ruoaksi söin makaronia ja tein "pizzaa", jonka pohjassa oli vain vehnäjauhoja ja vettä (eli uunin jälkeen sellainen kova littana lätty) ja sen päälle tomaattimurskaa ja sipulia, ei muuta. Joinain aamuina oksensin vihreää limaa (mahahappoja?) ja pyörtyilin nälkäni takia.

Lamppuja asunnossani ei ollut enkä laittanut edes jääkaappia tai pakastinta päälle, koska pelkäsin niiden aiheuttavan kalliin sähkölaskun.

Ja tämä kaikki on tapahtunut ihan 2000-luvulla, en ollut tuolloin tietoinen mistään toimeentulotuista, asumistuista yms, joten en osannut sellaisia edes hakea. Siitä huolimatta selvisin ja tänä päivänä menee jo paremmin (kiitos hyvän työpaikan).

Olisi Mielenkiintoista kuulla että mistä kadulta oikein muutit siihen ensimmäiseen omaan asuntoon, jos ei edes ollut perus huonekaluja sinne viedä?

En ihan ymmärtänyt kysymystäsi, mutta yritän vastata parhaani mukaan. Eli kun täytin 18 vuotta minut potkaistiin pois lapsuudenkodistani, mistä en ollut oikeutettu ottamaan omien vaatteideni ja oppikirjojeni lisäksi mitään muuta mukaan. Lapsuudenkodissanikin nukuin kyllä patjalla lattialla, kun ei porukoilla ollut varaa minulle koskaan sänkyä ostaa.

Asuntoa en tietenkään heti saanut, huonot tulot varmaan suurin syy, joten sen takia olin aluksi asunnoton.

Ja kun vihdoin asunnon sain niin vein sinne vähäiset tavarani (vaatteet ja koulukirjat), eikä minulla pitkään aikaan ollut yhtäkään huonekalua. Nukuin, istuin, opiskelin ja tein kaiken lattialla.

Minulla oli kotoa yhtä lentävä lähtö mitä sinulla. Onneksi oli kevättalvi, niin pääsin heti opiskelijasoluun, jossa oli sänky valmiina. Sain sieltä jopa verhonräpsyt, kun joku oli jättänyt ne jälkeensä. Kaikkea ne vanhemmat lapsilleen tekevät vaikken minä edes ollut mikään häirikkö.

Vierailija
255/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sähkön avaaminen maksaa? Eihän se maksa, vaan avataan ihan ilmaiseksi ja sitten jälkikäteen tulee lasku.

Ellei sitten ole jättänyt paitsi laskua maksamatta, laiminlyönyt muistutuksiakin kuukausikaupalla, ja sitten sähkö katkaistu.

Mihin rahat menee, ellei ole varaa sähköön?

Vierailija
256/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun ja avokin tulot ovat yhteensä 1800 e li n. 900 e per henki, vuokra vajaa 900 e.

Ja hienosti pärjätään! 😊

Eli todellakin tämä ketju taitaa olla täynnä tarinoita tilapäisestä rahapulasta vai onko tämä ollut jatkuvaa? Millaiset tulot?

Voisitteko mennä vinkumaan jonnekin muualle. Perustakaa vaikka oma ketjunne OIKEASTI köyhät. Tää on ollut hauskaa luettavaa, mutta kaikenmaailman tyhjästä vinkujia ei jaksa.

Miksi tämän ketjun nyt pitäisi noudattaa jotain teidän määritelmiänne? On hauskaa lukea kun ihmiset ovat olleet rahattomia. Itsekin olen joskus ollut ja jälkikäteen se naurattaa.

Ei silloin! Jos tänne saisi vain köyhimmät kirjoittaa, niin tässä ketjussa ei täyttyisi edes ensimmäinen sivu.

Sinccis

On surullista, kuinka vähällä myötätunnolla jotkut ilkeävät kirjoitella - ja kuinka avoimen tyhmiä ihmisiä on olemassa. Ehkä sinusta on hauskaa lukea kurjuudesta, kun olet itse siitä päässyt irti, mutta minusta nämä tarinat ovat aika ankeita, kun itse olen viime talvesta lähtien kerännyt sisua tehdä itsemurha mahdottomaksi käyvän elämisen vuoksi. Asunnottomuus tulee olemaan se viimeinen naula tähän arkkuun.

Kuntien on pakko tarjota joku asuinpaikka. 

Huolet pois! Olen joutunut nuorena ja köyhänä itsekin hakemaan. ASUNNOTTOMANA!

Kaverini asui pari vuotta tällaisessa asuntolassa.

Sinccis

Vierailija
257/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys on ikävää ja surullista ja tullut ikävän tutuksi.

Varkaita ihmettelen ja olen aina ihmetellyt. Wc-paperit, ruoat jne. ostetaan, ei varasteta toisilta. Eivät hekään saa tuotteita ilmaiseksi.

Ihmettelen myös sitä, että köyhien on juotava kallista kahvia, vaikka rahaa ei ole. 

Itse ymmärrän varastamisen siinä vaiheessa kun tilillä on 0 euroa. Maailma on täynnä kaikenlaisia isoja ja pieniä roistoja, jotkut jopa ihan lain suojaamia roistoja, joten yksi rahattoman viemä vessapaperirulla on aika pientä sen kaiken rinnalla. Onhan se moraalisesti ongelmaista, tietenkin on, mutta minusta on aika ikävää, että moni köyhä on viimeiseen asti kunniallinen sen sijaan, että antaisi yhteiskunnan tuta, että se on jättänyt jonkun köyhyysloukkuun.

Pitäkää itsestänne ääntä, köyhät, vaikka ymmärrän että ajatus ahdistaa ja nolottaakin. Moni kokkarepokkare luulee, ettei teitä ole edes olemassa, koska kukaan ei tienaa alle 2600/kk ja tuetkin on niin hulppeat että kieltäydytte rahakkaista vakiduuneista huviksenne. 

Itse olen työtön työmarkkinatuella ja ihmettelen suuresti miten on mahdollista että on olemassa ihmisiä joilta raha loppuu totaali kesken. Tiedän ettei summa ole järin suuri mutta kyllä sillä perusasiat ostaa ja jopa hieman jotain ylimääräistä kuten muutamia ulkona syöntejä joka kuukausi.

Olen sairauslomalla mutta evätty kuntoutustuki, siksipä peruspäivärahalla joka aktiivimallileikkurin jälkeen 500 euroa. Asumistuki 406 euroa. Vuokra 665 euroa, käteen jää 200 ja risat. Siitä pitää maksaa kaikki laskut, esim. sähkö 35 euroa, puhelin ja netti 20 euroa(netistä olen luopumassa nyt kun sopimuskausi päättyy), lääkkeet ja haavanhoitoaineet 30 euroa, vakuutuslaskut, fysioterapialaskut ja kyllähän noita laskuja kertyy.

Toimeentulotukea en saa sillä olen osallinen jakamattomaan kuolinpesään joka käsittää lapsuuskotini. Toinen vanhempani asuu siinä leskenoikeudella eli sitä en voi myydä.

Minulla oli myös nuoruudessa jakso jolloin olin sairas ja työtön enkä päässyt opiskelemaan enkä sairauden vuoksi töihin ja tulot 0 euroa kun en jaksanut pitää puoliani. En saanut myöskään asumistukea juurikaan tuon jakamattoman kuolinpesän vuoksi. Nyt tuo laki on onneksi muuttunut ja saan asumistukea.

Toivottavasti te ihmiset äänestätte sellaisia kansanedustajia jotka eivät rankaise sairaita ja työttömiä. Että olisi mahdollisuus tehdä oman kuntonsa mukaista työtä ilman että rangaistaisiin, että voisi tehdä pienimuotoisesti työtä yrittäjänä tai opiskella ilman että tulee karensseja ja rankaisuja eikä olisi pelkoa että menettää työttömyysturvan.

Sun pitää päästä tuosta kuolinpesästä eroon. 

A) Jos se on vähäinen, niin käsittääkseni siitä voi luopua

B) Kerrot niille ihmisille, että et saa tukia sen kuolinpesän takia, että sulla ei riitä rahat ruokaan. Jos ne on normaaliälyisiä, niin ne tajuaa kyllä.

Sinccis

Miinustatteko te pallinaamat nimimerkkiä, kun nämä ovat parhaat ohjeet tuohon tilanteeseen.

Tai kertokaa sitten miinustajat parempia.

Sinccis

Vierailija
258/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V-näjänt*rollin tunnista siitä, miten sen työkaverit multipeukuttavat sen viestejä.

Inha ketju, jossa oikein ryvetään avuttomuudessa ja älyttömyydessä. Ai ei kiinnosta myyjän työ? Nuo lue sitten jokin muu ammatti, sellainen joka kiinnostaa. Niin ne muutkin ovat tehneet. Suomessa saa opiskella ilmaiseksi, harvassa maassa saa.

Ja toi ettei enemmistö löytäisi töitä ihan ongelmitta, kun sekään ei ole totta. Toki osa töistä on huonommin palkattuja kun toiset, mutta kaikki hyvin palkatut työt eivät vaadi pitkiä ja vaikeita opintoja. Mulla on ystävänä mm rakennusmies, jolla ei ole takana päivääkään oman alan opintoja vaan on merkonomi, sattumalta mennyt kesätöihin rakennukselle, oppinut työssä ja nykyään tienaa 90 000 e/v.

Mutta valtaosa toki on keskituloisia keskitulon ammateissaan, joista kyllä tienaa niin että on varaa ostaa ihan omat vessapaperit. Tuohon tulotasoon päästäkseen riittää, että on osapuilleen normaali ja keskimääräisen ahkera, ei vaadita mitään ihmeitä.

Kerropas minulle, mistä minä saan sellaisen työn, jolla pystyn maksamaan elämiseni täällä pääkaupunkiseudulla. Olen hakenut töitä neljättä vuotta ja päässyt muutamaan haastatteluun, joista jokainen on ollut koulutustani (maisterintutkinto + AMK-tutkinto) ja hyvin pitkää ja monipuolista kokemustani vastaavaan työhön. Olen hakenut kaikkea mahdollista työtä, johon edes jollain lailla soveltuisin, mutta en kelpaa. Ainoa rajoitteeni on urheiluvamma, joka estää kahdella kädellä nostamisen ja sulkee pois hyllyttäjän (käytännössä myös siis myyjän), raksa-apulaisen ja siivoojan tehtävät. Ai niin, ikä on viisikymmentä ja vähän yli. Onko neuvoja, kun työnantajia ei millään kiinnosta?

Vierailija
259/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan aloitettu nollasta miehen kanssa. Pullokuiteilla maksettiin usein ruokaa, tosin itse olin kovin vähäruokainen silloin muutoinkin. Ihan peruskauraa olla 10-14 vrk ilman rahaa, kumpikin kävi sit vanhemmillansa tai kaverilla kahvilla tai ruualla. Ekan lapsen aikana oli miehellä 3 kk karenssi, sekin meni. Vanhemmat heitti joskus jotain rahaa tai kiitti kauppakyydistä maksamalla ostokset. Vasta ihan parina viime vuotena ollaan ostettu juustoa. Ennen ostettiin ehkä kerran kuukaudessa tai ei ollenkaan. Ei voitu käydä edes Hesellä kun lapset oli pieniä, synttärit ja joulut piti aina ennakoida kovasti. Kitkuttamista tämä on vieläkin, vaikka molemmat olleet jo pitkään töissä (mies ollut aina, minä pitkään kotona lasten kanssa), nykyään on oma koti ja lapset voi harrastaa ja pystyy antamaan käyttörahaa. Miten te tuutte toimeen? Pyhällä hengellä, minä olen elin melkein kymmenen vuotta leivällä, jotta lapsille oli ruokaa. Söin heidän jämänsä jos jotain. Silti lasken vieläkin jokaisella kauppareissulla päässä, siirrän rahaa säästötililtä kun palkka ei riitä, maksan käteisellä osan (jos olen saanut esim. äidiltä) ja käteiskortilta lopun. Luottokorttia ei ole eikä tule. Kerran kuussa käydään kunnolla kaupassa, jolloin jokainen saa ottaa jotakin mitä haluaa, esim. yksittäispakatun jogurtin, joita en osta koskaan, koska ovat kalliita. Rankkaa elämää, mutta rakkautta on antaa sitäkin enemmän.

Vierailija
260/1063 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kerran yli viikon lähes syömättä. Ei ollut ketään keneltä enää lainata rahaa. Myöskään leipäjonoja tms ei paikkakunnalla ollut.

Ruokakaapeissa oli tasan vain ja ainoastaan pari pussia makaroonia ja jääkaapissa paketti rasvaa.

Keittelin sitten välillä vähän makaroonia johon laitoin voita päälle, kun nälkä oli riittävän kova:(

Seuraava rahapäivä oli kyllä onnellinen, kun sain haettua ruokaa.

Hyvä juttu! Onhan ne tuet sittenkin loistavat verrattuna, että olisi ilman ?

Sinccis

Se kertoo sinusta todella paljon että viitsit trollata tässä ketjussa. Sinulla on todennäköisesti tosi paha olla, ja noiden viestien laittaminen helpottaa oloasi. Kirjoittele vaan, jos siitä on sinulle apua, mutta muista että muitakin keinoja kannattaa kokeilla. Pelkkä jutteluapua esim. terveyskeskuksen psykiatrisella hoitajalla voi avata niitä solmuja. Olet tärkeä, vaikkei siltä tuntuisi <3

Mietin samaa. Muuta syytä spämmätä köyhyyttä käsittelevään ketjuun ei ole.

Ettekö te pienokaiset tajua, että ihmiset suhtautuvat vastoinkäymisiin erilailla.

Joku menee onnettomuustilanteessakin shokkiin, toinen toimii rationaalisesti.

Ei liene tarvetta kertoa kumpaa tyyppiä minä olen.

Sinccis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän