Kaikki prismaperheitä kammoksuvat palstavelat, lukekaa tämän päivän Heltsingin Sanomista
miten ihmiset kertovat omien lasten tuottamasta ilosta.
Kerrankin lapsiperhe-elämään myönteisesti suhtautuvaa surnalismia.
Kommentit (308)
Vierailija kirjoitti:
Vastatkaa nyt velat mitä mieltä olette sellaisista ihmisistä, jotka päättävät hankkia lapsia? Ovatko näm ä henkilöt typriä ja väitättekö, että nämä heittävät elämänsä aina hukkaan ja että on sataprosenttisesti mahdotonta hankkia elämyksiä?
Ihan oikeasti vastatkaa tähän kysymykseen?
Ei ole mustavalkoisuutta, mutta voihan sitä miettiä ottamatta itseensä:
- Synnytät lapsen, joka tulee kuolemaan, onko se oikein? Miksi synnyttää ketään tänne kärsimään kenties tuskaisaakin kuolemaa vain siksi, että sinulla on joku joka hoivaa? Oletko jotenkin itsekäs vai eikö kiinnosta kun tilastollisesti et ole lapsesi yksinäistä vanhuutta ja kuolemaa näkemässä? Jos voi valita niin eikö mieluummin säästäisi oman lapsen siltä tuskalta mitä itse joutuu kohtaamaan?
- Synnytät lapsen epävakaaseen maailmaan, joka on sadististen kapitalistien käsissä. Coca-cola riistää maailman vesivarantoja, jopa sadevesioikeudet he ovat varastaneet tietyiltä köyhimpien alueilta. Saastemäärä on valtava ja suuri osa sairauksista ja kuolemista johtuu saasteista. Milloin loppuu puhdas juomavesi? Miten käy ruoantuotannon? Eikö kiinnosta lapsesi tulevaisuus? Miten voit sulkea silmäsi, vaikka näet lapsesi edessäsi? Vihaatko häntä jotenkin?
- Synnytät lapsen maailmaan ja Suomeen, joka on koulukiusaamisen ja työpaikkakiusaamisen kärkimaita, etkö todellakaan välitä lapsestasi, vai oletko kiusaaja? Etkö välitä muiden lapsista?
Asioita voi ajatella niin monella tavalla.
Mutta ei, en ajattele, että lapselliset ovat typeriä, ajattelen vain, että heidän arvonsa ja moraalinsa eivät kohtaa. Jos oikeasti kaikki välittäisivät lapsista niin Suomi menisi arvot edellä ja täällä ei kiusaamista suvaittaisi. Vanhustenhoito ja kaikki on Suomessa ihan retuperällä, ei tämä ole hyvä yhteiskunta tehdä lapsia.
Ymmärtäisin jos vanhemmat aktiivisesti yrittäisivät muutaa Suomea ihan jokaiselle hyväksi paikaksi elää, mutta ei. AV:kin on täynnä vanhempien tappelua, toisten lasten lyttäämistä jne. Ymmärtäisin jos vanhemmat aktiivisesti suojelisivat luonnonvaroja niin, että lapsille ne olisivat turvattu, mutta ei :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastatkaa nyt velat mitä mieltä olette sellaisista ihmisistä, jotka päättävät hankkia lapsia? Ovatko näm ä henkilöt typriä ja väitättekö, että nämä heittävät elämänsä aina hukkaan ja että on sataprosenttisesti mahdotonta hankkia elämyksiä?
Saa tietenkin hankkia lapsia jos haluaa ja elää sitä elämää. Eikä se ole varmastikaan hukkaan heitettyä elämää eivätkä mielestäni ole typeryksiä. Se on heidän elämää ja saavat siitä elämästä varmasti paljon. Mutta sitä elämää on turha tuoda sellaiselle jota sellainen ei kiinnosta. Myös tietyt asiat on hyvä pitää mielessä, lapsi kun tehdään, niin se lapsi kasvatetaan omassa piirissä eli isä, mummi, vaari, muu suku jne. Sitä lasta ja vastuuta on turha tuoda kodin ulkopuolelle muiden harteille. Tarha on eri, he tekävät päivällä sitä työtä, mutta vanhempien työyhteisöön niitä ongelmia ei kannata tuoda. Lomia on turha vaatia sillä verukkeella, kun on lapsi ja lapsi on kesälomalla silloin ja silloin ja tai hiihtoloma koulusta. Ei noi koske ketään muuta kuin niitä joilla on lapsi.
Minun ja veljeni perustivat perheet ja veljeni on kerran kysynyt katsonko hänen jälkikasvuaan yhden vklopun. Sanoin en katso on muuta menoa.. Sen jälkeen ei ole kysynyt lapsista mitään. Siskoni taas on sellainen, että purkaa minuun sitä kotipaskaansa ja vttuilee, kun minä en voi yhtä vkloppua katsoa hänen lapsiaan, että pääsisi ulos. En voi, koska minua ei kiinnosta ja on muuta menoa ja tekemistä. Sanon aina viekää mutsille ja faijalle jos ne ottaa.. EIkä nekään aina ota, koska ne on eläkkeellä ja heilläkin on paljon tekemistä. He ovat koko aika jossain menossa ja nauttivat loppuelämästä sen mitä se heillä enää kestää. NE on kolme lasta kasvattanut jo maailmaan.
Miten lomajutut pitäisi järjestää?
Palkkaatte hoitajan silloin kun sellaista tarvitsette. Säästätte palkat siihen tietenkin, jos on varaa lomailla niin on varaa palkata hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Lapset on tulevaisuus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa tietenkin hankkia lapsia jos haluaa ja elää sitä elämää. Eikä se ole varmastikaan hukkaan heitettyä elämää eivätkä mielestäni ole typeryksiä. Se on heidän elämää ja saavat siitä elämästä varmasti paljon. Mutta sitä elämää on turha tuoda sellaiselle jota sellainen ei kiinnosta. Myös tietyt asiat on hyvä pitää mielessä, lapsi kun tehdään, niin se lapsi kasvatetaan omassa piirissä eli isä, mummi, vaari, muu suku jne. Sitä lasta ja vastuuta on turha tuoda kodin ulkopuolelle muiden harteille. Tarha on eri, he tekävät päivällä sitä työtä, mutta vanhempien työyhteisöön niitä ongelmia ei kannata tuoda. Lomia on turha vaatia sillä verukkeella, kun on lapsi ja lapsi on kesälomalla silloin ja silloin ja tai hiihtoloma koulusta. Ei noi koske ketään muuta kuin niitä joilla on lapsi.
Minun ja veljeni perustivat perheet ja veljeni on kerran kysynyt katsonko hänen jälkikasvuaan yhden vklopun. Sanoin en katso on muuta menoa.. Sen jälkeen ei ole kysynyt lapsista mitään. Siskoni taas on sellainen, että purkaa minuun sitä kotipaskaansa ja vttuilee, kun minä en voi yhtä vkloppua katsoa hänen lapsiaan, että pääsisi ulos. En voi, koska minua ei kiinnosta ja on muuta menoa ja tekemistä. Sanon aina viekää mutsille ja faijalle jos ne ottaa.. EIkä nekään aina ota, koska ne on eläkkeellä ja heilläkin on paljon tekemistä. He ovat koko aika jossain menossa ja nauttivat loppuelämästä sen mitä se heillä enää kestää. NE on kolme lasta kasvattanut jo maailmaan.
Ai kamala, millainen tyyppi tämä. Hän ei siis halua hoitaa omien sisaruksiensa lapsia milloinkaan vain siksi, että hänelläkään ei ole lapsia. Ja lapset ovat erittäin keskeinen osa yhteiskuntaa ja elämää yleensäkin, että lapset ja nuoret kuuluu olla myös kodin ulkopuolella, ettei heistä vain kasva sinunlaisiasi. Lapset ovat ihmisiä ja tulevia aikuisia. Sinäkin olet ollut lapsi joskua. Mieti, kun sinun tätisi olisi inhonnut sinua lapsena, eikä halunnut koskaan leikkiä kanssasi. Ehkä niin kävikin?
Ei minun tätini ole koskaan minua hoitanut tai leikkinyt kanssani kun olin lapsi. Ja miksi olisi pitänyt, enhän ole hänen lapsensa? Ihan normaali olen ja kiva suhdekin on tätiin. t. eri
Että voi olla todellisuudesta ja normaalielämästä vieraantunutta porukkaa. Kai heillä on niin omat piirinsä ja kuplansa, joissa tuollaisia pidetään ihan hyväksyttävinä asioina. Siitäkin noin viikko sitten esitetyn itsensä steriloineen naisen dokumentista heti kyllä huomasi, ettei ole hänellä ihan kaikki muumit laaksossa.
En ymmärrä miksi kaikki vannoutuneet lapsettomat meuhkaavat täällä että ei tämmöinen artikkeli saa heitä innostumaan lastenteosta. Miksi tämä artikkeli olisi kirjoitettukaan teille tai tässä mielessä? Kenties tämä artikkeli onkin kohdistettu ihan muille ihmisille. Niille, jotka haaveilevat lapsista, niille jotka eivät vielä tiedä haluavatko lapsia tai niille, keillä on lapsia ja jotka välillä unohtavat väsymyksen keskellä nauttia pienistä asioista?
En minäkään kiinnostu autoartikkeleista tai kissavideoista, enkä automaattisesti oleta että jokainen autoja tai kissoja kehuva kirjoitus on yritys kääntää minut auto- tai kissaihmiseksi.
Ei normaalia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset on tulevaisuus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kamala, millainen tyyppi tämä. Hän ei siis halua hoitaa omien sisaruksiensa lapsia milloinkaan vain siksi, että hänelläkään ei ole lapsia. Ja lapset ovat erittäin keskeinen osa yhteiskuntaa ja elämää yleensäkin, että lapset ja nuoret kuuluu olla myös kodin ulkopuolella, ettei heistä vain kasva sinunlaisiasi. Lapset ovat ihmisiä ja tulevia aikuisia. Sinäkin olet ollut lapsi joskua. Mieti, kun sinun tätisi olisi inhonnut sinua lapsena, eikä halunnut koskaan leikkiä kanssasi. Ehkä niin kävikin?
Ei minun tätini ole koskaan minua hoitanut tai leikkinyt kanssani kun olin lapsi. Ja miksi olisi pitänyt, enhän ole hänen lapsensa? Ihan normaali olen ja kiva suhdekin on tätiin. t. eri
Että voi olla todellisuudesta ja normaalielämästä vieraantunutta porukkaa. Kai heillä on niin omat piirinsä ja kuplansa, joissa tuollaisia pidetään ihan hyväksyttävinä asioina. Siitäkin noin viikko sitten esitetyn itsensä steriloineen naisen dokumentista heti kyllä huomasi, ettei ole hänellä ihan kaikki muumit laaksossa.
Kerros nyt ihan konkreettisesti miten elämäni olisi parempaa jos tätini olisi minua hoitanut? Kun kerta hoitamattomuus ei aiheuttanut minulle mitään pahaa.
Toi artikkeli lähinnä vahvisti sitä ajatusta, että en ikinä halua lapsia. Olisin odottanut jotain syvällisempää elämän tarkoitusta, mutta se sisälsi listan nimenomaan sellaisista arkisista tapahtumista, jotka lähinnä ällöttävät mua.
Plääh, ei kuulosta niin ihanalta omaan korvaan. Tai silmään :D
Ihanaa tosin jos joku muu nauttii ja tietää että se on häntä varten, olen onnellinen sellaisen ihmisen puolesta ja toivon perheelle kaikkea hyvää.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi kaikki vannoutuneet lapsettomat meuhkaavat täällä että ei tämmöinen artikkeli saa heitä innostumaan lastenteosta.
Varmaan siksi että jo tämän ketjun otsikossakin sanotaan "Kaikki prismaperheitä kammoksuvat palstavelat, lukekaa tämän päivän Heltsingin Sanomista".
Nykyaikana mielestäni menneisiin aikoihin verrattuna on hienoa, että ne jotka lapsia rakastavat, voivat niitä saada ja adoptoida halutessaan ja ne jotka eivät lapsia halua, eivät ole pakotettuja niitä vahingossakaan hankkimaan.
Minua ei säväytä millään tasolla, juokseeko joku vaippataapero minua vastaan onnellisen näköisenä, vai juokseeko jonkun toisen syliin. En vain välitä. Miksi hankkisin itselleni jotain, minkä koen enemmän palloksi jalassa, kuin onnellisuuttani tai elämänlaatuani parantavana asiana. Saatan joo huvittua jostain lasten vinkeistä, mutta eivät ne minun onnellisuuttani lisää. En kestäisi sitä, että minun tulisi olla jakamassa huomiotani jatkuvasti jollekin räkää valuvalle vaippahousulle. Enkä näe, vaikka miten koettaisin, vanhemmuutta palkitsevana tai positiivisena asiana omalla kohdallani. Mukavaa että jotkut näkevät, mutta minä eikä moni muukaan näe.
Toinen väite, mikä minua monesti rasittaa, on, että lapsiperheellinen muka voisi tehdä kaikkea mitä ennenkin lyhyelläkin varoitusajalla. Hah! Eikä voi. Yritäpäs lähteä kotoasi kavereiden kanssa kaupungille tai ravintolaan ilman sitä aivan niin ihanaa (yöks) nyyttiä tai taaperoa, joka katsoo sinua soseen sotkemilla poskilla ja lääppii tahmaisilla tassuillaan kaiken likaiseksi. Lisäksi itse rakastan nimen omaa siistiä kotia, johon ei lapsi todellakaan kuulu, ellet sitten välttämättä halua siivota useammin päivässä.
Rakastakaa lapsianne, minä en siihen kykenisi.
M23
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi kaikki vannoutuneet lapsettomat meuhkaavat täällä että ei tämmöinen artikkeli saa heitä innostumaan lastenteosta. Miksi tämä artikkeli olisi kirjoitettukaan teille tai tässä mielessä? Kenties tämä artikkeli onkin kohdistettu ihan muille ihmisille. Niille, jotka haaveilevat lapsista, niille jotka eivät vielä tiedä haluavatko lapsia tai niille, keillä on lapsia ja jotka välillä unohtavat väsymyksen keskellä nauttia pienistä asioista?
En minäkään kiinnostu autoartikkeleista tai kissavideoista, enkä automaattisesti oleta että jokainen autoja tai kissoja kehuva kirjoitus on yritys kääntää minut auto- tai kissaihmiseksi.
Siksi, että juuri tämä kyseinen aloitus täällä palstalla koski lapsettomia. Heitä pyydettiin lukemaan ko. artikkeli. Siksi kommentit. Kukaan ei meuhkaa spontaanisti eikä varsinkaan kiistä kenenkään tarvetta jälkeläisiin.
Vierailija kirjoitti:
Etkö todellakaan ymmärrä, vaikka aloitus oli nimenomaan veloille otsikkoa myöden tarkoitettu? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lomajutut pitäisi järjestää?
Palkkaatte hoitajan silloin kun sellaista tarvitsette. Säästätte palkat siihen tietenkin, jos on varaa lomailla niin on varaa palkata hoitaja.
Miten niin on varaa lomailla? Ja edelleenkin, eikö tämän pitäisi hoitaa niin, että päivähoito on ympäri vuoden saatavilla jos vanhemmat eivät saisi valita itse lomat?
Vierailija kirjoitti:
Luitkohan aloitusviestiä tai edes ketjun otsikkoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta oli hätkähdyttävää että nuo kaikki artikkelissa julkaistut kertomukset olivat äitien kokemuksia. Eikö isistä oikeasti vieläkään irtoa tunnemateriaalia omasta perheestä? Kai joku kertomus olisi mukaan otettu, jos niitä olisi ollut?
Voin miehenä irroittaa itsestäni tunnemateriaalia sen verran, että en olisi ikinä tehnyt lapsia jos olisin tiennyt että jään etäisäksi lasteni elämään, jolta vaaditaan ja pyydetään jatkuvasti rahaa ja palveluksia, mutta en saa viettää lasteni kanssa perhe-elämää jota olisin halunnut. Yritän olla katkeroitumatta, ihan jokainen päivä, ja toivon vain että lapset kasvaisivat nopeasti aikuiseksi, jotta voin saada heihin edes "normaalin" aikuinenlpasi-vanhempisuhteen.
En lukenut sivuja välistä, joten en tiedä joko kysyttiin ja vastasitko jo, mutta
Oletko eronnut ja sinulla ei ole tapaamisoikeutta vai mitä? Jos et niin sinulla itselläsi on valta ja vastuu luoda suhteesi lapsiisi.
Suurin osa ihmisistä edelleen saa lapsia, jopa Suomessa. Lapsettomista vain osa on veloja. On siis ihan älytöntä väittää, että joku yleinen yhteiskunnan "arvojen koventuminen" johtuisi vapaaehtoisesti lapsettomista.
Vierailija kirjoitti:
Mä en vaan voi vieläkään käsittää, miksi lapsellisia ärsyttää velat niin älyttömästi. Yrittääkö ne saada meidät samaan ansaan vai mikä juttu tää on? Ei me velatkaan tehdä täällä jatkuvasti aloituksia, missä me painostetaan ihmisiä olemaan lapsettomia.
Minä en haluaisi oman lapseni olevan joku tuollainen vapaaehtoisesti lapseton. Se ei ole mielestäni millään tavalla normaalia tai ihannoitavaa. Itsensä vapaaehtoisesti sukupuuttoon kuolettaminen on jotain uskomattoman typerää. Mutta luulen, että tämä on joku sukupuolettomuuteen liittyvä huuhaajuttu. Ei norminuoret sellaisiksi onneksi rupea. En soisi tällaisia mielestäni sairaita ajatusmalleja tuotavan esille. Pysyköön omissa piireissään.
Vierailija kirjoitti:
Mä en vaan voi vieläkään käsittää, miksi lapsellisia ärsyttää velat niin älyttömästi. Yrittääkö ne saada meidät samaan ansaan vai mikä juttu tää on? Ei me velatkaan tehdä täällä jatkuvasti aloituksia, missä me painostetaan ihmisiä olemaan lapsettomia.
Mä olen ymmärtänyt sen johtuvan ainakin siitä, kun me jotenkin hierotaan omaa erinomaisuuttamme lapsellisten naamaan ja pidetään heidän lastenhankintaansa ja heitä ihmisinä kertakaikkisen typeränä ;) Miten ja miksi he kokevat näin, liittyy varmaan enemmän heidän ajatusmaailmaansa kuin yhdenkään velan.
Vierailija kirjoitti:
Toi artikkeli lähinnä vahvisti sitä ajatusta, että en ikinä halua lapsia. Olisin odottanut jotain syvällisempää elämän tarkoitusta, mutta se sisälsi listan nimenomaan sellaisista arkisista tapahtumista, jotka lähinnä ällöttävät mua.
Samat ajatukset täällä. Ei kai lasten saamisessa hienointa ole se muutaman vuoden pikkulapsiaika? Odotin vanhojen ihmisten pohdintaa siitä, mitä vanhempana oleminen on merkinnyt heille, millaista on olla perheellinen usean vuosikymmenen kokemuksella jne.
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä todella tervetullut artikkeli. Lapsiperhe-elämän varjopuolia toitotetaan joka tuutista, niitä positiivisia asioita joita kumminkin on todella paljon ei ole viimeaikoina paljon mediassa pidetty esillä.
Miten monta synnytystalkoot-artikkelia lapsiperheelliset tarvitsevat kokeakseen, että lapsien hyviä puolia korostetaan riittävästi? Esim. tuolla Hesarissa oli viime viikolla oikein perheviikko, ja jo sitä ennen siellä on julkaistu vaikka miten monta enemmän ja vähemmän syntyvyyden nousuun kannustavaa artikkelia.
Ensin valitetaan, miten vanhemmuuden raskaus on tabu, ja sitten kun siitä aletaan puhua, niin jo valitetaan, että puhutaan liikaa...
Hienoahan se on, että ihmiset, joilla on lapsia, saavat iloa omista lapsistaan. En silti ymmärrä, miksi minun pitäisi noita lukea, kun ei lapsiperhe-elämä kiinnosta. En minä kuitenkaan vihaa lapsia tai perheellisiä ihmisiä tai ajattele, että lasten hankinta olisi jotenkin väärin. Sellaista ajattelua suorastaan halveksin, kuten myös lapsettomien haukkumista. Antaa jokaisen tehdä omat ratkaisunsa, itsehän niiden kanssa eletään.