Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki prismaperheitä kammoksuvat palstavelat, lukekaa tämän päivän Heltsingin Sanomista

Vierailija
07.04.2019 |

miten ihmiset kertovat omien lasten tuottamasta ilosta.
Kerrankin lapsiperhe-elämään myönteisesti suhtautuvaa surnalismia.

Kommentit (308)

Vierailija
181/308 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta joku voisi kirjoittaa jutun yhteiskunnan arvojen koventumisesta, joka johtuu pitkälti lapsettomista. KUn itsellä on lapsia, arvot muuttuvat vastuuntuntoisimmiksi melko automaattisesti. Vasta lapsi kasvattaa vanhemmastaan aikuisen.

Tämä on  niin totta! Minulla on useita lapsettomia ystäviä ja vielä viidenkympin korvalla ovat siellä lapsen asteella. "Minä, minä, minä ja minun napani!"

Luulevat kustantavansa kaikkien lapsiperheiden kaikki kustannukset. Ikävää, ettei enää ole vanhanpiian veroa...

Joo, just joku Dalai Lama ja äiti Teresa on tyyppiesimerkkejä siitä miten hirvittävän itsekkäitä ja itsekeskeisiä vapaaehtoisesti lapsettomat ihmiset ovat.

Vierailija
182/308 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta joku voisi kirjoittaa jutun yhteiskunnan arvojen koventumisesta, joka johtuu pitkälti lapsettomista. KUn itsellä on lapsia, arvot muuttuvat vastuuntuntoisimmiksi melko automaattisesti. Vasta lapsi kasvattaa vanhemmastaan aikuisen.

Höpön-pöpön. Mun tuntemat lapsettomat on huomattavasti vastuuntuntoisempia ja suvaitsevaisempia kuin kovempia arvoja omaavat lapsiperheelliset. Siinä missä lapsiperhellisillä on semmoinen köyhät kyykkyyn-asenne, lapsettomat kokee huomattavasti enemmän sosiaalista vastuuta myös heikommistaan.

Olen huomannut saman. Monet perheelliset eivät laske lapsettomia osaksi yhteiskuntaa.

Tuo on totta. Luullaan että sinkkuna esimerkiksi elää hyvin ja rahaa riittää...

Jos naimaton vela kuolee, sukulaisia kyllä yleensä alkavat kiinnostaa tämän rahat. Oli niitä tai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/308 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä aloitus teksteineen ihanasta taaperoarjesta on suunnattu nimen omaan vapaaehtoisesti lapsettomille? Tällaisista teksteistä nauttivat ne joilla joko on lapsia tai jotka haluavat lapsia.

Teho olisi sama jos joku koiria rakastava ihminen linkkaisi tänne artikkelin ihanasta arjesta koiran kanssa ja otsikoisi keskustelunsa "Kaikki koiria kammoksuvat lukekaa tämä artikkeli!!!!!!!"

Vierailija
184/308 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalit kunniaan kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minun mielestä veloja kannata yrittää käännyttää. Hyvä vain että eletään aikaa kun lapsivihaajien ei tarvitse yhteiskunnan paineen alla väkisin hankkia jälkipolvea. Aiemmin tilanne on ollut eri ja vanhemmiksi on joutunut enemmän ihmisiä, jotka eivät ole koskaan osanneet oppia rakastamaan lapsiaan. Seurauksena vanhempiensa rakkaudettomuudesta traumatisoituneita aikuisia, jotka ajallaan siirtäneet haavansa seuraavalle polvelle. Suuremmassa kuvassa tämä vela-ilmiö on vain hyvä asia.

Lisääntymisvietti on yksi ihmisen normaaleista vieteistä. Jotakinhan on pielessä sellaisessa ihmisessä, joka ei halua lisääntyä. Luonnon valintaa ehkä tämäkin. Olkoot rauhassa, mutta älkööt yrittäkö tuputtaa normaaleille niitä todellisuudesta vieraantuneita ajatuksiaan ja elämäntapaansa.

Ei ole mitään pielessä, vaikkei halua lisääntyä. Lapsettomuus ei tee kestään epänormaalia. Mitä ihmeen todellisuudesta vieraantuneita ajatuksia ja elämäntapoja minä esim.olen tuputtanut ja kenelle?! En ole kysellyt toisten lapsiasioista enkä tyrkyttänyt kenellekään yhtään mitään!!

Sanoisin kokeneeni rankkaa todellisuutta elämässäni. Joata esim.sinä et tiedä mitään. Elän myös tavallista elämää, käyn työssä syödäkseni, en mitään ihme-elämää.

Miten joku voi kirjoittaa noin sairaita?

Oli tosiaan kyllä hämmästyttävän tollo viesti tuo, mihin vastasit. Näkisin, että sen kirjoittajalla on vaikeuksia hahmottaa varsinkin itsensä ulkopuolisia suuria kokonaisuuksia ja myös muuta abstraktin ajattelun vaikeutta, joka sitten manifestoituu tulkinnaksi velojen epänormaaliudesta. Kiusaus yleistää on sen verran herkässä, että hänen ajattelumalliensa rajoittuneisuus näyttäytyy tässä harmillisesti lapsiperheellisen typeryytenä, vaikka kyse ei tietenkään ole lapsellisuuden tai lapsettomuuden aiheuttamasta vääristymästä ajattelussa, vaan laajamittaisemmasta yksilönsisäisestä ymmärtämisen vaikeudesta.

Vierailija
185/308 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on  niin totta! Minulla on useita lapsettomia ystäviä ja vielä viidenkympin korvalla ovat siellä lapsen asteella. "Minä, minä, minä ja minun napani!"

Luulevat kustantavansa kaikkien lapsiperheiden kaikki kustannukset. Ikävää, ettei enää ole vanhanpiian veroa...

Lapsettomuushan ei tarkoita yksin elämistä. Moista typerää veroa en maksaisi, muuttaisin pois Suomesta jos se tulee. Enkä hankkisi ei-toivottuja lapsia veron välttämiseksi.

Miksi kellään on "ystäviä" jotka ovat lapsen asteella? Ei minulla ainakaan.

Vierailija
186/308 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastatkaa nyt velat mitä mieltä olette sellaisista ihmisistä, jotka päättävät hankkia lapsia? Ovatko näm ä henkilöt typriä ja väitättekö, että nämä heittävät elämänsä aina hukkaan  ja että on sataprosenttisesti mahdotonta hankkia elämyksiä? 

Ihan oikeasti vastatkaa tähän kysymykseen? 

Saa tietenkin hankkia lapsia jos haluaa ja elää sitä elämää. Eikä se ole varmastikaan hukkaan heitettyä elämää eivätkä mielestäni ole typeryksiä. Se on heidän elämää ja saavat siitä elämästä varmasti paljon. Mutta sitä elämää on turha tuoda sellaiselle jota sellainen ei kiinnosta. Myös tietyt asiat on hyvä pitää mielessä, lapsi kun tehdään, niin se lapsi kasvatetaan omassa piirissä eli isä, mummi, vaari, muu suku jne. Sitä lasta ja vastuuta on turha tuoda kodin ulkopuolelle muiden harteille. Tarha on eri, he tekävät päivällä sitä työtä, mutta vanhempien työyhteisöön niitä ongelmia ei kannata tuoda. Lomia on turha vaatia sillä verukkeella, kun on lapsi ja lapsi on kesälomalla silloin ja silloin ja tai hiihtoloma koulusta. Ei noi koske ketään muuta kuin niitä joilla on lapsi.

Minun ja veljeni perustivat perheet ja veljeni on kerran kysynyt katsonko hänen jälkikasvuaan yhden vklopun. Sanoin en katso on muuta menoa.. Sen jälkeen ei ole kysynyt lapsista mitään. Siskoni taas on sellainen, että purkaa minuun sitä kotipaskaansa ja vttuilee, kun minä en voi yhtä vkloppua katsoa hänen lapsiaan, että pääsisi ulos. En voi, koska minua ei kiinnosta ja on muuta menoa ja tekemistä. Sanon aina viekää mutsille ja faijalle jos ne ottaa.. EIkä nekään aina ota, koska ne on eläkkeellä ja heilläkin on paljon tekemistä. He ovat koko aika jossain menossa ja nauttivat loppuelämästä sen mitä se heillä enää kestää. NE on kolme lasta kasvattanut jo maailmaan.

Miten lomajutut pitäisi järjestää?

Juttelin näistä lomajärjestelyistä juuri yhden tuttavan kanssa. Asumme Ranskassa, ja täällä koulusysteemi pyörii kuulemma niin, että vuodessa on 2 kk kesälomaa ja sen ulkopuolella noin 6 kouluviikon välein noin 2 viikkoa lomaa. Lisäksi kouluviikko on alle 14 vuotiailla 4 päivää, keskiviikkoisin ei ole koulua. 

Kuulemma tämä on aika haastavaa työssä käyville vanhemmille, koska tuon ikäisiä lapsia ei saa jättää yksinkään. Toki joillain vanhemmilla on varmasti hoitoapua lähipiirissä, mutta esim. tämän tuttavani perheessä asia on ratkaistu pääasiassa niin, että lapsi käy erilaisissa kerhoissa ja kursseilla. Kuulemma lapsi on innoisssan, kun pääsee milloin minnekin sirkusleirille, mutta kalliiksihan se tulee. 

Toisaalta, jos lapsi on vanhemmilleen kallisarvioisin mahdollinen asia, niin kai sitä mielellään laittaa rahaa lapseen?

Eihän tuo nyt auta mitään ellei ole suurituloinen. Maailmassa on myös maita ympärivuotisella koulujärjestelmällä. Ehkä tämä sopisi Suomeenkin ja työpaikoilla ei tarvitsiis tapella lomista?

Vierailija
187/308 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastatkaa nyt velat mitä mieltä olette sellaisista ihmisistä, jotka päättävät hankkia lapsia? Ovatko näm ä henkilöt typriä ja väitättekö, että nämä heittävät elämänsä aina hukkaan  ja että on sataprosenttisesti mahdotonta hankkia elämyksiä? 

Ihan oikeasti vastatkaa tähän kysymykseen? 

- Jos lapsia hankkii vastuullinen ihminen, ei esim.narkkari, niin tottakai olen iloinen hänen puolestaan.

- Eivät tietenkään ole typeriä eivätkä heitä elämäänsä hukkaan.

- Jos elämyksiä yleensä kaipaa, saahan niitä paljon lapsen kanssa.

Miksi mun pitäis olla jotain mieltä lapsia hankkivista? Minulle on ihan yhtä ok ja luonnollista hankkia lapsia tai olla hankkimatta. Se on jokaisen oma asia. Itselleni en halua.

Vierailija
188/308 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huohh kirjoitti:

Vain lapsettomat edes yrittävät rinnastaa jonkun opiskeluista johtuvan univajeen ja lapsen kanssa tulevan univajeen. Samoin kuin opiskelusta johtuvan töistä poissa olon hoitovapaaseen.

”Vain lapsettomat edes yrittävät rinnastaa jonkun opiskeluista johtuvan univajeen” anteeksi, mutta mitä helvettiä sinä solkotat? Olen opiskelija ja olen taistellut tässä kauan uniongelmien kanssa. Mun univaje on niin suurta, että tarvitsen ammattilaisen apua, että saan tämän korjattua ja elämäni takaisin raiteilleen. Tämä vaikuttaa negatiivisesti mun elämään. Kun koulustakin olen joutunut olemaan pois, kun kroppa ei jaksa mitään. Tää unettomuus on tehnyt mun elämästä helvettiä. Että pidä sinä pääsi kiinni palikka.

Vierailija
189/308 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epänormaalia kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en vaan voi vieläkään käsittää, miksi lapsellisia ärsyttää velat niin älyttömästi. Yrittääkö ne saada meidät samaan ansaan vai mikä juttu tää on? Ei me velatkaan tehdä täällä jatkuvasti aloituksia, missä me painostetaan ihmisiä olemaan lapsettomia.

Minä en haluaisi oman lapseni olevan joku tuollainen vapaaehtoisesti lapseton. Se ei ole mielestäni millään tavalla normaalia tai ihannoitavaa. Itsensä vapaaehtoisesti sukupuuttoon kuolettaminen on jotain uskomattoman typerää. Mutta luulen, että tämä on joku sukupuolettomuuteen liittyvä huuhaajuttu. Ei norminuoret sellaisiksi onneksi rupea. En soisi tällaisia mielestäni sairaita ajatusmalleja tuotavan esille. Pysyköön omissa piireissään.

"Joku tuollainen" Kerrohan mitä muuta liität vapaaehtoiseen lapsettomuuteen :D

Toisekseen... Sinun ei olisi pitänyt synnyttää lasta jos et voi hyväksyä häntä sellaisena kuin hänestä tulee, velana, sukupuolettomana, homoseksuaalina tai minkälaisena vaan.

"Et haluaisi oman lapsesi olevan", hyh, mikä ajattelutapa. Tuomitset oman lapsesi mikäli hän ei täytä sinun hänelle  asettamia raameja.

Vierailija
190/308 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huohh kirjoitti:

Vain lapsettomat edes yrittävät rinnastaa jonkun opiskeluista johtuvan univajeen ja lapsen kanssa tulevan univajeen. Samoin kuin opiskelusta johtuvan töistä poissa olon hoitovapaaseen.

Esimerkissä johon viittaat ei ollut kyse vapaaehtoisesta opiskelusta, vaan työssäkäynnin yhdistämisestä opiskeluun. Et vissiin lukenut.

Univaje ei tee kestään kypsempää ihmistä.

Voisitko eritellä miksi esim.sinun univajeesi on erilaista kuin lapsettoman omaishoitajan univaje?

Vierailija
191/308 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä nyt aikuisen lapsen äitinä olen sitä mieltä että vanhemmuudesta ei tiedä juuri mitään kun lapset ovat 0-12-vuotiaita. Kyllä se "ihanuus" aletaan punnitsemaan siinä teini-iän kynnyksellä, ja niitä juttuja ei kehdata enää netissä hehkuttaa. Kun oma lapsi mokaa, eikä ole enää se "herranenkeli" joka päiväkodin pihalla huutelee innoissaan äitiä, ja leffailtailu herkutteluineen kotosalla onkin vaihtunut karaneen teinin etsintään autolla epämääräisissä paikoissa ajellen...

Tietty prosentti niistä ihanistakin lapsosista päätyy huonoon seuraan teini-iässä, tekee karmeitakin virheitä, pilaa tulevaisuuttaan, tai joutuu hyväksikäytön/muun rikoksen uhriksi. 

Tämä on tabu, eikä siitä saisi puhua, koska ne on ne HUONOJEN PERHEIDEN JA EPÄONNISTUNEIDEN vanhempien lapset jotka mieron tielle joutuvat. 

Ja kun asiasta ei puhuta, saadaan julkisuuteen se vaikutelma että näiden vanhemmuutta pikkulapsiaikana hehkuttelevien lapset tulevat menestymään elämässä, ja kaikki menee hyvin, ja ne joille käy huonommin, ovat vain tulosta paskasta vanhemmuudesta, joten kukaan ei tietenkään halua siitä puhua ettei leimautuisi. Se on kaksinkertainen kurjuus, kun tiedät itse kaikkesi tehneenä miten asiat ovat, mutta kun tarvitsisit apua, tai/ja lapsesi tarvitsisi, niin syylliseksi määritellään sinut, monesti sekä lastesuojelun, yhteiskunnan, kuin niiden läheistenkin taholta. 

Uskon että ne jotka päättävät olla lisääntymättä, ymmärtävät jotain sellaista jota lisääntyjät eivät ymmärrä. Sen että kaikki se ikävä voi oikeasti osua omalle kohdalle, ja että vaikka voi päättää omasta puolestaan miten asiat tekee, ja saada kaiken onnistumaan omassa elämässään kovalla tekemisellä, niin se ei enää itsestä irrallisen, mutta siitä itse täysin vastuussa olevana ei enää välttämättä onnistukaan. 

Niin kauan kuin lapset ovat hauskuudessaan, ja ihanuudessaan "kaikkien" ansiota, mutta väärään suuntaan mennessään vanhempiensa mokailujen tulos, tulee lisääntyminen vähentymään.

Riskit vain alkavat olla liian isot.

Äärettömän hyvin kirjoitettu, juuri näin asia on. Ei meilläkään ongelmia ollut kun muksut oli pieniä, mutta niinvain yksi lapsista joutui huumeiden reunustamalle polulle, pitkä ja raskas taival oli kaikille eikä tuommoista edes ajatellut silloin kun lapsi moiskautteli pusuja ja kiipesi pienenä syliin. Ei nuoren päihteidenkäyttöön suinkaan aina ole syynä huonot kotiolot, vastuuttomat tai kylmät vanhemmat, se on aikas monisyinen juttu. Noiden karmeiden vuosien aikana vanhemmuus koeteltiin ja kiitollinen olen kun asiat kääntyi hyvinpäin ja nyt jo aikuisella lapsella kaikki hyvin. Tarkoitus on tässä tuoda ilmi että näitä erilaisia onnen- ja kiitollisuuden hetkiä (kamaluuksien jälkeen) voi olla monenlaisia ja muulloinkin kuin muksujen ollessa pieniä.

Mitä tekijöitä pitäisit tärkeimpänä siinä, että lapsesi pääsi pois huumepolulta?

Vierailija
192/308 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oma elämä päättyy siihen, kun saa lapsia." Ja sana "ällöttävä" toistuu moneen kertaan kommenteissa. Yllättävän tunteellinen sana koskien artikkelia, jonka ei pitänyt herättää minkäänlaisia tunteita..... Artikkelin pointtihan oli esittää myös vastapuoli näille jatkuvasti toistuville "lapsiperhe-elämä on valtavan haasteellista ja raskasta" -artikkeleille.

Mistä lapsettomat tietävät tämän elämän loppumisen kun heillä ei ole lapsia? Mistä he tietävät, että kaikkien lapsellisten elämä on täyttä helvettiä? Siitä, että joku riitelee joskus Prismassa? :). Ilmeisesti ette ole koskaan nähneet lapsettoman pariskunnan riitelevän. Suosittelen lämpimästi esim. vierailua Kampissa yöbussien aikaan, siellä on sellaista rakkauden kommunikaatiota parien välillä, että jää Prismaperheet toiseksi.....

Outo juttu, että tiedän monta kirjailijaa, muusikkoa, säveltäjää, yritysjohtajaa jotka ovat perheellisiä. Mihin se heidän oma elämänsä päättyi? Esim. Kaija Saariaho viikonlopun Kuukausiliitteessä.

Jokaiselle on oikeus olla hankkimatta lapsia, aivan yhtä lailla kun jokaisella on oikeus hankkia lapsia. En käsitä tätä järkyttävää haukkumista, miten paskaa perheellisten elämä on, eikä perheellisillä ole ikinä vapaa-aikaa/rahaa/uraa/unelmia tai yhtikäs mitään elämää perheen ulkopuolella. Tämä systemaattinen haukkuminen alkaa kuulostaa  ihan Pietarin trollitehtaan vaalipropagandalta. Miksi yritetään luoda vastakkainasettelua turhaan? 

Joillain fanaattisilla veloilla on muuten todella ikävä tapa puhua lapsia hankkineista; yleisin on ehkä tämä ääneen kommentoitu "olisi saanut jäädä tekemättä". Mitä perheellinen ihminen on tehnyt ansaitakseen tällaisen kommentin?

Vierailija
193/308 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuatko edes pikkuisen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huohh kirjoitti:

Vain lapsettomat edes yrittävät rinnastaa jonkun opiskeluista johtuvan univajeen ja lapsen kanssa tulevan univajeen.

Esittäisitkö nyt tieteelliset faktat siitä miten keho tunnistaa syyn, joka aiheuttaa univajetta? Mallintaisitko myös kehon muutokset A) lapsista johtuvasta univajeessa ja B) opinnoista, töistä ja muista syistä johtuvasta univajeessa? Kiitos!

No kun noin kauniisti kysyit, niin vastaan, mutta vastaukseni on sinulle va4maan ihan täyttä hepreaa, mutta täs on. Kukaan ei kuole, kuole nälkään tai viivästy muuten kehityksessä, jos sinä lapseton et herää keskellä yötä, kun lapsi tarvitsee äitiä/isää/hoitajaa. Se on se vastuu ihan eri.

Miksi luulet ettei omaishoidettava voi kuolla jos en herää?

Vierailija
194/308 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh. Huomaa taas kuinka itsekeskeisessä maailmassa velat elävät. Montako "ei aiheuttanut mitään tunteita" vastausta tähän ketjuun tulikin. Ketään ei edelleenkään kiinnosta jos ette halua lapsia tehdä. Monelle lapsettomalle, joilla ei kuitenkaan ole mitään lapsien hankkimista vastaan, tämä juttu aiheutti vaikka mitä tunteita ja toimi vastapainona sille lapsettomuuden ihannoimiselle mitä nämä vela-toimittajat tai mahot harrastavat.

Miksi luulet että velat ihannoivat lapsettomuutta?

En minä ainakaan ihannoi sen paremmin kuin halveksukaan. Se on vain oma valintani.

Vierailija
195/308 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huohh kirjoitti:

Minä en saanut nukuttua kolmoishermosäryn takia ja työkaveri väläytti tuon legendaarisen heiton, etten tiedä väsymyksestä mitään. Uskallan väittää, ettei synnyttänyt ihminen tiedä edes kivusta mitään, jos ei ole kokenut tuota, päitä sitten unettomuudesta kun mitkään lääkkeet ei tehoa ja kun sitä pyörii lääketokkurassa ja kipuhoureisena pitkin kämppää suunnitellen itsemurhaa kun aivan käsittämätön kipu ei vain helpota.

Ja silti en vastannut mitään nasevaa takaisin. Varmasti yksi näistä "lasten myötä ihmisenä kasvaneista" tapauksista...

Olisit sanonut vaan vastaan...vaikka kannattaako idiootin tasolle alentua.

196/308 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsista ei tietenkään saa puhua mitään positiivista. Sopii kysyä, saako lapsia ylipäätään hankkia vai onko perheelliben ihminen teidän mielestänne ihmissaasta?

Totta kai saa hankkia, mutta ottakaa vastuu omista valinnoistanne ja lopettakaa se kitinää ja valitus. Vai onko se niin, että se on pieni porukka joka valittaa, saaden asiat näyttämään siltä, että kaikilla perheellisillä on asiat yhtä huonosti?

Mielestäni tuo artikkeli oli hyvää vastapainoa sille negatiivisella kuvalle, mikä perhe-elämästä usein välittyy.

Uskon, että suurin osa lapsiperheistä on ihan onnellisia ja tyytyväisiä valintoihinsa. Heitä ei tarvitse mitenkään erityisemmin ymmärtää, sääliä, tukea eikä auttaakaan.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
197/308 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta oli hätkähdyttävää että nuo kaikki artikkelissa julkaistut kertomukset olivat äitien kokemuksia. Eikö isistä oikeasti vieläkään irtoa tunnemateriaalia omasta perheestä? Kai joku kertomus olisi mukaan otettu, jos niitä olisi ollut?

Samaa minäkin ihmettelen. Tulee tunne, että naiset yritetään taas alistaa synnytyskoneiksi. Feminismille on kova tarve Suomessakin.

Artikkelin lapsijutut olivat ällöttäviä ja lisäsivät lapsivihaani entisestäänkin.

Vierailija
198/308 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Oma elämä päättyy siihen, kun saa lapsia." Ja sana "ällöttävä" toistuu moneen kertaan kommenteissa. Yllättävän tunteellinen sana koskien artikkelia, jonka ei pitänyt herättää minkäänlaisia tunteita..... Artikkelin pointtihan oli esittää myös vastapuoli näille jatkuvasti toistuville "lapsiperhe-elämä on valtavan haasteellista ja raskasta" -artikkeleille.

Mistä lapsettomat tietävät tämän elämän loppumisen kun heillä ei ole lapsia? Mistä he tietävät, että kaikkien lapsellisten elämä on täyttä helvettiä? Siitä, että joku riitelee joskus Prismassa? :). Ilmeisesti ette ole koskaan nähneet lapsettoman pariskunnan riitelevän. Suosittelen lämpimästi esim. vierailua Kampissa yöbussien aikaan, siellä on sellaista rakkauden kommunikaatiota parien välillä, että jää Prismaperheet toiseksi.....

Outo juttu, että tiedän monta kirjailijaa, muusikkoa, säveltäjää, yritysjohtajaa jotka ovat perheellisiä. Mihin se heidän oma elämänsä päättyi? Esim. Kaija Saariaho viikonlopun Kuukausiliitteessä.

Jokaiselle on oikeus olla hankkimatta lapsia, aivan yhtä lailla kun jokaisella on oikeus hankkia lapsia. En käsitä tätä järkyttävää haukkumista, miten paskaa perheellisten elämä on, eikä perheellisillä ole ikinä vapaa-aikaa/rahaa/uraa/unelmia tai yhtikäs mitään elämää perheen ulkopuolella. Tämä systemaattinen haukkuminen alkaa kuulostaa  ihan Pietarin trollitehtaan vaalipropagandalta. Miksi yritetään luoda vastakkainasettelua turhaan? 

Joillain fanaattisilla veloilla on muuten todella ikävä tapa puhua lapsia hankkineista; yleisin on ehkä tämä ääneen kommentoitu "olisi saanut jäädä tekemättä". Mitä perheellinen ihminen on tehnyt ansaitakseen tällaisen kommentin?

Onko joku vela tai muu henkilö ihan oikeasti arvostellut sinun valintaasi olla perheellinen? Joku esittänyt sinulle näkemyksensä, kuinka ”sinun elämäsi on päättynyt lapsen saantiin” ja ”on täyttä paskaa”? Hurjaa. Yritä karsia sellaiset ihmiset elämästäsi, jos voit. Jos taas puhut esim. tästä ketjusta, niin täällähän on vain velojen omia perusteluja lapsettomuudelleen. Jonkun henkilökohtainen käsitys tosiaankin on se, että oma hyvä elämä voisi päättyä lapsen saamiseen, toinen ei halua lapsia jostain muusta syystä. Minä en halua lapsia koska koen, etten voisi elää sellaista elämää kuin haluan ja mikä minulle sopii. Miksi koette nämä kritiikkinä teidän valintojanne kohtaan? Veloilla ON oikeus kokea ja myös todeta lapsiperhe-elämä omasta mielestään epämiellyttävän oloiseksi.

Vierailija
199/308 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen ongelmana sen, että sille lapsiperhe-elämälle on tarjolla tasan se yksi muotti. Jos siihen et halua mennä niin kaikkialta (nevuolasta lähtien) neuvotaan, ettei lapsia saa tehdä, jos ei kerran osaa niiden kanssa "oikein". Se on joko se prismaelämä tai ei mitään.

Muutin itse Suomesta pois ja saamme olla rauhassa valintojemme kanssa. Eikä meissä edes ole mitään niin erikoista. Muutimme minun urani perässä, ja kun tulin raskaaksi, olin äitiyslomalla 5kk (mikä oli enemmän kuin täällä maksettu äitiysloma on, mitään vanhempaivapaita ei ole). Mieheni tosin oli kotona myös tuon 5kk ja siitä eteenpäin vuoden lisää. Ja tämäkö sitten on herättänyt ihan hirveää närinää ja marinaa, jos asiasta mainitsen Suomessa, siitä kuinka olisi ne lapset vaan pitänyt jättää tekemättä kun en niiden kanssa ole ja kuinka onhan se nyt ihan hirveää, ettei äiti ole kotona. Ei tällainen valinta ole edes vaihtoehto Suomessa, jos meinaa säilyttää itsellään edes jonkinlaisen ihmisarvon. Minä nyt satuin tekemään sen lapsen miehen kanssa, joka tekee kotityöt pyytämättä ja joka on erittäin hyvä isä. Lapsi tästä ei todellakaan ole kärsinyt, mutta Suomessa jo pelkästään tällaista valintaa pitää perustella joka suuntaan. 

Suomessa on hyvin tiukka malli sille miten kaikkien kuuluu elää. Tottakai se ahdistaa ja pelottaa, koska mitään avarakatseisuutta ei ole ja kaikkien muiden pienimmätkin valinnat joutuvat ylenmääräisen kritiikin ja supinan kohteeksi. Äidit uhkeilavat toinen toisiaan Lasuilla milloin mistäkin syytä. 

Ei syy ole lapsissa vaan tässä ilmapiirissä. Kuka sinne niitä lapsia haluaa tehdä, jos se elämänmalli nyt ei vaan itselleen sovi?

Vierailija
200/308 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta oli hätkähdyttävää että nuo kaikki artikkelissa julkaistut kertomukset olivat äitien kokemuksia. Eikö isistä oikeasti vieläkään irtoa tunnemateriaalia omasta perheestä? Kai joku kertomus olisi mukaan otettu, jos niitä olisi ollut?

Samaa minäkin ihmettelen. Tulee tunne, että naiset yritetään taas alistaa synnytyskoneiksi. Feminismille on kova tarve Suomessakin.

Artikkelin lapsijutut olivat ällöttäviä ja lisäsivät lapsivihaani entisestäänkin.

Jep, jep. Lasten saaminen on antifeminististä ja vanhoillista..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä