Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väärälle vuosisadalle syntynyt

Vierailija
07.04.2019 |

En jaksaisi elää täällä.

Luen paljon 1700-1800-luvuista kertovaa kirjallisuutta, ja haluaisin kovasti sinne.

Tiedän lieveilmiöt, nälänhätä, taudit, synnytys, lapsikuolleisuus... silti haluaisin aikoihin, kun sähköä ja autoja ei ollut. Vaikka kuuluisin huonoimpaan yhteiskuntaluokkaan. Koen että olen aivan väärässä ajassa.

Miten tästä pääsee yli?
Minulla on mies, lapset, ok asiantuntijatyö. Silti haaveilen menneisyydestä, jota en ole elänyt.

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks kullittelija, kulta pieni löysi tämänkin ketjun 😦

Niin minä neitonen sinulle laulan kuin omalle kullilleni.

Vierailija
82/88 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sodat ovat seikka, minkä moni unohtaa. Euroopassa on toisen maailmansodan jälkeen ollut poikkeuksellisen pitkä rauhan jakso. Esimerkiksi ap:n haikailemalla 1700-1800-luvulla Ruotsi-Suomi oli sodassa seuraavina vuosina: Suuri Pohjan sota 1700-1721, Hattujen sota ja Pikkuviha 1741-43, Pommerin sota 1757-1762, Kustaa III:n sota 1788-1790 ja vielä Suomen sota 1808-1809. Vähän yli sadasta vuodesta kolmisenkymmentä meni sotimiseen... Ja sitten päälle vielä poliittiset levottomuudet. Ei varmaan ollut kovin kivaa siviileilläkään, vaikka sodankäynti ei olisi ihan oman mökin nurkalle ulottunut.

Tuolloin sodat olivat kuin jalkapallo-ottelut. Eivät koskettaneet siviileitä mitenkään.

Niin, mitä nyt vaan tuon ajan armeijoiden huolto perustui täysin ryöstelyyn. Siinäpä olikin maatila, kylä tai kaupunki ihmeissään kun sen liepeiltä kulki kymmentuhatpäinen heinäsirkkalauma ryöstäen ja tuhoten kaiken.

Säilykepurkin keksiminen 1800-luvulla alkoi muuttaa tätä käytäntöä ja 1900-luvulle tultaessa armeijat kykenivätkin hoitamaan huoltonsa suurilta osin jo muilla keinoin kuin ryöstelyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle riittäs että pääsisin 1970-luvun lopun discovuosiin. Toki mieluummin vielä maantieteellisesti nykkiin ja Studio 54:ään bilettämään! 🤩💃🏼

Voi kulta! Luuletsä ett studiolle noin vaan käveltiin sisään? Ehei kuule! Studioon pääsi vaan tähdet ja mallit. Tiedän kun ite olin noihin aikoihin nykissä mallina ja Annen ja Maijun kaveri. Sä olisit saanut jäädä just tonne oven taa junttien kanssa palloilemaan. 😉

Kato jatkot on paremmat ja bileet syvemmät lähitienoolla. Sinne olis muutenkin menty, jos ovet ei olis sulkeutuneet niin myöhään kiinni.

Pieni pintaraapaisu koko purkki missä se seilasi noi vuodet. Mehukkaimmat jutut on lähellä eikä sydämessä.

Vierailija
84/88 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin mielummin löhöän sohvalla syömässä sipsejä kuin alkeellisessa mökissä kirnuamassa voita.

Tunkion laidalla pyllistelyn jälkeen enimmät sonnat kaavittiin puutikulla pois. Loput sai pestyä sitten saunapäivänä.

Vierailija
85/88 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Discohile kirjoitti:

Mulle riittäs että pääsisin 1970-luvun lopun discovuosiin. Toki mieluummin vielä maantieteellisesti nykkiin ja Studio 54:ään bilettämään! 🤩💃🏼

https://www.filminquiry.com/wp-content/uploads/2018/10/studio54cover.jpg

70-luvun Suomesta antaa hyvän kuvan vaikka Jörn Donnerin "Perkele - kuvia Suomesta".

Vierailija
86/88 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks kullittelija, kulta pieni löysi tämänkin ketjun 😦

Kulli on tutka ja farkuissa on aina pullottava mutka, minkä tilan kulli tietenkin vie.

Kulli die die die. Kulli on Jane. Ja Janella ulukoneva plane.

Kulli Jane.

Vierailija
87/88 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein perusta älypuhelimista ja muista nykyajan kotkotuksista ja olen joiltain osin arvoiltani melko vanhanaikainen, joten joskus kieltämättä käy mielessä, että olen syntynyt väärälle vuosisadalle. Fakta on kuitenkin se, että mille tahansa aiemmalle vuosisadalle syntyneenä olisin todennäköisesti syntynyt vammautuneena tai kuolleena, kun äiti ei oikein pärjännyt synnyttämisessä ilman 1900-luvun lääketieteellisiä edistysaskeleita. Puolisoni taas olisi kuollut lapsena diabetekseen, joten jos olisin itse selvinnyt hengissä ja jotakuinkin ehjänä, olisin luultavasti naimisissa jonkun ihan muun kanssa, kouluttamattomana ja jatkuvasti lapsia tehden, tai sitten vanhanapiikana, ei herkkua sekään. Joten loppujen lopuksi tämä on ihan hyvä vuosisata elää.

Vierailija
88/88 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyihminen on siitä ihmeellinen että hän tuntee eläneensä tuhansia vuosia historian takia.

Menneen voi kuvitella ja nähdä jopa kuvina. Nykyään voi katsella videoita ja ihmetellä. Melkein tuntea että elin tuolloin.

Totuus on kummallisempaa. Siis se että ominen on edelleen ihan sama ja aika ei merkitse mitään, eikä sitä tavallaan ole olemassakaan.

Mikään ei ollut paremmin ja ihminen on aina samalainen. Emme ole kehittyneet henkisesti mihinkään suuntaan. Toistamme edelleen samat virheet ja kirjoitamme samat virkkeet.

Totean vain että ap on tavallaan elänyt nykyihmisenä hänen lempiaikansa.

Kuten minäkin elin eilen oman lempiaikani. En voi enää elää sitä uudestaan tai päästä sinne uudestaan.

Tulevaisuudessa joku lukee meidän aikaa ihaillen että tämä on se aika kun Marxin sosialismi alkaa elämään ja ottaa vallan ihmiseläimen elintilassa.

Jokaiselle maailman kansalaiselle annetaan ajatus perustulosta, koulutuksesta ja kaikesta maailman tiedosta.

Tulevaisuuden kommunistiset ihmiset tulevat säännöstelemään luonnonvaroja ja kaikkea.

On harmi että emme voi elää tulevaisuudessa, mutta ehkä osa heistäkin haluaisi elää nyt, kun kaikki hieno on alkanut itää ja valmistua itsestään.

Se on pysäyttämätön veturi joka tekee lisää siemeniä ja itää kaikkialle missä ihmisiä kasvaa.

Marxin havainnot alkavat vasta nyt alkaa pikaisen alkuetsinnän jälkeen ihmisten mieliin.

Tarvittiin yli satavuotta että ajatus alkoi itää.

Voimme todistaa sosialismin edistymistä länsimaissa kohti koko maapalloa. Ihmiset kokevat mahtavia mullistuksia ja uudistuksia. Ahneus tasataan kaikille perustuloksi.

Sitten alkaa työ.

Luulen että koko maapallon väestö tekee töitä perustulolla ja päivärahalla mitä saa ihan mistä tahansa työstä tyyliin 5e päivä ihan harrastemielessä oman mielenterveytensä säilyttämisen vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan