Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väärälle vuosisadalle syntynyt

Vierailija
07.04.2019 |

En jaksaisi elää täällä.

Luen paljon 1700-1800-luvuista kertovaa kirjallisuutta, ja haluaisin kovasti sinne.

Tiedän lieveilmiöt, nälänhätä, taudit, synnytys, lapsikuolleisuus... silti haluaisin aikoihin, kun sähköä ja autoja ei ollut. Vaikka kuuluisin huonoimpaan yhteiskuntaluokkaan. Koen että olen aivan väärässä ajassa.

Miten tästä pääsee yli?
Minulla on mies, lapset, ok asiantuntijatyö. Silti haaveilen menneisyydestä, jota en ole elänyt.

Kommentit (88)

Vierailija
1/88 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, minä taas haluaisin elää tulevaisuudessa. Olisi kiva lukea historiasta, miten ihmiskunta selvisi suuresta ja pelottavasta ilmastonmuutoksesta, ja kuinka paljon meitä oli vähimmillään.

Vierailija
2/88 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että vanhaan vielä palataan kun järjestelmät posahtaa. Sitten voi haikailla tätä aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/88 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi portti kuten outlandersissa

Vierailija
4/88 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen juuri sukuni historiaa. En näitä kyllä kaipaa sieltä, mutta kerron esimerkkejä lasten huvituksista. Ohi ajoi päivittäin kaupunkiin menevä hevosajuri, joka antoi aina jotain mukavaa sukuni lapsille. Esim tupakanlehtiä, joista lapset tekivät itselleen savukkeet ja polttivat ne. Toinen huvitus oli seurata lähellä tapahtuvia keppirangaistuksia. Siinä oli paikka, jossa rangaistiin rikollisia.

Vierailija
5/88 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut elää ilman sähköjä ja autoa?

Vierailija
6/88 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luen juuri sukuni historiaa. En näitä kyllä kaipaa sieltä, mutta kerron esimerkkejä lasten huvituksista. Ohi ajoi päivittäin kaupunkiin menevä hevosajuri, joka antoi aina jotain mukavaa sukuni lapsille. Esim tupakanlehtiä, joista lapset tekivät itselleen savukkeet ja polttivat ne. Toinen huvitus oli seurata lähellä tapahtuvia keppirangaistuksia. Siinä oli paikka, jossa rangaistiin rikollisia.

Miksi alapeukku tälle.

Kerroin tämän siksi, että moni ihannoija ei oikeasti tiedä, millaista siihen aikaan oli.

Vaikka minäkin kyllä kaihoan sitä selkeän yksinkertaista elämää.

Vierailija
7/88 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta kynttilän valossa voi hyvin toimia ja hevosella pääsee.

Vierailija
8/88 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta vuodeksi johonkin lattariamerikan maahan ja asu ja työskentele siellä paikallisten köyhien kanssa niin etköhän pääse tuosta mielihalustasi.

Vierailija
9/88 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu voi se olla vähän aikaa ihan romanttista.

Vierailija
10/88 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu voi se olla vähän aikaa ihan romanttista.

Siihen asti kun tekisi mieli kertoa kaikille somessa kuinka romanttista se onkaan.

Vierailija
11/88 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on alkeellinen mökki jolla vietän aikaa mielelläni niin paljon kuin mahdollista. Siellä ei ole sähköä/ hyvää nettiyhteyttä, joten etätyö ei onnistu.

Oikeastaan mökin ansiosta jaksan tätä elämää, kun pääsee hetkeksi pois kiireestä. Uskonkin, että työskentely siellä veisi mökin hohdon.

Mökillä on kantovesi ja puulämmitys. Vietettiin siellä puoli vuotta kun olin vanhempainvapaalla ja mies lomautettuna, se oli yksi elämäni parhaita kausia.

Toinen liittyy lapsuuden kesiin, joita vietin mummolassa, joka oli myös verrattain alkeellinen.

Ap

Vierailija
12/88 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että todellisuus olisi vähän erilaista kuin mielikuvat.

Vierailija
13/88 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina halunnut elää niinkuin pieni talo preerialla - sarjassa. Tunnen olevani minäkin väärään aikaan syntynyt. Kun luin erään Ingalsin kirjan, tunsin vahvaa sellaista jotain kummallista tunnetta, että olen ehkä elänytkin tuota aikakautta. Kaikki tehtiin itse, viljeltiin, hyötyeläimet, hevosilla mentiin. Kuvaus siitä miten isä toi ruokatarpeet ja äiti valmisti niistä takan loimussa pataa ja leipoi piirakat jälkiruoaksi.  Kaiken tämän teknologian ja valmiiksi pakatun maailman äärellä tuo tekee hyvää fiilistellä ainakin millaista ollut.

Vierailija
14/88 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on alkeellinen mökki jolla vietän aikaa mielelläni niin paljon kuin mahdollista. Siellä ei ole sähköä/ hyvää nettiyhteyttä, joten etätyö ei onnistu.

Oikeastaan mökin ansiosta jaksan tätä elämää, kun pääsee hetkeksi pois kiireestä. Uskonkin, että työskentely siellä veisi mökin hohdon.

Mökillä on kantovesi ja puulämmitys. Vietettiin siellä puoli vuotta kun olin vanhempainvapaalla ja mies lomautettuna, se oli yksi elämäni parhaita kausia.

Toinen liittyy lapsuuden kesiin, joita vietin mummolassa, joka oli myös verrattain alkeellinen.

Ap

Puoli vuotta kesämökillä ja lapsuudenkesät mummolassa on vielä aika kaukana 1700-1800-lukujen oikeasta elämästä.

Vierailija
15/88 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos muutatte maalle jonnekin pikkupaikkakunnalle, otatte eläimiä, elätte yksinkertaisempaa elämää? Oravanpyörästä on mahdollista hypätä pois, menneisyyteen ei toki voi palata, mutta nykyhetkeen voi vaikuttaa.

Vierailija
16/88 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta mulla ei koskaan ollut autoa. Sähköä ilman olen ollut, talvellakin. Tosin vain mökillä.

Vierailija
17/88 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta mulla ei koskaan ollut autoa. Sähköä ilman olen ollut, talvellakin. Tosin vain mökillä.

Mutta autolla varmaan olet matkustanut vaikka et ole autoa omistanutkaan.

Vierailija
18/88 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kuitenkaan näe yhtä selvästi kuin kirkkailla sähkölampuilla ja hevonen on nykyään köyhälle mahdoton hankinta, vaikka kuinka sellaisen sitten haluaisikin.

Vierailija
19/88 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää kirjoittaa niin negatiiviseen sävyyn. Jokainen toive tai asia mitä ap kirjoittaa halutaan kuitata jollain, niin mutta oletko ajatellut... tai vastaavaa. Kai sitä nyt saa haaveilla elävänsä vaikka missä ajassa. Miksei voi vastata vain esim sellaiset ihmiset, jotka myös ajattelevat samansuuntaisesti niinkuin tällä palstalla yleensä on ollut tapana. Miksi dissaajia niin paljon liikenteessä. Inhottavaa tuollainen. Suosittelen myös ap:lle että teet jotain asian eteen, toki mökillä voi päästä samaan tunnelmaan osittain. Mutta isommin sitten, että oikeasti muuttaa ja elää ainakin samantapaisesti kuin joskus muinoin. Voi tehdä kompromissejä, ja känny tietty tarvitsee olla aina varuilta tämän päivän yhteiskunnassa. Amerikassa on tällaisia kyläyhteisöjä, missä todella eletään kuin 1800-luvulla, ja hyvin menee.

Vierailija
20/88 |
07.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oletko koskaan miettinyt, kuinka kauan teillä kestäisi matkustaa hevospelillä sinne mökille? Paljonko sille hevoselle pitäisi olla heinää ym. rehua siksi aikaa kun olette siellä mökillä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän