Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti lahjoitti minulle poismuuttaneen siskoni omaisuutta lapsena, sisko vaatii takaisin

Vierailija
06.04.2019 |

Olen keskellä absurdia perheriitaa. Olen pitänyt välimatkaa sukulaisiini sattuneesta syystä, meillä on kohteliaat mutta erittäin etäiset välit tällä hetkellä. Emme esimerkiksi ole kasvokkain tavanneet moneen vuoteen. Olemme hyvin erilaisia ihmisiä niin arvomaailmaltamme kuin muutenkin.

Pikkusiskoni muutti 12-vuotiaana asumaan isälleni, vanhempani olivat eronneet jo aiemmin. Minä jäin äidille, olin silloin 16-vuotias. Isä hankki siskolleni tarvittavat tavarat kotiinsa. Tullessani täysi-ikäiseksi muutin pois, ja äidin oli pakko muuttaa paljon pienempään asuntoon, ja hän antoi minulle mm. siskoni vanhoja lakanoita, peiton, lipaston ja polkupyörän (äidin ostamia). Äiti sanoi, että saat ne, ettei tarvitse heittää pois. En ymmärtänyt kysyä, oliko siskolta saatu lupa tavaroiden antamiseen vai ei. Otin ne vain äidin kehotuksesta ensimmäiseen omaan kotiini.

Olen nyt 35-vuotias, eli lahjoitustapahtumasta on kulunut 18 vuotta. Siskoni otti yhteyttä ja vaatii takaisin tavaroitaan. Minulla ei ole niitä enää, ne ovat menneet rikki ja roskiin/kierrätykseen. Polkupyörän hän vaatii minulta korvattavaksi, minulla ei ole enää sitäkään, sillä siitä oli vaihteet rikki jo silloin kun äiti minulle sen luovutti liki 20 vuotta sitten. Korjautin pyörän pari kertaa kunnes totesin, ettei siinä ole järkeä kun korjaukset alkoivat maksaa satoja euroa. Ostin uuden ja lahjoitin raadon pois. Äitini laittoi nyt viestin (ei kehtaa selvästikään soittaa) että on samaa mieltä siitä, että minun tulee korvata siskoni omaisuus hänelle. Viestit sekä siskolta että äidiltä ovat painostavia ja ahdistavia. He vihjailevat mm. rikosilmoituksesta.

Miten lasken arvon noille esineille joita minulla ei enää ole? Mitä ihmettä teen?

Kommentit (208)

Vierailija
21/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei poliisit edes ota tosta asiasta rikosilmoitusta vastaan, saa ainoastaan mukavat naurut.

Vierailija
22/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus ei ole provo. Arvostan jokaista normaalijärkistä vastausta pohdintaani. Provonhuutelijat voivat toki huudella, mutta suosittelen heille sen sijaan raikasta ulkoilmaa, aurinko paistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitihän se korvaa pois antamansa esineet.

Vierailija
24/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että olette pitäneet vuosia etäisyyttä toisiinne. Ja nyt yhtäkkiä mietit heidän vaatimuksiaan. Vuosia sitten lahjoitetulla käyttötavaralla ei ole mitään rahallista arvoa enää. Joten et vain välitä yhteydenotoista. Itse pyytäisin siskon tilin ja siirtäisin sinne 50 e ja sen jälkeen en suostuisi aiheesta kuuntekemaan enää mitään. Toisissa suvuissa on hometaloja ja vakavia sairauksia, ja yhdet vääntää jostain pyörästä ja lipastosta.

Vierailija
25/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi oli esine 90-luvulta joka oli silloin täysin arvoton. Äiti antoi sen minulle mukaan muuttaessani kotoa. Annoin sen itse pois kauan sitten, kosa se oli minulle täysin turha romu. Nyt tällä esineellä alkaa olla arvoa ns. retrona. He vaativat minulta esineen tämän hetkistä arvoa, joka on moninkertainen.

no mikäköhän 90 luvun lipasto on nykyään arvokas? 

Lukutaito helpottaisi.

Mikä 90-luvun esine on nykyään arvokas? 

Joku pelikone?

Vierailija
26/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna niiden tehdä rikosilmoitus ihan rauhassa. Olisi meillä poliisilaitoksessakin taas hauskaa aamupalaverissa. Tapahtunut on vanhentunut jo ajat sitten, jos siinä mitään rikosta olisi edes tapahtunut. Taitaa olla äiti enemmän syyllinen kun lahjoittaa pois toisen omaisuutta, joten anna heidän tapella keskenään. 

Vierailija
27/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna vaan vihjailla rikosilmoituksesta. Siihen ei ole mitään perusteita. Jätä omaan arvoonsa molemmat.

Vierailija
28/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus ei ole provo. Arvostan jokaista normaalijärkistä vastausta pohdintaani. Provonhuutelijat voivat toki huudella, mutta suosittelen heille sen sijaan raikasta ulkoilmaa, aurinko paistaa.

No on ilmiselvä provo, koska et vastaa yhteenkään kysymykseen ja koko tarina ja miten sitä kerrotaan on laitettu sellaiseen "minulla menee niin tosi hyvin, olen tosi hyvä ihminen ja menestyvä - äitini ja siskoni ovat ihan hirveitä raha-ahneita itsekkäitä ihmisiä" linjaan. 

Vierailija
29/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa siskosi on oikeassa. Tavarat olivat hänen eikä niitä silloin ollut lupa antaa kenellekään. Mutta rikoksen tuossa teki äitisi, hänen olis huoltajan pitänyt tietää ettei hän saa antaa lapsensa omaisuutta pois ilman lupaa. Huoltajalla on lakiin merkitty velvollisuus huolehtia lapsensa omaisuudesta. Ei sinulla. Äitisi siis kuuluisi korvata tavarat siskollesi, ei sinun. Rikos on kylläkin jo vanhentunut. He voivat siis tehdä vaikka sata rikosilmoitusta, ne eivät johda mihinkään. Varkaus ja kavallus on vanhentunut jo ajat sitten. Tapahtuneesta on kulunut jo 18v. Ja kuten sanoin, myös äitisi joutuisi asiasta vastuuseen. Kaikista eniten, jos siis rikos ei olisi vanhentunut.

Voit sanoa, että tehkää ilmoitus ihan vapaasti. Poliisit ei asialle tee yhtään mitään.

Vierailija
30/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin juristilta, jotta saisit asiantuntijan lausunnon tai lakipykälät, joihin vedota.

Ainakin tuommoisia neuvontoja löytyy:

https://www.asianajajaliitto.fi/asianajopalvelut/asianajajapaivystys

https://www.minilex.fi/lakipuhelin?gclid=EAIaIQobChMIiur4mMK74QIVGqmaCh…

Vierailija
31/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono provo. Miten ajattelit ratkaista asian, olet nyt saanut kaikki tarvittavat neuvot tilanteen ratkaisuun niin mitä teet?

Vatvominen on provon ylläpitoa niin oikea henkilö oikeassa tilanteessa tai parempi provon kehittelijät valitsisi jo jonkun ratkaisun.

Vastaaminen vastakysymyksellä on vaan provon tekohengittelyä.

Vierailija
32/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä annat uhkailla.

Vierailija
33/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova rahapula on kun tuollaisia täysin järjettömiä vaatimuksia esittävät. Ei ole tarvis sinun mitään maksaa. Jos tekevät poliisille ilmoituksrn , siitä ei sinulle mitään seuraamuksia tule.

Vierailija
34/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono provo. Miten ajattelit ratkaista asian, olet nyt saanut kaikki tarvittavat neuvot tilanteen ratkaisuun niin mitä teet?

Vatvominen on provon ylläpitoa niin oikea henkilö oikeassa tilanteessa tai parempi provon kehittelijät valitsisi jo jonkun ratkaisun.

Vastaaminen vastakysymyksellä on vaan provon tekohengittelyä.

Niinpä. Täällä on nykyään on helppo huomata mitkä ovat provoja ja ne käyttävät aina sitä samaa kaavaa - välttävät vastaamasta kysymyksiin tai vastaavat vain tiettyihin ei tärkeisiin. Yleisemmin myös monet vaihtoehdot eivät käy syystä X ja sitten vatvoo samaa asiaa uudelleen ja uudelleen. 

Vierailija
35/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et laske niille mitään arvoa kun et mitään korvaa. He saavat vaatia, se on turhaa. Äitisi antoi tavarat sinulle. Siskosi olis saanut viedä ne mennessään jos olisi halunnut.

Vierailija
36/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku provosyyttäjä sanoi ettei ole perusasioista käsitystä. Sen verran on, että laskin tuon pyörän vakuutuskorvauslaskurin perusteella arvottomaksi, joka vuosihan arvo laskee. Mutta meneekö korvausvastuu toisen omaisuuden "varastamisesta" ja hallinnasta samoin? Tiedän, että tämä kuulostaa naurettavalta ja sitä se onkin. Mukava ahdistuslisä viikonloppuun, luulen siskoni ja äitini tajuavan että aiheuttavat minulle stressiä ja mielipahaa, ehkä tahallaankin.

Vierailija
37/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numerot estoon ja unohda koko porukka. Et ainakaan maksa mitään.

Vierailija
38/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai mitä teen? Näiden vastausten perusteella annan asian olla. Mietin vielä jätänkö kokonaan vastaamatta, kehotanko tekemään rikosilmoituksen vai mitä. Olen sanonut saaneeni tavarat äidiltä ja niiden kuluneen vuosien varrella käyttökelvottomiksi ihan luonnollisen kulumisen takia, joten en voi niitä palauttaa. Tämä ei ratkaissut asiaa vaan johti rahan vaatimiseen ja virkavallalla uhkailuun. Teillä huutelijoilla ei varmaankaan ole kokemusta tällaisesta suvusta.

Vierailija
39/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisaresi oli ikäisekseen iso, jos ajoi aikuisten pyörällä n.10 vuotiaana.

Vierailija
40/208 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi ja siskosi vaikuttavat k-päiltä. Mutta mitä lakiin tulee, jos toisen asunnossa on säilytetty toisen ihmisen tavaraa yli 5 vuotta (muistaakseni), niin se tavara vaihtaa omistajaa tämän asunnon haltijalle, jossa ne ovat säilytetty. Koska siskosi ei ole asiasta tehnyt ikinä rikosilmoitusta (ja siis silloinkaan sinä et olisi varastanut yhtään mitään vaan äitisi jos joku), niin laki on aivan yksiselitteisesti sinun puolellasi.

Voit ottaa yhteyttä asianajajaan ja sanoa siskollesi, että koko asia on niin moraalin kuin Suomen lain kannalta naurettava, että vastaisuudessa ovat yhteydessä asianajajaasi asian tiimoilta. Siskollesi voit myös vielä lisätä, että jos tavaran antaminen sinulle harmittaa, niin selvittäkööt sen asian tavaran antajan, eli äitinne, kanssa.

Eihän yksikään oikeusistuin lähtisi edes käsittelemään mitään tuollaisesta tavarasta, jonka omistaja on vaihtunut yli 20v sitten ja mitään rikosilmoituksia aikanaan ei olla tehty. Jos lähtisi, niin kuka tahansa voisi lahjan annettuaan ja 20v päästä riitannuttuaan alkaa tuhlaamaan veronmaksajien varoja henkilökohtaiseen laajennettuun riitaansa.

Älä ole ainakaan enää kiltti kummallekaan heistä. Naurettavia ihmisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme