Mitä "yliluonnollisia" juttuja teille on käynyt?
Otsikolla tarkoitan siis sitä, että ovat kuitenkin järjellä selitettävissä vaikka ehkä kaukaa haettujakin. Lähinnä milloin olette pelästyneet tai alkaneet miettiä, että onkohan tässä nyt jotain muutakin. Saa toki kertoa asioita joita ei voi selittää, mutta haluaisin pitäytyä tositapahtumissa.
Kommentit (3731)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tapahtui kun olin melkein 15-vuotias.
Äidin veli oli mennyt yhteen erään maatalon emännän kanssa. Emännällä oli yksi n. 17v. poika.
Meidät oli kutsuttu marraskuun alussa viettään Halloweenia tai pyhäinpäivää enon uuteen maataloon.
Puoliserkku pyysi mua mukaansa Halloween bileisiin kaveriensa kanssa läheiselle riihelle.
Riihi oli kuulunut eräälle isolle talolle mutta talosta oli enää vain kivijalka jäljellä. Riihi oli jotain 100 v. vanha ja oli ollut kylän yhteiskäytössä.
Tuossa riihessä oli kuulemma myös säilytetty kylän vainajia eli se oli ruumishuoneena. Eli pulavuosina ja sotavuosina sinne koottiin talvella kylän vainajat ja siellä kuulemma oikeasti kummittelee.
Joku oli luvannut tuoda jopa ouija-laudankin.
Oli ihan hel' tin kylmä ja luntakin oli maassa. Puin "uusioserkun" tarjoaman pilkkihaalarin farkkujen ja nahkatakin päälle ja istui kevarin tarakalle ja lähdettiin säkkipimeää liukasta tietä kohti riiheä.
Riihellä oli muitakin nuoria ehkä n. reilu 10 kpl. Ouija-lautaa ei kukaan muistanut kun pistettiin teknoa soimaan ja moni oli tilaisuutta varten pöllinyt isänsä viinoja ja jopa pontikkaa.
Olin nuorin joukosta. En paljoa muuta muista kun sen yhden rempseän kauniin maalaistytön joka kiinnostui minusta ja minä hänestä. Valehtelin hänelle olevani 16v. Kaipasin kipeästi ensimmäistä omakohtaista "syvempää" kokemusta vastakkaisesta sukupuolesta. Sainko sen? Noh. sanotaan näin että herrasmies ei ikinä kerro mutta että sitä tyttöä en ikinä tule unohtamaan...
Musiikki soi ja mekkala oli ylimmillään kun äkisti ovi aukeni ja oven suussa oli pieni vanha nainen joka komensi toruvasti meitä lopettamaan mellakan ja poistumaan heti.
Siihen yksi "Late" joukon isoin ja röyhkein tokasi että eikös muorin pitäisi olla tähän aikaan jo kotona nukkumassa.
Mummo katsoi latea ja sanoi hyytävällä äänellä: "Minä nukun täällä". Sitten mummo katosi silmiemme edessä.
Tai johonkin se katosi. Me tuumittiin, että parasta lähteä.
Ok. oltiin kännissä, oli sysipimeä, meillä oli taskulamppuja ja ladattavia akkulamppuja ja kynttilöitä. Kun astui ovensuusta askeleenkin, niin "katoaa" säkkipimeään.
Outoa vaan, että kukaan ei tunnistanut mummoa vaikka oli asunut alueella koko elämänsä. Mummo oli tosi pieni ja vanha, ehkä 150cm. luuta ja nahkaa ja naama oli kuin muumiolla ja pitkä musta huivi harteillaan.
Kun seuraavana aamuna herättiin ja puhuttiin mummista, menin tyhmyyttäni lipsauttamaan enon vaimolle että oltiin riihessä.
Enon vaimo sai raivarin. Hän alkoi paasaamaan että riiheen ei saa mennä. se on niin laho että se olisi voinut sortua päälle milloin tahansa.Mutta tädin äänessä oli sellainen maaninen hysteerinen sävy ja hän katsoi "oudosti" että mietin oliko siinä muutakin.
Eno ja täti erosi pian tämän jälkeen ja eno palasi kaupunkiin. En sen jälkeen tavannut serkkupuoltani.
Mietin että miten ja mistä se pieni hauras mummi oli sinne tullut?
Lähellä ei ollut asutusta. Pelkkää jäistä peltoa ja metsää ja säkkipimeyttä.Vai halloweenia. Kokemuksesi oli peräisin Amerikasta?
Usko tai älä, Halloweenin vietto on ehtinyt jo maaseudullekin. Oli muuten upea tarina.
Minulle tuli juuri tänä vuonna ensimmäinen unihalvaus. Oli todella pelottava kokemus. Näin edeltävästi jotain untakin, josta en muista juuri mitään. Unen lopussa polkkatukkainen, verisen näköinen nainen alkoi lähestyä minua jossain salissa. En päässyt pakoon, nainen pikkuhiljaa lähestyi minua ja edessäni kumartui alaspäin ja yhtäkkiä näin vain mustaa ja tunsin kuinka tämä nainen repi ja penkoi jalkojani peiton alla. Hädissäni yritin huutaa miestäni ja tökkiä kyynärpäällä, mutta en voinut liikkua enkä saanut sanaa suustani. Lopulta sain mitättömän pienen pihauksen suustani ulos ja hetkessä havahduin ja "laskeuduin" nopeasti kehooni takaisin. Huone oli pimeä eikä mitään naista missään. Tajusin heti tämän olleen unihalvaus, mutta kyllä pelotti pitkän aikaa.
Kerro miten selvänäkijä voi tietää esim sinun ja miehesi syntymäpäivän,luonteen koulutuksen, elämänhistoriaasi, ja tulevia tapahtumia.Erikoisinta oli kun osasi kertoa että sisareni perhe oli käynyt kylässä joulun tietämillä.Oli erikoisen kiinnostunut tuosta perheestä.Sanoi että heille tapahtuu jotain pahaa., ja että näkee tässä haudan.En yhtään ihmettele,jos heille tapahtuu pahaa.Sisaren mies kuoli hoitamattoman syövän takia.Sisareni on psyykkisesti vakavasti sairas.Ei pysty nyt kunnolla kävelemään,voi olla valtimotukos,joka pitäisi hoitaa.Sisar ei käy lääkärissä ja luulee että minä haluan järjestää hänet " hullujen huoneelle."Hänen poika on yhtä seko,ei osaa hoitaa hygieniaansa,äiti pesee käsin pojan vaattet ja ne haisevat kauhealta.Eivöt ne puhtaaksi tule käsipesussa,ja kylpyhuoneessa niihin jää tunkkainen haju.Olen yrittänyt neuvoa poika(53 v) huolehtimaan hygieniastaan,ja hskemaan töitä.Vastasi ettei ole mitään kiirettä.Elävät ilm äitinsä eläkkeellä.Kun äiti kuolee,poika jäö tyhjän päälle.Ei pysty huolehtimaan itsestäån,eikä tuolla asenteella saa varmasti töitä.Joten helposti voi ennustaa,että kauheita tapahtumia onnluvassa,kun heillä molemmilla on hoitamaton mt sairaus.Ennustajan kertoessa tästä poika oli pieni taapero.
Kaikki mitä tapahtuu on luonnollista, joten mitään epäluonnollista ei ole olemassakaan, ihminen ei vaan osaa selittää kaikkia ilmiöitä "järjellä". Tiede on vain vajavaisen ihmisen päätelmää, mikä on useasti jouduttu kumoamaankin (halveksumatta yhtään tieteen valtavaa merkitystä.)
Ei mitään. Ikinä. Muutaman kerran sellaisia juttuja, että jos haluaisi uskoa kaikenlaiseen olemattomaan, ja hyppäisi johtopäätöksiin, niin varmasti kuvittelisi yliluonnolliseksi. Mutta kun on purkanut nekin järkevästi ajatellen, on päivänselvää, että ihan tavallisia tapahtumia, vaikkakin mielenkiintoisia sattumia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdin syyspimeällä kaupungin keskustasta ajamaan tuttua reittiä kotiin kohti. Reitti meni aivan selkärangasta, parista risteyksestä kääntyen.
Löysin itseni ajamasta sivukylältä, jonne en mielestäni ollut ajanut. Sivukylälle ei myöskään johtanut mikään kiertotie. Sivukylälle päätyminen olisi voinut tapahtua vain "linnun tietä" tai peltoja pitkin ajamalla. Meno-paluu, josta jäi puuttumaan meno-osuus.
En tiedä, miten päädyin sivukylälle. Huomasin ajavani sieltä pois päin, vaikka en ollut edes ajanut sisään alueelle.
Tapahtumalle lienee jokin (luonnollinen) selitys. En vain tiedä, mikä... Osaisko joku esittää ratkaisun?
Katosiko sulta myös aikaa eli tiedätkö paljonko kello oli kun olit ajavinasi kotiin ja paljonko viisarit näytti kun huomaisit ajelevasi sivukylällä?
Aikaa kului jonkin verran liikaa, eli katosi jonkun verran. Ei sen tarkempaa tietoa... Se oli vähän erikoinen ajelu muutenkin. Aiemmin illalla osuin sattumalta alueelle, jossa oli juuri tapahtunut murha talossa, näin vain Poliiseja. En toki tuntenut sen takia mitään stressia, koska vasta jälkeen päin selvisi asia lehdestä. Myöhemmin tapahtunut harhareitti osui juuri sille alueelle, jossa oli tapahtunut murha.
Aika oli aivan syyskuun loppu. En tiedä liittyykö aikaan mitään erikoista, tai onko kuu ja tähdet "eri asennossa" juuri silloin :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin nuorena poikaystäväni luona yötä, ja aamulla poikaystäväni ja hänen äitinsä lähtivät käymään jossain ja minä jäin yksin nukkumaan poikaystäväni sänkyyn. Sängystä näki suoraan makuuhuoneen ovelle, joka oli jätetty auki. Toisten lähdettyä nukuin vielä jonkin aikaa sängyssä, kunnen heräsin ja avasin silmäni. Näin suoraan ovella seisovan noin 5-vuotiaan lapsen hahmon. Tiesin ettei talossa voinut olla ketään muuta, ja koska olen saanut ennenkin unihalvauksia (joskin toisenlaisia), suljin välittömästi silmäni. Samalla sekunnilla, kun suljin silmäni kuulin kuiskauksen "Tiedän, että tiedät minun olevan totta" aivan vasemman korvani juurella. Kuiskaaja kusikasi tämän todella ylimielisellä nuoren pojan äänellä, ja siis voisin vannoa jos en tietäisi tämän olleen unihalvaus sen olleen täysin totta. Lisäksi matkan ovelta sängylle tulisi kestää useita sekuntteja, joten se, että olio päätyi kuiskaamaan sentin päähän korvastani kirjaimellisesti silmän räpähdyksessä oli niin karmivaa.
Tämän jälkeen heti pakotin itseni heräämään unihalvauksesta heiluttelemalla varpaita ja sormia, eikä todellakaan tullut unta enää tuon jälkeen. En ole uskaltanut nukkua tuolla poikaystäväni äidillä yksin enää, sillä tuo kokemus oli niin aidon tuntuinen ja pelottava. Luojan kiitos olin saanut ennenkin unihalvauksia ja tiesin heti mistä on kyse, enkä avannut silmiäni ennen kuin olin herännyt kunnolla. Yhä vieläkin muistan tuon kuiskauksen aivan, kuin se olisi tapahtunut oikeasti ja kylmät väreet menevät selässä huh.
Tiede jo tietää ns vasemman puolen miehen äänen, sillä ääni tulee aina vasemmalta.
Minulle kanssa tuli vasemmalta tieto veljeni kuolemasta. Mutta hyvin varovaisesti ilmaisten. Koska Jeesus Istuu jumalan oikealla puolella niin silloin ääni tulee meille vasemmalta!
Ah, tämä selittää kristinuskon alkuhetkiä. Silloinhan huumeet eivät todellakaan olleet kiellettyjä joten näkyjen näkijöitä riitti.
Ehtoollisseremoniahan kopioitiin antiikin Kreikan Dionosykseltä joka oli viininjumala, tai siis puolijumala kun Zeus oli saattanut äitinsä raskaaksi. Ja Dionosyksen palvontaviinissä oli psykedeelejä. Kuten oli myös varhaiskristittyjenkin ehtoollisviinissä. Dionysyksen tavaramerkki ihmehän oli veden muuttaminen viiniksi, kätevää. Alku kristityt siis peittelivät psykedeelibileitään uskonnolliseen seremoniaan piilotettuna. Alussahan näitä seremonioita vetivät naiset joko kotijumalanpalveluksissa tai piilossa katakombeissa. Sitten kun kristinuskosta alettiin tekemään salonkikelpoista näiden naisten toiminta kiellettiin ja ainoastaan miesten sallittiin olla pappeja ja jumalanpalvelus tuotiin kodeista kirkkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli juuri tänä vuonna ensimmäinen unihalvaus. Oli todella pelottava kokemus. Näin edeltävästi jotain untakin, josta en muista juuri mitään. Unen lopussa polkkatukkainen, verisen näköinen nainen alkoi lähestyä minua jossain salissa. En päässyt pakoon, nainen pikkuhiljaa lähestyi minua ja edessäni kumartui alaspäin ja yhtäkkiä näin vain mustaa ja tunsin kuinka tämä nainen repi ja penkoi jalkojani peiton alla. Hädissäni yritin huutaa miestäni ja tökkiä kyynärpäällä, mutta en voinut liikkua enkä saanut sanaa suustani. Lopulta sain mitättömän pienen pihauksen suustani ulos ja hetkessä havahduin ja "laskeuduin" nopeasti kehooni takaisin. Huone oli pimeä eikä mitään naista missään. Tajusin heti tämän olleen unihalvaus, mutta kyllä pelotti pitkän aikaa.
Minullakin on ollut unihalvaus vain kerran, se oli kylläkin hyvin lyhyt. Makasin omassa makuuhuoneessa sängyssäni selälläni, ja käänsin pääni katsomaan sängynlaitaa ja lattiaa, ja siellä oli miehen irtopää, joka hitaasti kääntyi katsomaan minua kohti. En pystynyt liikkumaan. Heräsin heti sen jälkeen, mutta muistan vieläkin miltä se pää näytti. Mustat, lyhyet, tuuheat ja sekaiset hiukset, paksut, mustat kulmakarvat, kolhon luisevat kasvot, tummat silmät, suora, kapea nenä ja paksut ja leveät huulet, parransänki, kuoppa leuassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin nuorena poikaystäväni luona yötä, ja aamulla poikaystäväni ja hänen äitinsä lähtivät käymään jossain ja minä jäin yksin nukkumaan poikaystäväni sänkyyn. Sängystä näki suoraan makuuhuoneen ovelle, joka oli jätetty auki. Toisten lähdettyä nukuin vielä jonkin aikaa sängyssä, kunnen heräsin ja avasin silmäni. Näin suoraan ovella seisovan noin 5-vuotiaan lapsen hahmon. Tiesin ettei talossa voinut olla ketään muuta, ja koska olen saanut ennenkin unihalvauksia (joskin toisenlaisia), suljin välittömästi silmäni. Samalla sekunnilla, kun suljin silmäni kuulin kuiskauksen "Tiedän, että tiedät minun olevan totta" aivan vasemman korvani juurella. Kuiskaaja kusikasi tämän todella ylimielisellä nuoren pojan äänellä, ja siis voisin vannoa jos en tietäisi tämän olleen unihalvaus sen olleen täysin totta. Lisäksi matkan ovelta sängylle tulisi kestää useita sekuntteja, joten se, että olio päätyi kuiskaamaan sentin päähän korvastani kirjaimellisesti silmän räpähdyksessä oli niin karmivaa.
Tämän jälkeen heti pakotin itseni heräämään unihalvauksesta heiluttelemalla varpaita ja sormia, eikä todellakaan tullut unta enää tuon jälkeen. En ole uskaltanut nukkua tuolla poikaystäväni äidillä yksin enää, sillä tuo kokemus oli niin aidon tuntuinen ja pelottava. Luojan kiitos olin saanut ennenkin unihalvauksia ja tiesin heti mistä on kyse, enkä avannut silmiäni ennen kuin olin herännyt kunnolla. Yhä vieläkin muistan tuon kuiskauksen aivan, kuin se olisi tapahtunut oikeasti ja kylmät väreet menevät selässä huh.
Tiede jo tietää ns vasemman puolen miehen äänen, sillä ääni tulee aina vasemmalta.
Minulle kanssa tuli vasemmalta tieto veljeni kuolemasta. Mutta hyvin varovaisesti ilmaisten. Koska Jeesus Istuu jumalan oikealla puolella niin silloin ääni tulee meille vasemmalta!
Ah, tämä selittää kristinuskon alkuhetkiä. Silloinhan huumeet eivät todellakaan olleet kiellettyjä joten näkyjen näkijöitä riitti.
Ehtoollisseremoniahan kopioitiin antiikin Kreikan Dionosykseltä joka oli viininjumala, tai siis puolijumala kun Zeus oli saattanut äitinsä raskaaksi. Ja Dionosyksen palvontaviinissä oli psykedeelejä. Kuten oli myös varhaiskristittyjenkin ehtoollisviinissä. Dionysyksen tavaramerkki ihmehän oli veden muuttaminen viiniksi, kätevää. Alku kristityt siis peittelivät psykedeelibileitään uskonnolliseen seremoniaan piilotettuna. Alussahan näitä seremonioita vetivät naiset joko kotijumalanpalveluksissa tai piilossa katakombeissa. Sitten kun kristinuskosta alettiin tekemään salonkikelpoista näiden naisten toiminta kiellettiin ja ainoastaan miesten sallittiin olla pappeja ja jumalanpalvelus tuotiin kodeista kirkkoihin.
*Dionysos
En tiedä onko yliluonnollista vai fyysinen ilmiö, katulamppu on sammunut ja syttynyt kohdallani, yleensä sammunut, mutta joskus on myös syttynyt.
Tänään kuulin aamulla selvästi että miesääni sanoi 'huomenta". Muutenkin meidän makkarin puolella kuulee paljon puhetta, varsinkin miesten ääniä. Luulin ensin että kuulen naapurin puhetta, katsoin ulos mutta mitään ei näkynyt (meiltä näkee naapuriin helposti).
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko yliluonnollista vai fyysinen ilmiö, katulamppu on sammunut ja syttynyt kohdallani, yleensä sammunut, mutta joskus on myös syttynyt.
Olisko harmiton sattuma? Kuinka suuri on testiotanta, ja kuinka usein tapahtuma toistuu? Lottovoiton todennäköisyys on muistaakseni 1:15 000 000. Monet sitä yrittää, koska se on mahdollista osua omalle kohdalle. Monelle on osunutkin.
Vierailija kirjoitti:
Tänään kuulin aamulla selvästi että miesääni sanoi 'huomenta". Muutenkin meidän makkarin puolella kuulee paljon puhetta, varsinkin miesten ääniä. Luulin ensin että kuulen naapurin puhetta, katsoin ulos mutta mitään ei näkynyt (meiltä näkee naapuriin helposti).
Olisko jossain televisio tai radio päällä... Tyyliin uutistoimittajan puhetta? Se kuulostaa täysin aidolta, kuin huoneessa oikeasti puhuisi joku,
Eräänä iltana olikohan viime talvena yöpöydältäni kuului iso napsahdus. Ihmettelin kovasti ja nousin katsomaan, että mistä napsahdus kuului.
Tutkiessani pöytää huomasin, että lukulaseistani oli katkennut sanka ihan itsestään.
Viime viikolla yhtenä päivänä olin ottamassa lukulaseja kotelosta ja taas sama juttu sanka katkennut itsestään. Jonkin ajan päästä olin lähdössä ulos ja aloin laittamaan aurinkolaseja päähäni.
Ajattelin, että ei voi olla totta taas sama juttu sanka katkennut itsestään!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko harmiton sattuma? Kuinka suuri on testiotanta, ja kuinka usein tapahtuma toistuu? Lottovoiton todennäköisyys on muistaakseni 1:15 000 000. Monet sitä yrittää, koska se on mahdollista osua omalle kohdalle. Monelle on osunutkin.
Muutaman kerran on varsinkin autolla ajaessa sammunut katulamppu juuri kun on sekunnin sisään ohittamassa. Joku fyysinen ilmiö varmastikin. Syttynyt ei ole koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutaman kerran on varsinkin autolla ajaessa sammunut katulamppu juuri kun on sekunnin sisään ohittamassa. Joku fyysinen ilmiö varmastikin. Syttynyt ei ole koskaan.
Jos kiinnittää huomiota, niin särkyneitä (sammuneita) katulampuja näkee usein, tai lähes aina jossain... Mielestäni harmiton sattuma, jos juuri kohdallasi on sammunut... Jos olisit ajanut 5 sekuntia aiemmin, niin et vain olisi sitä nähnyt. Vaikka se lamppu siellä selän takana olisikin sammunut - aivan samalla tavalla kuin kohdalle osuessakin.
Sanoin vaimolle että olisi kerrankin hiljaa ja antaisi mun olla rauhassa. Ei puhunut tuntiin mitään. Kummasti sitä jaksoi kuunnella taas hänen sienestysretkestään kun oli saanut hetken aikaa olla rauhassa. 20-vuotta aviota ja ekan kerran uskoi että haluan olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko jossain televisio tai radio päällä... Tyyliin uutistoimittajan puhetta? Se kuulostaa täysin aidolta, kuin huoneessa oikeasti puhuisi joku,
Ei ole mahdollista. Ei voi mitenkään puhe kuulua siltä kuin että se tulisi seinän sisältä. Meiltä on naapuriin 10 m ja meidän omakotitaloissa hyvä ääneneristys.
Käytännössä joka päivä koen/näen jotain yliluonnollista. Sellaista se uskossa oleminen on. :)
Unihalvauksia on erilaisia. Ei ne hahmot aina välitä sinusta. Ja niitä on monenlaisia. Olen kerran nähnyt lattialla pikkuvauvankin.
Yhteistä unihalvauksille on että et pysty liikuttamaan kroppaasi vaikka kuinka yrittäisit. Olitko sius vain kauhusta jäykkänä että et uskaltanut edes kokeilla liikkua vai yrititkö liikkua mutta et pystynyt?
Itselläni nuo unihalvaukset meenivät aina vain hurjemmiksi. Kun luin tietoa millaisia unihalvaukset ovat niin ne nuuttuivat hurjemmiksi kuin mitä tiedon mukaan pitäisi olla. Kun luin että ne tulevat vain selällään nukkuessa niin seuraavan kerran heräsin unihalvaukseen kyljelläni. Tuolla kerralla kuulin kuinka sängyn päässä kaksi hahmoa keskustelivat. En saanut selvää mitä. Seuraavaksi tunsin kuinka toiben hahmoista alkoi tulla sängylle selkäni taakse. Samalla näin punahehkuisen valon kajatavan selkäni takaa. Olin kauhuissani koska unihalvauksenhan piti tulla vain selällään ja aiemmin fyysisen painon tunne oli ollut vain rinnan päällä niin kuin yleensä unihalvauksia kuvataan. Nyt kuitenkin joku selvästi liikkui selkäni takana. Sitten kuitenkin se loppui ja nuo ilmiöt hävisivät. Tiesin ja tunsin että nyt pystyisin taas liikkumaan mutta hetkeen en uskaltanut. Näitä tapahtui eniten vuosina joina asuin 1907 rakennetussa jugend talossa.
Yksi hurjimmista tapahtui kuitenkin nukkuessani yksin (niin toki näitä tapahtuu riippumatta siitä nukkuuko yksin vai ei) vanhassa hotellissa keskiaikaisessa kylässä Ranskassa. Heräsin yöllä ja tajusin olevani unihalvauksessa enkä pystynyt liikkumaan. Seuraavaksi allani patjan sisällä alkoi hurja möyrintä ihan kuin joku olisi vimmatusti yrittänyt päästä läpi ja ulos patjasta. Ja tunsin tyon kaiken kropassani. Silloinkin nukuin kyljelläni. Sekin loppui kohta yhtä äkkiä kuin oli alkanutkin. Tunsin että pystyisin taas liikkumaan mutta en uskaltanut liikahtaakaan pitkään aikaan vaan kuuntelin ja seurailin näkyykö ja kuuluuko vielä jotain muuta. Valvoin siinä sitten liikkumatta kunnes aamu alkoi valkeamaan ja uskalsin nousta ja katsoa sängyn alle ettei siellä ole ketään.