Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Pysyvä kesäaika on parempi Suomessa kuin pysyvä talviaika (ks. taulukko)

Vierailija
06.04.2019 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006061541.html

Eihän tuosta ole mitään epäselvyyttä, jos halutaan maksimoida valoisan ajan pituus normaalissa päivärytmissä.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haluta

Vierailija
2/23 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaan ymmärrä mihin talviajan kannattajat tarvitsevat auringonnousua kesällä klo 2.45. Virossa ja Ruotsissa ollaan fiksuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tosiaan ymmärrä mihin talviajan kannattajat tarvitsevat auringonnousua kesällä klo 2.45. Virossa ja Ruotsissa ollaan fiksuja.

Kesällä kesäajalla ei ole hilppasenkaan merkitystä koska on valoisaa läpiyön.

Talvella haluan nähdä jotain aamullakin.

Vierailija
4/23 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella ei kukaan jaksa herätä kouluun ja töihin, jos on kesäaika käytössä.

Tämä on todettu ja on ihan todellinen ongelma maissa, joissa on talvella niin pimeää kuin meillä. Huono puoli talviajassa taas on auringonnousun aikaisuus kesällä sekä iltojen pimeneminen.

Silti kannatan talviaikaa.

Vierailija
5/23 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asut ilmeisesti lapissa siinä tapauksessa. Etelä-Suomessa on pimeää kesäöisinkin. Erona vaan, että talviajassa se aurinko nousee sitten kesäkuussa 2.45. Hienoa.

Pahimpina talvikuukausina aurinko nousee liki vasta klo 9 aamulla. Itse henk. koht. joudun olemaan toimistolla jo klo 8, joten hukkaan menee sekin aamuinen "valo".

Vierailija
6/23 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysyvä kesäaika saattaa ehkäistä masennusta ja jopa itsem*rhia. Itse huomaan olevani paljon iloisempi kesäaikaan, maaliskuun lopusta lokakuun loppuun. Tuolloin syksyllä jo tunnin ero valon määrässä on valtava.

Vierailija
7/23 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillon kun aurinko nousee tuohon aikaan se myös laskee hyvin myöhään joten täysin turha kommentti. Ainoa millä on merkitystä on talvikausi ja silloin olisi kamalaa jos aurinko nousisi vielä myöhemmin. Kotiin ei kuitenkaan pääse varsinaiseen valoisaan aikaan vaan joko auringon laskettua tai kun aurinko on laskemassa.

Vierailija
8/23 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on talviajan aikavyöhykkeellä

Vierailija
9/23 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysyvä kesäaika saattaa ehkäistä masennusta ja jopa itsem*rhia. Itse huomaan olevani paljon iloisempi kesäaikaan, maaliskuun lopusta lokakuun loppuun. Tuolloin syksyllä jo tunnin ero valon määrässä on valtava.

Niin, kumpikohan siihen mielialaan vaikuttaa: valoisuus vai kellonaika?

Vierailija
10/23 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäaika hämää nimellään.

Normaaliaika on kaikille paras.

Vierailija
11/23 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten noin tyhmää kysymystä kehtaa edes kysyä :D

Vierailija
12/23 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän hmärästä ja pimeästä. En tajua, miksi muille valon maksimoiminen on niin tärkeää.

Vierailija
13/23 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

IS:n pilipali-toimittaja Utula taas asialla. Unitutkijat ovat vähän eri mieltä.

Vierailija
14/23 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talvella ei kukaan jaksa herätä kouluun ja töihin, jos on kesäaika käytössä.

Tämä on todettu ja on ihan todellinen ongelma maissa, joissa on talvella niin pimeää kuin meillä. Huono puoli talviajassa taas on auringonnousun aikaisuus kesällä sekä iltojen pimeneminen.

Silti kannatan talviaikaa.

Aurinkohan ei talvella ennen klo 9 nouse kuitenkaan. Suurin osa ihmisistä joutuu heräämään ennen klo 9, oli aurinko noussut tai ei.

Vierailija
15/23 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asut ilmeisesti lapissa siinä tapauksessa. Etelä-Suomessa on pimeää kesäöisinkin. Erona vaan, että talviajassa se aurinko nousee sitten kesäkuussa 2.45. Hienoa.

Pahimpina talvikuukausina aurinko nousee liki vasta klo 9 aamulla. Itse henk. koht. joudun olemaan toimistolla jo klo 8, joten hukkaan menee sekin aamuinen "valo".

Höpöhöpl. Asun Turussa, ja kyllä meillä on ihan valoisat kesäyöt.

Talviaika on siis ainoa vaihtoehto.

Vierailija
16/23 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäaika hämää nimellään.

Normaaliaika on kaikille paras.

Niinpä. Ja kesäaikaa perustellaan sillä, että valoisat kesäillat on niin ihania. Aivan kuin ne muka olisi pimeät, jos siirryttäisiin takaisin ympärivuotiseen normaaliaikaan...

Vierailija
17/23 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän hössötyksen keskellä on unohtunut se tosiasia, että se valon määrä pyysyy aivan vakiona kuten aina. Auriko tulee aina nousemaan ja se tulee myöskin laskemaan. Jokainen voi käydä keskustelun sen tyypin kanssa, jonka peilistä näkee kuinka paljon haluaa olla hereillä valoisaan aikaan ja mihinkä aikaan menee nukkumaan. 

Minulle on opetettu että aurinko paistaa etelästä tasan kello 12.00 keskipäivällä. Se olisi kellotaulun kannalta loogista vai mitä? 

Käykö tässä niin että ensin päätetään jämäyttää kellonajat ja sen jälkeen aletaan pohtia mihinkä aikaan koko yhteiskunnan kannattaisikin toimia. Osa haluaa jo nyt nukkua pitempään ja olisi sallimassa yläkoululaisille tunnin pitempään nukkumista. Kaikkien elämä ei kuitenkaan noudata orjallisesti ja joka päivä sitä virastoaikaa, jonka pillin mukaan tässä nyt yritetään tanssia.

Minulle ihan sama. Herään mielluummin aikaisin ja pääsen töistäkin silloin aikaisemmin. Ja ne jotka ulkoilevat, tekevät niin on sitten valoisaa tai pimeää.

Vierailija
18/23 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten noin tyhmää kysymystä kehtaa edes kysyä :D

Jaa, itse taas ihmettelin miten kukaan kehtasi niinkin tyhmän kommentin esittää kuin se johon vastasin. :D

Vierailija
19/23 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäaika on mulle ainakin se normaali aika. Syksyllä talviaikaan siirtyminen on huomattavasti vaikeampaa.

Ei ainakaan pysyvää talviaikaa.

Vierailija
20/23 |
06.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talviaikahan on suurimmassa suosiossa yli 60-vuotiaiden suosiossa. Että kiva taas kun eläkeläiset pilaa nuorempien elämää