Perheelliset seittäkää miksei sen vauvan ja lapsen kanssa voi irroittautua ja aikaa ei jää muuhun elämään?
Miksi ei olisi aikaa edes sitä muutamaan tuntia? Vastasyntyneen ymmärrän, ettei niin pientä vauvaa voi jättää yksin jos vielä imettää, mutta voihan sen vauvan ottaa mukaan. Taaperon voi antaa hoitoon sen tunnin parin ajaksi. Tuntuu että perheelliset vaan keksivät tekosyitä ettei ole aikaa muuhun. Onhan sillä vauvalla isä! Miksi isät eivät voi hoitaa vauvaa ja lasta?? En ymmärrä miksei äidillä ole aikaa laittaa itseään tai edes käydä yksin suihkussa ym. Ei se lapsi ole teissä napanuoralla kiinni 24/7. En ole lapsivihaaja ja kummilapsia löytyy useampi kappale mutta en ymmärrä perheellisten ajankäyttöä. Selittäkää mihin tekosyiden keksimiseen aikanne menee!
Kommentit (605)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis mihin sen lapsen voi vaan laittaa pariksi tunniksi hoitoon?
Suihkussa käymisen hankaluus ainakin itselläni on ollut sitä, että jos sinne suihkuun menee niin vauva ja taaperokin on otettava sinne mukaan, siinä ei paljoa pysty vaikka tukkaa pesemään kun pitää varoa ettei saippuaa mene lapsen päälle ja silmiin tai ettei pikkutaapero liukastu.
Suihkuun pääsee siis helpoiten silloin kun mieskin on kotona tai lapset jo nukkumassa.Laittautumista turhempaa ajankäyttöä en oikeen osaa keksiä päiviin jolloin ei ole menossa mihinkään. Ja usein en halua edes lähteä mihinkään sen kummemmin, vietän mielelläni aikaa mieheni ja lasteni kanssa.
Nönnönnöö, näin kasvatetaan pikkuprinssejä ja -prinsessoita, joiden on aina pakko olla huomion keskipisteenä. Ei se pentu mee rikki, vaikka tukkasi pesetkin.
Mun erityislapsi olis kyllä telonut itsensä suihkun aikana jos olisin yksin jättänyt.
Koska se lapsi on pieni vain kerran. Itse vietän ennemmin aikaa sen henkilön kanssa joka on pikkuinen vain kerran, ja sitäkin hyhvin lyhyen aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärsin tuon ettei ehdi laittaa itseään vasta kun sain toisen lapsen. Vauvan ja taaperon kanssa kun lähdetään johonkin niin hyvä että ehdi omat hiukset harjata. Vauva huutaa ja taapero juoksee jo ulos tai tuhoaa sisällä jotain ja huutaa hänkin.
Jos haluatte toisen lapsen niin miksette voi lisääntyä vasta sitten kun esikoinen on omatoiminen 7-10-vuotias?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärsin tuon ettei ehdi laittaa itseään vasta kun sain toisen lapsen. Vauvan ja taaperon kanssa kun lähdetään johonkin niin hyvä että ehdi omat hiukset harjata. Vauva huutaa ja taapero juoksee jo ulos tai tuhoaa sisällä jotain ja huutaa hänkin.
Jos haluatte toisen lapsen niin miksette voi lisääntyä vasta sitten kun esikoinen on omatoiminen 7-10-vuotias?
Ja just kun sen on saanut omatoimiseksi (mitä tuonikäinen ei muuten ole), aloitetaan kaikki alusta? Sekö se on järkevää? Menee 20 vuotta yhteensä.
Järkevintä on tehdä ne putkeen, elää muutama intensiivinen vuosi ja sitten alkaa taas miettiä muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis mihin sen lapsen voi vaan laittaa pariksi tunniksi hoitoon?
Suihkussa käymisen hankaluus ainakin itselläni on ollut sitä, että jos sinne suihkuun menee niin vauva ja taaperokin on otettava sinne mukaan, siinä ei paljoa pysty vaikka tukkaa pesemään kun pitää varoa ettei saippuaa mene lapsen päälle ja silmiin tai ettei pikkutaapero liukastu.
Suihkuun pääsee siis helpoiten silloin kun mieskin on kotona tai lapset jo nukkumassa.Laittautumista turhempaa ajankäyttöä en oikeen osaa keksiä päiviin jolloin ei ole menossa mihinkään. Ja usein en halua edes lähteä mihinkään sen kummemmin, vietän mielelläni aikaa mieheni ja lasteni kanssa.
Nönnönnöö, näin kasvatetaan pikkuprinssejä ja -prinsessoita, joiden on aina pakko olla huomion keskipisteenä. Ei se pentu mee rikki, vaikka tukkasi pesetkin.
Vilkas lapsi ehtii tehdä vaikka mitä sen äidin pikaisen suihkun aikana. Kun shampoota päähän hieroessa olohuoneesta kuuluu räsähdys, kolahdus ja hirveä huuto niin siinä juostaan nakuna shampoo päässä katsomaan miten kävi. Huonolla tuurilla saa lääkäriltä moitteet, kun lapsi on jätetty valvomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo, jolle vastasit, mutta mulla tuli ikä vastaan, halusin, että lapsista olisi toisilleen seuraa ja halusin pitää perhevapaat putkeen. Lapsillani on 3 vuoden ikäero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en käsitä milä näitä nykymammoja vaivaa- lapsen hoitaminen ja kasvatus onkin yhtäkkiä ydinfysiikkaan verrattava suoritus!
Mulla on neljä jo aikuista lasta,erittäin hyvissä väleissä kanssani ja ihan ovat täyspäisiä, koulutettuja veronmaksajia kaikki vaikka ovatkin olleet suihkun oven takana kiljumassa, jääneet joskus isänsä kanssa huutaen kun olen lähtenyt harrastamaan ja herraisä ihan on naapurin täti hoitanutkin pienenä kun oli vain pakko töissäkin käydä.
Mitä hittoa tässä 20 vuoden aikana on tapahtunut?
Se, että nykyisin ei huudateta lapsia ja ehdoin tahdoin järjestetä hylkäämiskokemuksia. Nämä vaikuttaa kuitenkin kielteisesti lapsen tunne-elämän kehitykseen ja kiintymys suhteisiin. Veronmaksukyky ei ole vielä osoitus täydipäisyydestä tunne-elämän suhteen.
Kiitos valistuksesta.Olen itse alalla, tyttäreni samoin ja nyt täytyy kyllä todeta että enemmän tehdään töitä niissä tapauksissa, joissa ylihuolehtiva helikopterivanhempi on sitonut lasta itseensä kuin niissä, joissa on ollut hylkäämiskokemuksia. Kokonaisuus ratkaisee...
ok. Eli lapset voi parhaiten noin niinkuin kokonaisuutena silloin kun niille järjestää hylkäämisen kokemuksia, etenkin silloin kun äidin kaverit niin vaatii.
Jotenkin vaikea uskoa mutta kun kerran teillä ala kulkee verissä niin uskottava se on.
T. Eri
En kanssa ymmärrä.
Minulla on kaksi lasta ja sekään ei auttanut ymmärtämään tuota ihmeen ”ei ehdi suihkuun”-juttua eikä sitä, ettei muka pääsisi enää mihinkään. Pääsee, kun lähtee. Tosin esim. baaritouhut eivät ole minua kiinnostaneet siinäkään vaiheessa, mutta kyllä mä nyt ihan normaalisti pystyin jatkamaan sosiaalista elämääni. Paljon lasten kanssa ja riittävästi myös ilman lapsia.
Olen näin anonyymisti sitä mieltä, että kyse on siitä, että oma vanhemmuus ja elämänhallinta on hukassa, jos elämä on jotain kahvin ryystämistä yksinään tukka likaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu, että muissa ketjuissa kilpaa selitetään, ettei lapsen saaminen vaikuta mihinkään. Lapsen kanssa voi kuulemma reppureissata ja harrastaa kuten ennenkin.
Nyt täällä sitten se lapsi vaikuttaakin kaikkeen ja mitään ei pysty tekemään kun on pallo jalassa.
Miten se nyt sitten on?Ap haluaa tavata ilman lapsia. Jossain muualla. Eihän mitään ongelmaa olisi jos hän vain tulisi kylään.
En ole vaativa ystävä enkä oleta, että perheellinen haluaa saati pystyy näkemään muualla. Kirjoitin ketjuun, että ystävänä voin tulla perheellisen luo tai hän voi tulla lapsensa/vauvansa kanssa minun luo. Ja ystävien sairaita lapsia olen aina valmis hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
En kanssa ymmärrä.
Minulla on kaksi lasta ja sekään ei auttanut ymmärtämään tuota ihmeen ”ei ehdi suihkuun”-juttua eikä sitä, ettei muka pääsisi enää mihinkään. Pääsee, kun lähtee. Tosin esim. baaritouhut eivät ole minua kiinnostaneet siinäkään vaiheessa, mutta kyllä mä nyt ihan normaalisti pystyin jatkamaan sosiaalista elämääni. Paljon lasten kanssa ja riittävästi myös ilman lapsia.
Olen näin anonyymisti sitä mieltä, että kyse on siitä, että oma vanhemmuus ja elämänhallinta on hukassa, jos elämä on jotain kahvin ryystämistä yksinään tukka likaisena.
Mun kuopuksella oli astma ja refluksi. En nukkunut kuuteen vuoteen. Hallitsin kyllä elämäni, pyöritin mm yritystäni, mutta en kyllä jatkanut sosiaalista elämääni normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en käsitä milä näitä nykymammoja vaivaa- lapsen hoitaminen ja kasvatus onkin yhtäkkiä ydinfysiikkaan verrattava suoritus!
Mulla on neljä jo aikuista lasta,erittäin hyvissä väleissä kanssani ja ihan ovat täyspäisiä, koulutettuja veronmaksajia kaikki vaikka ovatkin olleet suihkun oven takana kiljumassa, jääneet joskus isänsä kanssa huutaen kun olen lähtenyt harrastamaan ja herraisä ihan on naapurin täti hoitanutkin pienenä kun oli vain pakko töissäkin käydä.
Mitä hittoa tässä 20 vuoden aikana on tapahtunut?
Se, että nykyisin ei huudateta lapsia ja ehdoin tahdoin järjestetä hylkäämiskokemuksia. Nämä vaikuttaa kuitenkin kielteisesti lapsen tunne-elämän kehitykseen ja kiintymys suhteisiin. Veronmaksukyky ei ole vielä osoitus täydipäisyydestä tunne-elämän suhteen.
Kiitos valistuksesta.Olen itse alalla, tyttäreni samoin ja nyt täytyy kyllä todeta että enemmän tehdään töitä niissä tapauksissa, joissa ylihuolehtiva helikopterivanhempi on sitonut lasta itseensä kuin niissä, joissa on ollut hylkäämiskokemuksia. Kokonaisuus ratkaisee...
ok. Eli lapset voi parhaiten noin niinkuin kokonaisuutena silloin kun niille järjestää hylkäämisen kokemuksia, etenkin silloin kun äidin kaverit niin vaatii.
Jotenkin vaikea uskoa mutta kun kerran teillä ala kulkee verissä niin uskottava se on.
T. Eri
Tuskin noin. Uskoisin kuitenkin, että kun lapsista pienestä pitäen kasvatetaan reippaita, omatoimisia ja pettymyksiäkin kestäviä, he pärjäävät päiväkodissa, koulussa, työelämässä ja muuallakin yhteiskunnassa paremmin. Suorituskeskeisessä kilpailuyhteiskunnassa kun ei juurikaan tunteilua tarvita vaan toimimista ja pärjäämistä. Lapsen voinnillahan ei ole asian kanssa mitään tekemistä vaan ainoastaan hänen kyvyllään suoriutua. Sama koskee aikuisia.
t. Myöskin eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukas sen lapsen hoitaisi sen irrottautuminen ajan? Varsinkin imettäville äideille se irrottautuminen aiheuttaa ylimääräistä vaivaa lypsykoneenkorjaajan ja pulloruljansseineen. Tissit täynnä maitoa on aika kivulias ja ikävä irrottautua .
Luitko kunnolla aloituksen? Kirjoitin vastasyntyneestä ja imettämisestä, että sen ymmärrän ettei irroittautuminen ole helppoa silloin mutta et sinä imetä vauvaa 18-vuotiaaksi asti ja lapsihan kasvaa. Etkö voi taaperoa antaa hoitoon miehelle, isovanhemmille, sisaruksille, muille kavereille, kummeille ym? Missä on kuuluisa turvaverkko, josta täälläkin paasataan?
Nykyisin on muotia imettää pari kolme vuotiaaksi. Niin irvokkaalta kuin se kuulostaakin.
Yleensä kun on sen perheen saanut, niin mieluummin viettää aikaansa sen oman perheen kanssa, eikä juoksentelee joidenkin vieraiden luokse.
Ihan mielenkiinnosta, miksi se kuulostaa irvokkaalta?
No minusta kyllä raja menee siinä kun tasoero on niin iso, että osaa itse juosta ja puhua. Miksi tällaista pitäisi imettää? Eihän se ole vuosi kauniin saanut siitä maidosta muuta kuin nestettä.
En minä ainakaan tee valintoja sen perusteella, miten sinä koet asiat. Jos lapsi ei tarvitse maitoa yhden vuoden jälkeen, niin miksi sitä lehmänmaitoa sitten pitää antaa? Vai oletko jättänyt sitäkin antamatta, kun ei siitä saa kuin nestettä?
Jos nyt sanotaan, että vuoden ikään asti maito on lapsen tärkein ravinto, niin miten se lakkaa olemasta täysin arvoton asia sen vuoden iän jälkeen. Ja jos nyt oikeasti haluat tietää, mikä on ihmisen biologinen vierottautumisikä, niin on siitäkin tehty tutkimuksia. Sen sanotaan olevan 2–7 vuotta. Muut ihmisapinat (ihmisen lähimmät sukulaiset) imettävät todella pitkään, joten siitäkin voi jo päätellä, että ei ihmiselläkään ole luonnostaan mitään ajatusta siitä, että vuoden ikään pitää lopettaa.
On myöskin tehty tutkimuksia siitä, miten sen äidinmaidon koostumus muuttuu . Eli siinä vuoden paikkeilla lapsi ei enää saa siitä juuri muuta kuin nestettä. Rasva ja valkuaispitoisuus laskee eikä niitä vasta-aineitskaan juuri ole. Voit vapaasti googlettaa. Vuosikymmen sitten lastenlääkärit vielä suositti vuoden kestävää imetystä hygienisissä länsimaissa. Kuitenkin kehitydmaihin suositeltiin pitempää imetystä koska vesi ei ole puhdasta, hygienia on huono ja pikkulapset kuolee ripuliin. Ilmeisesti oli wholle kestämätön tilanne antaa eri ohjeita teollisuus ja kehitysmaihin. Sori vaan imetysmafia.
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu, että muissa ketjuissa kilpaa selitetään, ettei lapsen saaminen vaikuta mihinkään. Lapsen kanssa voi kuulemma reppureissata ja harrastaa kuten ennenkin.
Nyt täällä sitten se lapsi vaikuttaakin kaikkeen ja mitään ei pysty tekemään kun on pallo jalassa.
Miten se nyt sitten on?
Lapsi on pieni kovin lyhyen aikaa. Osa reppureissaa lapsen kanssa, osalla on laaja suku lähellä hoitamassa tarvittaessa.
Osa taas downsiftaa menonsa ihan mieluusti. Arkena käydään töissä, hoidetaan lasta, siivotaan ja pyykätään. Lapsen mentyä nukumaan ollaan vielä puolison seurassa.
Baaririekkuamiset ja biletykset/shoppailut eivät vedä enää.
Vierailija kirjoitti:
En kanssa ymmärrä.
Mä taas olen anonyymisti sitä mieltä, että sä et vain kykene ymmärtämään, että ihmisillä todella on erilaisia elämäntilanteita ja erilaisia lapsia! Esim. mulla on ollut aina mies auttamassa hätätapauksessa, koska hän tekee töitä kotona. Se on kuitenkin aika harvinaista. Eräällä tutullani taas on kolme hyväkuntoista isovanhempaa, jotka ovat aina osallistuneet todella paljon lasten hoitoon ja kuskaukseen, ja vanhemmat ovat esim. voineet harrastaa melko paljon. Eräällä toisella perheellä taas ei ole tukiverkkoja lainkaan: toisen vanhemman molemmat vanhemmat ovat kuolleet, toisen isä hoitaa muistisairatsa vaimoaan. Elämäntilanteita on hyvin erilaisia, samoin lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo, jolle vastasit, mutta mulla tuli ikä vastaan, halusin, että lapsista olisi toisilleen seuraa ja halusin pitää perhevapaat putkeen. Lapsillani on 3 vuoden ikäero.
Miksei yksi lapsi riittänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se nyt sitten on?Ap haluaa tavata ilman lapsia. Jossain muualla. Eihän mitään ongelmaa olisi jos hän vain tulisi kylään.
En ole vaativa ystävä enkä oleta, että perheellinen haluaa saati pystyy näkemään muualla. Kirjoitin ketjuun, että ystävänä voin tulla perheellisen luo tai hän voi tulla lapsensa/vauvansa kanssa minun luo. Ja ystävien sairaita lapsia olen aina valmis hoitamaan.
Minä sanon ihan suoraan että en pikkulapsivaiheessa jaksanut lapsettomia besserwissereitä. Selittää jokaikistä asiaa, jonka joku toinen äiti tajusi kysymättäkin.
Oletko AP,
-ihminen joka harmittelee ettei näe ystäväänsä ja on keksinyt että se tarkoittaa ettei äiti käy edes suihkussa ilman lasta, vai
-ihminen joka valittaa kun ei saa hoitaa ystävän tai sukulaisen lasta, ja on keksinyt että se tarkoittaa sitä ettei lasta varmaan jätetä edes isälleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukas sen lapsen hoitaisi sen irrottautuminen ajan? Varsinkin imettäville äideille se irrottautuminen aiheuttaa ylimääräistä vaivaa lypsykoneenkorjaajan ja pulloruljansseineen. Tissit täynnä maitoa on aika kivulias ja ikävä irrottautua .
Luitko kunnolla aloituksen? Kirjoitin vastasyntyneestä ja imettämisestä, että sen ymmärrän ettei irroittautuminen ole helppoa silloin mutta et sinä imetä vauvaa 18-vuotiaaksi asti ja lapsihan kasvaa. Etkö voi taaperoa antaa hoitoon miehelle, isovanhemmille, sisaruksille, muille kavereille, kummeille ym? Missä on kuuluisa turvaverkko, josta täälläkin paasataan?
Nykyisin on muotia imettää pari kolme vuotiaaksi. Niin irvokkaalta kuin se kuulostaakin.
Yleensä kun on sen perheen saanut, niin mieluummin viettää aikaansa sen oman perheen kanssa, eikä juoksentelee joidenkin vieraiden luokse.
Ihan mielenkiinnosta, miksi se kuulostaa irvokkaalta?
No minusta kyllä raja menee siinä kun tasoero on niin iso, että osaa itse juosta ja puhua. Miksi tällaista pitäisi imettää? Eihän se ole vuosi kauniin saanut siitä maidosta muuta kuin nestettä.
En minä ainakaan tee valintoja sen perusteella, miten sinä koet asiat. Jos lapsi ei tarvitse maitoa yhden vuoden jälkeen, niin miksi sitä lehmänmaitoa sitten pitää antaa? Vai oletko jättänyt sitäkin antamatta, kun ei siitä saa kuin nestettä?
Jos nyt sanotaan, että vuoden ikään asti maito on lapsen tärkein ravinto, niin miten se lakkaa olemasta täysin arvoton asia sen vuoden iän jälkeen. Ja jos nyt oikeasti haluat tietää, mikä on ihmisen biologinen vierottautumisikä, niin on siitäkin tehty tutkimuksia. Sen sanotaan olevan 2–7 vuotta. Muut ihmisapinat (ihmisen lähimmät sukulaiset) imettävät todella pitkään, joten siitäkin voi jo päätellä, että ei ihmiselläkään ole luonnostaan mitään ajatusta siitä, että vuoden ikään pitää lopettaa.
On myöskin tehty tutkimuksia siitä, miten sen äidinmaidon koostumus muuttuu . Eli siinä vuoden paikkeilla lapsi ei enää saa siitä juuri muuta kuin nestettä. Rasva ja valkuaispitoisuus laskee eikä niitä vasta-aineitskaan juuri ole. Voit vapaasti googlettaa. Vuosikymmen sitten lastenlääkärit vielä suositti vuoden kestävää imetystä hygienisissä länsimaissa. Kuitenkin kehitydmaihin suositeltiin pitempää imetystä koska vesi ei ole puhdasta, hygienia on huono ja pikkulapset kuolee ripuliin. Ilmeisesti oli wholle kestämätön tilanne antaa eri ohjeita teollisuus ja kehitysmaihin. Sori vaan imetysmafia.
Joo, mäkin oon lukenut tutkimuksia, ja niiden mukaan äidinmaito on juuri sellaista ravintoa, jota lapsi kaipaa. Olen tosiaan googletellut ja lukenut erilaisia tutkimuksia.
Mutta tosiaan, et vielä vastannutkaan siihen kysymykseen siitä, miten lehmänmaitoa kuitenkin annetaan, vaikka se ei olekaan muuta kuin nestettä. Miksi toisen nisäkäslajin maito olisi parempaa?
Minä en muuten viestissäni puhunut suosituksista (esim. WHO) yhtään mitään, puhuin ihmisen luontaisesta vieroittautumisiästä, jota on tieteellisesti tutkittu. Et ottanut siihenkään mitään kantaan. Keskustelu alkoi siitä, että pidit tietyn ikäisen lapsen imetystä irvokkaana.
Vierailija kirjoitti:
Olisin jättänyt lapsen hoitoon, jos olisi ollut mahdollista. Sukulaiset asuvat kaukana ja luotettavan hoitajan palkkaaminen ei ole ilmaista.
Oikeastaan olin niin väsynyt lapsiaikana, että itsensä laittaminen tai laihduttaminen ei kiinnostanut. Keskityin tärkeimpään.
Jos saan vielä lisää lapsia, teen kaiken eritavalla. Aion huolehtia ulkonäöstäni, ostan vaikka korvatulpat, jotta saan rauhassa meikata kylppärissä tai tehdä jumppaliikkeitä matolla. Lapsi oppii myös näin, että naisen ulkonäkö on tärkeää. Toivottavasti tulee tyttölapsi.
Tulihan se sieltä mamman marttyyrikortti.
Olen käyttänyt sitä tekosyynä, että en voi lasten takia osallistua johonkin, kun totuus on ollut se, että en ole oikeasti halunnut mennä.
Esim. kerran entisessä työpaikassa pomo suorastaan vaati osallistumaan yhteen työpaikan illanviettoon. Ei kiinnostanut pätkääkään enkä olisi jaksanut, niin sanoin, että en lasten takia voi tulla. Tähän pomo alkoi vielä närkästyneesti selittää, kuinka "hänen tyttärensä (jolla suunnilleen saman ikäisiä lapsia) teki sitä tai tätä lapsista huolimatta". Mikä idiootti. En vaan yksinkertaisesti halunnut viettää iltaani sen porukan kanssa, vaan mieluummin olin kotona perheeni kanssa. It's as simple as that.