Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten töissäkäyvät vanhemmat onnistuvat käymään töissä?

Vierailija
04.04.2019 |

Siis miten te muut vanhemmat onnistutte käymään töissä? ihmettelen suuresti miten se käytännössä onnistuu.. itse opiskelen monimuotona ja koulupäiviä on vähän, joka on ollut erittäin hyvä juttu kun lapset pieniä, 3 ja 5 vuotiaat. Meillä ollaan jatkuvasti sairaana. flunssaa, vatsatautia, influenssaa, kaikkea mahdollista koko ajan. Olen usein joutunut pitämään lapset kotona sairastelujen vuoksi. Mietin miten kaikki tämä järjestyisi jos olisin töissä 8 h päivässä? miten työnantaja suhtautuisi jatkuviin poissaoloihin? jännittää valmistuminen, valmistun vuoden päästä, jolloin olen suorittanut amk:n kolmessa vuodessa, silti välillä mietin, että pitäisikö valmistumista pitkittää sinne 3,5 vuoteen, jotta lapset olisi vähän vanhempia, eikä olisi ehkä niin paljoa sairaana? kun opiskeluoikeus kuitenkin on se 3,5 vuotta. välillä tuntuu että työn ja perhe elämän yhdistäminen on mahdotonta, kun työ vaatii niin paljon.

Kommentit (217)

Vierailija
61/217 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistä johtuu, että toisten lapset sairastelee tosi paljon ja toisten ei. Omat kolme sairastivat tosi vähän, paitsi yhtenä talvena tuntui että joka viikko oli joku kipeänä. Mutta meillä vuorotellaan, eli minä äitinä en jää automaattisesti kotiin vaan aina ensin katsotaan kumman työtilanne sallii kotiin jäämisen tai etäpäivän. Lisäksi toisinaan on mahdollista pyytää isovanhempia apuun.

Kaksi työkaveriani kuitenkin ovat aivan jatkuvasti lasten sairauden takia pois ja yleensä perään vielä oman sairautensa vuoksi. Molemmilla on yrittäjäpuoliso, jotka eivät koskaan jää lapsia hoitamaan. Tästä syystä poissaolot kertyvät näille äideille ja se oikeasti haittaa jo työntekoa yleisestikin kun ovat niin usein poissa. Kolmannen työkaverin kohdalla, samalla tavalla kolme pientä lasta, ei poissaoloja ole. Kysyin kerran, että eikö hän vain jää kotiin mutta hän sanoi, ettei lapset oikeastaan koskaan sairasta. Muiden, joilla lapsia on, kohdalla poissaolot ovat noin kerran tai kaksi vuodessa.

Komppaan myös yhtä edellistä kirjoittajaa, hyvällä hygienialla voi estää paljon. Mm. oksennustaudissa oleva käyttää omaa vessaa ja muut toista vessaa, flunssaisella on omat pyyhkeet, joita vaihdetaan usein. Meillä on monta tautia saatu näin pidettyä vain yhden tautina eikä koko porukka ole sairastunut.

Vierailija
62/217 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisjohtaja tässä. Työnantaja ei ikinä tuhise tai kiukuttele kunhan HOIDAT TYÖSI. Minullakin on nlapset joskus kipeänä, yleensä kotiin jää mies, mutta jos minä jään niin TEEN NORMAALIN TYÖPÄIVÄN KOTOA, yksikään homna ei jää hoitamatta. Isomman lapsen kanssa voin tehdä etätyöpäivän ja pikkutaaperon kanssa teen päivän työt illalla.

Milläs teet sitä kasvokkain tapahtuvaa asiakaspalvelua, kassatyötä tai hyllyjen täyttöä kotoa käsin? Toivon tähän oikeasti vastausta. Kaupan myyjät/ asiakaspalvelijat, Alkon kassa, apteekin henkilökunta, pankkivirkailija, KELAvirkailija, sairaanhoitaja, lääkäri... kaikki vaativat läsnäoloa töissä tiettynä aikana.

Tai opettaja (koulun) tai lastentarhanopettaja...?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/217 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollaan hygieniasta todella tarkkoja, mutta erityisesti nuorempi lapsi saa kaikki mahdolliset taudit päiväkodista jälkitauteineen. On tutkittu ja sanottu vain, että helpottaa kun lapsi kasvaa. Minkäs teet. Eikä ole hometta vaan uudehko omakotitalo.

Vierailija
64/217 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yrittäjä ja mies on hoitoalalla vaikutuksessa työssä. Lapsemme eivät sairasta paljon, meillä on koira ja epähygieninen koti. Jos joku on sairaana niin katsomme kummalle töistä poisjäänti on isompi menetys. Mies saa kolme päivää omalla ilmoituksella ja paikallisesti olla hoitamassa sairasta lasta. Minulle jokainen poissaolo on tulonmenetys. Jos työpäiväni on sellainen että tulonmenetystä on max 200e voi jäädä kotiin. Sen enempää en ole halukas ottamaan takkiin eli mies hoitaa. Mutta siis olennaista on, että lapset eivät ole sairastaneet paljon. Tämä lie perinnöllistä, en itsekään sairasta.

Vierailija
65/217 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajallani on sopimus Sivinan kanssa, että sairaan lapsen hoito tarjotaan henkilöstöetuna koko henkilökunnalle. Eli jos lapsi on sairas, sieltä voi vaan tilata hoitajan kotiin. Ja koska hoitajat on aina koulutettuja lähi- tai sairaanhoitajia, voi luottaa että lapsi on hyvässä hoidossa kipeänäkin.

Tämä on minusta tosi hieno järjestely, jonka soisi yleistyvän enemmänkin Suomessa. Mutta jos firma valitsee, että ei aio maksaa killinkiäkään siitä, että työntekijäresurssit ovat töissä myös kun lapset sairastuu, niin sepä on heidän valintansa jos toiminnot kärsii kun vanhempi on pois töistä.

Vierailija
66/217 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä loppui sairastelu sen jälkeen, kun ruokavaliosta poistettiin gluteeni ja siemenöljy sekä vähennettiin sokerin määrää radikaalisti. Lisättiin hapatettuja juttuja, eli hapankaalia, hapanherneitä ja hapankurkkuja, hapanmaitotuotteita.

Saattaa mennä koko talvi ilman yhtään räkätautia tai mahatautia.

Vierailija
67/217 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monet vie lapset hoitoon kipeinäkin. Ja moni tulee myös töihin kipeänä marttyyrina sairastuttamaam muut.

Vierailija
68/217 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisjohtaja tässä. Työnantaja ei ikinä tuhise tai kiukuttele kunhan HOIDAT TYÖSI. Minullakin on nlapset joskus kipeänä, yleensä kotiin jää mies, mutta jos minä jään niin TEEN NORMAALIN TYÖPÄIVÄN KOTOA, yksikään homna ei jää hoitamatta. Isomman lapsen kanssa voin tehdä etätyöpäivän ja pikkutaaperon kanssa teen päivän työt illalla.

Milläs teet sitä kasvokkain tapahtuvaa asiakaspalvelua, kassatyötä tai hyllyjen täyttöä kotoa käsin? Toivon tähän oikeasti vastausta. Kaupan myyjät/ asiakaspalvelijat, Alkon kassa, apteekin henkilökunta, pankkivirkailija, KELAvirkailija, sairaanhoitaja, lääkäri... kaikki vaativat läsnäoloa töissä tiettynä aikana.

Lapsi oksentaa kotona vatsataudissa. Toivoisin kyllä työantajankin miettivän onko kasvokkain tehtävään työhön ihan järkevää tulla tartuttamaan tauti mahdollisesti myös asiakkaisiin.

Vierailija
69/217 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapset paljon sairaana, niin selvityäkää syy siihen. Poltatteko autossa tai sisällä tupakkaa? Onko juomavesi huonoa? Onko talonne homeessa?

Vierailija
70/217 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syyttäisi päiväkotia noin muitta mutkitta. Meillä on takana päiväkoti-elämää 10 vuotta eikä montaa tautia ole kyllä saatu. Nyt osa lapsista päikyssä, osa koululaisia. Tähän mennessä ei yhtään poissaoloa koululaisilla tänä lukukautena, päiväkotilainen ollut poissa 2 päivää vuoden sisään.

Kyllä se vika on nyt muualla. Veljeni perhe on myös aina kipeänä. Syytä voi vain arvailla. Todella useat ab-kuurit, runsas sokerin syönti, liikkumattomuus, huono hygienia, ei se vaan riitä että sormenpäät kastellaan.

Päiväkodissa on käytäntö että vanhempi katsoo lastensa käsienpesun, ei kuitenkaan käytetä saippuaa vaan kädet vaan kastellaan. Pojat raapii peppuaan kesken leikin käsi pöksyssä uiden eikä lapset pese käsiään vessassa käynnin jälkeen. Yleensä nämä lapset on niitä jotka on aina kipeinä mutta näiden vanhemmat sanoo silti että hygienia on kunnossa.

Vierailija
71/217 |
04.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

entäs kun teet työtä, jota ei voi hoitaa etänä?

Vierailija
72/217 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nousi sairastelukerrat, kun aloittivat viime vuonna päivähoidon. Odottelen, että vastustuskyky nousee ja eivät nappaa kaikkia ohikulkevia tauteja.

Vuorottelemme miehen kanssa, että poissaolot eivät kaatuisi vain toisen työnantajan niskaan. :)

Vierailija
73/217 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me otettiin molemmat se influenssapiikki syksyllä ja kyllä kannatti. Varmasti otetaan ens syksynä myös. Ei mitään nuhaa kummempaa tänä talvena. Meillä vain yksi tarhassa.

Vierailija
74/217 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai lapsi ei annan oikeasti sekuntiakaan rauhaa?

Meillä jos yritän tehdä etätöitä keittiön pöydän ääressä, tulee sairas lapsi vaatimaan syliinpääsyä ja siihen päästyään hakkaa kaikkia koneen nappuloita lakkaamatta. Ja ei, en voi tehdä pääosin etätöitä illalla, koska silloin ei saa ketään kiinni. Tein aiemmin etätöitä 1 pv/viikossa, mutta nyt lapsen kasvettua on ollut pakko lopettaa, koska se vaan ei onnistu millään.

Vierailija
75/217 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko teidän kiinnittää huomiota elämäntapoihin, jos jatkuvasti sairastetaan? Ruoka, hygienia, ulkoilu, lepo, onko kaikki kunnossa? Meillä on kolme lasta, eikä me jouduta olemaan töistä pois kuin muutaman kerran vuodessa.

Eiku kuulemma lapset nyt vain sairastelee paljon. Näin minulle on sanottu, ja ihmetelty miksi en ymmärrä sitä. No varmaan siksi kun oma lapseni ei sairastellut jatkuvasti, enkä minä, eikä muutkaan 20v sitten synnyttäneiden lapset, paitsi ne joilla oli korvakierre tai jotain perussairautta. LApset jotka minulle ovat nyt läheisiä, ovat miehen lapset, joista toinen on sairastanut puolen vuoden sisällä 4kk, ja toinen melkein saman verran. Koko ajan on nuhaa yskää köhää mahakipua jne. Toiset ovat siskoni lapset 3, ja 5 v jotka ovat ihan koko ajan sairaita. Jopa niin, että en ole kuukausiin voinut nähdä heitä, kun kerran kuussa on oksennustauti, ja kaksi kertaa kuussa flunssa.

Mikäköhän on muuttunut vuosikymmenien varrella? Onko päiväkodit isompia, jolloin liikkuu enemmän pöpöjä vai oliko teidän lapset perhepäivähoidossa?

Meidän lapsi oli pph ja sairasteli mun mielestä vähemmän kuin kavereiden lapset. Kertaakaan ei ollut täitä/kihomatoja. Mutta kyllä meilläkin silti sairasteltiin flunssia ja joskus vatsatauteja. Meillä varmaan vaikutti se, kun oli yksi lapsi...

Vierailija
76/217 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai lapsi ei annan oikeasti sekuntiakaan rauhaa?

Meillä jos yritän tehdä etätöitä keittiön pöydän ääressä, tulee sairas lapsi vaatimaan syliinpääsyä ja siihen päästyään hakkaa kaikkia koneen nappuloita lakkaamatta. Ja ei, en voi tehdä pääosin etätöitä illalla, koska silloin ei saa ketään kiinni. Tein aiemmin etätöitä 1 pv/viikossa, mutta nyt lapsen kasvettua on ollut pakko lopettaa, koska se vaan ei onnistu millään.

Teitkö aiemmin etätöitä kotona, kun lapsi oli kotona? Mä teen etätöitä, kun lapset ovat hoidossa.

Sairaan lapsen kanssa on eri asia, ei silloin normityöpäivää voi tehdä, mutta ikätasosta riippuen voi laittaa myös tv-ohjelmia pakollisten hommien ajaksi. Lasta voi myös kieltää hakkaamasta näppäimiä.

Vierailija
77/217 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa, että elintavoista olisi kiinni. Syömme terveellisesti, liikumme ja ulkoilemme päivittäin. Kädet pestään aina kotiin tullessa jne. en ainakaan tiedä mitä voisin tehdä paremmin, sillä teen jo parhaani. päiväkodista ne pöpöt tulee. Usein on ovessa varoitus lappu siitä, mikä tauti siellä jyllää. Tällä hetkellä on varoitus vatsatudista. sitä ennen oli enterorokko. Poissaoloja tulisi paljon, sillä sama tauti sitten kiertää perheenjäseneltä toiselle, ensin poissaolot yhden lapsen takia, sitten toisen ja usein sairastun lopulta itsekin. Nyt olen esikoisen kanssa kotona, kun hänellä vatsatauti... Mieheni on yrittäjä, hänellä ei ole mahdollisuutta olla pois töistä, joten minä olen se joka joutuu joustamaan ja nythän se onnistuu kun opiskelen, joten onneksi en ole vielä töissä. Mistä noita luottolastenvahteja saa? ja tuleeko joku oikeasti hoitamaan sairasta lasta? ap

Miksi mies ei voi välillä olla poissa töistä? Ei yrittäjyys ole mikään este sairaan lapsen hoitamiselle. Enemmänkin tekosyy.

Meitä oli kaksi yrittäjää (minä ja mieheni) ja molemmilla omat yritykset, kun lapsemme oli pieni. Se oli pois työpaikalta kumman aikatauluun paremmin sopi. Lisäksi teimme paperitöitä kotona etenä, kun lapsi sairasti. Välillä oli mummolla hoidossa.  Onneksi lapsemme sairasti todella harvoin. Päiväkodissa oli 1,3 vuotiaasta lähtien ja sairasti noin 0-2 kertaa vuodessa. Vesirokkokaan ei tarttunut, vaikka rokotusta ei ollut. Oksensi kerran tarhavuosien aikana. Täytyy olla tyytyväinen, että vähällä päästiin.

Vierailija
78/217 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venytä ap opiskeluitasi. Kyllä ne lapset usein sairastelee, varsinkin päiväkodissa ja eskarissa.

Itse en käy lapsiperheissä edes kylässä, sieltä saa kaikki pöpöt paitsi kesällä.

Omani teinejä niin kyllä kauhulla muistelen noita aikoja ja onnellinen että ovat jo isoja.

Vierailija
79/217 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai opettaja (koulun) tai lastentarhanopettaja...?

Joo, täällä tyhmiä eukkoja!

Vierailija
80/217 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lapset sairastelleet aikoinaan, nyt jo aikuisia, vaikka mieheni poltti autossa tupakkaa ja kulki välillä ulkokengät jalassa sisällä, ja käsiä ei pesty ennen ruokailua... Luulen, että geeneistä osittain johtuu sairastelu, minä ja miehenikään ei olla flunssassa eikä vatsataudeissa juuri koskaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi