Voisitko käyttää sijaissynnyttäjää, jos et voisi saada lapsia itse?
Suomessa sijaissynnytys on tällä hetkellä laitonta, mutta ulkomaisten sijaissynnytysagentuurien käyttö on täysin mahdollista.
Minä voisin käyttää sijaissynnyttäjää, jos tilanne sitä vaatisi.
Kommentit (345)
Omista sukusoluista...juu ei. Ei käyty selvittämässsä lapsettomuuden syytäkään kun ei ylimääräiset ronkkimiset napanneet. Maailmassa on liikaa ihmisiä, lapsettomaksi jääminen on pallolle vaan hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekisit pelastaaksesi jo olemassa olevan lapsesi? Mitä tahansa, arvaan. Ja se on ihan oikein. Jokainen vanhempi toimisi samoin.
Mitä tekisin saadakseni oman lapseni? Mitä tahansa. Ja se on ihan yhtä oikein.
Karmeaa. Siis mitä tahansa? esimerkiksi jos joku olisi luvannut sinulle vauvansa adoptoitavaksi, ja muuttaisi mielensä kun vauva olisi syntynyt, niin ryöstäisit vauvan?
Jos vauva olisi saanut alkunsa minun munasolustani ja minun toiveestani, niin todella pitäisin häntä omanani. En usko että voisin ryöstää häntä toiselta, saattaisi olla aika hankalaa, mutta taistelisin sen puolesta että saisin hänet itselleni. Se on kuulkaa sopimusrikkomus jos sijaissynnyttäjä noin tekee.
Olen mies, joten sijaissynnyttäjä on ainoa vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ollut koskaan tullut ajatelleeksi tätä, että näinhän se on! Miehen näkökulmasta tilanne on samanlainen, oli synnyttäjä sitten oma vaimo tai sijaissynnyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ollut koskaan tullut ajatelleeksi tätä, että näinhän se on! Miehen näkökulmasta tilanne on samanlainen, oli synnyttäjä sitten oma vaimo tai sijaissynnyttäjä.
Ei tietenkään ole, sillä vaimo oletettavasti synnyttää oman lapsensa itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni sijaissynnytyksen pitäisi olla laillista.
Käyttäisin tätä mahdollisuutta, jos sellainen olisi. En voi itse olla (enää) raskaana terveyssyistä.Voin aivan hyvin asettautua sijaissynnyttäjän asemaan, eikä ajatuksena lapsen ”kantaminen” ja lopulta pois antaminen tuota ongelmia. Eihän lapsi olisi minun. Uskon, että on muitakin samalla tavalla ajattelevia, jotka sitten voivat toimia sijaissynnyttäjänä.
Paljon puhutaan lapsentekotalkoista ja vähenevästä syntyneiden lapsien määrästä Suomessa.
Jos sijaissynnytys olisi mahdollinen, auttaisi se tätäkin ongelmaa.
Meillä olisi ainakin yksi lapsi lisää, jos joku sijainen sen meille synnyttäisi.
Ihmettelen hieman tätä alapeukkujen määrää.
En kannata sellaista sijaissynnytystä, jossa hankitaan Romaniasta kyseenalaisin motiivein mukaan haluava sijaissynnyttäjä. Mielestäni sijaisynnytyksen laillistaminen Suomessa ei automaattisesti tarkoita riistämistä, kaukana siitä.
Kuten sanottua, psykologisesti olisin itsekin sopiva sijaissynnyttäjäksi.
Omassa mielessä sijaissynnyttämisellä on positiivinen kaiku: joku ihminen auttaa toista ihmistä saamaan lapsen. Olen siinä käsityksessä, että jotkut ihmiset ihan tykkäävät raskaanaolemisesta.
Mielestäni esim. munasolujen luovuttaminen voi olla luonnotonta, epäeettistä ja monin tavoin ongelmallista. Siihen on vain näemmä totuttu.
eikös reilumpaa olisi hankkia miehelle rakastajatar joka sitten sijaissynnyttää luomuna? Voihan hänkin jäädä perheeseen?
Lähin paikka missä sijaissynnytys onnistuu on Pietari. Tuttavaperheeseen syntyi sitä kautta lapsi.
Tuossa munasolujen luovuttamisketjussahan joku kivenkovaan väittää, että lapsi on geeneiltään sen, joka hänet synnyttää. Eli tässä tapauksessa vauva olisi siis sijaisäidin biologinen lapsi.
En.
Luonnonvalinta on luonnonvalinta.
Vierailija kirjoitti:
En.
Luonnonvalinta on luonnonvalinta.
Suhtaudutko samoin, jos syöpä osuu kohdallesi? En kannata sijaissynnytystä, mutta tämä on huono argumentti, jos et kannata luonnonvalintaa myös kaikessa muussa tekemisessäsi.
En missään nimessä. Oon saanut lapsen. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekisit pelastaaksesi jo olemassa olevan lapsesi? Mitä tahansa, arvaan. Ja se on ihan oikein. Jokainen vanhempi toimisi samoin.
Mitä tekisin saadakseni oman lapseni? Mitä tahansa. Ja se on ihan yhtä oikein.
Karmeaa. Siis mitä tahansa? esimerkiksi jos joku olisi luvannut sinulle vauvansa adoptoitavaksi, ja muuttaisi mielensä kun vauva olisi syntynyt, niin ryöstäisit vauvan?
Jos vauva olisi saanut alkunsa minun munasolustani ja minun toiveestani, niin todella pitäisin häntä omanani. En usko että voisin ryöstää häntä toiselta, saattaisi olla aika hankalaa, mutta taistelisin sen puolesta että saisin hänet itselleni. Se on kuulkaa sopimusrikkomus jos sijaissynnyttäjä noin tekee.
Mä en tarkoittanut tuossa sijaissynnytysjärjestelyä, vaan ihan adoptiota jota on suunniteltu ennen lapsen syntymää. Toivottavasti silloin kukaan adoptiovanhemmaksi aikova ei ala "taistella" vauvasta.
Mutta takaisin aiempaan viestiisi...olisit siis valmis käyttämään mitä tahansa keinoja saadaksesi lapsen? Myös epäeettisiä? Olisit esim. valmis pistämään köyhät naiset läpi tuollaisen kokemuksen kuin nuo itä-eurooppalaiset joita Yle haastatteli?
Mielestäni pitäisi hyväksyä se ettei kaikkien tarvitse lisääntyä, joten en käyttäisi. En myöskään luovutettuja siittiöitä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä jutussa
https://edition.cnn.com/2019/03/30/us/woman-gives-birth-to-granddaughte…
kerrotaan 61-vuotiaasta äidistä, joka synnytti oman lapsenlapsensa. Oma lapsi on homo ja hänen puolisonsa sisko luovutti munasolun. Siittiöt sitten tältä toiselta. Ja mummo synnytti :)
Kannattaa katsoa tuo haastatteluvideo. Ihania kuvia.
Tästä on nyt myös hesarissa juttu.
Mietin vaan että eikö tuossa 61-vuotiaan synnyttäjän tapauksessa biologisesti lapsi ole tämän synnyttäjän pojan (siittiö) ja toisen miehen siskon (munasolu) yhteinen.
Mun on tätä vaan vaikea hyväksyä. Jotenkin tosi itsekästä touhua, noin suoraan sanottuna.
Täällä moni on tosiaan ottanut huomioon tämän, että miten jonkun toisen synnyttämä lapsi on yhtään sen enempää "oma" kuin adoptoitu. No omat geenit siirtyvät eteenpäin mutta siinäpä se itsekkyyden juuri piilee. Käytetään toista ihmistä siirtämään omia geenejä eteenpäin.. yöks.
Lähtökohta usein maailmalla se että rikas käyttää hyväkseen köyhän tarjoamaa palvelusta. Ja vaikka millä mömmöillä saisi kivut pois niin eihän tuo ole missään muodossa ihan järjellistä toimintaa, koska riskejä aina on ja siksi ne sopimukset tehdään niin tarkkaan.
Pitkälle ihmiset ovat valmiita menemään oman itsekkyytensä vuoksi. Ja sitten suu auki vaan kysytään, mitä se on keneltäkään pois. Tätä mitä se on keneltäkään pois mantraa toistetaan nykyisin niin monissa eri asiayhteyksissä ja mua itseä oksettaa tuo aina yhtä paljon.
Naiset, jotka ovat valmiita käyttämään sijaissynnyttäjää, ovat varmaan samoja jotka eivät koskaan ole kasvaneet oikeasti aikuiseksi. Omat toiveet on täytettävä hinnalla millä hyvänsä, viis muista ja muille koituvista riskeistä.
Ymmärrän kyllä, että on aika ikävää jos lapsia ei tule vaikka nuoresta asti yrittää. Silloin on mahdollisuus adoptioon. Maailmat varmasti löytyy lapsia, joita kukaan ei rakasta. On itsensä pettämistä väittää, että orpokoti on lapselle parempi kuin sen tuominen Suomeen kauas juuristaan.
Ja jos lapsettomuus johtuu siitä että aloit yrittämään vasta kolmevitosena eikä enää tärppääkään, niin älä laita muita kärsimään sen takia. Siinä on kyse ihan omasta tyhmyydestä.
En lukenut ketjua, ainoastaan aloituskysymyksen.
En todellakaan käyttäisi sijaissynnyttäjää, mielestäni se on moraalitonta ja eettisesti täysin kestämätöntä. Olen ylipäätään kaikenlaisia lapsettomuushoitoja vastaan. Uskon että jos luonto on tehnyt parin lapsettomaksi, siihen on syynsä. Maailma on lapsia ja ihmisiä täynnä muutenkin.
Eräs kaverini sairastaa kroonista sairautta, joka on tehnyt hänet täysin työkyvyttömäksi. Hän haluaisi kuitenkin miehensä kanssa lapsen, mutta niitä ei ole kuulunut na lapsettomuushoidoto lopetettiin tuloksettomina. Kaveri sanoi että olisi käyttänyt sijaissynnyttäjää, mikäli se olisi ollut mahdollista Suomessa. Mitä järkeä siinä olisi ollut? Kaverini on rankoista hoidoissa koko ajan eikä mitenkään olisi voinut huolehtia lapsesta.
Aaahhahhahhaa!!! :D mitä jos sijaissynnyttäjä alkaa kärsiä sairaalakammosta ja synnytys pelosta ja muuttaakin i-mantsiin ja haluaa synnyttää kodin rauhassa? Et h*lvetissä voi ängetä mukaan synnytykseen jos synnyttävä nainen ei sitä sittenkään synnytyshetkellä halua. Tai esittää vaatimuksia synnytystavasta. Ja jos synnyttäjä haluaakin synnyttää kotona doulan kanssa ja lapsi syntyy cp-vammaisena. "Niin tässä olis, ole hyvä!"