Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen kaveri oli yökylässä, nyrpisteli nenäänsä kun iltapalaksi oli lämpimiä voileipiä ja mokkapaloja

Vierailija
31.03.2019 |

Paahtoi sitten paahtoleipää, jonka päälle laittoi ihan olemattoman sipaisun rasvaa ja järsi kuivaa leipäänsä tyytyväisenä. Tarjosin kaakaota, mutta otti pelkän maidon. Jäi hämmentynyt olo!
Aamullakin huoli vain mehukeittoa , vaikka olin laittanut tarjolle ruhtinaallisen aamupalan.

Kommentit (123)

Vierailija
81/123 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh, miksi et keittänyt puuroa ja laittanut pöytään tuoreet tarvikkeet leipiä varten jotta jokainen saa päällystää leipänsä miten haluaa? Juomana tarjolle kaakao, maito, vesi.

Outo olet kun kummastelet. Itse laitan useamman vaihtoehdon tarjolle, lapsi tietää yllä mitä syö ja miten paljon. Vaikka oma lapsesi ahmaa tuollaisa makeaa mahan täydeltä iltapalaksi ei tarkoita että kaikki lapset mussuttaa tuolla lailla.

Vierailija
82/123 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh huh, miksi et keittänyt puuroa ja laittanut pöytään tuoreet tarvikkeet leipiä varten jotta jokainen saa päällystää leipänsä miten haluaa? Juomana tarjolle kaakao, maito, vesi.

Outo olet kun kummastelet. Itse laitan useamman vaihtoehdon tarjolle, lapsi tietää yllä mitä syö ja miten paljon. Vaikka oma lapsesi ahmaa tuollaisa makeaa mahan täydeltä iltapalaksi ei tarkoita että kaikki lapset mussuttaa tuolla lailla.

Miksi laitat lapsesi kylään, jos ei kelpaa? Kasvatatko omat lapsesi yhtä huonotapaisiksi, kuin olet itse?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/123 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan ohiksena - meillä ei ole koskaan syöty mitään iltapalaa. Päivällinen on n.klo 18:30-19:00.

Just mies paistaa kanafileitä. Lapsetkin tulivat äsken partiosta, joten kohta kuuluu - syömään.

Alkuun on pienet avocadoleivät, sitten bulguria, kanafileitä ja curryporkkanoita. Jälkkäriksi marjarahkaa.

Vierailija
84/123 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lämppärit kuitenkin on aivan älyttömän hyviä.

Lämpimät voileivät peittoaa mennen tullen täytetty ranskanleipä. Koverretaan leivän sisus pois ja täytetään esim. kinkulla, tomaatilla ja tuorejuustolla tai sitten esim. jauhelihalla, ananaksella ja tomaatilla. 

Vierailija
85/123 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme meininki nykyajan mammoilla, ihan kaikesta tullaan tekemään AV.lle aloitus, ihan kaikesta mahdollisesta. Esimerkkinä tyyliin: "Olin takapihallamme, kun kuulin pierun äänen naapurin tontilta, näin naapurin miehen siellä istuksivan lepotuolissaan, oisko se ollut sen miehen pieru?? Mitä luulette muut AV mammat?"

Miettikää ainakin kaksi kertaa, ennnen kuin tulette tekemään aivopierualoituksianne, ja ainakin kolme kertaa ennen kuin arvostelette lapsianne, tai muidenkaan lapsia aivopierualoituksissanne. Lapset ovat mielestäni pyhiä, he ovat viattomia.

Vierailija
86/123 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi halusi hetken päähänpistosta leipoa mokkapaloja viiden maissa, jolloin niistä luonnollisesti tuli iltapala. Kaverinsa saapui, kun mokkapalat olivat uunissa ja minä tein sitten ne lämppärit . Meillä viikonloput valvotaan myöhään ja herkutellaan , otetaan rennosti! Joskus on vedetty leffan aikana karkkia niin ettei kukaan jaksa liikkua ,pestä edes hampaita tai siirtyä omaan sänkyyn ja ollaan nukahdettu kasaan vuodesohvalle :D

Ja kerran kesällä päätettiin lähteä yöpiknikille.

Ap

Kuulostaa kivalta. Älä välitä näistä penseistä kommenteista, niitä kirjoittelee happamat ja kateelliset wannabe-kasvattajat, kun leikkivät muka täydellistä äitiä. Vieläpä niin naurettavan läpinäkyvästi, että naurattaa.  Ehkäpä kannattaa harkita tuollaisen epäkohteliaan ja huonosti kasvatetun nirppanokan kutsumista yökylään toiste.

Vierailija
87/123 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, etkö tajunnut! Sinun olisi pitänyt kysyä pikku Anni-Einarin vaatimuslista ennen Hänen Vierailunsa vastaanottoa. Ruokailu olisi tullut järjestää Hänen vaivalla laaditun ruokavalionsa mukaisesti! Vai haluat kylässä olijalle rentoa ja hauskaa meininkiä arjen piritykseksi? Tiedätkö mikä olet? Olet: Huono Äiti. !!!!

Vierailija
88/123 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välttämättä kannustaisi lapsiani viettämään aikaa kovin epäkohteliaiden kaverusten seurassa, oppivat vain huonoja tapoja.

Vierailija
89/123 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sä nyt tarjosit jotain tuoretta, hedelmiä yms? Mun lapselle tulis huono oli jos illalla viimeiseksi söisi mokkapaloja...

Ei hedelmiä iltapalalla, ne käyvät vatsassa yön aikana ja se häiritsee nukkumista. En tosin söisi mokkapalojakaan illalla.

Tässä taisikin olla kyseessä tällainen hassunhauska provo, johon odotettiin vaikkapa tätä vastaukseksi;

"Siis mitä hittoo, kai niitten leipien päällä oli kinkkua, ananasta ja edamia, oottekste jostain kasarilta vai?!"

Ole hyvä, AP.

Höpöhöpö ap. Et tiedä ruuansulatuksesta mitään. Ei vatsassa mikään "käy", siellä on suolahappoa eikä mikrobeja. Teillä ei näköjään juuri kasviksia syödä, vaan rasvaa ja sokeria. Ja siksi satunnainen kasvis saa teidät pieremään.

Ihan ohiksena, jos on esim.suolistosairaus niin runsas kasvisten syönti voi pahentaa kipuja ja oireita. Ei siis johdu siitä etteikö ihminen olisi tottunut niitä syömään. Moni kasvis sulaa huonosti, turvottaa ja runsas kuitujenmäärä pahentaa oireita.

Vierailija
90/123 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos lapsi ei pidä juustosta, jota oletettavasti niissä lämppäreissä on, ja on allerginen suklaalle?

Meillä toinen lapsi on erittäin ennakkoluuloinen ja vieraiden ruokien maistaminen on tuskaa. Toinen taas syö lähes mitä tahansa ennakkoluulottomasti, juustoa ei kuitenkaan voi sietää. Tiedän myös ihmisiä, lapsiakin, jotka eivät pidä suklaasta.

Vierailija
91/123 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hui miten tavatonta että joku lapsi nyrpistää nenäänsä jollekin ruoalle, ennenkuulumatonta.

Huonoa käytöstä on ainakin. Kylässä syödään mitä tarjotaan, ainakin maistetaan.

Minulla on asperger, jonka seurauksena olen myös yliherkkä sille, miltä jokin ruoka "tuntuu" suussa. En kirjaimellisesti pysty syömään tiettyjä ruokia oksentamatta, ja omasta mielestäni oksentaminen syötyään emännän tekemää ruokaa on paljon pahempi loukkaus kuin ruoasta kieltäytyminen.

Tietysti yritän aina syödä jotakin tarjottua, ja jos tarjolla ei ole mitään mitä pystyn syömään, niin en ala vaatimaan itselleni eri ruokaa. Silloin en yksinkertaisesti syö. Yritän myös aina olla mahdollisimman kohtelias, jos kieltäydyn ruoasta, ja onneksi sitä ei usein tarvitse tehdä sillä 99% ajasta pöydässä on myös sellaista, mitä itse pystyn syömään.

En todellakaan tee sitä ilkeyttäni tai kuvittele olevani parempi kuin muut. Lähinnä hävettää, jos joskus joudun kieltäytymään ruoasta.

Vierailija
92/123 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos lapsi ei pidä juustosta, jota oletettavasti niissä lämppäreissä on, ja on allerginen suklaalle?

Meillä toinen lapsi on erittäin ennakkoluuloinen ja vieraiden ruokien maistaminen on tuskaa. Toinen taas syö lähes mitä tahansa ennakkoluulottomasti, juustoa ei kuitenkaan voi sietää. Tiedän myös ihmisiä, lapsiakin, jotka eivät pidä suklaasta.

Laittaisitko sinä "ennakkoluuloisen" tai allergisen lapsen muitten riesaksi yökylään noin vaan? Ilman mitään keskustelua vanhempien kanssa?

Vierailija
93/123 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hui miten tavatonta että joku lapsi nyrpistää nenäänsä jollekin ruoalle, ennenkuulumatonta.

Minulla on asperger, jonka seurauksena olen myös yliherkkä sille, miltä jokin ruoka "tuntuu" suussa. En kirjaimellisesti pysty syömään tiettyjä ruokia oksentamatta, ja omasta mielestäni oksentaminen syötyään emännän tekemää ruokaa on paljon pahempi loukkaus kuin ruoasta kieltäytyminen.

Tietysti yritän aina syödä jotakin tarjottua, ja jos tarjolla ei ole mitään mitä pystyn syömään, niin en ala vaatimaan itselleni eri ruokaa. Silloin en yksinkertaisesti syö. Yritän myös aina olla mahdollisimman kohtelias, jos kieltäydyn ruoasta, ja onneksi sitä ei usein tarvitse tehdä sillä 99% ajasta pöydässä on myös sellaista, mitä itse pystyn syömään.

En todellakaan tee sitä ilkeyttäni tai kuvittele olevani parempi kuin muut. Lähinnä hävettää, jos joskus joudun kieltäytymään ruoasta.

Aspergerlapsen vanhempien velvollisuus olisi valistaa kyläpaikkaa tälläisestä asiasta, kysyä onko ok ottaa huomioon. Parhaaksi sekä lapselle, että kyläpaikalle, että on ymmärrys asiaan.

Vierailija
94/123 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olisin antanut mokkapalan sijaan hedelmän.

hedelmä virkistää joten ei. Puuroa jos kaura ei kelpaa niin monelle kelpaa kunnon riisipuuro tai mannapuuro ja ellei kelpaa niin leipää ja maitoa. Ei lapsilta  pidä kysyä mitä sinä annioskari tänään haluat syödä. Nehän söisi vaan pitsaa, hamppareita, ranskalaisia, lihapullia, makaronilaatikkoa jne. Opetetaan lapset syömään erilaisia ruokia. Ellei maistu niin kylmän rauhallisesti kertoo että nyt sitten käsipesulle ja laitetaan ruoat kun jäähtyy niin jääkaappiin. Ei niin että leosofia sanoo katsottuaan pakasteita että hän haluaa kalapuikkoja ja makaroonia. 

Vierailija
95/123 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään ei syödä iltapalaa. Miksi pitäisi. Päivällisellä syödään ihan hyvin, eikä kukaan ole kaivannut lisää ennen nukkumaanmenoa.

Vierailija
96/123 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa, että ihan näin aikuisenakin tekisi mieli mennä ap:lle yökylään :’D ihanan rennolta ja kodikkaalta meiningiltä kuulostaa.

Vierailija
97/123 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aina lapsena tankkasin paljon illalla, kun tiesin etten pysty aamulla oikein syömään mitään. Oli varsinkin aikaisin aamulla usein huono olo ja on välillä vieläkin. Tämä ei siis johtunut tuosta illan syömisestä, koska en siis syönyt mitenkään liikaa ahmien vaan ihan kunnon puuroa, rahkaa, leipää jne. Muuten olen aina ollut laiha. 

Vierailija
98/123 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöstapoja voisi opettaa pennuille. Omasta kokemuksesta muistan kun menin kaverin luo yökylään ja siellä oli epämieluista syötävää niin sanoin " anteeksi mutta en tykkää maksamakkarasta mutta voin sitä maistaa vähän, ja jos sopii niin voinko saada leipäni ilman sitä, kiitos". Toinen oli kun aina kyläpaikassa tyrkytettiin ruokajuomaksi limsaa, maitoa tai mehua (joista minulle tulee vain pahempi jano), pyysin KOHTELIAASTI  "saisinko lasin vettä mielummin?" Tuo veden pyytäminen tuntui olevan monelle vanhemmalle outo kysymys ja sitä jopa katsottiin vihaisesti/kummeksuen. Loppukevennyksenä se että juon nykyisinkin vain vettä ruuan kanssa ja rakastan maksamakkaraa leivän päällä. :D

Vierailija
99/123 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aspergerlapsen vanhempien velvollisuus olisi valistaa kyläpaikkaa tälläisestä asiasta, kysyä onko ok ottaa huomioon. Parhaaksi sekä lapselle, että kyläpaikalle, että on ymmärrys asiaan.

Olen samaa mieltä.

-se asperger, jolle vastasit

Vierailija
100/123 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä iltapala on todella iltapala, ei rasvainen ateria. Oma lapsi ei olisi varsinaisesti nyrpistänyt nenäänsä, vaan todella pyytänyt jotain kevyempää.

Kermapersekakara.

Iltapalassa perheen sosiaalinen asema todella tulee esille. Toiset syövät mättömääriä rasvaa ja sokeria ihmetellen, miksi lihovat, toiset täysjyväleipää ja kevytlevitettä (tai hätätilassa sitä paahtoleipää, jos kyläpaikassa ei muuta ole) eikä läskiä synny. Perheen elämänhallinta näkyy jopa lasten painossa.

Meillä kyllä lapset saattaa syödä mokkapaloja iltapalaksi tai lämpimiä voileipiä monta. Ihan ruokaakin saattaa syödä, muusia ja jauhelihakastiketta. Saattaa syödä paketillisen leipää päällisineen(sitä täysjyvää) tai puuroa. Munakkaita kokkailevat itse. Päälle vielä kasviksia ja hedelmiä

Teini-ikäiset pojat jotka kasvuiässä.

Eikä ole läskiä kummallakaan vaan vatsalihakset näkyy urheilun seurauksena. Hoikkia komeita itsestään huolta pitäviä nuorukaisia.

Tule heille selittämään elämänhallinnasta(tai sen puutteesta) ja siitä että yksi tai kaksi täysjyväleipää riittää ja päälle sipaisu kevytlevitettä 😉 Voi olla että poikia sinun juttusi sosiaalisesta asemasta voi huvittaa 😀

Ja ap. Varsinkin alakouluikäiset tytöt tuntuu olevan todella nirsoja. Tyttäreni paras kaveri ei syö meillä muuta kun muroja ja niitä ostan häntä varten kun tulee yökylään. Niitä sitten syövät oman tyttöni kanssa hyvällä halulla.

Minulla on 14- ja 16-vuotiaat pojat, jotka pelaavat jääkiekkoa. Outoa, että koskaan eivät yökyläilevät kaverinsa ole esittäneet, että iltapalaksi pitäisi saada jauhelihakastiketta ja muusia. Päivällisellä klo 19 tienoilla syödään hyvin, iltapalaksi ei enää tarvita hiilihydraattipommeja.

No ei ole noidenkaan kaverit esittäneet mitään vaatimuksia iltapalojen suhteen 😀

Meillä iltapala syödään kahdeksan aikoihin. No jos seitsemältä vedätte ruokaa niin ei kai ihme jos ei yhdeksän kymmenen aikaan maistu enää perunamuusit.

Päivällinen on loogisesti harkkojen jälkeen. Sinä tietenkin tarjoat aina ruokaa klo 17, oli nuoret kotona syömässä tai ei tai sitten kiellät lapsilta harrastukset, joiden vuoksi ruoka-aika siirtyisi. Ja jos nuorilla on klo 20 aikoihin sellainen nälkä, että täytyy saada lihapullia ja muusia, niin miettisin kahdesti, onko päivällisellä tarjottu riittävän ravitsevaa ruokaa vai tyydytty kepeään  vihannessosekeittoon.

Mitä hittoa sä horiset? :D